Gå til innhold

Noen Høyre-politikere vil ha aldersgrense 15 år på sosiale medier som TikTok osv. Enig?

Million

Anbefalte innlegg

Tre politikere i Høyre, Astrup, Tybring-Gjedde og Asheim, vil ha aldersgrense 15 år på sosiale medier, for å hindre de yngre å få tilgang til apper som TikTok og andre sosiale medier, iflg Aftenpostens artikkel.

Så jenter som Linnea på 14 år i artikkelen ville ikke fått lov å lage sminkevideoene sine mer.

Er du enig i at personer under 15 bør forbys å ha sosiale medier? Ville det tvinge dem over til å være sosiale ansikt til ansikt igjen, og omgås mer, få mindre angst og færre vil få dårlig selvtillit?

Endret av Million
la til noe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja veldig enig,men tror ikke det hjelper så mye dessverre, vil ungene ha det så juger de bare på alderen,men dette burde vert foreldrestyrt ,altså at en eller to foreldre måtte undertegne eller godta

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cas12 skrev (3 minutter siden):

Ja veldig enig,men tror ikke det hjelper så mye dessverre, vil ungene ha det så juger de bare på alderen,men dette burde vert foreldrestyrt ,altså at en eller to foreldre måtte undertegne eller godta

Det er snakk om å bevise alderen sin, så ikke de yngre kan lyve på alderen og registrere seg likevel. Iflg. de tre nevnte politkerne i artikkelen, så mener de man skal måtte bevise sin alder med bank-id før man får registrert seg i slike apper. Hvis de får det som de vil, disse politikerne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (7 minutter siden):

Det er snakk om å bevise alderen sin, så ikke de yngre kan lyve på alderen og registrere seg likevel. Iflg. de tre nevnte politkerne i artikkelen, så mener de man skal måtte bevise sin alder med bank-id før man får registrert seg i slike apper. Hvis de får det som de vil, disse politikerne.

hvis det er sånn er det jo kempe bra :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader ikke, men vil ikke andre plattformer komme og barna/ungdommen finner en annen vei likevel? 

Jeg er ikke noe fan av tiktok (især for unge) så flott med mer regulering der, og det trengs nok på andre plattformer også. Garantert noen som vil klare å omgå regelverket da. 

Endret av Daisy-love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Million said:

Da får jo disse firmaene tilgang til  personnummeret til alle medlemmene. Disse plattformene lagrer allerede enormt mye informasjon om oss. De vet lenkene vi klikker på, hva vi søker etter, hvor vi går(GPS på telefonen), osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SVK skrev (13 timer siden):

Da får jo disse firmaene tilgang til  personnummeret til alle medlemmene. Disse plattformene lagrer allerede enormt mye informasjon om oss. De vet lenkene vi klikker på, hva vi søker etter, hvor vi går(GPS på telefonen), osv.  

Dette har brukerne kontroll over og kan styre selv via personverninstillingene. Takket være EU sitt personverndirektiv. At nordmenn er slappe og ikke gidder å endre det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
Million skrev (14 timer siden):

Jeg syns det høres ut som en veldig god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en del av den generasjonen som ble testrotter hva gjelder å få vokse opp med SoMe, og i likhet med mange andre i min generasjon ønsker jeg ikke at mine eventuelle fremtidige barn skal vokse opp med fri tilgang til Internett slik vi gjorde. Det tenker jeg bør resonnere hos flere enn det gjør, altså at de som faktisk har vokst opp med det ikke ønsker det for sine barn fordi man i ettertid ser hvor mye det tok bort fra barndommen heller enn å tilføre gode minner. Dessuten ser man store tekgiganter som ikke engang ønsker at egne barn skal ha tilgang til appene/duppedittene de pusher på resten av verden. Det blir jo som en kokk som ikke vil mate sine egne barn maten de serverer - burde vært et større tankekors for flere. Men jeg tror mange ikke skjønner at det ikke bare er SoMe som er problemet, men tilgang til Internett som dessverre raner mange barn for sin barndom og uskyldighet altfor tidlig. SoMe er en absolutt versting da det får frem noe av det verste i folk (noe særlig barn er svært sårbare for) som feks at man hele tiden sammenligner ser med hverandre, kun fokus på det visuelle og overfladiske - noe som fører til en oppfatning av at det har høyest verdi, sjalusi, mangel på empati og trakassering i kommentarfelt, mulighet for å utgi seg for noen andre enn man egentlig er (fare for grooming og mobbing, men også skjønnhetsfiltre gir barna nok en grunn til å ikke føle seg god nok og noe å gjemme seg bak). For ikke å nevne at disse appene er lagd for å gjøre oss avhengige sånn at vi scroller og interagerer med den bare litt til sånn at de har mulighet til å samle inn mest mulig data om oss som de kan bruke til å selge videre til tredjeparter som bruker denne dataen til å lage ulike markedsprofiler som de deretter tilpasser reklamene sine etter. I kjernen av SoMe finner man kapitalisme på steroider, og realiteten er at dét er lekeplassen som altfor mange foreldre lar barna sine vokser opp på. Nei, barn har ingenting på SoMe å gjøre, og selv Internett er i sin natur (hvor man i minst mulig grad sensurerer innhold) ikke er barnevennlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...