AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #1 Skrevet 3. juni 2024 16 åringen min drikker, hun har den siste tiden vært på 3 fester, første fest hadde hun hjemme her, jeg var nede noen gang å sjekket hvordan jentene hadde det, min datter var mest full, venninnene passet henne, jeg sendte melding til alle foreldre ( venninne av min datter) og fortalte at di var hos meg, hadde fest og drakk, neste gang min datter skulle på fest fortalte hun det, hun kom sent på festen så hun måtte passe venninner som var fulle, så hun drakk ikke den kvelden selv om jeg hadde kjøpt henne alkohol. sist fest hun dro på var bursdagsfest, hun hadde eksamen mandag etter så hun valgte å ikke drikke, ser at hun er mer moden enn meg, jeg fikk beskjed at jeg ble bløgget å sløyd om jeg drakk på fest, så jeg drakk som det var siste fest i mitt miv Anonymkode: 368b8...01c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #2 Skrevet 3. juni 2024 Nei, min (akkurat blitt) 16.åring får ikke ha fest hvor det drikkes alkohol her hjemme. Anonymkode: 417fd...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #3 Skrevet 3. juni 2024 Nei. Mine er 16 og 17 år. Drikker ikke alkohol. Det kan de gjøre når det er lovlig. De er ute med venner og finner på andre ting😊 Fest hjemme alene totalt uaktuellt om de drakk😅 Anonymkode: 172b6...5ab
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #4 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, min (akkurat blitt) 16.åring får ikke ha fest hvor det drikkes alkohol her hjemme. Anonymkode: 417fd...b3d Må bare si at jeg er ikke så blåøyd at jeg ikke tror det konsumeres alkohol i det skjulte, men vi henter alltid når hun er på «fest», og hun VET hun kan ringe oss om hun driter seg ut, men vi legger ikke rette til at det er ok at det drikkes mengder alkohol. Det er hun ikke gammel nok til. Anonymkode: 417fd...b3d 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #5 Skrevet 3. juni 2024 Nei får ikke ha fest hjemme før 18 år. Vet de er ute, vet de drikker, vet de er på fest. De kan alltids ringe oss, vi henter alltid ved behov etc - men de får ikke disponere vårt hus og vi legger ikke til rette for det. Anonymkode: 018cf...ab5 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #6 Skrevet 3. juni 2024 Nei, min 16 åring får ikke lov til å ha fest hjemme. Han får heller ikke lov til å drikke og det blir absolutt ikke kjøpt alkohol til han. Anonymkode: 5dc1e...55a 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #7 Skrevet 3. juni 2024 Alle som lar barna få drikke og feste hjemme fra 14-16 års alder produserer alkoholikere. De verste på studiene og russetida var de som begynte tidlig med foreldrenes velsignelse. Anonymkode: ce594...c0b 2 2
kaarebjarne Skrevet 3. juni 2024 #8 Skrevet 3. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): 16 åringen min drikker, hun har den siste tiden vært på 3 fester, første fest hadde hun hjemme her, jeg var nede noen gang å sjekket hvordan jentene hadde det, min datter var mest full, venninnene passet henne, jeg sendte melding til alle foreldre ( venninne av min datter) og fortalte at di var hos meg, hadde fest og drakk, neste gang min datter skulle på fest fortalte hun det, hun kom sent på festen så hun måtte passe venninner som var fulle, så hun drakk ikke den kvelden selv om jeg hadde kjøpt henne alkohol. sist fest hun dro på var bursdagsfest, hun hadde eksamen mandag etter så hun valgte å ikke drikke, ser at hun er mer moden enn meg, jeg fikk beskjed at jeg ble bløgget å sløyd om jeg drakk på fest, så jeg drakk som det var siste fest i mitt miv Anonymkode: 368b8...01c Hvorfor tillater du fyllefest for 16-åringer i ditt eget hus, MENS DU ER HJEMME?!?!?! Du tenker at ditt barn på 16 er mer moden enn deg? Stakkars barn... Endret 3. juni 2024 av kaarebjarne 1
Ulrikke Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 Nei, ingen har fått ha fyllefest hos oss når de er 16, og de har ikke spurt om det heller. Nå er yngste 18 og vil ikke ha, rett og slett fordi hun ikke vil ha ansvar for huset og kjæledyr som er hjemme under festen hvis de som er der blir i overkant beruset. Helt greit for meg.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #10 Skrevet 3. juni 2024 Nei det kan de ha når de flytter for seg selv. Anonymkode: 2d340...e33
Trolltunge Skrevet 3. juni 2024 #11 Skrevet 3. juni 2024 Nei. Jeg var klar over at de drakk før de var 18, men la ikke til rette for det. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #12 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Alle som lar barna få drikke og feste hjemme fra 14-16 års alder produserer alkoholikere. De verste på studiene og russetida var de som begynte tidlig med foreldrenes velsignelse. Anonymkode: ce594...c0b Føler det finnes to typer foreldre som tilrettelegger for fest før 18 år. Den ene varianten er stereotypsik sånn "rølpete" selv og synes det er kult at poden drikker. Resultatet av det blir som du skriver. Men det finnes også en type foreldre som tilrettelegger men er veldig bevisst og følger veldig opp, og min erfaring er at barn av disse ikke var noe værre enn oss andre når russetid osv startet. Tvert i mot hadde de et mer avklart forhold til alkohol og det var nok ikke like spennende for dem som for andre. Anonymkode: f09b7...40f
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #13 Skrevet 3. juni 2024 Altså, mine tenåringer får ha "fest" hjemme. (Type bursdagsfest og tilsvarende samlinger) Men det er ikke "hjemme alene" fest. Og så langt jeg vet har disse til nå vært alkoholfrie. Vi er også klare på at vi ikke på noen måte oppfordrer eller legger til rette for, til drikking av alkohol før man er 18. (Og vi kommer nok heller ikke til å oppfordre til å drikke alkohol etter dette.) Jeg er usikker på hva jeg hadde gjort der og da hvis det ble oppdaget at de drakk alkohol hjemme hos oss som mindreårige. Mest sannsynlig hadde jeg informert foreldrene til de det gjaldt, og rådført meg med dem. Eget barn ville måtte snakke om det i etterkant. Jeg tenker jo at det er bedre at de er hos oss, hvor vi voksne er tilgjengelige og vi vet at de er innendørs og får hjelp om noe skjer, enn at de reker gatelangs eller er inne hos noen de ikke bør være inne hos. Anonymkode: 4a2e2...b23
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #14 Skrevet 3. juni 2024 Det du skisserer hadde vert helt uaktuelt! For et rølpete opplegg. Pass på ungdommen din ts, du er den voksne! Anonymkode: 703ea...0a2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #15 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Føler det finnes to typer foreldre som tilrettelegger for fest før 18 år. Den ene varianten er stereotypsik sånn "rølpete" selv og synes det er kult at poden drikker. Resultatet av det blir som du skriver. Men det finnes også en type foreldre som tilrettelegger men er veldig bevisst og følger veldig opp, og min erfaring er at barn av disse ikke var noe værre enn oss andre når russetid osv startet. Tvert i mot hadde de et mer avklart forhold til alkohol og det var nok ikke like spennende for dem som for andre. Anonymkode: f09b7...40f Jeg er ganske usikker på om den siste varianten der er så mye bedre enn den første som det du tror. Min erfaring, på generelt grunnlag, er at alle som har fått tilrettelagt for at de drikker før de er 18, særlig de som få alkohol hjemme, drikker mer, oftere, og stort sett mye mer enn foreldrene tror. Jeg er for at barn skal ha et naturlig forhold til alkohol og at voksne drikker. Skremselspropaganda har ofte hatt litt motsatt effekt av det man ønsker på ungdom. Men det er stor forskjell på å la ungdommen se foreldrene drikke et glass vin/øl til maten, og å la dem oppleve flatfyll i noen form. Jeg tror at man som forelder fint kan følge opp barna, og legge til rette for at de har det trygt og fint, og har arenaer der de kan være sosiale. Og alt dette uten å måtte tilrettelegge for at alkohol er noe som må testes. Anonymkode: 4a2e2...b23
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #16 Skrevet 3. juni 2024 Vet ikke hva jeg kommer til å gjøre når ungene når den alderen, synes det er vanskelig! På en måte vil jeg ikke være den mora som oppfordrer til fest. Samtidig så tenker jeg tilbake med skrekk og gru på min egen ungdomstid og de som aldri hadde smakt alkohol før de fylte 18 år og var på byen, og ble fullstendig kanon der. Husker også vi gikk på "forbudte" hjemmefester før vi fylte 18 hvor vi ble tilbudt både blank sprit og hjemmebrent av langt eldre folk. Men tror nok jeg vil gjøre noe litt midt i mellom.. hvis de vil sitte tre-fire venner i kjellerstua og drikke rusbrus så er det greit for meg, men jeg kommer ikke til å oppfordre til det heller liksom. Og noen full fest her hjemme blir det ikke snakk om. Da må vi heller ta praten om forhåndsregler dersom de drar på fest, typ; ring hvis dere må kjøres hjem/ ikke sitt på med ungdommer eller fremmede, hold sammen med vennene dine og ikke gå fra noen alene, ikke ta imot drikke fra folk du ikke kjenner og stoler på osv. Gjør man alt dette så tenker jeg hvertfall at jeg har gjort mitt for at de skal være trygge og rustet så langt det går. Også blir det opp til de unge og bruke det vettet de har fått utdelt på best mulig måte 😅 Anonymkode: f09b7...40f 1 1
kaarebjarne Skrevet 3. juni 2024 #17 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Føler det finnes to typer foreldre som tilrettelegger for fest før 18 år. Den ene varianten er stereotypsik sånn "rølpete" selv og synes det er kult at poden drikker. Resultatet av det blir som du skriver. Men det finnes også en type foreldre som tilrettelegger men er veldig bevisst og følger veldig opp, og min erfaring er at barn av disse ikke var noe værre enn oss andre når russetid osv startet. Tvert i mot hadde de et mer avklart forhold til alkohol og det var nok ikke like spennende for dem som for andre. Anonymkode: f09b7...40f Hva er forskjellen, sånn egentlig?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #18 Skrevet 3. juni 2024 Ja , fikk ha to fester som 16 åring Anonymkode: 4fd44...294
katties Skrevet 3. juni 2024 #19 Skrevet 3. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg er ganske usikker på om den siste varianten der er så mye bedre enn den første som det du tror. Min erfaring, på generelt grunnlag, er at alle som har fått tilrettelagt for at de drikker før de er 18, særlig de som få alkohol hjemme, drikker mer, oftere, og stort sett mye mer enn foreldrene tror. Jeg er for at barn skal ha et naturlig forhold til alkohol og at voksne drikker. Skremselspropaganda har ofte hatt litt motsatt effekt av det man ønsker på ungdom. Men det er stor forskjell på å la ungdommen se foreldrene drikke et glass vin/øl til maten, og å la dem oppleve flatfyll i noen form. Jeg tror at man som forelder fint kan følge opp barna, og legge til rette for at de har det trygt og fint, og har arenaer der de kan være sosiale. Og alt dette uten å måtte tilrettelegge for at alkohol er noe som må testes. Anonymkode: 4a2e2...b23 Jeg opplevde mye fyllefester som barn. Foreldrene mine fikk meg når de var 23, og vennene deres hadde også barn, så barna var med på alle festene. Tror det var ca en fest hver andre måned, minst, men husker ikke helt - telte aldri. Det var aldri farlig - var ingen som var folkelig, bare folk rundt 30 som snakka masse tull, pissa ut av vinduet eller ned fra balkongen, sovna hvor som helst, o.l. Jeg selv hadde ikke særlig behov for å dra på fester når jeg ble ungdom - var liksom ferdig med det som barn.... og med alkohol også, egentlig. Ble full for første gang som 9-åring, og fikk egentlig smake mye forskjellig når enn det var fest. Var egentlig bare skummelt når jeg var rundt 12 og fant en type alkohol som jeg likte og snek til meg når jeg kunne. Da tenkte jeg selv at det blir jo veldig dumt om jeg blir alkoholiker, så sa etter hvert ifra til moren min, så kjøpte hun ikke inn den alkoholen mer..... Jeg vil nok ikke oppfordre mine egne barn til å ha fest da, eller tillate det slik som visse foreldre gjør. Noen skal jo være "kule foreldre" og kjøper inn masse alkohol til barna, for om de skal drikke til de får blackout, så bør de i det minste gjøre det hjemme. Jeg ville aldri oppfordret noen som helst til å drikke i slike mengder da - synes ikke det trenger å være en opplevelse alle må ha. Endret 3. juni 2024 av katties
Sunnfjording Skrevet 3. juni 2024 #20 Skrevet 3. juni 2024 (endret) Ser ingen grunn til å legge til rette for fyll, hverken ved å la mine barn smake på mine drikkevarer før de er 18, kjøpe inn alkohol til dem, eller la mindreårige drikke hjemme hos oss. Men kommer til å være veldig klar på at en av foreldrene alltid skal være kjørbar, og at vi henter uansett omstendigheter. Deler andres erfaring her har de jeg kjente som fikk tilrettelagt sånn med veik grensesetting også var de som drakk mest. Endret 3. juni 2024 av Sunnfjording 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå