Gå til innhold

Sluttet på anti dep…. Hjelp meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har gått på antidep i flere år pga utmattelse , angst og depresjon. Har trappet ned å sluttet nå for 3-4 uker siden. Så har vørt snart en mnd uten. Seponerings symptomene er borte og varte på første uken ca. Nå er kroppen bare helt på tur igjen,,, magevondt , treg mage , oppblåst , konstant gruemage … uro… tanker som at jeg er alvorlig syk, tanker på hvor lenge jeg har igjen… sykehus osv. mye vonde tanker som kommer å går . Uro i kroppen. Sover dårlig og lite . Gråter mye, hissig . Har null lunte . Kommer dette til å gå over ? Er det kroppen som må vende seg til uten å få tilfører medisiner …? Eller klarer jeg meg ikke uten? Må jeg begynne igjen? Jeg må jo kunne klare meg uten…: må si jeg kjenner på gode følelser også innimellom. Kan glede meg over ting og kan også Gråte tårer om jeg blir rørt osv.( det har jeg ikke klart med medisiner ).  Er det noen som har erfaringer med slutt ? Vil det bli bedre …? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din😊

Anonymkode: 2fd26...8bf

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du gått i terapi for det du plages med eller kun på antidepressiva ? 

Anonymkode: a45c7...374

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har du gått i terapi for det du plages med eller kun på antidepressiva ? 

Anonymkode: a45c7...374

Kun antidepressiva . 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke fått behandling for problemet? 

Antidep. er som å ta paracet mot hodepinen du har pga dårlig syn. Det er kun briller som løser problemet ditt, Paraceten maskerer det. 

Hvorfor har du skuttet på antidepressiva egentlig? Hva sier legen din? 

Anonymkode: b8009...7cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor har du ikke fått behandling for problemet? 

Antidep. er som å ta paracet mot hodepinen du har pga dårlig syn. Det er kun briller som løser problemet ditt, Paraceten maskerer det. 

Hvorfor har du skuttet på antidepressiva egentlig? Hva sier legen din? 

Aner ikke, slet med helseangst , og uro i kroppen som ga seg utslag i mye fysiske plager i kroppen. Fikk anti dep som virker bra.  Symptomene er så si borte når jeg går på ani dep. Prøvde derfor å slutte nå pga ting er greit . Men nå kommer alle symptomene tilbake. Men lurer liksom på om det vil gå seg til etterhvert . Om det er normalt , at kroppen må vende seg til uten anti dep. 

AnonymBruker
Skrevet
Måne1234 skrev (Akkurat nå):

Aner ikke, slet med helseangst , og uro i kroppen som ga seg utslag i mye fysiske plager i kroppen. Fikk anti dep som virker bra.  Symptomene er så si borte når jeg går på ani dep. Prøvde derfor å slutte nå pga ting er greit . Men nå kommer alle symptomene tilbake. Men lurer liksom på om det vil gå seg til etterhvert . Om det er normalt , at kroppen må vende seg til uten anti dep. 

Men hva sier legen din om å slutte på antidep? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva sier legen din om å slutte på antidep? 

Ingenting , har ingen oppfølging så bare sluttet . Sa d i forbindelse med en annen legetime , da sa hun bare ok og noterte d ned . 

AnonymBruker
Skrevet

Er normalt å kjenne seg følsom når man går av. Det kan ta lang tid før man er "normal" igjen

Hos meg er det slik at jeg vurderer å gå på dem for livet ut. De hjelper meg såpass i hverdagen at det er verdt det

Anonymkode: b5354...5cc

AnonymBruker
Skrevet
Måne1234 skrev (1 time siden):

Hei, har gått på antidep i flere år pga utmattelse , angst og depresjon. Har trappet ned å sluttet nå for 3-4 uker siden. Så har vørt snart en mnd uten. Seponerings symptomene er borte og varte på første uken ca. Nå er kroppen bare helt på tur igjen,,, magevondt , treg mage , oppblåst , konstant gruemage … uro… tanker som at jeg er alvorlig syk, tanker på hvor lenge jeg har igjen… sykehus osv. mye vonde tanker som kommer å går . Uro i kroppen. Sover dårlig og lite . Gråter mye, hissig . Har null lunte . Kommer dette til å gå over ? Er det kroppen som må vende seg til uten å få tilfører medisiner …? Eller klarer jeg meg ikke uten? Må jeg begynne igjen? Jeg må jo kunne klare meg uten…: må si jeg kjenner på gode følelser også innimellom. Kan glede meg over ting og kan også Gråte tårer om jeg blir rørt osv.( det har jeg ikke klart med medisiner ).  Er det noen som har erfaringer med slutt ? Vil det bli bedre …? 

1 - du skal aldri slutte på slike medikamenter uten samråd fra lege. 

2 - disse tingene bør du snakke med helsepersonell om 

3 - helt vanlig med slike reaksjoner dersom man slutter for raskt eller kutter medikamentet helt uten nedtrapping. 

Anonymkode: def7a...00a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta opp dette med legen din selvfølgelig, og ingen andre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du klare deg uten?

For meg gikk ikke det bra. Kjenner også flere som har fått seg en voldsom smell etter slutt.

Kroppen vennet seg ikke til, det ble helt hinsides verre enn det noen gang var før oppstart.

Begynte igjen, og tenker at dette går jeg på livet ut, risikerer aldri noen gang å slutte igjen basert på disse erfaringene. 

For mange går det fint, men når du allerede har begynt å få litt varsler om at det ikke går så greit, så ville jeg tatt de på alvor.

Anonymkode: 05005...5d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går du på medisiner du har behov for er dumt å slutte med, synes du ikke? Eksprimentere/gjette seg til en nedtrappingsplan(seponering.) istedenfor å konsultere en fagperson er nok dobbel-dumt.

Anonymkode: 5c961...5d1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Går du på medisiner du har behov for er dumt å slutte med, synes du ikke? Eksprimentere/gjette seg til en nedtrappingsplan(seponering.) istedenfor å konsultere en fagperson er nok dobbel-dumt.

Anonymkode: 5c961...5d1

Syns bare det er så nederlag å gå på de. Har så lyst å være normal og klare meg uten. Syns det er fælt om jeg må gå på de resten av livet . 

Endret av Måne1234
AnonymBruker
Skrevet
Måne1234 skrev (16 minutter siden):

Syns bare det er så nederlag å gå på de. Har så lyst å være normal og klare meg uten. Syns det er fælt om jeg må gå på de resten av livet . 

Forstår deg godt. Og det er lov å prøve, flere ganger om du må. Men, dette burde du gjort i samråd med legen, og god nedtrapping. Det er så viktig! Jeg har forsøkt å slutte et osr ganger, men står på de igjen. Måtte slutte sist pga graviditet. Men begynte ikke lenge etter fødsel. Legen ville egentlig jeg skulle vente grunnet at jeg var nok såpass hormonell, men jeg ble " for feig", og startet opp. Jeg orket ikke tanken på de verste nedturene. Jeg tenker som så nå at det ikke er noen krise om jeg må stå på de lenge.... nedturer får man uansett, men ikke de verste. Jeg ser ikke på dem som noe mirakelkur i det hele tatt, og jeg må stadig jobbe med meg selv. Så er enig med andre her som sier du bør ikke bare ta medisiner alene, og så slutte, uten annen hjelp! 

Anonymkode: 17324...0ce

AnonymBruker
Skrevet
Måne1234 skrev (21 minutter siden):

Synes du det er nederlag at diabetikere må gå på insulin også, og at noen trenger blodtrykksmedisin?

Du har en kjemisk ubalanse som det finnes gode medisiner for. Hvorfor ha det fælt, når du ikke trenger?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsøk å ikke tenk nederlag. Det er ikke slik at du takler ting dårligere enn andre, fordi du gjør feil. 

Du trenger ikke insulin, fordi din kropp produserer det selv. Det går av seg selv, det er ikke noe du aktivt gjør. En diabetiker skal ikke føle det som et nederlag at de ikke har den samme automatikken som deg. På samme måte som du har en ubalanse i hjernekjemien. "Andre" får dette gratis, du trenger tilskudd. Ikke overkompliser det og ilegg det større plass enn det trenger. 

• Nyttig 1
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...