Gå til innhold

9 åringen kastet stein i vannet og ved et uhell traff båtrute..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Idiotisk og uheldig. 

Båtfører har kommet til gutten og kameraten og startet med å si at "dette blir dyrt gutter" som jeg synes er noe sær ting å si til to forholdsvis små gutter. Båteier krever at hele vinduet på båten skiftes og at dette skal gjøres innen en mnd på et spesielt verksted.

Mitt spørsmål er om 9 åringen kan bli 1: anmeldt og 2: rettslig ansvarliggjort.

Jeg var ikke tilstede når dette skjedde.

Vi ønsker i utgangspunktet å la forsikringsselskapet vårt ta hånd om saken - dog usikker på om de rekker å bli ferdig med alt innen en mnd som båtfører krever og ønsker.

Anonymkode: ed22e...790

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som foreldre må dere vel bare erstatte inntil 5000 skader barn gjør eller?

Anonymkode: bedaf...376

• Liker 27
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal dere erstatte 

Anonymkode: 31f2f...644

• Liker 41
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skadeserstatningsloven § 1-2 sier noe om foreldres ansvar.

Etter første ledd svarer foreldre for skade barna forvolder dersom de "har latt det mangle på tilbørlig tilsyn" eller på annet vis ikke har gjort det det er rimelig å forvente at de gjør for å hindre skade.

Dersom man har gjort alt man kan forvente svarer foreldre, etter annet ledd, likevel for inntil kr. 5000 for hver skadevolding begått av barna deres forsettlig eller uaktsomt. Dette gjelder da uansett egen skyld. Resonnementet er vel egentlig bare at foreldre er nærmest å bære tapet når barna deres gjør noe dumt - innenfor sånn noenlunde tålelige økonomiske rammer.

Om det er riktig at hele vinduet må dekkes, og om noen forsikring skal inn her, er et annet spørsmål. Det er heller ingen fare for at barna deres havner i noe mer trøbbel enn at dere må ut med penger. Men det er klart dere vil måtte erstatte skader inntil kr. 5000, eller mer dersom dere burde passet betydelig bedre på enn dere gjorde.

Anonymkode: 55eb0...2cc

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva mener du selv at båtfører skal gjøre?

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare å betale tenker jeg. Også får gutten få noen beskjeder om at "det kan du ikke få/det kan vi ikke gjøre, for de pengene gikk til båtruta du knuste".

Uhell skjer, men han burde visst bedre, og man må stå til ansvar for det man gjør, uhell eller ei.

Anonymkode: a43df...9fe

• Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Har barna sagt de traff ruten eller kun båteier?

Anonymkode: 56724...7aa

• Liker 2
Gjest Luksusbia
Skrevet

Du bet like godt som alle andre at kriminell lavalder er 15 år, og at gutten din på 10 år trenger konsekvenser og rettledning og du som mor må erstatte ruta

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du forventet om en av naboenes unge kastet stein på bilen din? 

Anonymkode: 178d7...7cd

• Liker 29
  • Nyttig 15
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi ønsker i utgangspunktet å la forsikringsselskapet vårt ta hånd om saken - dog usikker på om de rekker å bli ferdig med alt innen en mnd som båtfører krever og ønsker.

Anonymkode: ed22e...790

Hva slags forsikring dekker steinkasting mot ruter?

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Båtfører skal sikkert ut på tur og ønsker at det skal være fiksa til da, det er jo fullt forståelig. Hvor satt vinduet og var det stor skade?

Anonymkode: 827c1...0ac

Siterer meg selv for å si at det er neppe noe alternativ å dra ut uten intakt rute. Hvis du ikke har peiling selv TS, så kan jeg fortelle at det er ganske kjipt å dra ut i røff sjø uten tette vinduer 😅 Så hvis dere ikke får fiksa det ASAP så ødelegger dere så og si vedkommende sin ferie.

Anonymkode: 827c1...0ac

• Liker 13
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Regner med det var en grunn til kommentaren ifra båteieren som så dette da det skjedde… Skal litt til å klare å knuse en rute med stein. Men uansett uhell eller ei, er det bare å beklage og betale for skaden her. Skjønner ikke at dette er noe å lure på en gang!? Eplet faller ikke langt fra stammen er det noe som heter… Selv hadde jeg også bedt barnet mitt om å betale for noe av det selv slik at det bidrar til større forståelse av konsekvenser av ting. Sa ikke barnet ditt unnskyld en gang?

Anonymkode: c1361...b25

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skadeserstatningsloven § 1-2 sier noe om foreldres ansvar.

Etter første ledd svarer foreldre for skade barna forvolder dersom de "har latt det mangle på tilbørlig tilsyn" eller på annet vis ikke har gjort det det er rimelig å forvente at de gjør for å hindre skade.

Dersom man har gjort alt man kan forvente svarer foreldre, etter annet ledd, likevel for inntil kr. 5000 for hver skadevolding begått av barna deres forsettlig eller uaktsomt. Dette gjelder da uansett egen skyld. Resonnementet er vel egentlig bare at foreldre er nærmest å bære tapet når barna deres gjør noe dumt - innenfor sånn noenlunde tålelige økonomiske rammer.

Om det er riktig at hele vinduet må dekkes, og om noen forsikring skal inn her, er et annet spørsmål. Det er heller ingen fare for at barna deres havner i noe mer trøbbel enn at dere må ut med penger. Men det er klart dere vil måtte erstatte skader inntil kr. 5000, eller mer dersom dere burde passet betydelig bedre på enn dere gjorde.

Og bare sånn for å legge til det: Jeg skjønner oppriktig ikke at dere vurderer annet enn å legge dere paddeflate og betale det det koster, så lenge summen er innenfor det man kan regne med. Jeg kan heller ikke skjønne at noen forsikring skulle dekke at barnet ditt knuser andres ting. Ville bare avklare hva loven sier, siden du var opptatt av det.

Du må i hvert fall ut med inntil kr. 5000 uansett egen skyld. Så synes jeg personlig jo at dere foreldrene bør betale hele summen, også over 5000, og ikke ødelegge mer av sesongen for en helt uskyldig båteier enn det som allerede er ødelagt. 

• Liker 28
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...