Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann 😊 

Fikk lyst til å starte en tråd om alle interiørgreiene vi omga oss med dette tiåret. Kom på i går alle de koselige pyntegjenstandene, terracotta, messing, kobber, pyntefigurer i strå (kanskje litt skumle også de da 😂)

Tørka blomster, alskens greier i vinduet fra glasskuler til bjeller (gjerne i terracotta de også)

lysestaker i smijern, m lysmansjetter som ble mer og mer omfangsrike, med vindruer, blad og bånd 😅

Så gjennom huset og fant noen minner, men har kasta det meste. 
Hadde vært så gøy om noen kunne poste bilder av typiske nittitallsting, fra IRL eller funn på nettet. 
Slutten av 80-tallet> 90 tallet. 

Fant et bilde av en typisk kjøkken-terracottating på nett; 

IMG_7386.jpeg

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var mye rustikk bondestil husker jeg, både norskinspirert og fra andre kulturer. Det som hadde startet som en loppis- og bruktmarkedstil med ekte, gamle ting der en del ble pusset opp, ble etterhvert masseprodusert.

"Antikk" kobber og messing, dype og kraftige farger, for ikke å snakke om LUTET FURU - alt av møbler så sånn ut, eller så hadde de blitt malt med "antikt utseende":

90_kjokkenskap-jpg?pid=Native-ContentFil  90_stil2-jpg?pid=Native-ContentFile-File  90_brystning-jpg?pid=Native-ContentFile-

90_stil-jpg?pid=Native-ContentFile-File&

Blir knapt mer 90-talls enn dette:

18.10.21-blogg-bilder-1196-kopi-854x1024

Husker jeg hadde lignende gardiner som de over, og kjøpte en adventsstjerne i kobberfarge såklart. Den har jeg ennå.

Anonymkode: 17181...cce

• Liker 3
Skrevet

Jeg har sånn adventsstjerne i gull! 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det var mye rustikk bondestil husker jeg, både norskinspirert og fra andre kulturer. Det som hadde startet som en loppis- og bruktmarkedstil med ekte, gamle ting der en del ble pusset opp, ble etterhvert masseprodusert.

"Antikk" kobber og messing, dype og kraftige farger, for ikke å snakke om LUTET FURU - alt av møbler så sånn ut, eller så hadde de blitt malt med "antikt utseende":

90_kjokkenskap-jpg?pid=Native-ContentFil  90_stil2-jpg?pid=Native-ContentFile-File  90_brystning-jpg?pid=Native-ContentFile-

90_stil-jpg?pid=Native-ContentFile-File&

Blir knapt mer 90-talls enn dette:

18.10.21-blogg-bilder-1196-kopi-854x1024

Husker jeg hadde lignende gardiner som de over, og kjøpte en adventsstjerne i kobberfarge såklart. Den har jeg ennå.

Og sånn benk til kjøkkenet; jeg har en slik enda 🙈

Det er oppbevaringsplass nedi, utrolig hva som rommes der 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Bacteria said:

Jeg har sånn adventsstjerne i gull! 

Og sånn benk til kjøkkenet; jeg har en slik enda 🙈

Det er oppbevaringsplass nedi, utrolig hva som rommes der 😂

Det er mange som har sånne stjerner ennå 🤩 og jeg kunne tenkt meg en sånn benk med oppbevaringsplass selv.

Skrevet (endret)

Lette lenge etter denne typiske nittitallsdekorasjonen, fant den til slutt i en ønskes-kjøpt på FINN!

(eller er denne kanskje mer sent 80-tall?)

Syntes disse var så fine, men hadde ikke selv. Hadde dog en maritim periode, men det var også populært å lage dekorasjoner med rekved, skjell og små hus i leire 🙈

(Uff fikk ikke til å dele lenka så det blir screenshot):

IMG_7389.png

Endret av Bacteria
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Husker jeg syntes huset i mot i brøstet var sååå fint 😂 Mine foreldre hadde nybygd hus når rentene var på det verste og hadde absolutt ikke råd til å kaste seg over nye trender, og jeg ønsket med så fælt alle de fargene 😅 Grønn,burgunder, gul og mørkeblått var jo det store, sammen med litt messing og gullrammer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Lette lenge etter denne typiske nittitallsgenerasjonen, fant den til slutt i en ønskes-kjøpt på FINN!

(eller er denne kanskje mer sent 80-tall?)

Syntes disse var så fine, men hadde ikke selv. Hadde dog en maritim periode, men det var også populært å lage dekorasjoner med rekved, skjell og små hus i leire 🙈

(Uff fikk ikke til å dele lenka så det blir screenshot):

IMG_7389.png

Sånn har jeg hatt, bare mindre, men det var på åttitallet. 

Anonymkode: bd714...dfe

• Liker 2
Skrevet

Her er maritim dekorasjon, bilde fra tidlig 90-tall. En av de få tingene jeg har som har overlevd. Noe av det første jeg kjøpte meg når jeg flyttet for meg selv. 😊

IMG_7391.jpeg

• Hjerte 2
Skrevet
Sneips skrev (1 time siden):

Husker jeg syntes huset i mot i brøstet var sååå fint 😂 Mine foreldre hadde nybygd hus når rentene var på det verste og hadde absolutt ikke råd til å kaste seg over nye trender, og jeg ønsket med så fælt alle de fargene 😅 Grønn,burgunder, gul og mørkeblått var jo det store, sammen med litt messing og gullrammer. 

Messing og kobber, terracotta og furupanel. 
De stuene som ikke hadde furupanel var gule. Noen hadde begge deler…
Disse fargene du nevner gikk jo igjen i klær også. Jeg fikk min første på nittitallet, og ja du fikk kjøpt pastellfargede klær. Men det gikk mye i mørkegrønt, marine, rødt og gult. 
Til begge kjønn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye er på tur inn igjen nå. Særlig messing og kobber.

Tenker på stooore sjenker og tv skap med vitrinedører. Foreldrene mine har sin enda 

Anonymkode: 9c724...945

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Også kom jeg på alle disse tapetbordene 😅 Man hadde dem ofte midt på veggen og ulik farge/tapet oppe og nede. 

IMG_9150.jpeg

• Nyttig 1
Skrevet
Sneips skrev (16 minutter siden):

Også kom jeg på alle disse tapetbordene 😅 Man hadde dem ofte midt på veggen og ulik farge/tapet oppe og nede. 

IMG_9150.jpeg

Ja! Profilerte lister skulle det også være..

Sånne border gikk også igjen på bad, med en bord med dekorert flis midt på veggen fex.

• Hjerte 1
Skrevet

Kom på; På nittitallets avslutning var det en periode med nyproduksjon av ting som var heftig inspirert og kopier av art nouveau (1900-ca).

Hva er dette, bare typisk nittitallet eller klassiker? Tenker spesielt på Tiffanylampa!

Bildeeksempler; 

( de to første tror jeg faktisk er orginal art nouveau, den siste produsert på 90-tall)

IMG_7400.jpeg

IMG_7402.jpeg

IMG_7404.jpeg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...