Gå til innhold

Overgrep eller ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det overgrep eller vanlig barnelek når en gutt får en ett år yngre jente med på å ligge med kjønnsorganene mot hverandre, uten klær, og late som de har samleie? Ingen berøring, og selvsagt ingen penetrering (de var for små, kanskje bare 6-8 år). Gjentatte ganger. 

Anonymkode: 5af83...b9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke anklage en 6-8 åring for overgrep, men foreldrene burde vært mer påpasselige. 

Anonymkode: dc0ae...44b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må det enten være overgrep eller vanlig barnelek?

Jeg tenker det ikke er noen av delene. Det er antagelig ment som lek, men ikke vanlig lek og neppe sunn lek i lengden. Det kan viske ut noen grenser og det kan for den som var minst aktiv i ettertid føles veldig lite okay, og det er helt naturlig at man tar grep for at det stopper.

Samtidig tenker jeg, hvis han (eller hun, ett fett) ikke viser andre tegn til å avvike veldig, at man heller ikke skal blåse det opp som noe veldig problematisk fra barnet som tar initiativ sin side. Barn etterligner ofte voksenting uten helt å skjønne dimensjoner eller konnotasjoner.

Anonymkode: 93f02...98d

• Liker 4
Skrevet

Det høres ut som vanlig barnelek som de sikkert har blitt inspirert av dette gjennom ulik tilgang på seksuelle ideer.

Barn er mye mer observant enn det tenker som voksen.

burde jo likevel snakke med barna om det de driver med og hvor de har lært det.

Skrevet

Jeg tenker et barn på 8 er for lite til å være ansvarlig for å gjøre slikt, men blir bekymret for hva gutten har opplevd? Det er vel ikke vanlig at så små barn gjør slikt.

Så tenker jeg det kommer an på jentas opplevelse også, om hun opplever det problematisk så er det problematisk. Om du TS er jenta som er blit voksen så synes jeg det er opp til deg å definere hva det var for deg. Du kan også oppsøke en terapaut om du ønsker noen å snake med. Er du mor eller annen pårørende ville jeg anbefale deg å ta en prat med helsesøster eller fastlege som kan henvise deg videre. Det er bedre å spør om hjelp til å håntere situasjoner en gang for mye end en gang for litebivslike sakker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Man kan ikke holde barn på 6 år ansvar for overgrep. De er i en utforskende fase, og da må de voksne rundt dem lære de å sette grenser. Snakk heller med de om nærhet, og fortell de at kroppen er dem sin, og at de er kun de som bestemmer over sin egen kropp. Og at man ikke skal ta på andre barn slik. Og jeg ble litt bekymret for denne gutten. Fordi jeg vet ikke hvor normalt det er at en 6 åring vil ligge mot ett annet kjønnsorgan. Så ekstra viktig er det at det her snakkes om dette, og spør om de har opplevd ting som ikke føles greit for de.

Endret av Stoltskeiv
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn barneskolebarn leker mor/ far/ barn

Anonymkode: db6c6...b06

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det kalles utforskning. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan ikke anklage en 6-8 åring for overgrep, men foreldrene burde vært mer påpasselige. 

Anonymkode: dc0ae...44b

Jo, det kan man. Ja, foreldre og voksne har et ansvar. Men barn som begår overgrep, kan fortsatt stå til ansvar for sine handlinger som er reelle overgrep.

Anonymkode: 52925...84f

AnonymBruker
Skrevet

Altså, hva er det denne gutten har sett/opplevd/hørt, som gjør at han vet hvordan man har samleie? Det kan være så uskyldig som at "mammaer og pappaer ligger sånn og sånn for å lage barn", men det kan også være at barnet har sett/opplevd overgrep selv. 

Ihvertfall vurderer jeg at så lenge motparten ikke er blitt veldig presset til å ligge naken med trusler osv, så er dette relativt uskyldig heldigvis. For denne er det sannsynlig bare en lek, mens for den andre kan det være videreføring av erfaringer som er gjort. 

Anonymkode: a8ab9...481

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Overkant overgrep eller normal barneleker. Men vanlig at barn utforsker kropp, kjønnsorgan etc. 

Noe unormal mengde kunnskap for så unge barn å vite hva samleie er og hvordan det utføres. 

Anonymkode: 5c588...599

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...