Gå til innhold

Hvordan klare seg helt uten Mastercard?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å klare det?Jeg har alltid brukt kredittkort.Og hver måned så skylder jeg alltid flere tusen, som betales inn. Men nå ønsker jeg å prøve å klare meg uten kredittkort.Nå er jeg helt blakk.Og det er lenge til trygden kommer. 

Anonymkode: c0163...e6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste klarer seg vel helt fint uten. 

Jeg bruker selv Mastercard mye, mest fordi det gir en del fordeler, rabatter og rettigheter dersom noe skulle skje. Men har aldri problemer med å betale tilbake.

Mitt beste tips er å legge igjen kortet hjemme.

Anonymkode: 3e747...2ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt Mastercard. 
Har et visa kredittkort da. Bruker det ca aldri. Ser ikke problemet, og jeg er i et såkalt lavtlønnet yrke. 

Anonymkode: 0dda3...26f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det mulig å klare det?Jeg har alltid brukt kredittkort.Og hver måned så skylder jeg alltid flere tusen, som betales inn. Men nå ønsker jeg å prøve å klare meg uten kredittkort.Nå er jeg helt blakk.Og det er lenge til trygden kommer. 

Bruker mitt sjeldent, når jeg først bruker det fører jeg alltid over det jeg brukte rett etterpå. 

Anonymkode: 47774...819

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det mulig, jeg bruker aldri kredittkort. Utfordringen for din del nå er at har forskjøvet pengebruken. Så nå må du ta en periode der du kniper ekstra inn på alt for å få beløpet på kredittkort så lavt som mulig, så du har penger igjen på konto etter å ha betalt kredittkortregningen. Så bruker du det så lenge du kan, før du går på kreditt igjen, og alt dette er med superkniping. For hver måned vil du ha mer og mer penger igjen du kan bruke før du går på kreditt, og til slutt varer pengene hele måneden. 

Anonymkode: f01e9...0c1

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Finn frem saksa :) Bstill nytt kort når du har avvent deg bruken.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel ikke å slutte bruke Mastercard, men hvordan du skal gjøre det i overgangsperioden?

Siden du er ufør får du en større utbetaling nå i juni. Betal ned mastergraden, og klar deg på resten av utbetalingen til neste kommer i juli. Eller eventuelt del opp mastercardregningen i to (juni og juli) og når den er nedbetalt bruker du debetkort videre 

Anonymkode: 2f11b...675

• Nyttig 3
Skrevet

Spar opp et buffer, så er ikke MC farlig. Men det er dumt å bruke MC fordi lønna ikke strekker til. Man bør ikke ha et forbruksmønster som ligger i forkant av lønnsutbetaling 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Stopp å kjøpe unødvendige greier, velg de rimelige alternativene. Kvitt det med evt. bil og bo billigere

Anonymkode: 92bb6...836

AnonymBruker
Skrevet

Går helt fint å leve uten å bruke kredittkort. Tror ikke jeg har brukt et kredittkort på 10-15 år, og da var det en sydentur som ble kjøpt fordi det ga reiseforsikring eller noe. 

Jeg setter av en viss sum på en budsjettkonto der alt av regninger blir trukket fra, har en liten sparekonto med mikrosparing, og så en brukskonto jeg bruker i det daglige. (Selv trygdet)

Anonymkode: db563...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker utelukkende kredittkort. Men bruker likevel ikke mer enn jeg trenger. 

Om jeg hadde brukt penger jeg ikke hadde ville jeg droppet bruken på dagen, selv om det ville kostet meg mange tusen i året å ikke sjonglere kortene på den måten, så ville jo alternativet vært dyrere. 

Anonymkode: be170...e37

AnonymBruker
Skrevet

Betaler alltid INN på kortet før jeg bruker det, så går aldri på kreditten. 

Akkurat nå står det 1300 kr i pluss på mastercardet. 

Anonymkode: 581e3...ab2

AnonymBruker
Skrevet

Pengene bare renner ut.Jeg kjøper meg ikke nye klær eller bruker penger på frisør eller noe sånt.Men pengene flyr likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Tror folk klarer seg om de ikke fra starten av lener seg på master. Å ser hva de har, og legger en grov plan, jeg kan ikke bruke mer enn dette. 

Anonymkode: 60e7d...39d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt kredittkort. Det er noe jeg aldri skal ha heller - selv om man får noen "fordeler".

Kjøper ikke ting på kreditt, betaler alt med en gang, eller lar vær å kjøpe det.

Har lav lønn, og har derfor et lavt forbruk. Går aldri til frisør, kjøper dyre hudpleieprodukter eller klær. 

Forsøker å spare litt hver mnd, så jeg har en liten buffer.

Anonymkode: c2b31...fed

Skrevet

Aldri hatt annet enn mitt visakort uten kreditt. Aldri tenkt at jeg trenger kreditt-Mastercard. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pengene bare renner ut.Jeg kjøper meg ikke nye klær eller bruker penger på frisør eller noe sånt.Men pengene flyr likevel.

Det er fordi trygda er for lav oh matutgiftene skyhøye. 

Jeg bruker MasterCard når tar taxi for å ikke få misbrukt visakortet mitt.

Anonymkode: 9cec6...fd7

Skrevet

Du må sette opp et strengt budsjett og forholde deg til det. Jeg bruker kun penger jeg har ingen kredittkort. Er det tomt så er det tomt. Passer på å alltid ha feks havregryn liggende. Rundt 17 mai her måtte jeg leve en uke på kun havregryn. Lever heller slik enn å få gjeld. Kun aap her. 

Vokst opp med "tæring etter næring" lærdom fra de eldre rundt meg. Man må faktisk forholde seg til de pengene man har og leve etter det, ikke etter de pengene man ønsker man hadde. 

Litt tough love her men er dette som lønner seg i lengden 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ingen problemer med å la være å bruke Mastercard. Man bruker det bare ikke. Ikke bruk penger du ikke har, er en enkel leveregel. 

Anonymkode: b72e9...d48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Betaler alltid INN på kortet før jeg bruker det, så går aldri på kreditten. 

Akkurat nå står det 1300 kr i pluss på mastercardet. 

Anonymkode: 581e3...ab2

Hvorfor? Man har jo rentefritt lån frem til forfall, så det blir som å kaste penger rett ut vinduet. Per nå kan man få ganske god avkastning også på høyrente. Si du betaler inn 10 000, da taper du i praksis 500 kroner den måneden på å gjøre det slik. 

Anonymkode: be170...e37

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...