Gå til innhold

Erfaringer med Volvat legevakt, eller andre private legevakter

Millinea

Anbefalte innlegg

Vært mange avisoppslag siste tiden med negative omtaler av legevakter rundt om i landet, og de alvorlige utfallene fordi folk har blitt avvist. Så da lurer jeg på om det er noen som har erfaring med det private? Risikerer man å bli behandlet like uverdig på Volvat? Eller er prisen verdt besøket for å få hjelp og bli hørt?

Har nå fått barn og kjenner at situasjonen rundt tilgjengelig helsehjelp her ute gjør meg irritert og litt engstelig. Har dritdårlig fastlegedekning, og kan ikke bruke legevakt før etter kl 16 på hverdager... Nødhjelpstimer forsvinner de første minuttene etter åpning. Jobber på sykehjem så har hatt svært varierende erfaring med legevakten her og har måtte ringe 113 flere ganger da legevakten har sviktet.

Hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Private aktører har ikke i nærheten av samme tilbud som det offentlige, for det første har de svært begrenset åpningstid. Volvat f.eks har legevakt her i byen 10-16 på lørdager, altså hele 6 av døgnets 24 timer. Volvat er heller ikke tilgjengelig for alle, det er timebestilling, og når det er fult så er det fult. De går ikke over for å ta unna, og ofte er det bare en lege på jobb, så det kan bli mye venting. De har ikke røntgen, så trenger du det må du uansett offentlig.

Så er et noen andre ting å huske på i din kritiske innstilling til det offentlige. Volvat tar kun imot de som har råd til å betale 2000 kr + for en kort konsultasjon hos lege, der mye av det folk kommer med ikke hadde trengt å gå til lege utenom kontortid i det hele tatt. De får altså et svært snevert utvalg av befolkningen, og ikke de som sliter mest eller har størst utfordringer. Det offentlige tar unne MYE, og ifht hvor mye de tar unna er det faktisk lite feilbehandling. Ingen er feilfri i jobben sin, ikke du heller (hvis du i det hele tatt jobber), og da blir det noen ganger klager. Mange av de som klager høylytt klager fordi de ikke får viljen sin med resepter og sykmelding, og mener de måtte vente for lenge. De som virkelig er syke venter sjelden lenge, og de som er fornøyd hører man lite fra i media. 

Så, hva er å få hjelp og bli hørt? Tipper det er at du får viljen din. Du kan faktisk både få hjelp og bli hørt og likevel klage i avisen, fordi du ikke fikk det du ville ha. 

Anonymkode: 1210e...382

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker Volvat til det meste. Synes det fungerer veldig greit. Har aldri vært ventetid her. Er det tilbud de ikke har så er de jo leger, og kan henvise. Akkurat som en allmennlege må gjøre, eneste forskjellen er at du må bruke en evighet på å vente på at allmennlegen har tid til deg først mens Volvat sender den henvisningen på dagen, eller kjenner til det om en annen privat aktør kan hjelpe. 

Anonymkode: 4126f...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ei jeg kjenner litt jobber på Volvat i Oslo. Jeg aner ikke om det er flere, men det er ihvertfall gode åpningstider, godt miljø blant de ansatte. Hun jeg kjenner er utrolig hyggelig, og flink, så du er i gode hender om du møter på henne, og hun skryter veldig av plassen hun jobber. 

Godt mulig det er forskjell fra sted til sted, men jeg har hørt om flere som er fornøyd med Volat på ulike steder i landet. 

Jeg har ikke trengt noe fra dem selv, så ikke prøvd selv, men tipper du vil få delte meninger og erfaring, både fra det offentlige og det private. Har du økonomi og trenger å komme raskere til, så hvorfor ikke? Jeg heier på et godt offentlig helsevesenet, men forstår at folk noen ganger velger privat. 

Anonymkode: 991d2...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår erfaring er med allmennlege ved Aleris (men jeg regner med at det er mye det samme opplegget), og det har stort sett vært negativt.  Timene utsettes igjen og igjen, gjerne på kort varsel og med tynne unnskyldninger.  De tilbyr digitale timer for så å gå bort fra dette fordi problemstillingen likevel ikke kan behandles digitalt.  Blodprøver blir for gamle og må tas på nytt siden konsultasjonene utsettes til stadighet.  Kan resepter fornyes digitalt?  De aner ikke, en dag sier de ja, så får man kontrabeskjed, ny kontrabeskjed og den ene ansatte vet ikke hva den andre svarer på.

Til en slik pris er det overhodet ikke verdt det.

Anonymkode: 32b27...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Volvat har barnelege. Takk for at de fikk oss kjapt inn på Riksen da min sønn var syk.

Anonymkode: e915a...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Millinea skrev (6 timer siden):

Hva er deres erfaringer?

Min erfaring er at offentlig helsevesen er siste utvei. Problemene starter allerede i det du forsøker å nå dem på tlf, innenfor en begrenset åpningstid.

Dette betaler vi for, og dette skal vi være stolte av. Jeg skjemmes, og gremmes over å betale skatt for et slikt tilbud.

Anonymkode: c165a...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dr.dropin er det billigste alternativet av alle disse private om du kun trenger allmennlege. 

Anonymkode: 87ba8...966

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, vanlig legevakt er mer en bra nok. Ikke hør på alle "skrekkhistorier". Du hører jo aldri om de gangene det går bra. Og det gjør det sånn typ 10.000 ganger for hver gang det går dårlig.

Anonymkode: 878a2...311

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker alltid Volvat medisinske på Majorstuen. Både til oss , og barnelegevakten til barna. Alltid vært fornøyde!

Anonymkode: 30354...3ef

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Herregud, vanlig legevakt er mer en bra nok. Ikke hør på alle "skrekkhistorier". Du hører jo aldri om de gangene det går bra. Og det gjør det sånn typ 10.000 ganger for hver gang det går dårlig.

Anonymkode: 878a2...311

Det handler da ikke om hvorvidt det går bra eller dårlig, såpass tillit har jeg både til legevakt og ambulanse.

Men verken jeg, og i alle fall ikke barna, skal vente i timer eller til og med dager om noe er plagsomt. Og Volvat står der med åpne armer på under halvtimen. 

Sist når jeg hadde allergiplager i vår. Ringte fastlegen; en måned til time. Ringte Volvat; to timer senere var blodprøve tatt, og nye allergimedisiner hentet på apoteket. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ei jeg kjenner litt jobber på Volvat i Oslo. Jeg aner ikke om det er flere, men det er ihvertfall gode åpningstider, godt miljø blant de ansatte. Hun jeg kjenner er utrolig hyggelig, og flink, så du er i gode hender om du møter på henne, og hun skryter veldig av plassen hun jobber. 

Godt mulig det er forskjell fra sted til sted, men jeg har hørt om flere som er fornøyd med Volat på ulike steder i landet. 

Jeg har ikke trengt noe fra dem selv, så ikke prøvd selv, men tipper du vil få delte meninger og erfaring, både fra det offentlige og det private. Har du økonomi og trenger å komme raskere til, så hvorfor ikke? Jeg heier på et godt offentlig helsevesenet, men forstår at folk noen ganger velger privat. 

Jeg jobber som helsesekretær og inntrykket mitt av Volvat er at de forsøker å utnytte helsesekretærene og tilby minst mulig lønn. En kollega av meg søkte jobb der og fikk tilbud om 75K mindre i året enn det vi får i offentlig sektor. 

Anonymkode: d0454...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt Volvat hver gang barnet har hatt behov for legevakt. Veldig fornøyd! God hjelp og rett inn til barnelege. Litt venting, men ikke mer enn 30-40 min (i motsetning til den offentlige legevakten, der må man jo ta med seg utstyr for en ukes tid på venterommet 😑).

Synes vi har fått den hjelpen vi har trengt, verdt hver eneste krone å slippe å sitte time etter time på stappfullt venterom (Volvat sitt er dessuten 100 ganger hyggeligere for småen med tv og akvarium :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber som helsesekretær og inntrykket mitt av Volvat er at de forsøker å utnytte helsesekretærene og tilby minst mulig lønn. En kollega av meg søkte jobb der og fikk tilbud om 75K mindre i året enn det vi får i offentlig sektor. 

Det du sier er er jo ikke bra. Hun jeg kjenner er ikke helsesekretær. Hun stortrives i jobben, men har også bein i nesen til å si i fra. 
Kan det ha noe med annisitet å gjøre, eller at en må forhandle? Vet om folk som tjener bedre privat enn offentlig, men også motsatt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jo ikke utnytting når du fritt kan velge stilling. De har mulig en mye roligere hverdag, de er garantert flere ansatte og ikke like underbemannet, og det er nok flere goder og slikt i og med at det er privat. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Private aktører har ikke i nærheten av samme tilbud som det offentlige, for det første har de svært begrenset åpningstid. Volvat f.eks har legevakt her i byen 10-16 på lørdager, altså hele 6 av døgnets 24 timer. Volvat er heller ikke tilgjengelig for alle, det er timebestilling, og når det er fult så er det fult. De går ikke over for å ta unna, og ofte er det bare en lege på jobb, så det kan bli mye venting. De har ikke røntgen, så trenger du det må du uansett offentlig.

Så er et noen andre ting å huske på i din kritiske innstilling til det offentlige. Volvat tar kun imot de som har råd til å betale 2000 kr + for en kort konsultasjon hos lege, der mye av det folk kommer med ikke hadde trengt å gå til lege utenom kontortid i det hele tatt. De får altså et svært snevert utvalg av befolkningen, og ikke de som sliter mest eller har størst utfordringer. Det offentlige tar unne MYE, og ifht hvor mye de tar unna er det faktisk lite feilbehandling. Ingen er feilfri i jobben sin, ikke du heller (hvis du i det hele tatt jobber), og da blir det noen ganger klager. Mange av de som klager høylytt klager fordi de ikke får viljen sin med resepter og sykmelding, og mener de måtte vente for lenge. De som virkelig er syke venter sjelden lenge, og de som er fornøyd hører man lite fra i media. 

Så, hva er å få hjelp og bli hørt? Tipper det er at du får viljen din. Du kan faktisk både få hjelp og bli hørt og likevel klage i avisen, fordi du ikke fikk det du ville ha. 

Anonymkode: 1210e...382

Hvis du hadd lest innlegget skikkelig,hadde du sett at trådstarter jobber på sykehjem.

Anonymkode: 0f0b1...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min erfaring er at offentlig helsevesen er siste utvei. Problemene starter allerede i det du forsøker å nå dem på tlf, innenfor en begrenset åpningstid.

Dette betaler vi for, og dette skal vi være stolte av. Jeg skjemmes, og gremmes over å betale skatt for et slikt tilbud.

Anonymkode: c165a...344

Men for andre her i landet,så er det private helsevesen siste utveg selv om jeg gjerne hadde brutk Volvat. Her bruker jeg kun det offentlige helsevesen da vi ikke har Volvat eller Aleris her i byen. Og en reise på cirka 5 timer en vei med buss for å komme dit eller med fly,blir for dyrt.

Anonymkode: 0f0b1...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...