Gå til innhold

Bortforpaktet jord som ikke blir vedlikeholdt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et småbruk med 40 mål dyrket mark det slåes gress på til rundballer. Denne teigen er forpaktet bort på årmål, og de som leier (nabo) har nå gjort det i over 10 år. De har altså hatt alle rettigheter til tilskudd og uttak av fôr der mot en symbolsk sum.

Problemet er at jeg nå ser at gresset bare blir verre og verre, og det er snart bare ugress igjen utpå der. De har gjødslet sporadisk, og mulig det er kjørt ut kalk en gang på de årene, men burde det ikke vært tatt mere vare på? Kan jeg kreve at de vedlikeholder dyrkamarka, eller kan de gjøre som de vil? Det var tett med gress og nok til to slåtter der for 10 år siden. De siste årene har de slått en gang, og jeg skjønner ikke at det kunne bli noe godt fôr i de få rundballene de fikk til.

Jeg aner ikke hvor ofte en bør pløye opp og så nytt, men jeg tror det må være på overtid nå. Skjemmes nesten litt av den teigen der nå når den står og blomstrer med engsyre...

Anonymkode: 8a2be...ef7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Har et småbruk med 40 mål dyrket mark det slåes gress på til rundballer. Denne teigen er forpaktet bort på årmål, og de som leier (nabo) har nå gjort det i over 10 år. De har altså hatt alle rettigheter til tilskudd og uttak av fôr der mot en symbolsk sum.

Problemet er at jeg nå ser at gresset bare blir verre og verre, og det er snart bare ugress igjen utpå der. De har gjødslet sporadisk, og mulig det er kjørt ut kalk en gang på de årene, men burde det ikke vært tatt mere vare på? Kan jeg kreve at de vedlikeholder dyrkamarka, eller kan de gjøre som de vil? Det var tett med gress og nok til to slåtter der for 10 år siden. De siste årene har de slått en gang, og jeg skjønner ikke at det kunne bli noe godt fôr i de få rundballene de fikk til.

Jeg aner ikke hvor ofte en bør pløye opp og så nytt, men jeg tror det må være på overtid nå. Skjemmes nesten litt av den teigen der nå når den står og blomstrer med engsyre...

Anonymkode: 8a2be...ef7

Det høres ut som du bør si opp denne avtalen. Hvor lenge løper den? Leit å se det forfalle såpass, og særlig når det tross alt bare er gress det blir brukt til. Skulle kunne forvente at de som disponerer den klarte mer enn det du nå beskriver.

De er absolutt på overtid, og du bør vurdere opprettholdelse av denne avtalen. Åremål skal vel være begrenset i tid.

Anonymkode: 43cf2...8f8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det de lager fôr til og hva er det i avtalen dere i mellom ang vedlikehold?

Om de slår til hest feks kan det være hode grunner til å ønske seg næringsfattig fôr med mye tygg.

Anonymkode: 549bd...386

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si opp avtalen. De får støtte fra landbrukskontoret eller noe for noe de ikke gjør.

Anonymkode: 04cbe...25e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...