AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #1 Skrevet 3. juni 2024 Har en liten leilighet på 60kvm jeg leier ut noen perioder i året der jeg ikke bruker den selv. Har snakket med en 13 år gammel jente som skal skifte på senger og vaske mellom gjester. Jeg kommer selv til å vaske sengetøyet så dette trenger hun ikke. Arbeidet kommer til å ta 1-2t hver gang. Jeg tenker å betale 400kr hver gang. Er dette nok? Det er veldig mye turisme i byen jeg bor og den som vasker kan tjene seg 3200-6000kr de måneder det er midnattsol og nordlys tenker det er bra for en 13-åring? Hvor mye betaler dere? Noen som kan fortelle litt? Anonymkode: bd97f...71c
newman01 Skrevet 3. juni 2024 #2 Skrevet 3. juni 2024 Dette svarte Copilot med AI: I Norge er det strenge regler for arbeid utført av barn og ungdom. Hovedregelen er at barn under 15 år, eller de som fortsatt går på ungdomsskolen, ikke har lov til å arbeide. Det finnes imidlertid noen unntak for visse typer arbeid og aldersgrupper1. For eksempel kan barn over 13 år utføre lett arbeid som en del av en sommerjobb, så lenge det ikke er skadelig eller går ut over skolegangen2. Arbeidstilsynet i Norge har detaljerte regler om hva slags jobber som er tillatt for ulike aldersgrupper, og det er viktig at arbeidsgivere følger disse reglene nøye. For eksempel, barn som skal opptre eller utføre kulturelt, kunstnerisk, sportslig eller reklamemessig arbeid kan gjøre det med forhåndssamtykke fra Arbeidstilsynet 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #3 Skrevet 3. juni 2024 newman01 skrev (2 minutter siden): Dette svarte Copilot med AI: I Norge er det strenge regler for arbeid utført av barn og ungdom. Hovedregelen er at barn under 15 år, eller de som fortsatt går på ungdomsskolen, ikke har lov til å arbeide. Det finnes imidlertid noen unntak for visse typer arbeid og aldersgrupper1. For eksempel kan barn over 13 år utføre lett arbeid som en del av en sommerjobb, så lenge det ikke er skadelig eller går ut over skolegangen2. Arbeidstilsynet i Norge har detaljerte regler om hva slags jobber som er tillatt for ulike aldersgrupper, og det er viktig at arbeidsgivere følger disse reglene nøye. For eksempel, barn som skal opptre eller utføre kulturelt, kunstnerisk, sportslig eller reklamemessig arbeid kan gjøre det med forhåndssamtykke fra Arbeidstilsynet Bra du unngikk 100% å svare på det TS etterspurte. Anonymkode: 1e1c6...4dd 13 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #4 Skrevet 3. juni 2024 Jeg tenker 200 kroner timen er nok. Anonymkode: 74418...710 1
newman01 Skrevet 3. juni 2024 #5 Skrevet 3. juni 2024 Det er jo gledelig å avogtil gi litt nyttig informasjon også. Det er som hovedregel ikke tillatt å ansette barn for å gjøre en jobb, med mindre det er nær familie. Arbeidstilsynet aksepterer stort sett at mindreårige rydder rommet sitt selv, setter inn i oppvaskmaskinen , klipper gresset og går ut med søpla. Men å ansette en utenforstående 13-åring som renholder er ikke nødvendigvis lovlig
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #6 Skrevet 3. juni 2024 newman01 skrev (4 minutter siden): Det er jo gledelig å avogtil gi litt nyttig informasjon også. Det er som hovedregel ikke tillatt å ansette barn for å gjøre en jobb, med mindre det er nær familie. Arbeidstilsynet aksepterer stort sett at mindreårige rydder rommet sitt selv, setter inn i oppvaskmaskinen , klipper gresset og går ut med søpla. Men å ansette en utenforstående 13-åring som renholder er ikke nødvendigvis lovlig Det er snakk om tantebarnet mitt som jeg er gudmor til 😂 Anonymkode: bd97f...71c 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #7 Skrevet 3. juni 2024 Jeg synes ikke 400 i timen høres så galt ut. Man kan kanskje tenke at det er en høy timelønn som går rett i lomma, men siden det ikke er mange timer om gangen, så blir jo ikke lønna den dagen så fryktelig høy. Jeg ville kanskje heller satt en fastpris hver gang. 500, litt avhengig av hvor stor jobben er fra gang til gang, og hva jeg fikk inn på utleien. Da vet hun hva hun får, og dere trenger ikke tenke på tidsbruk i forhold til lønn. Jobber hun sakte får hun lavere timelønn, jobber hun raskt og effektivt blir den høyere 😊 Anonymkode: 30fc3...e50
newman01 Skrevet 3. juni 2024 #8 Skrevet 3. juni 2024 33 minutter siden, AnonymBruker said: Det er snakk om tantebarnet mitt som jeg er gudmor til 😂 Anonymkode: bd97f...71c Joda, og du ser at det er en mer samfunnsmessig ok situasjon enn at du hadde funnet en tilfeldig 13 år gammel jente på internett
Pilleville Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 Eg driver med Airbnb og booking. Synest 13 år er for ung til denne jobben. Det skal veldig lite til for at kunder klager og du får dårlig rating. Men om ho er veldig moden for alderen så kanskje. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #10 Skrevet 3. juni 2024 Hun vil jo få en del goder i form av brus, uåpnet snacks og slik. Bare pass på at hun ikke bruker muligheten til å forsyne seg av alkohol folk har satt igjen. Anonymkode: 7a7a2...5e0
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #11 Skrevet 3. juni 2024 Pilleville skrev (Akkurat nå): Eg driver med Airbnb og booking. Synest 13 år er for ung til denne jobben. Det skal veldig lite til for at kunder klager og du får dårlig rating. Men om ho er veldig moden for alderen så kanskje. Jeg er egentlig enig i det innspillet også. Man skal ha et ganske trent øye for skit på kjøkken og bad, som virkelig kan ødelegge en god review. Selv min godt voksne mann, som er super på å vaske og ta unna, ville jeg ikke stolt på for en slik jobb. For han er den som plutselig ikke ser at det ligger noe ekkelt på det ene nattbordet, eller at søpla på badet ikke er tømt, eller tannkremsøl på siden av vasken. I så tilfelle ville jeg gjort det slik at du, TS, tar en etterkontroll etter at hun har vært der. Anonymkode: 7a7a2...5e0 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #12 Skrevet 3. juni 2024 Jeg ville satt timebetaling fremfor fastpris. Å anta at en 13 åring er så effektiv at hun klarer skifte på senger, og vaske en hel leilighet på 1-2 timer er ganske optimistisk... Anonymkode: 1c1e0...058
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #13 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Bra du unngikk 100% å svare på det TS etterspurte. Anonymkode: 1e1c6...4dd Jeg synes svaret som ble gitt var veldig viktig og i aller høyeste grad relevant. Anonymkode: 79f14...478
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #14 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en liten leilighet på 60kvm jeg leier ut noen perioder i året der jeg ikke bruker den selv. Har snakket med en 13 år gammel jente som skal skifte på senger og vaske mellom gjester. Jeg kommer selv til å vaske sengetøyet så dette trenger hun ikke. Arbeidet kommer til å ta 1-2t hver gang. Jeg tenker å betale 400kr hver gang. Er dette nok? Det er veldig mye turisme i byen jeg bor og den som vasker kan tjene seg 3200-6000kr de måneder det er midnattsol og nordlys tenker det er bra for en 13-åring? Hvor mye betaler dere? Noen som kan fortelle litt? Anonymkode: bd97f...71c Jeg synes 400kr er nok for 1-2 timers vaskejobb. Anonymkode: 7685d...12a 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #15 Skrevet 3. juni 2024 Selvfølgelig er det lov å ansette en som er 13. newman er 01 er fullstendig på viddene og ser ikke ut til å være i stand til å lese heller. Det er selvsagt strengere regler for å ansette en som er under 18 enn en som er over. Når det er sagt ville jeg ikke brukt en som er 13 til en slik jobb. 1-2 timer for utvask av en 60 kvm leilighet er altfor lite også for en voksen. Du er ekstremt optimistisk hvis du tror en 13-åring skal klare å skifte på senger og vaske en hel leilighet på maks 2 timer. Anonymkode: 12b50...78a 1
JackRT Skrevet 3. juni 2024 #16 Skrevet 3. juni 2024 Er ikke 13 litt ungt til å dra til en airbnb leilighet for å rydde/vaske? Hva om leietaker ikke har dratt og hun havner i en ugrei situasjonen mht å være et barn alene med fremmede?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #17 Skrevet 3. juni 2024 Hun blir 14 i sommer og har 2 års erfaring med å vaske og skifte senger på foreldrenes camping som sommerjobb så hun har god erfaring, er nøye og vant til å ta i et tak og hun ønsker selv å jobbe litt siden hun har et høyt forbruk og også noen gode sparemål 😄 Anonymkode: bd97f...71c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #18 Skrevet 3. juni 2024 JackRT skrev (50 minutter siden): Er ikke 13 litt ungt til å dra til en airbnb leilighet for å rydde/vaske? Hva om leietaker ikke har dratt og hun havner i en ugrei situasjonen mht å være et barn alene med fremmede? Så bra at du skrev dette. Tenker også at det rett og slett ikke er trygt. Anonymkode: 64f2b...53d
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #19 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes svaret som ble gitt var veldig viktig og i aller høyeste grad relevant. Anonymkode: 79f14...478 Er du TS? Nei. Anonymkode: 1e1c6...4dd
Pilleville Skrevet 3. juni 2024 #20 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er egentlig enig i det innspillet også. Man skal ha et ganske trent øye for skit på kjøkken og bad, som virkelig kan ødelegge en god review. Selv min godt voksne mann, som er super på å vaske og ta unna, ville jeg ikke stolt på for en slik jobb. For han er den som plutselig ikke ser at det ligger noe ekkelt på det ene nattbordet, eller at søpla på badet ikke er tømt, eller tannkremsøl på siden av vasken. I så tilfelle ville jeg gjort det slik at du, TS, tar en etterkontroll etter at hun har vært der. Anonymkode: 7a7a2...5e0 Hadde ikkje stolt på min mann eg heller😂skal ha et godt øye i en sånn jobb og min kunne absolutt oversett ting ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå