Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her inne som har erfaring med hypnobirthing? Og som kan fortelle om de synes det hjalp eller ikke under fødsel? Jeg har hørt at man kan oppleve mindre smerter og føle at man har bedre kontroll om man følger og gjør hypno birthing øvelser under fødsel? Stemmer det, hva er din erfaring?

Det er to av de tingene som jeg er mest redd for i forhold til å føde er å føle at det er så store smerter at jeg ikke takler det og at jeg kanskje også føler at jeg mister kontrollen også fordi det gjør så vondt?

Noen som har prøvd hypnobirthing og kan dele sin erfaring her? Det koster jo litt for kurs har jeg sett men det er kanskje verdt pengene om det faktisk fungerer og man får mindre smerter og bedre kontroll?

Hvilket kurs valgte du å ta såfall og var du fornøyd? Så vidt jeg har skjønt handler det mye om pusteøvelser og visualisering og “være her og nå” / mindfullness? Stemmer det?

Anonymkode: 89cb2...df5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du skal ta utgangspunkt i at det skal gi mindre smerte i fødsel, men heller se det som en forberedelse til fødsel og at man kan øve på noen teknikker. Det er mye visualisering og pusteteknikker ja. Ikke dumt å kunne, men det finnes også mye gratis tilgjengelig informasjon om dette på nett.

Det sagt, nei det hjelper ikke for alle, for fødsler og kvinner er forskjellige. For min del hjalp det ikke på smerter, her ba jeg om epidural. Når det gjelder følelsen av kontroll er det lurt å lese litt om fødselens ulike faser, hva som kan oppstå, hvilke hjelpemidler som kan være aktuelt å bruke. Prat med jordmor om dette også, så er du best mulig forberedt ☺️

Anonymkode: cb292...bd3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en del ut av kurset! Du kommer også ganske langt bare med boka (Positiv fødsel), så du kan kjøpe den først og så se om du føler du trenger nettkurset også.

Hun som har laget nettkurset har en veldig irriterende stemme synes jeg😅. Nesten hviskende. Og det står noenlunde det smme i boka som det hun sier i kurset.

Anonymkode: 74b33...da8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes noen gratisvideoer på YouTube som forklarer noen av de samme teknikkene :)

Jeg brukte ene pusteteknikken konsekvent både for de vonde kynnerne som kom de siste kveldene før fødselen startet og gjennom mesteparten av fødselen. Dvs. hver gang det kom en bølge så telte og pustet jeg inn på 4 og ut på 8, om igjen og om igjen til rien var over, mens jeg fokuserte på å slappe av i ansikt, kjeve, hender, bekkenbunn. Det gjorde at jeg klarte meg til det var sånn 7-8cm åpning. Da tok det litt tid uten noe særlig fremgang, jeg ble demotivert og mista det litt så jeg bad om epidural. Da fikk jeg slappet av litt og plutselig fikk jeg trykketrang.

Må bare si at jeg hadde syslet litt med det før første fødsel men den ble igangsatt og jeg fikk ikke flyten i det dessverre. Men ved fødsel nr.2 så hadde jeg god nytte av å ha tatt kurset. 

Men kunne kanskje klart meg med youtube også. 

Anonymkode: efa30...908

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det finnes noen gratisvideoer på YouTube som forklarer noen av de samme teknikkene :)

Jeg brukte ene pusteteknikken konsekvent både for de vonde kynnerne som kom de siste kveldene før fødselen startet og gjennom mesteparten av fødselen. Dvs. hver gang det kom en bølge så telte og pustet jeg inn på 4 og ut på 8, om igjen og om igjen til rien var over, mens jeg fokuserte på å slappe av i ansikt, kjeve, hender, bekkenbunn. Det gjorde at jeg klarte meg til det var sånn 7-8cm åpning. Da tok det litt tid uten noe særlig fremgang, jeg ble demotivert og mista det litt så jeg bad om epidural. Da fikk jeg slappet av litt og plutselig fikk jeg trykketrang.

Må bare si at jeg hadde syslet litt med det før første fødsel men den ble igangsatt og jeg fikk ikke flyten i det dessverre. Men ved fødsel nr.2 så hadde jeg god nytte av å ha tatt kurset. 

Men kunne kanskje klart meg med youtube også. 

Signerer  denne!

Jeg tok positiv fødsel kurset, og kunne fint klart meg med bare YouTube. Jeg hadde veldig stor nytte av begge pusteteknikkene, og null nytte av positiv affirmasjoner og visualisering.

For meg ble kurset veldig pompøst og svevende, kombinert med at hun snakker veldig tregt (som lar seg løse ved å skru opp hastigheten til 1.25-1.50), så jeg hadde kanskje ikke det beste utgangspunktet til å gi meg totalt hen til «bevegelsen». Hele kurset brukte rett og slett litt for lang tid på å forklare noe som egentlig er sårende enkelt, men et par britiske damer på YouTube forklarte det jeg trengte på mindre enn 10min, til og med for et par tusenlapper mindre😊

anbefales! 

Anonymkode: 82bbc...62b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Signerer  denne!

Jeg tok positiv fødsel kurset, og kunne fint klart meg med bare YouTube. Jeg hadde veldig stor nytte av begge pusteteknikkene, og null nytte av positiv affirmasjoner og visualisering.

For meg ble kurset veldig pompøst og svevende, kombinert med at hun snakker veldig tregt (som lar seg løse ved å skru opp hastigheten til 1.25-1.50), så jeg hadde kanskje ikke det beste utgangspunktet til å gi meg totalt hen til «bevegelsen». Hele kurset brukte rett og slett litt for lang tid på å forklare noe som egentlig er sårende enkelt, men et par britiske damer på YouTube forklarte det jeg trengte på mindre enn 10min, til og med for et par tusenlapper mindre😊

anbefales! 

Anonymkode: 82bbc...62b

Akkurat det der er nok personavhengig, vet at mange synes hun er behagelig å lytte til også. Smak og behag :) Jeg greide ikke å få til å lytte til lydfilene men øvde på pusteteknikkene og noen visualiseringer. Hvis det blir en tredje fødsel her en god så blir det nok samme strategi.

Skrevet

Jeg har tatt disse kursene - og hadde nok litt samme innstilling som deg. At nå tar jeg kurs, så da blir jeg en mesterlig fødekvinne som klarer alt uten å miste kontrollen. Men poenget med kurset er ikke at fødsel ikke skal gjøre vondt, men at man skal bli trygg i fødselen uansett hva den måtte bringe. Fødsler er veldig varierte og man kan ikke bestemme om den blir lang, kort, smertefull, enkel, om det oppstår komplikasjoner eller om man kan føde naturlig. Min første fødsel ble lang og smertefull med komplikasjoner, mens den andre ble naturlig og mye bedre. 

Men slike kurs kan likevel være fine for å få noen verktøy der du kan jobbe med pust for å holde roen og kontrollen.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte kurset positiv fødsel. Vet ikke helt om jeg skal gå så langt å si at jeg angrer, men det ga meg ikke mye positivt under selve fødselen. Var fint å høre på og slappe av med affirmasjoner de siste ukene med ruging. Jeg endte med en styrt-setefødsel og var livredd underveis. Det var så mye snakk om endorfiner, at de trengs for gode rier og at stress og negative følelser hemmer riene, så jeg ble stresset av det under fødselen. Jeg fikk det for meg at så redd som jeg var, så kunne jeg jo umulig oppnå gode rier... Jeg ble helt opphengt i at jeg ikke klarte å roe meg ned, men enda så redd jeg var så bare durte kroppen i vei og jeg mista helt kontrollen. Beklager om det ikke var det du ønsket å høre, men jeg har irritert meg litt i ettertid over at det var dette jeg fikk ut av kurset. Stress fordi jeg var redd og bare mer frykt fordi noen hadde sagt at du trenger positive følelser for gode rier...

Anonymkode: 051d8...c11

Skrevet

Er det noen av dere som har tatt kurset og også har Nørs+? Har funnet "mental trening"-verktøyet i Nørs og lurer på om lydfilene er like de til Positiv Fødsel

Skrevet

Jeg har tatt kurset til Positiv Fødsel og er kjempefornøyd. Jeg synes kurset lærte meg så mye om fødsel, alt som skjer i kroppen, det som skjer på sykehuset og valg man har, som jeg neppe hadde lært på forhånd uten. Det gjorde at jeg var opplyst og klar for det som skulle skje. 
Den delen med pusteteknikker og visualisering likte jeg også. Jeg har kjempestor tro på mentaltrening, men som i fysisk trening; jeg er elendig til å gjennomføre. Derfor fikk jeg ikke helt til visualiseringene, og iallefall ikke når det røyna på. Pusteteknikkene brukte jeg aktivt hele fødselen. Jeg hadde ikke annen smertelindring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...