Gå til innhold

Aap / gravid / når

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi har et embryo på frys som vi ønsker å sette tilbake (brukte 2 år på å få ett embryo...). Jeg er under omskolering via Nav og har ett år igjen på nytt studie. Aap opphører 1. september 2025. Har snakket med veileder som har "godkjent" at vi prøver nå pga alder. Hun sa at jeg kunne få foreldrepenger av Aap, men at jeg da måtte ha hatt inntekt (Aap) 6 av de siste 10 månedene når jeg (forhåpentligvis) føder. Jeg klarer ikke å tenke - betyr dette at jeg må føde senest 4 måneder før 1. september 2025 eller 4 måneder etter...? 

Anonymkode: 9ea39...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det menes at du må gat inntekt 6 mnd før du føder..altså opp til du føder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har aap når du føder så stoppes AAP når du da skal ha permisjon. Du vil ha rett på foreldrepermisjon så lenge du har hatt inntekt 6 av siste 10 mnd.  Så om aap er gått ut eller blir stoppet - så har du fremdeles rett på foreldrepenger så lenge det kravet er oppfylt. 

Aap regnes som all annen inntekt så det er samme regel for foreldrepenger på aap som vanlig lønnet arbeid. 

Anonymkode: c2f64...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du har aap når du føder så stoppes AAP når du da skal ha permisjon. Du vil ha rett på foreldrepermisjon så lenge du har hatt inntekt 6 av siste 10 mnd.  Så om aap er gått ut eller blir stoppet - så har du fremdeles rett på foreldrepenger så lenge det kravet er oppfylt. 

Aap regnes som all annen inntekt så det er samme regel for foreldrepenger på aap som vanlig lønnet arbeid. 

Ja, jeg vet - jeg bare lurer på når siste dato for å føde er (evnt sette inn embryo) for å være innenfor fristen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette finner du på nav.no 

Tenker du ivf har du det travelt med mindre du har embryo på frys. Lang ventetid offentlig. 

Når vi vurderer om du har opptjent rett til foreldrepenger, teller vi med inntekt frem til 3 uker før termindatoen.

Føder du mer enn 3 uker før termindatoen må du ha tjent opp rett til foreldrepenger dagen før barnet blir født.

Det du eventuelt jobber etter 3 uker før termindato teller ikke med i opptjeningen av rett til foreldrepenger.

Du kan tidligst starte foreldrepengene 12 uker før termin.

Hvis du skal slutte i jobben din tidligere enn 3 uker før termin, kan det være aktuelt å ta ut foreldrepenger tidligere for å sikre at du har rett til foreldrepenger når du søker. Det samme gjelder hvis du vet at du ikke lenger får utbetaling fra NAV en periode før du skal ha foreldrepenger.

Eksempel: Arbeidsforholdet ditt avsluttes 9. juni. Du har termin 1. desember, og foreldrepengeperioden din starter 10. november. Du må ha vært i jobb i minst 6 måneder i perioden 10. januar til 9. november. Siden arbeidsforholdet ditt slutter 9.juni har du bare vært i jobb i 5 måneder. Det kan derfor være aktuelt å starte foreldrepengene dine en måned tidligere, slik at du har opptjening i minst 6 måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alt dette finner du på nav.no 

Tenker du ivf har du det travelt med mindre du har embryo på frys. Lang ventetid offentlig. 

Når vi vurderer om du har opptjent rett til foreldrepenger, teller vi med inntekt frem til 3 uker før termindatoen.

Føder du mer enn 3 uker før termindatoen må du ha tjent opp rett til foreldrepenger dagen før barnet blir født.

Det du eventuelt jobber etter 3 uker før termindato teller ikke med i opptjeningen av rett til foreldrepenger.

Du kan tidligst starte foreldrepengene 12 uker før termin.

Hvis du skal slutte i jobben din tidligere enn 3 uker før termin, kan det være aktuelt å ta ut foreldrepenger tidligere for å sikre at du har rett til foreldrepenger når du søker. Det samme gjelder hvis du vet at du ikke lenger får utbetaling fra NAV en periode før du skal ha foreldrepenger.

Eksempel: Arbeidsforholdet ditt avsluttes 9. juni. Du har termin 1. desember, og foreldrepengeperioden din starter 10. november. Du må ha vært i jobb i minst 6 måneder i perioden 10. januar til 9. november. Siden arbeidsforholdet ditt slutter 9.juni har du bare vært i jobb i 5 måneder. Det kan derfor være aktuelt å starte foreldrepengene dine en måned tidligere, slik at du har opptjening i minst 6 måneder. 

Vi går privat så ingen ventetid. Jeg spurte AI om dette men selv der fikk jeg ulike måneder til svar 🤣

Aap utløper i september 2025. For å få foreldrepenger av Aap må jeg ha hatt inntekt 6 av de siste 10 månedene når jeg føder. Vil det da si at jeg må føde senest juni 2025 eller januar 2026? Nå har jeg tenkt på dette så lenge at det bare er kluss 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vi går privat så ingen ventetid. Jeg spurte AI om dette men selv der fikk jeg ulike måneder til svar 🤣

Aap utløper i september 2025. For å få foreldrepenger av Aap må jeg ha hatt inntekt 6 av de siste 10 månedene når jeg føder. Vil det da si at jeg må føde senest juni 2025 eller januar 2026? Nå har jeg tenkt på dette så lenge at det bare er kluss 😅

Siste 6 av 10 mnd når du føder ja.. 

Hvorfor ikke bare spørre nav som faktisk har svaret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siste 6 av 10 mnd når du føder ja.. 

Hvorfor ikke bare spørre nav som faktisk har svaret? 

Som da blir....? Det er jo spørsmålet. 

Har sendt melding til Nav, men ikke fått svar enda :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som da blir....? Det er jo spørsmålet. 

Har sendt melding til Nav, men ikke fått svar enda :) 

Det er jo helt avhengig av når du blir gravid.

Men hvis du da har termin i f.eks 1.sept 2025 så må du ha hatt inntekt 6 av 10 mnd før dette.. 

Har du termin 1 desember 2025, må du ha hatt inntekt 6 av 10 mnd før dette.. 

Har du termin 1.januar 2016 må du ha hatt inntekt 6 av 10 min før det. 

Det hele sier seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...