Gå til innhold

Treningssenteret bør være gratis for alle. Akkurat som bibliotek.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal det bli statlige treningssentere, da? 

Anonymkode: c6367...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster

Jeg vil andre veien.. at vi kan melde oss mere ut av felleskapet å betale mindre skatt, jeg betaler jo for at andre skal sabotere sitt liv å bli en enorm kostnad. Ville heller at man fikset egen helseforsikring osv som i USA, og mindre skatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mat bør være gratis. Mat er en livsnødvendighet, hvorfor skal det være nødvendig å betale for det??? Ned med kapitalismen! Fri Palestina! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
svartkatt skrev (1 minutt siden):

Hadde ikke vært dumt. Men det burde ihvertfall være rabatt for honnør/uføre. 

Om man dokumenter at man er ufør så skulle man fått gratis medlemskap og 5 timer med PT, i håp om at man kan trene seg opp til arbeidslivet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uenig. Gratis sunn mat vil bidra til å utjevne sosial ulikhet, og gir alle tilgang til et sunnere kosthold. Det vil på ingen måte eliminere at enkelte fortsatt velger usunt, men tror det hadde hjulpet mange. Spesielt for småbarnsfamilier. 

Anonymkode: e8eea...1b6

Sunn mat er da vel så rimelig som usunn. 

Det er dels sosial ulikhet som gjør at man tar usunne valg, og vil fortsette å gjøre det selv om man får linsegryte gratis og pizzaen koster 50 kroner. På samme måte som at røyking og alkoholisme er mye mer utbredt blant de som har lite i utgangspunktet. 

Anonymkode: 1a3b6...fb6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akhenaton skrev (Akkurat nå):

All mat bør være gratis. Mat er en livsnødvendighet, hvorfor skal det være nødvendig å betale for det??? Ned med kapitalismen! Fri Palestina! 

Fri Palestina? Dette er Norge.

Anonymkode: 9ec57...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje alt bør bli "gratis", så kan vi betale 100% skatt i stedet?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uenig i det med "folkehelsen". De som bryr seg om helse kan gå på tur, løpe ute eller finne videoer på YouTube. Alt er gratis. De som ikke gidder å trene, kommer ikke til å gjøre det om de får et gratis treningssenter i naboblokka. 

Anonymkode: 86c03...1e4

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes jo en del offentlige utegymer i større byer. Det burde alle byer hatt.

Anonymkode: 9dede...208

skreppamedleppa skrev (9 minutter siden):

Jeg foreslår noe så enkelt som at tannlege bør være gratis for folkehelsen lenge før jeg ser et treningssenter være gratis med dette argumentet.

Gratis treningssenter er en bitteliten dott av en mikroskop prikk laaaaangt utenfor kartet over argumentasjon for hva som bør være gratis når det kommer til folkehelse.

Psykisk helsehjelp er en vits i Norge, psykologkøene er milevis lang, psykiatriske institusjoner har vi jo knapt noen igjen av her i Norge.

Det vi derimot har helt gratis er naturen/ fjellet (før du bruker været som en ynnskyldning: bergensere lufter både hund og seg selv, løper, jogger så det spruter etter de 360 dagene i året det regner). Det er så mange gratis treningsprogrammer på nettet at det er jo en jungel å gå seg vill i. Du kan trene deg til en smidig muskelbunt fullstendig på egenhånd. Om du ønsker/gidder/vil..

Alle har mulighet for å trene både tungt, effektivt og nyttefullt for helsen selv om de er lut fattige. Mens andre går år inn og år ut med rotfyllingsproblemer, smerter osv pga av at tannhelse ikke gratis.

Dårlig tannhelse er fullstendig selvforskyldt i 99.9 % av tilfellene.

Jeg har forøvrig bodd i Bergen, og kan opplyse om at ALL min jogging foregikk på tredemølle side  det er umulig å oppholde seg utendørs i Bergen.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke gratis, noen må ta regningen. 

Høyere skatter for at folk ikke klarer å løpe seg en tur i naturen når de har dårlig råd? Nei takk. 

Anonymkode: 1a3b6...fb6

For det første bor vi i  verdens dårligste klima. For det andre er løping svært lite egnet til å bygge muskler. For det tredje er det veldig begrenset hva man får trent med kun egenkroppsvekt uten så mye som en pull up bar.

Anonymkode: 134f7...0fd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke veldig vanskelig å finne gode videoer gratis på YouTube med hjemmetrening. Det er heller ikke så veldig vanskelig å ta på seg skoa og gå seg en tur. 
Jeg tviler sterkt på at gratis treningssenter ville ha hjulpet på folkehelsa. 

Anonymkode: ccfac...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåmonster skrev (9 minutter siden):

Hvem skal betale ? 

Ingen? Mener ikke at det skal være gratis. Mener at det vil bidra til å utjevne sosiale forskjeller i samfunnet, og gi flere tilgang til sunnere kosthold. En start er jo å innføre gratis frukt og grønt i skoler, for å se om det hjelper.

Overvekt og fedme er jo ganske kostbare greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tannlege er jo dyrt uansett om man har god eller dårlig tannhelse. Jeg må trekke alle fire visdomstenner, og det har ikke noe med tannhelse å gjøre. Det er rett og slett ikke plass, og tennene vokser sidelengs. Dette er et relativt vanlig inngrep, som svært mange må gjennom.

Mange barn vokser dessuten opp med omsorgssvikt, og foreldre som ikke lærer de å ta vare på tenner. Er det barnas feil, og noe de skal straffes økonomisk for som voksne?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen? Mener ikke at det skal være gratis. Mener at det vil bidra til å utjevne sosiale forskjeller i samfunnet, og gi flere tilgang til sunnere kosthold. En start er jo å innføre gratis frukt og grønt i skoler, for å se om det hjelper.

Overvekt og fedme er jo ganske kostbare greier.

Fint tanken , men ingen ting er gratis vi må jo betale mere skatt, se deg rundt folk sliter allerede. Hvor mye  må man jevne ut sosial forskjeller og noe må det jo være om jeg skal gidde å stå i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har forøvrig bodd i Bergen, og kan opplyse om at ALL min jogging foregikk på tredemølle side  det er umulig å oppholde seg utendørs i Bergen.

Anonymkode: 134f7...0fd

At det er umulig: bullshit! 

Igjen bergensere er ute, på fjellet, orientering, er med på Trolljegerprøven, springer maraton, har Stoltzekleiven opp, går vidden osv i regnvær. At du bruker være som en ynnskyldning får være ditt problem. At du må løpe innendørs fordi du ikke tåler regn, er for pysete, ikke er vanntett gjør heldigvis ikke dette til en allmenngyldig regel for alle, det skulle tatt seg ut det.. Ingen bergensere utenfor døren i 360 dager i året. Nei sånn funker ikke verden.

Tannhelse er også genetisk. Noen kan la vær å pusse tennene i 7 år omtrent og daglig drikke Cola uten store problemer, andre kan aldri skipper en tannpuss. Noen har tenner som står tettere sammen enn andre som gjør renhold vanskeligere. Tannhelse er skam dyrt, uavhengig av grunn til hvorfor en har fått hull. Og til tannlegen må og bør alle mennesker i livet som med legen uavhengig av grunn til hvorfor du må til legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blåmonster skrev (3 minutter siden):

Fint tanken , men ingen ting er gratis vi må jo betale mere skatt, se deg rundt folk sliter allerede. Hvor mye  må man jevne ut sosial forskjeller og noe må det jo være om jeg skal gidde å stå i jobb. 

Nå forsvinner du jo lengre og lengre ut fra poenget du i utgangspunktet kom med.

Du mente at folk uansett kom til å ta dårlige valg, og at det derfor ikke burde vært gratis. Jeg poengterte at gratis frukt og grønt vil bidra til å utjevne sosiale forskjeller, og gi en sunnere befolkning. Samtidig som enkelte så klart fortsatt vil ta dårlige valg.

Jeg mener ikke at det burde vært gratis, men argumentet ditt om at det ikke har noen betydning, det er jo feil. Du har jo dratt diskusjonen langt ut på viddene, og har ikke kommet med et eneste motargument. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje alt bør bli "gratis", så kan vi betale 100% skatt i stedet?

Jepp. Og jeg nekter å jobbe en dag til før jeg får samme lønn som de rikeste i Norge. Det er ikke riktig at noen skal tjene mer enn andre. Og formuene til de rike må inndras og fordeles blant folket. Og alle som har vært rike må deretter fengsles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå forsvinner du jo lengre og lengre ut fra poenget du i utgangspunktet kom med.

Du mente at folk uansett kom til å ta dårlige valg, og at det derfor ikke burde vært gratis. Jeg poengterte at gratis frukt og grønt vil bidra til å utjevne sosiale forskjeller, og gi en sunnere befolkning. Samtidig som enkelte så klart fortsatt vil ta dårlige valg.

Jeg mener ikke at det burde vært gratis, men argumentet ditt om at det ikke har noen betydning, det er jo feil. Du har jo dratt diskusjonen langt ut på viddene, og har ikke kommet med et eneste motargument. 

Det jeg svarte var jo relevant til det siste jeg svarte på, vi får være enige i å være uenige. Fint søndag videre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ingenting er gratis. Når du ber om at noe skal være gratis, ber du egentlig om at det introduseres en tredje part, et mellomledd - staten - i den økonomiske kjeden mellom deg som kunde og den som selger tjenesten. Det medfører så godt som aldri at noe blir billigere av å introdusere flere som skal ha betalt i en transaksjon. Ved å bruke staten som mellomledd fjerner man også insentivet tjenestetilbyder har for å tilby best mulig tjeneste, siden de får betalt uansett, og det fjerner dine frie valgmuligheter.

Anonymkode: 07b26...6a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras

Jeg har større tro på trening i arbeidstiden. Min treningsfrekvens gikk ned da jeg sluttet i staten og ikke lenger hadde 1 treningstime i uka. Den timen betydde veldig mye! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...