AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Skrevet 2. juni 2024 Tenker å begynne med dette når baby er 6 mnd. Blir sikkert en liten kombo, men kanskje litt mating med skje (grøt, fruktmos). Har ikke erfaring med BLW fra forrige barn (mange år siden, hadde ikke hørt om det da) Noen som vil fortelle litt om sine erfaringer? Har noen spørsmål: 1. introduserte dere allergener først? Sånn at dere bare kunne kjøre på med alt i kombo når dere satte i gang? Eller tok dere det litt etter litt? 2. tok det lang tid før baby faktisk begynte å spise noe (av ernæringsmessig verdi), å ikke bare ha det i munnen? 3. opplevde dere mye brekninger hos baby? Leser at det er normalt. Men er det hele tiden? Anonymkode: c6a2c...1b5
Fame Skrevet 2. juni 2024 #2 Skrevet 2. juni 2024 Nå har ikke jeg sykt mye erfaring, baby er 6 måneder men jeg kan svare på noe hvertfall 1. Jeg har for eksempel gitt omelett strips, agurk og jordbær til frokost én dag. Og bytter ut frukten og grønnsakene neste dag. For å se om det er noen reaksjoner. Men jeg har også bare gitt middagsglass uten å teste innholdet først. Bruker Solid Starts appen. Der står det mye fint 2. Baby spiser veldig lite av det. Vi har vel holdt på i 3 ukers tid og hun har begynt å spise mer på disse ukene. Hun er ikke glad i å bli matet, da får jeg ikke i hun noen ting. Men jeg setter det frem og da spiser hun noe (fortsatt lite da). Jordbær går ned på strak arm 3. Hun brekker seg innimellom når jeg prøver å mate, men ikke når hun spiser selv 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #3 Skrevet 2. juni 2024 Introduserte allergenene melk, egg, hvetemel og peanøtter fra ca 3 mnd alder, i tråd med nyeste forskning. Da vi begynte ordentlig med fast føde, tok vi ikke noe hensyn til allergener, ga bare alt om hverandre. Når de er så små trenger de jo ikke så veldig mye næring, og morsmelk/mme skal fortsatt være hovednæring. Vi kombinerte blw med mating av grøt og mos. Med mating kunne hun ganske raskt spise nok til at hun ble mett, slik at det erstattet en flaske. Frukt, kjøtt og fisk spiste hun også en del av ganske tidlig. Fra ca 10 mnd alder spiste hun nok til at det var merkbart mindre behov for mme. Syns ikke det var så veldig mye brekninger, det var helt klart unntaksvis hos oss. Men der er babyer veldig forskjellige. Anbefaler å følge solid starts på instagram! Anonymkode: f7144...365 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #4 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Introduserte allergenene melk, egg, hvetemel og peanøtter fra ca 3 mnd alder, i tråd med nyeste forskning. Da vi begynte ordentlig med fast føde, tok vi ikke noe hensyn til allergener, ga bare alt om hverandre. Anonymkode: f7144...365 Ja, for det er dette jeg lurer på å starte med nå! (Baby er 4 mnd, fullammes). Kan du fortelle litt mer i detaljer hvordan dere gikk frem? Anonymkode: c6a2c...1b5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #5 Skrevet 2. juni 2024 Fame skrev (3 minutter siden): Nå har ikke jeg sykt mye erfaring, baby er 6 måneder men jeg kan svare på noe hvertfall 1. Jeg har for eksempel gitt omelett strips, agurk og jordbær til frokost én dag. Og bytter ut frukten og grønnsakene neste dag. For å se om det er noen reaksjoner. Men jeg har også bare gitt middagsglass uten å teste innholdet først. Bruker Solid Starts appen. Der står det mye fint 2. Baby spiser veldig lite av det. Vi har vel holdt på i 3 ukers tid og hun har begynt å spise mer på disse ukene. Hun er ikke glad i å bli matet, da får jeg ikke i hun noen ting. Men jeg setter det frem og da spiser hun noe (fortsatt lite da). Jordbær går ned på strak arm 3. Hun brekker seg innimellom når jeg prøver å mate, men ikke når hun spiser selv Tak for svar 🤗 Solid starts skal jeg laste ned! Følger de på insta men har ikke appen Anonymkode: c6a2c...1b5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #6 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, for det er dette jeg lurer på å starte med nå! (Baby er 4 mnd, fullammes). Kan du fortelle litt mer i detaljer hvordan dere gikk frem? Anonymkode: c6a2c...1b5 Tok bare litt av allergenet på fingeren, f.eks. Dyppet fingeren i egg/melk, eller tok litt mel eller peanøttsmør (uten klumper) på fingeren. Lot babyen sutte på fingeren. Gjorde det en gang om dagen og sørget for å eksponere for ett allergen 3-4 ganger før jeg eksponerte for neste. Så i løpet av et par uker hadde vi vært innom alle fire og da bare gjorde jeg det litt innimellom med alle fire allergener om hverandre fram til vi begynte med fast føde. Anonymkode: f7144...365 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #7 Skrevet 2. juni 2024 Det er ikke anbefalt å blande BLW med moset mat. Most mat glir bak og forsvinner ned uten noe særlig arbeid, BLW handler om å lære seg å tygge og svelge fra starten av. Man risikerer at babyen prøver å svelge større biter hvis man blander. Har kjørt BLW på tre barn, den fjerde (og eldste) fulgte «tradisjonell» mating med mos. De tre yngste spiste, og spiser, langt mer variert enn eldste 🤭 Brekningsrefleksen sitter lengre fram hos babyer enn hos voksne, så du kan oppleve litt mer brekning. Men vi har ikke opplevd så mye av det, det skjer jo selvfølgelig fra tid til annen, men ikke noe voldsomt stress. Angående allergener så tok vi fra starten av litt og litt av forskjellig mat. Hvis det ikke kom noen reaksjon så fortsatte vi bare. Tenkte mer på allergener med første- og andremann, tredje og fjerde fikk bare mat 🤭 Anonymkode: dcd08...259
Fame Skrevet 2. juni 2024 #8 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tok bare litt av allergenet på fingeren, f.eks. Dyppet fingeren i egg/melk, eller tok litt mel eller peanøttsmør (uten klumper) på fingeren. Lot babyen sutte på fingeren. Gjorde det en gang om dagen og sørget for å eksponere for ett allergen 3-4 ganger før jeg eksponerte for neste. Så i løpet av et par uker hadde vi vært innom alle fire og da bare gjorde jeg det litt innimellom med alle fire allergener om hverandre fram til vi begynte med fast føde. Anonymkode: f7144...365 Dette sa HS til meg at hvis man skulle gjøre det så måtte man fortsette med det. For hvis man introduserte for eksempel egg og deretter kuttet ut egg igjen så ville baby ha større sjanse for å bli allergisk mot egg Så vi droppet dette
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #9 Skrevet 2. juni 2024 1) Introduserte allergener ved 3-4mnd pås amme måte som den som skrev over her. Ga det som smaksprøver i et par uker, og passer på at barnet fortsatt får får allergenene med ujevne mellomrom. Startet med litt forskjellige matvarer, tok én og én i et par uker, pg så gikk vi over til å bare pøse på. Gutten likte alt, og reagerte ikke på noe💁🏻♀️ 2) begynte med mat i større mengder enn smaksprøver ved 6 mnd. Tok vel et par uker, men varierte veldid i starten. Nå er han straks 8 mnd, og spiser gjerne en hel banan selv som et måltid, eller ¾ brødskive. 3). Nei, sjeldent brekninger. Litt hosting når han er for glupsk! Vil si han kanskje brekker seg én gang om dagen, eller så. Hovedsaklig om det er uvante konsistenser, eller ved glubskhet. Har aldri måtte gripe inn, selv om jeg et par ganger har tenkt "denne gangen blir det å gå galt". Å sitte på hendene kan være greit noen ganger😅 de klarer det meste selv, og den regla om når man skal hjelpe / når man skal la være har vært nyttig å minne seg selv på! (loud and red, let them go ahead. silent and blue they need help from you) Lykke til! Vi er kjempeglad for å ha fulgt blw, det er deilig med en selvstendig liten fyr! Har også gitt mos på skje noen ganger, men da får han styre sin skje selv, og så gir jeg i tillegg med en ekstra skje. Syntes det er veldig greit at han kan mates ved behov også. Han har ikke virket forvirret av det. Anonymkode: 9b98a...a81
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #10 Skrevet 2. juni 2024 Fame skrev (22 minutter siden): Dette sa HS til meg at hvis man skulle gjøre det så måtte man fortsette med det. For hvis man introduserte for eksempel egg og deretter kuttet ut egg igjen så ville baby ha større sjanse for å bli allergisk mot egg Så vi droppet dette Stemmer ikke med det jeg leser fra store sykehus sine nye retningslinjer på innføring av allergener? Anonymkode: b388d...8c4 1
Fame Skrevet 2. juni 2024 #11 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stemmer ikke med det jeg leser fra store sykehus sine nye retningslinjer på innføring av allergener? Anonymkode: b388d...8c4 Jeg har hvertfall ikke turt å gjøre det siden HS sa det til meg
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #12 Skrevet 2. juni 2024 Fame skrev (21 minutter siden): Dette sa HS til meg at hvis man skulle gjøre det så måtte man fortsette med det. For hvis man introduserte for eksempel egg og deretter kuttet ut egg igjen så ville baby ha større sjanse for å bli allergisk mot egg Så vi droppet dette Ja, det bør vedlikeholdes, men jeg kan ikke huske å ha sett forskning om at sjansen for å utvikle allergi er_større_ hvis man har blitt eksponert mot allergenet som baby og så ikke fått det senere? Uansett fortsatte vi jo å gi disse tingene. Det er en del av kosten vår, så barnet vårt får alle tingene med jevne og ujevne mellomrom. Anonymkode: f7144...365 1
Anononyma Skrevet 2. juni 2024 #13 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har noen spørsmål: 1. introduserte dere allergener først? Sånn at dere bare kunne kjøre på med alt i kombo når dere satte i gang? Eller tok dere det litt etter litt? 2. tok det lang tid før baby faktisk begynte å spise noe (av ernæringsmessig verdi), å ikke bare ha det i munnen? 3. opplevde dere mye brekninger hos baby? Leser at det er normalt. Men er det hele tiden? Anonymkode: c6a2c...1b5 1. Vi introduserte nye matvarer (allergener om du vil) tidlig på dagen, frokost eller lunsj. Fikk han vondt i magen eller andre reaksjoner ville det bli på dagtid. Han fikk alt hver for seg frem til han mer eller mindre spiste det samme som oss (vegetarkost) ved 8-10 mnd 2. Vi begynte med fruktsmokk på anbefaling fra hs allerede ved 4 mnd og han har egentlig siden da fått i seg det vi har tilbydd. 3. Svært lite. Har nesten aldri skjedd, kanskje 2 ganger ifbm med mat - og nå er han 21 mnd. Men det er nok veldig individuelt. Har en venninne som sliter veldig med det hos sin sønn.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #14 Skrevet 2. juni 2024 Fame skrev (12 minutter siden): Jeg har hvertfall ikke turt å gjøre det siden HS sa det til meg Det eneste som skjer er at de ikke får like stor nytte av smaksprøvene. De bør gis innimellom frem til minst 6 mnd og gjerne innlemmes i kosten. Om dette ikke gjøres øker sannsynligheten for allergi litt, men ikke like mye som hos barn som ikke fikk smake allergener overhodet. Hs hadde jeg ikke stolt på fordi mange ikke leser seg opp. Mange helsesykepleiete tror fortsatt at ammende ikke bør drikke brus og ikke kan ta et glass vin. Mange er utdaterte og har ikke tid og anledning til å lese seg opp. Derfor bør en lese seg opp selv, er min erfaring 😊 Anonymkode: b388d...8c4 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #15 Skrevet 13. juli 2024 Har et spørsmål til Hva gjør man hvis baby er klar for mer mat (ammer oftere og oftere), men ikke er fysisk sterk nok til å sitte i stol? Baby er 5 mnd og 3 uker. Virker veldig interessert når vi spiser, følger maten vår med øynene og gaper når vi spiser. Men hun sitter veldig ustødig i sittestol, faller frem over bordet/brettet. Føttene når ikke ned til fotbrettet på høyeste nivå. Hun var født 4 uker før termin, og var litt liten. Er fortsatt små, men innenfor normalen. Burde vi vente med fast føde/BLW til hun blir litt større og sitter stødigere? Anonymkode: c6a2c...1b5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #16 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har et spørsmål til Hva gjør man hvis baby er klar for mer mat (ammer oftere og oftere), men ikke er fysisk sterk nok til å sitte i stol? Baby er 5 mnd og 3 uker. Virker veldig interessert når vi spiser, følger maten vår med øynene og gaper når vi spiser. Men hun sitter veldig ustødig i sittestol, faller frem over bordet/brettet. Føttene når ikke ned til fotbrettet på høyeste nivå. Hun var født 4 uker før termin, og var litt liten. Er fortsatt små, men innenfor normalen. Burde vi vente med fast føde/BLW til hun blir litt større og sitter stødigere? Anonymkode: c6a2c...1b5 Jeg tør ikke svare for deres barn egentlig, det er nok bedre å spørre helsestasjonen Men våre satt en del på fanget helt i starten da de begynte å spise selv. Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt på BLW, og jeg kan ikke veldig mye om begrepet. Men den eldste ville ikke spise om hun ble matet, men syntes det var kjempestas å plukke opp og putte i munnen selv, derfor ble hun ikke matet med grøt. Hun fikk grøt i blant og øve med skje (mens skjønte ikke så mye av det, lekte med skjea og spiste med hendene som baby). Etter hvert støttet vi dem også opp med sammenrullede håndklær i spisestolene så de satt mer stødig. Det er sikkert ikke ideelt, men de satt ikke så lenge av gangen. Anonymkode: 0f9ea...499
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #17 Skrevet 14. juli 2024 On 7/13/2024 at 7:28 AM, AnonymBruker said: Har et spørsmål til Hva gjør man hvis baby er klar for mer mat (ammer oftere og oftere), men ikke er fysisk sterk nok til å sitte i stol? Baby er 5 mnd og 3 uker. Virker veldig interessert når vi spiser, følger maten vår med øynene og gaper når vi spiser. Men hun sitter veldig ustødig i sittestol, faller frem over bordet/brettet. Føttene når ikke ned til fotbrettet på høyeste nivå. Hun var født 4 uker før termin, og var litt liten. Er fortsatt små, men innenfor normalen. Burde vi vente med fast føde/BLW til hun blir litt større og sitter stødigere? Anonymkode: c6a2c...1b5 Det er vanlig at baby i perioder ammer oftere, dette trenger ikke å bety at baby trenger fast føde. Så lenge vektoppgangen er tilfredsstillende er det bare å amme på forespørsel frem til barnet er stort nok til å begynne med BLW. Har gjort BLW med 3 barn og anbefaler det, men det krever at man fortsetter å amme like mye som før innføring av mat helt til barnet selv trapper ned, og at man stoler på at morsmelk er nok næring selv om barnet er (langt) over 6 mnd. Det kan ta flere måneder før barnet faktisk begynner å svelge mat, så å begynne med BLW med tanke om at mat skal mette barnet med det første er ikke lurt. BLW gir baby mulighet til å ta innføringen av mat i sin eget tempo, og det er ofte mye saktere enn ved tradisjonen mattilvenning. Men noen tar det raskere enn andre så klart. Anonymkode: 42b1d...a09 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå