Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en 18 åring som har akkurat fått meg en sommerjobb (typ ekstrahjelp) hos en butikk som er litt mannsdominert yrke. Har jobbet der i snart 1 og halv mnd, men jeg har begynt å grue meg til jobb. Jeg føler at jeg ikke passer inn med de andre kollegaene og føler at mange av de ikke liker meg, da de fleste av de ikke vil snakke med meg eller være nær meg. 

Er litt sjenert og introvert, men når jeg f.eks. står i kassa så er jeg sosial mot kundene, så jeg prøver å mitt beste på å være sosial og åpen. Alle de jeg jobber med prater mye sammen siden de kjenner hverandre ganske godt fra før, og de er sånne type skravle og fest folk, og jeg er den eneste som er helt motsatt. Har begynt å gråte dagen før jobb da jeg vet at jeg kommer til å være alene, siden jeg gjør de fleste av arbeidsoppgavene mine alene (+ litt hjelp da jeg er under opplæring) mens alle andre prater sammen og hjelper hverandre. Trodde det skulle bli bedre etter hvert, men er ikke så optimistisk mer.

I tillegg så er det dårlig med den opplæringen, da jeg må nesten ofte stille spm til de andre siden jeg vil heller vite hva jeg skal gjøre riktig enn å ta en sjanse og feile. Jeg kan se at noen av de blir irriterte, da jeg har fått kjeft en gang før for å ikke kunne noe som ingen hadde lært meg, og pluss at dette er min første jobb så har ikke mye erfaring fra før av. Og jeg vet at det høres litt tidlig ut å slutte men jeg vil ikke bruke sommeren på å jobbe i et arbeidsmiljø som jeg ikke trives i. Så Jeg vet ikke hvis jeg burde slutte, da jeg også vil ha en jobb pga lønn. Kan man bare slutte fra jobben med engang eller er det noe oppsigelsestid for sånn typ sommerjobb? Og kan man søke på andre jobber mens man har en jobb et annet sted?

Anonymkode: 3058c...f94

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du kan søke på jobb andre steder mens du jobber her. Folk må jo det, ellers blir de stående uten lønn og det må vi jo ha for å klare oss.

Veldig trist at du har dårlig arbeidsmiljø, høres vondt ut.

Men er det noen der som er litt tryggere enn de andre, å som du kanskje kan åpne deg til?

Anonymkode: 947d1...e2a

AnonymBruker
Skrevet

Begynn å gråt på jobb. Hvis ikke gutta skjerper seg da slutt på dagen. Ingen kan tvinge deg til å jobbe ut oppsigelsestid.

Anonymkode: 8f9bb...84f

Skrevet

Velkommen til srbeidslivet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De første rundene i arbeidslivet er harde. Selv første året etter master i en profesjonell jobb var steintøft, der man følte seg litt utenfor og dum, og til tider var utslitt da det var så mye nytt, det ble noen tårer på do her og der. 

Men man lærer. Jeg innså etterhvert at det ikke er jeg som blir stengt ute, men at jeg stenger meg selv ute, og i det man begynner å ta initiativ til prat ved kaffemaskinen, eller en spøk i kontrorlandskapet, så blir det mye bedre. Og så blir man tryggere i oppgavene, det hjelper på, man blir ikke fullt så sliten. 

Anonymkode: 04499...ef1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres skikkelig kjedelig ut! Men dette klarer du! Fokuser på det du skal gjøre. Du er ikke på jobb for å få deg venner. Alle drittjobbene en har som ung gjør at du vil sette pris på jobben du en dag får.

Anonymkode: c540e...195

• Liker 2
Skrevet

Skjønner det er kjedelig. Dette har jeg også opplevd. Jeg har kommet gjennom slike jobber ved å fokusere på jobben og mindre på menneskene. De fleste jobbene har vi pga pengene, og særlig slike kortvarige jobber. 

Men dersom det er ille, bør du snakke med din sjef. Sjekk om han/hun er fornøyd med jobben du gjør. Og spør om litt mer oppfølging fordi du ønsker å lære så mye som mulig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Høres skikkelig kjedelig ut! Men dette klarer du! Fokuser på det du skal gjøre. Du er ikke på jobb for å få deg venner. Alle drittjobbene en har som ung gjør at du vil sette pris på jobben du en dag får.

Anonymkode: c540e...195

Det er også veldig sant.

Jeg er så glad jeg gikk trinnene i arbeidslivet, og fikk kjenne på en del lavtlønnsyrker. Det var en sterk motivasjon for å komme seg på lesesalen hver dag gjennom studiene. 

Må imidlertid si at jeg har fått mange av mine beste venner gjennom jobb, men ingen fra disse sommerjobbene i tenårene. 

Anonymkode: 04499...ef1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold ut over sommeren, og søk nye ekstrajobber til skolestart. Du skal ha ekstremt mye flaks hvis du finner en annen sommerjobb så sent. Oppsigelsestiden skal stå i kontrakten din, og du kan helt fint søke andre jobber, så lenge du overholder oppsigelsestiden og tar de vaktene du er satt opp på i den tiden.

Arbeidslivet er ikke alltid gøy, og det kan ta tid komme inn i ett nytt arbeidsmiljø. Det er bra å være ivrig på opplæring og stille spørsmål, men samtidig må man også etterhvert begynne stole på seg selv, og prøve alene uten hjelp/støtte. Du sier ikke noe om hvor mye du har jobbet til nå, men etter halvannen måned er det vanligvis forventet en viss grad av selvstendighet.

Anonymkode: 36ee1...54f

• Liker 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Skjønner at det er tøft, men 1.5 mnd er fortsatt kort tid. Mye kan endre seg. 

At man er forskjellige på en arbeidsplass er ikke uvanlig en at du føler at ingen er som deg skjønner jeg er vanskelig. Men er du sikker på at dem ikke liker deg, eller er det bare noe du tror? 

Kanskje dem syntes det er vanskelig å få kontakt med deg også? 

Angående opplæring, får du be om mer hjelp også må du bare spørre, 

AnonymBruker
Skrevet

Som ung og ny må du bevise deg selv, det er så mange som deg som starter i butikk og som gir seg kjapt at det er vanskelig å ta dere seriøst. Du må jobbe, vise at du vil være der, at du er verdt investeringen arbeidsplassen har gjort i deg så vil kollegaene senke garden. Går du er ingen tjent på det, minst av alle du. De har glemt deg før du har lukket døren bak deg, mens du vil bære nederlaget med deg videre. Kjemp for deg selv ved å stå i det! Ikke la dem misbruke deg, du har din jobb og skal ikke gjøre alle andres i tillegg, men møt dem med et smil og ha en god innstilling. Du kommer langt med positiv innstilling. Blir du vil du også få mer erfaring (les: lære hvordan utføre jobben på en mer effektiv og ofte enklere måte) noe som fungerer som grease på hjulene..

Anonymkode: 8033e...de3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må vurdere dette litt. Det er tøft å være ny. Man føler seg lett litt utenfor, og blir usikker på seg selv. Er det slik at dette er mer en følelse enn at det er reellt? Jeg tenker jo at det er spesielt at kollegaene dine ikke er mer hyggelig mot nyansatte. 

Jeg tenker vel at det er greit å ta en samtale med leder og si at du ikke trives. Du har jobbet der en stund nå, og det er faktisk ikke greit at de ikke er mer inkluderende, selv om du er aldri så beskjeden. Det er jo nesten enklere å forholde seg til noen som er beskjeden. 

Livet er for kort til å grue seg til å gå på jobb. Jeg lander vel på at du sier opp. Snakk med leder om oppsigelsetid, og vær ærlig med de andre som jobber der at du har følt deg utenfor og at du begynner å grue deg til å gå på jobb. Det KAN jo være at noe endres. .....

Anonymkode: 0b67d...d6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...