Gå til innhold

Hvorfor så mange unge folk med musikk på øret i naturen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter en fin skogstur overrasket det meg at så mange av de unge jeg møtte hadde musikk på øret. Liker de ikke å være i kontakt med naturen? Høre fuglekvitter og andre lyder fra naturen?

Anonymkode: b17e4...d98

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter en fin skogstur overrasket det meg at så mange av de unge jeg møtte hadde musikk på øret. Liker de ikke å være i kontakt med naturen? Høre fuglekvitter og andre lyder fra naturen?

Så du skal ha noe å fundere og irritere deg over😁

Anonymkode: a40e4...ded

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungdom klarer ikke ett sekund med kjedsomhet. Synd at de går glipp av naturens lyder.

Anonymkode: 93a10...b6d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du skal ha noe å fundere og irritere deg over😁

Irriterer meg ikke. Synes bare det er så trist. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har strengt tatt ikke noe med det. Kanskje det er en av få måter de klarer å komme seg ut for å nyte den fantastiske naturen på?

Jeg har for øvrig ofte på meg ørepluggene når jeg går ute i naturen uten at jeg nødvendigvis hører på noe. Det er ikke meningen å gjøre deg trist..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan nyte naturen uten å høre på fuglekvitter, alt til sin tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er godt voksen, og har I 10 år "måtte" gå uten musikk, lydbok el.l på øret pga hunden min( følge med på om vi møter andre dyr, joggere, sykkelruter osv).

Har virkelig savna å kunne høre på hva jeg vil. Nå er hunden borte, og hodetelefoner på! Musikk gir meg energi til å gå raskere + få vekk fokus fra evt ryggsmerter når jeg har det. Lydbok og podkast får meg ofte opp og ut når jeg egentlig ikke er motivert, og dessuten går jeg ofte lengre tur da enn om jeg bare "går der " helt alene. Da jeg hadde hund, ga det glede og motivasjon å se gleden hunden hadde av turen og naturen.

Mange bruker turgåing som trim og trening, og da er musikk helt supert. Det er nok noe annet om man vil slappe av, "meditere" og være i ett med naturen 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er helt enig! Først når man hører, ser og lukter alt uten forstyrrelser får man nytte av å være i naturen. 

Anonymkode: e98bc...8e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hører ofte på lydbok når jeg går tur alene, det er en helt nydelig opplevelse å høre lydbok omgitt av vakker natur☺️ Hvis jeg løper har jeg gjerne på musikk for å hjelpe til med energi og rytme. Jeg går også uten ørepropper hvis jeg har lyst på litt fredelig stemning. Men at man kun skal ha fredelig stemning på tur er sært, når natur kan brukes til å forbedre andre opplevelser, som løping og boklesing. Hvis noen sitter i naturen og leser en fysisk bok, klager du da på at de ikke ser seg rundt? Det er samme greia med lydbok, naturen i noen av sansene selv om det ikke er alle sansene bidrar positivt til en god opplevelse. Du nekter vel ikke alle aktiviteter i natur som tar bort en av sansene fra ren naturobservasjon? 

Anonymkode: 371a1...241

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen turer er rolige gåturer og da koser jeg meg med lydbok - andre turer er trening med fokus på å få opp puls og da hører jeg på musikk med skikkelig beat for å få opp og holde på tempo. Min naturopplevelse er like fin, den. Fuglekvitter hører jeg mens jeg feks jobber i hagen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så de triste ut?  Det er annerledes enn hvordan du velger for deg, ikke trist. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fuglekvitter og natur hører jeg resten av dagen fra hjemmekontoret mitt, om været først er fint. Det gir meg lite. 

Enten trener jeg hardt, da liker jeg musikk for å holde tempo.

Ellers så går jeg en tur, da liker jeg å bruke tiden til å høre en interessant podcast, eller ofte hører jeg også inn på et gruppemøte på jobb. 

Hva er trist med at andre liker å få mer innhold ut av turen sin? 

Anonymkode: c9300...579

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Musikk setter stemningen. Å gå i naturen med musikk i ørene er terapi for meg. Det er min yoga, meditasjon, psykolog.

Anonymkode: 5af1c...b43

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.

Endret av Disney Adult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bruker naturen på mange måter. Og det er verken synd eller trist eller forferdelig at andre mennesker er ulike deg selv og henter og får andre men like gode opplevelser i de samme omgivelsene du er i. Du får det til å høres ut som det er en rett måte å være i naturen på og resten er... feil? Litt sånn "My way or the highway", er du av den oppfattelsen ts?  Det vil iallefall jeg oppfatte som arrogant much?

Jeg har alltid likt naturen og det har alltid vært en avslappende plass. Forgje gang for en uke siden hørte jeg både orreleik, ugle mm. Og ja det er deilig, det er helt fantastisk igrunn. Synes jeg.. Betyr ikke at alle er som meg.

Men det har ikke alltid vært slik. Jeg har hatt sterk angst og uten at jeg gidder å legge ut hele journalen min her så var det å gå i stillheten med bare naturlyder så utrolig vanskelig! Når jeg begynte å jobbe skikkelig med meg selv var et av målene, eller hovedmålet: å kunne nyte naturen i stillheten igjen. Det var en bly tung jobb Men vel verdt det når målet var nådd.

Men skulle jeg latt være å gå i naturen med headsettet på meg? Skulle jeg bare  være inne og blitt frarøvet naturen? Fordi noen ville vært litt små arrogant og ment at det er bare en rett måte å bruke naturen på?  Og alle andre måter er "trist" og feil?

Innimellom tenker jeg ut ifra mange tråder her inne på kg at det er så utrolig mye fordømmelse, uten at noen som driver på med all denne fordømmelsen har gått et halvt skritt i den de fordømmer sine sko.  

Jeg vil anta at disse ungdommene liker bedre å ha musikk på øret enn ikke av en eller mange ulike grunner, viss ikke er det vel naturlig å tro at de ville tatt av seg headsettet. Ikke sant? Langt ifra alle har min grunn til at jeg brukte headsettet mitt i naturen. En trenger virkelig ikke ha problemer eller angst av noe slag for å like musikk når en jogger eller går.

På min forgje hengekøye tur drasset jeg med meg en stor bok i sekken, og jeg frydet meg å lese denne i skumtingstimene i hengekøya på fjellet imellom orreleik og gjøken men vi har da lettere og bedre versjoner i dag: lydbok kalles det. Jeg forstår godt de som bruker det istedenfor å drasse med seg store bøker i en allrede for tung sekk. 

Jeg forstår at folk bruker naturen til å trene i, trening er ofte = musikk for bedre ytelse, jeg forstår at folk går med headsett med noise cancelling uten noe mer, jeg forstår lydbok og podcasting og jeg forstår at det er en million måter å bruke naturen på. Det er igrunn ikke så vanskelig å forstå om en fjerner sine egne skylapper og er åpen for at andres naturbruk er anerledes men ikke mindre gledelig, fantastisk, givende osv enn sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er helt enig! Først når man hører, ser og lukter alt uten forstyrrelser får man nytte av å være i naturen. 

Det som er fint med mennesker er at det som er riktig for deg ikke nødvendigvis stemmer for samtlige andre, fordi vi ikke er like alle sammen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig glad i å høre på musikk, og hører enten på musikk som jeg syns passer til naturen eller musikk som motiverer meg til å løpe fortere eller lengre på treningsturen. Mer enn halvparten av tiden hører jeg ikke på musikk, enten fordi jeg er sliten av all lyd etter endt arbeidsdag i barnehage eller fordi jeg bare vil høre fuglesang, myggens summing og vindens sus i trærne. 

Anonymkode: af2d2...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vetikkebedre skrev (1 time siden):

Det som er fint med mennesker er at det som er riktig for deg ikke nødvendigvis stemmer for samtlige andre, fordi vi ikke er like alle sammen. 

Og det som er så fint at du kan ikke nekte for at jeg har rett; du får ikke med deg lydene i naturen og da får du ikke hele pakka som gjør så mye positivt med oss. Sier ikke at alle må leve som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det som er så fint at du kan ikke nekte for at jeg har rett; du får ikke med deg lydene i naturen og da får du ikke hele pakka som gjør så mye positivt med oss. Sier ikke at alle må leve som meg. 

Det du skrev var at man ikke får nytte av å være i naturen uten forstyrrelser. Det er din opplevelse og erfaring, som ikke akkurat er en objektiv sannhet. Hva folk har nytte av kan verken du eller jeg lage objektive kriterier for. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...