Gå til innhold

Kommunikasjon: Hva kreves for åpen og ærlige samtaler om seksualitet i parforholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann som nå er singel. I forrige langvarige forhold så syns begge det var vanskelig å snakke om sex. Da ble det grobunn for misforståelser og vi kjente ikke hverandres lyster og grenser. Vi snakket mer om sex etter at det ble klart at det ble slutt enn i forholdet, nettopp fordi jeg ville lære av feilene vi gjorde. 
Dette vil jeg unngå i neste forhold, samtidig vil jeg ikke være den som *maser* om dette temaet, men finne en måte å snakke naturlig om det. Jeg har ingen kinks, og liker bare vanlig kjærlig sex og intimitet.

Hva skal til for at du blir åpen og ærlig om dine seksuelle preferanser? Når i datingen/forholdet er seksualitet naturlig å snakke om? Hva skal til for at du tør å være deg selv? Hva skal til før du syns det er OK å onanere sammen med, eller med partner til stede? Hvordan blir man kjent på best mulig måte?

Jeg har i alle fall bestemt meg for å være ærlig ovenfor meg selv og en framtidig partner, og bidra så positivt jeg kan til samtalene og sexen. Jeg ønsker å høre andres erfaringer med det å bygge opp en gjensidig seksuell trygghet og tillit. 

Anonymkode: 39bdf...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig åpen og ærlig, og vil snakke om preferanser osv så tidlig som mulig. 

Har inntrykk av at veldig mange damer her inne ikke vil snakke om det. Ihvertfall ikke før de er kommet i et forhold.. 

Men jeg vil altså ikke inn i et forhold der man har forskjellige interesser og ønsker på det området. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påstå at hverken jeg eller min partner er særlig flinke til å snakke om sex. Noe har kommet greit og enkelt fram fra oss begge: ingen er interessert i sexleketøy, utkledning/rollespill, flere enn oss to involverte osv. Noe lærer man etter å ha vært sammen en stund. Og man endrer seg jo selv i løpet av livet. Min yndlingsstilling med ekspartner er ikke samme som med nåværende partner feks. Så kan man kjenne seg mer fri og trygg på å prøve div etterhvert som man blir eldre.

Det jeg har erfart med meg selv -som kanskje er litt sært - er at sexsamtaler er lettest når jeg er påkledd og i et annet rom enn soverommet. Tror det er fordi det føles overveldende å ligge fysisk naken i senga og samtidig skulle åpne opp til det innerste og mest private psykiske. 

Anonymkode: 3ad9b...8d8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si.

Vi snakket helt åpent og ærlig i starten av forholdet mens vi fortsatt lærte hverandre å kjenne.

Nå er det sikkert over 10 år siden vi har snakket om sexlivet vårt. Kjenner hverandre «ut og inn». Har helt ærlig null behov for å snakke om dette. Samme med partner. Hun sier også bare «hva er det å snakke om😊?».

 

Anonymkode: 72565...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en mann som nå er singel. I forrige langvarige forhold så syns begge det var vanskelig å snakke om sex. Da ble det grobunn for misforståelser og vi kjente ikke hverandres lyster og grenser. Vi snakket mer om sex etter at det ble klart at det ble slutt enn i forholdet, nettopp fordi jeg ville lære av feilene vi gjorde. 
Dette vil jeg unngå i neste forhold, samtidig vil jeg ikke være den som *maser* om dette temaet, men finne en måte å snakke naturlig om det. Jeg har ingen kinks, og liker bare vanlig kjærlig sex og intimitet.

Hva skal til for at du blir åpen og ærlig om dine seksuelle preferanser? Når i datingen/forholdet er seksualitet naturlig å snakke om? Hva skal til for at du tør å være deg selv? Hva skal til før du syns det er OK å onanere sammen med, eller med partner til stede? Hvordan blir man kjent på best mulig måte?

Jeg har i alle fall bestemt meg for å være ærlig ovenfor meg selv og en framtidig partner, og bidra så positivt jeg kan til samtalene og sexen. Jeg ønsker å høre andres erfaringer med det å bygge opp en gjensidig seksuell trygghet og tillit. 

Anonymkode: 39bdf...351

Jeg er kvinne og lurer på akkurat det samme som deg ts. Har ingen gode svar til deg, men kommer til å følge med på tråden og håper du får noen gode innspill ☺️

Anonymkode: 46bfb...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lettere å prate godt om sex når vi går/kjører tur sammen enn når vi sitter i sofaen eller ligger i sengen.

Og så liker jeg tilfeldige spørsmål funnet på nettet (google f.eks. «100 spørsmål om sex» da får du treff på mange norske og engelske sider). Når vi bytter på å stille hverandre sånne spørsmål, så kjører vi oss ikke fast i gamle spor og når temaet er «ferdig snakket», ja, så tar vi bare et nytt spørsmål. Noen ganger sporer vi av i en god samtale, og det er jo også positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pri 1 for min del er at dialogen er uten fordømmelse og kritikk.

Skal jeg åpne meg opp om hva jeg liker og tenner på så kan jeg ikke risikere å høre "æsj", "fysj" og lignende. Partneren trenger ikke forstå, like eller ville praktisere det jeg snakker om, men det er min seksualitet og mine følelser og jeg er ikke på jakt etter å bli dømt for de. På samme måte må det gå andre veien.

Denne praksisen har gjort at vi har veldig god kommunikasjon oss i mellom. Jeg vet om ting hun tenner veldig på jeg ikke klarer å gjøre eller ikke er komfortabel med, men jeg dømmer henne ikke for det. På lik linje vet jeg hva hun ikke vil være med på eller deler av mine ting.

Tidligere har jeg vært borti ulike forhold hvor åpenhet fort blir til dømming av hverandre. Da kutter jeg fort ut åpenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker tidlig om lyst og tenningsmønster. Viktig for meg at vi matcher seksuelt, om forholdet potensielt skal vare livet ut. 

Avklarer også tidlig forventninger til prevensjon, evt ønske om barn. Samt ting som er uaktuelt, eller ting man føler man MÅ prøve ut. Så kan man tidlig si fra hva som er ok eller ikke.

Så blir vi kjent med hverandres kropper langs med og utvikler et felles sexliv.

Anonymkode: d3cbd...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du/dere skambelegger intimitet litt. Ikke gjør det til en klein greie, sex er en maks naturlig ting. Snakk om det helt vanlig og ikke gjør en big deal ut av det.  

Hva som kreves? Jo at du/dere bruker ord og former setninger, samt lytter til hverandre. 

Anonymkode: dc927...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...