AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Skrevet 2. juni 2024 Nå trenger jeg hjelp av dere, sånn veldig! Jeg har bestemt meg for å gå fra samboer som har behandlet meg som dritt de siste årene. Jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Jeg har gått ordentlig i kvinnefella. Han eier alt. Jeg får ikke lån. Han eier også mye av møblene, da han overtalte meg til at hans møbler var best å beholde når vi flyttet sammen. Jeg får heller ikke lån. Jeg har jobb, men lavere stilling og må jobbe ekstra utenom dette. Blir jeg alene så kan jeg ikke jobbe like mye kveld og helg og er avhengig av annen inntekt. Hva har jeg rett på? Jeg har jo ingenting, ikke en gang depositum da jeg aldri har muligheten til å spare meg opp noe pga mye faste utgifter og samboer som tjener mye mer enn meg aldri hjelper meg sånn at jeg får spart. Jeg har tre barn, siste barnet med samboer. Jeg finner ingen som vil leie til noen uten depositum. Jeg orker snart ikke mer og har gått helt i kjelleren. Jeg takler ikke livet lengre med en samboer som driver med psykisk vold, jeg har våknet nå og innsett hva han har gjort med meg og oss i disse årene. Hva kan jeg gjøre? Hvem kontakter jeg, har jeg noen rettigheter på nav for eksempel? Jeg håper på ordentlig svar. Hilsen en dame i en veldig vondt situasjon. Anonymkode: 012dd...828 9
Loff77 Skrevet 2. juni 2024 #2 Skrevet 2. juni 2024 Rett til? Barnebidrag og barnetrygd evt hvis du ikke er medeier evt 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #3 Skrevet 2. juni 2024 Ring nav i morgen og be om hjelp❤️ du kan også ringe krisesenteret for råd og veiledning. Søsteren min fikk masse hjelp fra dem når hun måtte flytte akutt fra sin nåværende eks. Anonymkode: e2c3c...de8 9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #4 Skrevet 2. juni 2024 Siden han eier alt er han jo også ansvarlig for utgifter. Kan du spare deg opp et depositum på et par mnd? Kan du låne av familie? Anonymkode: ea864...e3a 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #5 Skrevet 2. juni 2024 Det er vel derfor det heter kvinnefella, fordi du ikke har rett til så mye.. Barnetrygd og barnebidrag får du vel. Du kan få depositumsgaranti fra NAV, men den er det mange som (forståelig nok) ikke godtar. Depositumsforsikring kan du også kjøpe, den er enklere å komme inn på leiemarkedet med. Ta kontakt med NAV. Anonymkode: 510e4...b20 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #6 Skrevet 2. juni 2024 Hvis du flyttet inn til han og ikke har kjøpt deg inn i huset, så har du ikke rett til noe. Da har du enten bodd på han eller betalt han leie, og så vidt jeg vet kan du heller ikke kreve noe da. For barna har du rett på barnetrygd (nav) og barnebidrag (fedre). Ellers ville jeg kontaktet NAV for å se på ulike muligheter for støtte. Anonymkode: 5eb8e...f0f 1
Gjest Bromance Skrevet 2. juni 2024 #7 Skrevet 2. juni 2024 Hvor gammelt er barnet? Hvis du tjener lite og barnet er under 8 år kan du ha rett på noe overgangsstønad. Har du noe familie som kan hjelpe deg med å låne til depositum? Barnebidrag vil du ha rett på, også hvis dere skal ha barnet 50 / 50 hvis han tjener mer enn deg. Bostøtte kan også være en mulighet å søke på. Barnetrygd til enslig har også økt endel den siste tiden. Jeg ønsker deg lykke til TS. Det viktigste er at du og barnet / barna kommer unna denne mannen 🩷
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #8 Skrevet 2. juni 2024 Hvor lenge var dere samboere? Kan hende du har bygd deg på et vederlagskrav mot ham. Det skal dog en del til. Anonymkode: 51cca...428
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #9 Skrevet 2. juni 2024 Overgangsstønad? Da kan du ta utdanning som gir bedre betalt og arbeidstider som passer med omsorg for barn. Som student har du mulighet til rimelig studentbolig og billig/gratis barnehage/sfo. Anonymkode: 53475...bd3 2
moroklompen Skrevet 2. juni 2024 #10 Skrevet 2. juni 2024 Mulig du også har krav på overgangsstønad. Du kan kontakte krisesenter for samtale, de kan bistå med råd og veiledning. 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #11 Skrevet 2. juni 2024 Ville også sjekket bostøtte. Utgiftsmessig anses det rimelig at du dekker halvpartene av rentene + løpende utgifter dersom du ikke eier. Dersom du har betalt vesentlig mer enn dette (eventuelt alle matkostnader, klær osv) slik at du anses som reell eier av en andel så kan du forsøke det. Husmordommen heter lovhjemmelen. Anonymkode: 510e4...b20 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #12 Skrevet 2. juni 2024 Utleiemegleren og heimstaden leier ut mot sikkerhetsgaranti, engangssum som du ikke får tilbake, som regel 11% av 4 måneders leie. Anonymkode: a9736...185 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #13 Skrevet 2. juni 2024 Ring krisesenter og be om å få komme og snakke med noen. De driver med rådgivning, tips og hjelp også - du trenger ikke flytte inn der for å få hjelp og støtte. Anonymkode: 2c9b2...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #14 Skrevet 2. juni 2024 Søk om kommunal leilighet med begrunnelse i at du står uten bolig etter brudd. Se etter søknadsskjema på din kommunes nettside under et eller annet med sosialt. NAV hjelper deg også. Dersom det haster veldig å ut kan du prøve krisesenter med begrunnelse psykisk vold. Vil tro de hjelper deg å finne bolig etterhvert. Ellers ser jeg du har fått svar angående økonomi. Anonymkode: d2b66...a78 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #15 Skrevet 2. juni 2024 Ut ifra hva jeg kan lese av HI, så tar du ingen ansvar selv, men skylder på samboer for alt, å nå skal du også ha fellesskapet til å legge til rette for deg 😮 Hva med å begynne med å ta ansvar over eget liv selv? Samboer har heller ingen ansvar for at du skal få spart opp en kapital, det er ditt ansvar å disponere dine penger sånn at du får spart. Skjerp deg. Anonymkode: 0c614...b59 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #16 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ut ifra hva jeg kan lese av HI, så tar du ingen ansvar selv, men skylder på samboer for alt, å nå skal du også ha fellesskapet til å legge til rette for deg 😮 Hva med å begynne med å ta ansvar over eget liv selv? Samboer har heller ingen ansvar for at du skal få spart opp en kapital, det er ditt ansvar å disponere dine penger sånn at du får spart. Skjerp deg. Anonymkode: 0c614...b59 Skjerp deg selv Anonymkode: cfa1d...af0 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #17 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nå trenger jeg hjelp av dere, sånn veldig! Jeg har bestemt meg for å gå fra samboer som har behandlet meg som dritt de siste årene. Jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Jeg har gått ordentlig i kvinnefella. Han eier alt. Jeg får ikke lån. Han eier også mye av møblene, da han overtalte meg til at hans møbler var best å beholde når vi flyttet sammen. Jeg får heller ikke lån. Jeg har jobb, men lavere stilling og må jobbe ekstra utenom dette. Blir jeg alene så kan jeg ikke jobbe like mye kveld og helg og er avhengig av annen inntekt. Hva har jeg rett på? Jeg har jo ingenting, ikke en gang depositum da jeg aldri har muligheten til å spare meg opp noe pga mye faste utgifter og samboer som tjener mye mer enn meg aldri hjelper meg sånn at jeg får spart. Jeg har tre barn, siste barnet med samboer. Jeg finner ingen som vil leie til noen uten depositum. Jeg orker snart ikke mer og har gått helt i kjelleren. Jeg takler ikke livet lengre med en samboer som driver med psykisk vold, jeg har våknet nå og innsett hva han har gjort med meg og oss i disse årene. Hva kan jeg gjøre? Hvem kontakter jeg, har jeg noen rettigheter på nav for eksempel? Jeg håper på ordentlig svar. Hilsen en dame i en veldig vondt situasjon. Anonymkode: 012dd...828 Hvor gamle er barna og hva konkret er du ikke fornøyd med med samboeren? Anonymkode: 31ed3...e35
Amadeus89 Skrevet 2. juni 2024 #18 Skrevet 2. juni 2024 Du må starte å ta ansvar for eget liv, og ikke skylde på alle andre. Ganske begredelig situasjon du har satt deg i. 3 barn med 2 fedre og du sitter ikke igjen med noe som helst? Spar opp depositum. Få barnebidrag og trygd på stell. Søk bedre jobber for økt inntekt. 1
Hmmmmmm Skrevet 2. juni 2024 #19 Skrevet 2. juni 2024 Når du har kommet deg på beina, så sørg for å aldri havne i en lignende situasjon. Du bør bygge deg selv opp slik at du får et trygt liv uten å være avhengig av andre menn. Det er det beste for barna også. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #20 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Skjerp deg selv Anonymkode: cfa1d...af0 Brukeren du kommenterer har et poeng. TS skylder økonomien sin på alle andre enn seg selv. Når det er sagt så er det 100% riktig å komme seg ut av voldelige relasjoner, og hun er sterk som har bestemt seg for det. Anonymkode: 5eb8e...f0f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå