AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Skrevet 2. juni 2024 Idiotisk og uheldig. Båtfører har kommet til gutten og kameraten og startet med å si at "dette blir dyrt gutter" som jeg synes er noe sær ting å si til to forholdsvis små gutter. Båteier krever at hele vinduet på båten skiftes og at dette skal gjøres innen en mnd på et spesielt verksted. Mitt spørsmål er om 9 åringen kan bli 1: anmeldt og 2: rettslig ansvarliggjort. Jeg var ikke tilstede når dette skjedde. Vi ønsker i utgangspunktet å la forsikringsselskapet vårt ta hånd om saken - dog usikker på om de rekker å bli ferdig med alt innen en mnd som båtfører krever og ønsker. Anonymkode: ed22e...790
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #2 Skrevet 2. juni 2024 Som foreldre må dere vel bare erstatte inntil 5000 skader barn gjør eller? Anonymkode: bedaf...376 27 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 Populært innlegg #3 Skrevet 2. juni 2024 Båtfører skal sikkert ut på tur og ønsker at det skal være fiksa til da, det er jo fullt forståelig. Hvor satt vinduet og var det stor skade? Anonymkode: 827c1...0ac 57 14
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 Populært innlegg #4 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Idiotisk og uheldig. Båtfører har kommet til gutten og kameraten og startet med å si at "dette blir dyrt gutter" som jeg synes er noe sær ting å si til to forholdsvis små gutter. Båteier krever at hele vinduet på båten skiftes og at dette skal gjøres innen en mnd på et spesielt verksted. Mitt spørsmål er om 9 åringen kan bli 1: anmeldt og 2: rettslig ansvarliggjort. Jeg var ikke tilstede når dette skjedde. Vi ønsker i utgangspunktet å la forsikringsselskapet vårt ta hånd om saken - dog usikker på om de rekker å bli ferdig med alt innen en mnd som båtfører krever og ønsker. Anonymkode: ed22e...790 Selvsagt skal dere erstatte ruten, er det riktig at båteier skal ta kostnadene for at ungen din var hensynsløs? Anonymkode: 061f3...82f 107 1 27
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 Populært innlegg #5 Skrevet 2. juni 2024 Vel, sånt skjer. Det er bare å unnskylde og punge ut. Anonymkode: faab4...175 73 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 Populært innlegg #6 Skrevet 2. juni 2024 Hvorfor la unger kaste stein i nærheten av båter? Anonymkode: 0ee9b...7fd 55 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #7 Skrevet 2. juni 2024 Selvfølgelig skal dere erstatte Anonymkode: 31f2f...644 41 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #8 Skrevet 2. juni 2024 Skadeserstatningsloven § 1-2 sier noe om foreldres ansvar. Etter første ledd svarer foreldre for skade barna forvolder dersom de "har latt det mangle på tilbørlig tilsyn" eller på annet vis ikke har gjort det det er rimelig å forvente at de gjør for å hindre skade. Dersom man har gjort alt man kan forvente svarer foreldre, etter annet ledd, likevel for inntil kr. 5000 for hver skadevolding begått av barna deres forsettlig eller uaktsomt. Dette gjelder da uansett egen skyld. Resonnementet er vel egentlig bare at foreldre er nærmest å bære tapet når barna deres gjør noe dumt - innenfor sånn noenlunde tålelige økonomiske rammer. Om det er riktig at hele vinduet må dekkes, og om noen forsikring skal inn her, er et annet spørsmål. Det er heller ingen fare for at barna deres havner i noe mer trøbbel enn at dere må ut med penger. Men det er klart dere vil måtte erstatte skader inntil kr. 5000, eller mer dersom dere burde passet betydelig bedre på enn dere gjorde. Anonymkode: 55eb0...2cc 22 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 Populært innlegg #10 Skrevet 2. juni 2024 Guttungen din er stor nok til å vite bedre enn å kaste steiner i nærheten av båter. Hadde et av mine barn gjort noe så tankeløst så hadde vi møtt båteier med både en unnskyldning fra barnet samt full erstatning for ruta. Anonymkode: fbee3...8bb 49 13
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #11 Skrevet 2. juni 2024 Her er det bare å betale tenker jeg. Også får gutten få noen beskjeder om at "det kan du ikke få/det kan vi ikke gjøre, for de pengene gikk til båtruta du knuste". Uhell skjer, men han burde visst bedre, og man må stå til ansvar for det man gjør, uhell eller ei. Anonymkode: a43df...9fe 34 1 9
Populært innlegg Daria Skrevet 2. juni 2024 Populært innlegg #12 Skrevet 2. juni 2024 Det er jo nå båtsesongen er - at båteier ikke vil miste store deler av den på grunn av idiotoppførsel av fremmede barn er svært forståelig. Egentlig synts jeg han er generøs som gir dere en hel måned. 51 22
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #13 Skrevet 2. juni 2024 Har barna sagt de traff ruten eller kun båteier? Anonymkode: 56724...7aa 2
Gjest Luksusbia Skrevet 2. juni 2024 #14 Skrevet 2. juni 2024 Du bet like godt som alle andre at kriminell lavalder er 15 år, og at gutten din på 10 år trenger konsekvenser og rettledning og du som mor må erstatte ruta
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #15 Skrevet 2. juni 2024 Hva hadde du forventet om en av naboenes unge kastet stein på bilen din? Anonymkode: 178d7...7cd 29 15
Yodas Skrevet 2. juni 2024 #16 Skrevet 2. juni 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Vi ønsker i utgangspunktet å la forsikringsselskapet vårt ta hånd om saken - dog usikker på om de rekker å bli ferdig med alt innen en mnd som båtfører krever og ønsker. Anonymkode: ed22e...790 Hva slags forsikring dekker steinkasting mot ruter? 16 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #17 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Båtfører skal sikkert ut på tur og ønsker at det skal være fiksa til da, det er jo fullt forståelig. Hvor satt vinduet og var det stor skade? Anonymkode: 827c1...0ac Siterer meg selv for å si at det er neppe noe alternativ å dra ut uten intakt rute. Hvis du ikke har peiling selv TS, så kan jeg fortelle at det er ganske kjipt å dra ut i røff sjø uten tette vinduer 😅 Så hvis dere ikke får fiksa det ASAP så ødelegger dere så og si vedkommende sin ferie. Anonymkode: 827c1...0ac 13 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 Populært innlegg #18 Skrevet 2. juni 2024 Var to 9åringer alene ved vannet og kastet stein? Høres ikke veldig ut som et uhell, de har jo kastet ganske hardt, eller ganske stor stein for å knuse ruta. Synes absolutt dere skal betale. Og holde barna under oppsyn ved vann Anonymkode: face0...79c 30 21
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #19 Skrevet 2. juni 2024 Regner med det var en grunn til kommentaren ifra båteieren som så dette da det skjedde… Skal litt til å klare å knuse en rute med stein. Men uansett uhell eller ei, er det bare å beklage og betale for skaden her. Skjønner ikke at dette er noe å lure på en gang!? Eplet faller ikke langt fra stammen er det noe som heter… Selv hadde jeg også bedt barnet mitt om å betale for noe av det selv slik at det bidrar til større forståelse av konsekvenser av ting. Sa ikke barnet ditt unnskyld en gang? Anonymkode: c1361...b25 16
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #20 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skadeserstatningsloven § 1-2 sier noe om foreldres ansvar. Etter første ledd svarer foreldre for skade barna forvolder dersom de "har latt det mangle på tilbørlig tilsyn" eller på annet vis ikke har gjort det det er rimelig å forvente at de gjør for å hindre skade. Dersom man har gjort alt man kan forvente svarer foreldre, etter annet ledd, likevel for inntil kr. 5000 for hver skadevolding begått av barna deres forsettlig eller uaktsomt. Dette gjelder da uansett egen skyld. Resonnementet er vel egentlig bare at foreldre er nærmest å bære tapet når barna deres gjør noe dumt - innenfor sånn noenlunde tålelige økonomiske rammer. Om det er riktig at hele vinduet må dekkes, og om noen forsikring skal inn her, er et annet spørsmål. Det er heller ingen fare for at barna deres havner i noe mer trøbbel enn at dere må ut med penger. Men det er klart dere vil måtte erstatte skader inntil kr. 5000, eller mer dersom dere burde passet betydelig bedre på enn dere gjorde. Anonymkode: 55eb0...2cc Og bare sånn for å legge til det: Jeg skjønner oppriktig ikke at dere vurderer annet enn å legge dere paddeflate og betale det det koster, så lenge summen er innenfor det man kan regne med. Jeg kan heller ikke skjønne at noen forsikring skulle dekke at barnet ditt knuser andres ting. Ville bare avklare hva loven sier, siden du var opptatt av det. Du må i hvert fall ut med inntil kr. 5000 uansett egen skyld. Så synes jeg personlig jo at dere foreldrene bør betale hele summen, også over 5000, og ikke ødelegge mer av sesongen for en helt uskyldig båteier enn det som allerede er ødelagt. Anonymkode: 55eb0...2cc 28 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå