AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Skrevet 2. juni 2024 Hei, er det noen som vet om gynekologen kan se helt tidlig svangerskap under celleprøve hvor man klippet av litt av livmorhalsen? Anonymkode: 23d6b...d5b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #2 Skrevet 2. juni 2024 Nei det kan de ikke. En graviditet er ikke i livmorhalsen. De bruker bare en liten swab inni der. Ingen UL. Anonymkode: cb41c...50c 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #4 Skrevet 2. juni 2024 Vet ikke hvor klokt det er å unngå å informere om en graviditet hvis legen skal opp i livmorhalsen for å ta prøve. Det vil vel være risikabelt for svangerskapet ?? Anonymkode: f5317...3eb
mommyaka Skrevet 2. juni 2024 #5 Skrevet 2. juni 2024 Bare om de tar ultralyd og du er lenger en 7 uker
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #6 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vet ikke hvor klokt det er å unngå å informere om en graviditet hvis legen skal opp i livmorhalsen for å ta prøve. Det vil vel være risikabelt for svangerskapet ?? Anonymkode: f5317...3eb Celleprøve er ikke til risiko for svangerskap uansett hvor langt man er på vei. Anonymkode: cb41c...50c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #7 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Celleprøve er ikke til risiko for svangerskap uansett hvor langt man er på vei. Anonymkode: cb41c...50c Jeg vet ikke… jeg visste ikke at jeg var gravid da jeg var hos legen for å klage min nød om at jeg ikke ble gravid og tok en celleprøve samtidig. Jeg tok en test dagen etterpå som var positiv og hadde en SA to dager etter det igjen. Jeg vet ikke om det hadde noe med celleprøver å gjøre, men tenkte at det kanskje kunne trigge noe greier når det pelles på livmorhalsen… Anonymkode: 40e28...55e
mommyaka Skrevet 2. juni 2024 #8 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke… jeg visste ikke at jeg var gravid da jeg var hos legen for å klage min nød om at jeg ikke ble gravid og tok en celleprøve samtidig. Jeg tok en test dagen etterpå som var positiv og hadde en SA to dager etter det igjen. Jeg vet ikke om det hadde noe med celleprøver å gjøre, men tenkte at det kanskje kunne trigge noe greier når det pelles på livmorhalsen… Anonymkode: 40e28...55e Vil ikke tro at ta celleprøve er noe verre dn om du hadde hat sex 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg vet ikke… jeg visste ikke at jeg var gravid da jeg var hos legen for å klage min nød om at jeg ikke ble gravid og tok en celleprøve samtidig. Jeg tok en test dagen etterpå som var positiv og hadde en SA to dager etter det igjen. Jeg vet ikke om det hadde noe med celleprøver å gjøre, men tenkte at det kanskje kunne trigge noe greier når det pelles på livmorhalsen… Anonymkode: 40e28...55e Hadde 100% ingenting med Celleprøven å gjøre. Celleprøven tas av livmorhalsen - ikke oppi livmoren hvor graviditeten er. Hvis Celleprøve var farlig for gravide, ville de ikke utført det på gravide og det å ha sex ville være katastrofe for en graviditet. Anonymkode: cb41c...50c 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #10 Skrevet 3. juni 2024 Jeg vet om FLERE som har spontanabortert etter celleprøver! Dette er ikke forsket nok på! Kvinner tas aldri på alvor Anonymkode: 04a55...51f 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #11 Skrevet 3. juni 2024 Ja, jeg spurte om de kunne ta celleprøve når jeg var gravid, fordi det var på tide med ny prøve. Da sa de at de ikke tar celleprøver på gravide, at det ikke var bra. Dette er riktignok 6 år siden, men jeg hadde fortalt til legen om jeg var gravid. Anonymkode: 61626...b6e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #12 Skrevet 3. juni 2024 Kreftforeningen skriver: Kan jeg ta livmorhalsprøve når jeg er gravid? Ja, hvis du får sjekkdeg-brevet i løpet av de tre første månedene, anbefales du å ta livmorhalsprøve. Får du påminnelsen senere enn det, kan du utsette å ta prøven til 6 ukers-kontrollen. https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/livmorhalsprove-celleprove-av-livmorhalsen/sporsmal-og-svar/ Hadde det utgjort fare for spontanabort hadde det ikke anbefalt dette. Anonymkode: e254d...12c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #13 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde 100% ingenting med Celleprøven å gjøre. Celleprøven tas av livmorhalsen - ikke oppi livmoren hvor graviditeten er. Hvis Celleprøve var farlig for gravide, ville de ikke utført det på gravide og det å ha sex ville være katastrofe for en graviditet. Anonymkode: cb41c...50c Sex foregår ikke i livmorhalsen da! Umulig å få en penis inn der. Og har man blitt klippet grunnet celleforandringer kan livmorhalsen være kort og å rote der kan faktisk fremprovosere rier. Jeg kjenner to stk som måtte sy sammen livmorhalsåpningen for å unngå altfor tidlig fødsel. Så det bør absolutt informeres om man har hatt celleforandringer og nå er gravid. Anonymkode: 8cc09...019
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #14 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet om FLERE som har spontanabortert etter celleprøver! Dette er ikke forsket nok på! Kvinner tas aldri på alvor Anonymkode: 04a55...51f Dette er 100% bullshit! Det er helt umulig å fastsette årsak til hvorfor en spontanabort skjer. En spontanabort skjer i 97% av tilfellene pga genetiske feil og mangler ved embryo/fosteranlegg og kan ikke unngås med mindre det er kjente fysiologiske feil og mangler hos mor som er årsaken til at man opplever problemer med graviditet/spontanaborter etc.. Selv kreftforeningen oppfordrer gravide til å IKKE droppe celleprøve i svangerskapet. NHI og HelseNorge sier også at det er helt trygt. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sex foregår ikke i livmorhalsen da! Umulig å få en penis inn der. Og har man blitt klippet grunnet celleforandringer kan livmorhalsen være kort og å rote der kan faktisk fremprovosere rier. Jeg kjenner to stk som måtte sy sammen livmorhalsåpningen for å unngå altfor tidlig fødsel. Så det bør absolutt informeres om man har hatt celleforandringer og nå er gravid. Anonymkode: 8cc09...019 Nei sex foregår ikke i livmorhalsen, men gir en mye større påkjenning og trykk for livmorhalsen og livmor etc enn en q-tips eller en liten celleklipp. Ja man bør informere om at man er gravid i forkant av en celleprøve eller hva som helst annenundersøkelse etc. Men én celleprøve er fremdeles å regne som helt trygt for gravide, og ikke en risiko for spontanabort. Anonymkode: cb41c...50c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå