Gå til innhold

Er fri-bil ordning og bilgodtgjørelse det samme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jer er en delt ufør(50%) trafikklærer. Jeg og arbeidsgiver har fått utdelt skjemaer fra Nav. Der finnes en kolonne som skal ha greie på hvor mye jeg som arbeidstaker mottar av bilgodtgjørelse fra arbeidsgiver. Jeg bruker skolebilen privat og skattlegges av dette.

Har spurt en saksbehandler i Nav, og som faktisk ikke visste dette. I tillegg har jeg kort frist på å innlevere skjemaet så dette må jeg vite for sikkert. Det er ingen andre steder i skjemaet som omhandler bil.

Anonymkode: 0af0f...074

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilgodtgjørelse er vanligvis en kontant utbetaling fra arbeidsgiver som skal dekke bilhold pga du trenger bil i jobben.

Dette skattes av som vanlig lønn.

Fri bil er en naturalytelse hvor arbeidsgiver stiller med bil til din disposisjon, dette skal skattes av på toppen av din vanlige lønn. 

Det høres ut som du har fri bil, og skal dermed skatte av dette på toppen av lønn. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Liljerød skrev (2 timer siden):

Bilgodtgjørelse er vanligvis en kontant utbetaling fra arbeidsgiver som skal dekke bilhold pga du trenger bil i jobben.

Dette skattes av som vanlig lønn.

Fri bil er en naturalytelse hvor arbeidsgiver stiller med bil til din disposisjon, dette skal skattes av på toppen av din vanlige lønn. 

Det høres ut som du har fri bil, og skal dermed skatte av dette på toppen av lønn. 

Ja, det er firmaet som står for bilen. Og når du sier skattes på toppen av lønnen, så betyr det at summen til skatteleggingen også skal stå oppført som pensjonsgivende inntekt. Det sier skjemaet til Nav ingenting om.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fri bil er en skattbar ytelse, du disponerer arbeidsgivers bil privat.

Bilgodtgjørelse betales som en kontant ytelse per kjørte kilometer når du bruker privat bil i jobbsammenheng.  Skattlegges dersom satsen er høyere enn statens satser.

Anonymkode: 8d818...f22

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du søke om ufør nå, eller søker du feks om økt inntektsgrense?

Forklar for frihånd eller legg ved en forklaring på at du har fri bil via skriv til oss løsningen på nav.no.

Skjemaene til NAV passer ikke til alle mulige situasjoner, og da er det bedre å legge ved en forklaring. 

Anonymkode: b633e...f06

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal du søke om ufør nå, eller søker du feks om økt inntektsgrense?

Forklar for frihånd eller legg ved en forklaring på at du har fri bil via skriv til oss løsningen på nav.no.

Skjemaene til NAV passer ikke til alle mulige situasjoner, og da er det bedre å legge ved en forklaring. 

Anonymkode: b633e...f06

Til økt inntektsgrense ja. Og da må også den årlige fri-bil summen for skatt bare plusses på brutto årslønn siden den summen er å regne som pensjonsgivende inntekt. Det er merkelig. Ingen ekstern kolonne for dette.

Er jeg da pliktig til å forklare og kalkulere denne spesifikke summen for de? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...