Gå til innhold

Ferie sammen med vennepar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et vennepar med to gutter på 11 og 13 år. Vi har også to gutter i samme alder.  Deres to gutter har diverse utfordringer og diagnoser, som naturligvis påvirker familien. 

I fjor var vi på ferie sammen for første gang. Det var en kjip opplevelse for vår del og kan ikke kalles en ferie. Venneparet vårt følte, forståelig nok, at de fikk avlastning via våre gutter, og synes selv at de ti dagene var fantastisk. Guttene våre sa at de syntes det hadde vært en kjip opplevelse og mannen min nekter å dra på ferie med dem igjen. 

Tidligere denne uken fikk jeg spørsmål om hva vi skal gjøre i sommerferien og at de hadde tenkt på den flotte ferien i fjor. Jeg aner ikke hva jeg skal si/gjøre 😩

Anonymkode: d7bd8...6e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva er det å lure på? Dere hadde ikke en god opplevelse og hverken mannen eller barna ønsker å gjenta det, ergo er det ikke aktuelt å gjøre det igjen. Hvis det er umulig å antyde noe dom helst om at dere ikke elsket ferien like mye som dem, så sier du bare at dere ønsker tid sammen bare familien i år. Eller ovetlat kommunikasjonen til mannen.

Endret av Daria
  • Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da sier man bare at man vil feriere alene i år, men at dere gjerne kan møtes en helg. 

Jeg driver ikke veldedighet på bekostning av familiens humør og egen avslapning. 

Generelt planlegger vi ferien veldig tidlig, så svaret er klart når andre spør. 

Anonymkode: 13a23...537

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

«Heisan. Hyggelig at dere trivdes på ferie med oss. I sommer har ungene ønsket at vi skal ha mer familietid, så vi kommer ikke til å reise med noen andre. Tipper dere uansett får til et fint opplegg. God sommer!» 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde sagt at vi hadde de og de planene, eller "Vi ser litt på muligheten for X eller Y", uansett om det hadde stemt eller ikke. Spør de mer direkte hadde jeg bare svart litt unnvikende, "tror ikke det passer i år" eller noe.

Om den endelige ferien blir noe annet så er det lov å ombestemme seg. Det er lov med hvite løgner.

Anonymkode: a5aea...adc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville også bare sagt at dere ønsker å reise alene på tur i år. Dere risikerer jo å få spørsmål om å reise sammen en annen gang, så om mulig ville jeg faktisk vært ærlig og sagt at dine gutter ikke har så god kjemi med deres gutter, og at de har ymtet frempå om at de heller vil reise på ferie alene. Vi har noen venner med barn som er litt yngre enn mine barn (dvs mitt yngste barn er yngre enn deres eldste barn.) Det eldste barnet deres er veldig klengete og intens på mine to eldste barn (men helt uinteressert i barnet som er litt yngre). Vi sa til de at det ble litt for intenst for de eldste, og at de derfor ønsket å reise på ferie alene. Vi følte de respekterte det, og hadde forståelse for det. 

Anonymkode: 0d381...779

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tidligere denne uken fikk jeg spørsmål om hva vi skal gjøre i sommerferien og at de hadde tenkt på den flotte ferien i fjor. Jeg aner ikke hva jeg skal si/gjøre 😩

Du sier dere har planer allerede. 

Anonymkode: 91dbc...7c6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Vi har ikke lagt ferieplanene hel enda, det i år ønsker vi kun å reise på tur med kjernefamilien og ha tid til hverandre". Hvis du tør å være helt ærlig så sier du rett og slett noe ale "det har vi ikke bestemt enda, men ferien i fjor var ganske slitsom for oss, så i år ønsker vi ikke reise med noen andre". Da har dere satt punktum for spørsmål i fremtiden også. 

Anonymkode: 997ee...b1e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Respekter i allefall mannen din og barna dine sine ytringer om at i år vil de ikke. Derfor må du faktisk bare svare venninnen din om at i år skal dere på ferie alene. Spør hun mer konkret hva, så svarer du unnvikende slik at de ikke presser seg på. Ikke lurt å fortelle eksakte planer om tid og sted i allefall. 

Anonymkode: 8c823...5d8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har dere planer da?

Hvis dere har det, så er det jo greit, da sier du bare det. Uansett litt seint å spørre noen om man skal dra på ferie sammen når vi allerede er i juni synes jeg da (annet enn en spontant par dagers tur et eller annet sted).

MEN: alle syntes ferien i fjor var slitsom, og dere ønsker ikke å dra sammen med dem. Da er det bare å si enten at dere skal det og det, men ønsker å være bare kjernefamilien fordi det har vært et hektisk år (eller noe), eller at ferien ikke er planlagt enda, men fortsatt at dere ønsker å feriere kun kjernefamilien. Er det planlagt noe med besteforeldre eller noe i ferien, så kan dere si det også, at i år er ferien sammen med bestemor ditt og datt.

Spør de mer direkte, så får du bli mer direkte. Men de fleste ville skjønt tegninga ved et sånt svar!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Årets ferieplan er foreløpig å "ikke ha noen plan". Vi har behov for å være bare oss 4 i år, så får vi se hva vi finner på. Kanskje vi kan møtes for en grillkveld eller lignende en helg i sommer? 

Anonymkode: d8abb...24f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi har et vennepar med to gutter på 11 og 13 år. Vi har også to gutter i samme alder.  Deres to gutter har diverse utfordringer og diagnoser, som naturligvis påvirker familien. 

I fjor var vi på ferie sammen for første gang. Det var en kjip opplevelse for vår del og kan ikke kalles en ferie. Venneparet vårt følte, forståelig nok, at de fikk avlastning via våre gutter, og synes selv at de ti dagene var fantastisk. Guttene våre sa at de syntes det hadde vært en kjip opplevelse og mannen min nekter å dra på ferie med dem igjen. 

Si sannheten?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du lurer på her? Du og din familie ønsker åpenbart ikke å dra på ferie med dem, så da må du jo si nei. Du må i det minste sette barna dine sine behov før din venninne sitt ønske om å reise på ferie sammen!

Anonymkode: 13e74...d4d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere allerede har planer, ikke fortell hvor dere skal. Plutselig dukker de opp på nabohotellet.

Si at det har vært et hektisk år og at dere nå ønsker ferie alene med familien for å slappe av og være sammen.

Anonymkode: 04516...ec1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er jo utrolig at to familier kan oppleve ferien så forskjellig også da.

Men bare si at dere ikke har planlagt noe enda, jeg ville bare snakket det bort og ikke informert dem om hvor og hva dere har tenkt dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...