Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min hadde planer om å prøve på barn om cirka 1 år, men nå har ting muligens tatt en drastisk vending. Jeg er student og har fremdeles 3 år igjen av et femåring studie, men har veldig lyst til å stifte familie før jeg bikker 30, som også er om rundt 3 år. Samboeren min har slitt litt tidligere, men var komt seg ut i arbeid et år siden og hadde ganske grei inntekt. Nå ser det derimot ut som han må gå for ufør, uten at jeg skal gå i detalj om det. 
Poenger, og problemet, er at jeg mister studiestøtten om 1,5 år, da har jeg brukt det opp, samboeren min må bruke tid på å (forhåpentligvis) få innvilget uføretrygd, og selv når det er i boks så er det ikke mange kronene å rutte med. Jeg har selvsagt planer om å skaffe en deltidsjobb, men det er begrenset hvor mye jeg kan få inn i forkant og hva vi har mulighet til å spare opp. 
Spørsmålet mitt da er hva typer støtter/stønader man kan få? Er det noe man kan få som ufør? Det man kan få fra lånekassen vil ikke gjelde meg, innen den tid har jeg mistet støtten. Og alt jeg sitter igjen med av tanker er at vi må utsette det å bli gravid.. det er veldig tungt å godta, men er vel det mest logiske svaret.

Anonymkode: 9da41...f33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere er ikke gravide enda å allerede lurer du på hva staten kan dekke økonomisk for dere... 

Har dere ikke økonomi så er det fryktelig dumt å få barn. 

Anonymkode: d407c...aea

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Går samboeren din på aap?

Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Går samboeren din på aap?

Ikke for øyeblikket, har gjort det før. Er sykemeldt, han fikk dårlig oppfølging av sykehus når det gjaldt ulike problemer han har hatt etter et akutt tilfelle tidligere, så har han prøvd seg i arbeid og da gikk det gale igjen. Så det er enda usikkert om det blir ufør, men ting ser ut til å peke den veien etter flere usuksessfulle forsøk i arbeidslivet.

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dere er ikke gravide enda å allerede lurer du på hva staten kan dekke økonomisk for dere... 

Ikke for as Norge

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja er klar over det. Men nå har det oppstått noe uventet og jeg prøver bare å finne ut av mulighetene. Det er ikke slik at vi hadde valgt å bli gravid dersom økonomien ikke strekker til, selv om det kanskje kan tolkes slik. Jeg prøver å forstå hvordan det fungerer, og om det i det hele tatt kunne fungert. Som jeg skrev, så virker det som at eneste «utvei» er å vente. Men det må da være forståelig at det er tungt, og at man gjerne ønsker å dobbeltsjekke at det er løsningen når det trosser alle planer og ønsker og håp. Det vil nok potensielt ta litt tid før jeg kommer meg i jobb, til tross for mangel i det yrket jeg utdanner meg til, og det er ikke det beste yrket å gå gravid i, ettersom mange er avhengig av deg (læreryrket på barneskolen).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg og samboeren min hadde planer om å prøve på barn om cirka 1 år, men nå har ting muligens tatt en drastisk vending. Jeg er student og har fremdeles 3 år igjen av et femåring studie, men har veldig lyst til å stifte familie før jeg bikker 30, som også er om rundt 3 år. Samboeren min har slitt litt tidligere, men var komt seg ut i arbeid et år siden og hadde ganske grei inntekt. Nå ser det derimot ut som han må gå for ufør, uten at jeg skal gå i detalj om det. 
Poenger, og problemet, er at jeg mister studiestøtten om 1,5 år, da har jeg brukt det opp, samboeren min må bruke tid på å (forhåpentligvis) få innvilget uføretrygd, og selv når det er i boks så er det ikke mange kronene å rutte med. Jeg har selvsagt planer om å skaffe en deltidsjobb, men det er begrenset hvor mye jeg kan få inn i forkant og hva vi har mulighet til å spare opp. 
Spørsmålet mitt da er hva typer støtter/stønader man kan få? Er det noe man kan få som ufør? Det man kan få fra lånekassen vil ikke gjelde meg, innen den tid har jeg mistet støtten. Og alt jeg sitter igjen med av tanker er at vi må utsette det å bli gravid.. det er veldig tungt å godta, men er vel det mest logiske svaret.

Hva om du venter til du er 32 i stedet for 29 med å bli gravid? Det er ikke store forskjellen i alder, men det kan være stor forskjell i inntekt. Tenk på barnet du setter til verden og. Tenk at barnet skal ha de beste mulighetene og at som 32 åring kan du gi de mulighetene. 

Fu er ferdig utdannet når du er 30, du får jobb etter endt atudie og rekker å jobbe deg inn i det frem til du er 32. Så har du opparbeidet deg litt goder, sparepenger og vist ar du kan jobben din før du går gravid. Du får permisjonspenger og det er bok ganske mye mer enn 92k engangsstønad. Du slipper å gruble og bekymre deg for økonomi om du velger denne løsningen. Og det er kun 3 år senere enn planen din. 

Anonymkode: 3d917...0e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Arlandia skrev (7 minutter siden):

Ikke for øyeblikket, har gjort det før. Er sykemeldt, han fikk dårlig oppfølging av sykehus når det gjaldt ulike problemer han har hatt etter et akutt tilfelle tidligere, så har han prøvd seg i arbeid og da gikk det gale igjen. Så det er enda usikkert om det blir ufør, men ting ser ut til å peke den veien etter flere usuksessfulle forsøk i arbeidslivet.

Men har nav sakt at han ikke trenger å søke aap? Har veileder eller nav sakt at ar de kommer til å søke uføre etter sykemelding?

AnonymBruker
Skrevet
Arlandia skrev (16 minutter siden):

Dere bør være veldig sikre på at nav og lege ser at han ikke har noen arbeidsevne igjen. De vil vel ha arbeidsutprøving eller omskolering før ufør. Jeg leste også at det kan ta lengre tid å få ufør penger inn på konto fremover. Mulig dere vet alt med sikkerhet, men jeg ville lest meg veldig opp på dette med ufør og regler. 

Anonymkode: 3d917...0e8

AnonymBruker
Skrevet

Dersom far går på aap når dere får barn vil han ha rett på foreldrepenger. Som ufør får han ikke noe ekstra støtte eller stønad som barn annet enn eventuelt barnetillegg på ufør. 

Som student kan du ha rett på foreldrepenger - hvis du har hatt inntekt eller engangsstønad alt etter som. 

Vanskelig å sette opp rettigheter man potensielt har når en situasjon er så uoversiktlig. 

Prosessen mot ufør tar som regel flere år. 

Anonymkode: b8d1f...6d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med støtte? Mener du penger? Du får barnetrygd.

Anonymkode: ba4e7...3d0

Skrevet

Hvis du blir gravid, og potensielt dårlig i graviditeten, med påfølgende barseltid midt i studiene, vil jo dette utsette studiene. Og da tar det enda lengre tid før dere får en stabil inntekt.

Vil råde deg å vente til du er ferdig med studiene. Kanskje begynne å prøve 6 måneder før du er ferdig? Så får du utdanningen i boks (og forhåpentligvis landet en jobb) før barnet blir født. 

Tenk så digg det er i permisjonen å vite at det er en jobb som venter deg, og ha foreldrepenger etter den inntekten. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke har råd til å spare nå så har dere faktisk ikke råd til barn… 

Det koster å forsørge et barn. Vi bruker i gjennomsnitt ca 8000,- i mnd på et barn.

Barnehage 3500,-

Klær (vinteren er dyrest) og utstyr 2500,- 

mat ,bleier og toalettsaker 2000,- (sikkert mer 😅

Siste året har vi måtte kjøpe klær i 3 forskjellige størrelser og fordi ungen skøt fart midt i vinter så ble det ekstra dyrt..

sommerklær, vinterklær, høst/vår , ull, sikkert 6-7 par sko (joggesko, sandaler, gummistøvler, overgangssko, vintersko, tøfler til barnehagen). Regntøy, mellomlag, hverdagsklær… Ny bilstol , sykkel, sykkelhjelm, skiutstyr (det fra i fjor var utvokst), ny seng (gått over til juniorseng, og måtte da også ha nytt sengetøy), noe leker for å bruke ute i sommer.. 

Snart er det tid for fritidsaktiviteter og barnebursdager, da blir det enda mer utgifter.

Plutselig er det behov for medisiner (her betalte jeg typ 800,- sist jeg var på apoteket. Antibiotika, Paracet, Nurofen, hostesaft og saltvann..) 

Du skjønner greia, det er noe hele tiden🫢

Anonymkode: 3680d...dec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...