Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #1 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg lurer på hva en norsk soldat som jobber i Afghanistan tjener i måneden jeg? De må jo få en del mener jeg siden de tross alt reiser ned.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hecuba Skrevet 12. februar 2006 #2 Del Skrevet 12. februar 2006 Det kommer vel an på hva din oppgave er. Broren til ei venninne av meg, er i telemarksbataljonen. Har får sikkerhetstilleg og diverse goder og fordeler. I tillegg får han ikke brukt penger mens han er på jobb, så han har rimelig god råd når han først er i Norge. Kan hvertfall si at lillesøster har blitt litt bortskjemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #3 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg lurer på hva en norsk soldat som jobber i Afghanistan tjener i måneden jeg? De må jo få en del mener jeg siden de tross alt reiser ned.. ← Da de introdusert KFOR-tjeneste for oss i 2000 lå det på ca 300 000 det året til sammen, tror jeg. Det meste var risikotillegg og andre tillegg. Grunnlønna var rett og slett ræva. Ellers slipper man å betale kommuneskatt, siden man bor i utlandet. Jeg tror heller ikke at man får noe mer tillegg om man er i Afghanistan eller Kosovo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest roxy Skrevet 12. februar 2006 #4 Del Skrevet 12. februar 2006 har hørt 30.000 i mnd jeg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Egil_Egilsson Skrevet 13. februar 2006 #5 Del Skrevet 13. februar 2006 Litt utover hvor mye den enkelte soldat tjener; Hvor mye koster de folkerettsstridige invasjonene av afghanistan, kosovo og irak oss SKATTEBETALERE? Stoltenberg og Bondevik til Haag!! med kjærlig hilsen Egil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norsk soldat Skrevet 15. februar 2006 #6 Del Skrevet 15. februar 2006 ca 43000 brutto i mnd og oppover. når det gjelder skatt så må du være ute i 365 dager for å slippe kommune skatt. altså ikke nå gullgruve ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #7 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg syns virkelig at de tjener alt for mye!! Det er vell skattepengene våres som betaler de der ned. Ok, akkurat i disse tider har de hatt litt å gjøre i Afghanistan,men meste parten av de andre dagene sitter de bare der og VENTER på at noe skal skje. (og det skjer sjelden noe)De har ingenting og gjøre på! Soldatene får rævva full av penger uten å gjøre en dritt!!! og det er fakta. Send de hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #8 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg syns virkelig at de tjener alt for mye!! Det er vell skattepengene våres som betaler de der ned. Ok, akkurat i disse tider har de hatt litt å gjøre i Afghanistan,men meste parten av de andre dagene sitter de bare der og VENTER på at noe skal skje. (og det skjer sjelden noe)De har ingenting og gjøre på! Soldatene får rævva full av penger uten å gjøre en dritt!!! og det er fakta. Send de hjem. ← Dette er nok veldig feil. Kansje du bør sette deg litt mer inn i ting før du uttaler deg? Jeg tipper du enten ikke har noen arbeidsinntekt eller er lavtlønnet og i utgangspunktet ikke betaler så mye skatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #9 Del Skrevet 26. februar 2006 meg innlegg 2 ovenfor. jeg jobber i ett bra firma og tjener sikkert 2 ganger mer enn de i måneden,men da jobber jeg da virkelig for pengene også!! mer enn hva andre gjør.. jeg er møkk lei av at norge betaler på 500 norske soldater i afghanistan når de egentlig ikke trengs!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #10 Del Skrevet 26. februar 2006 meg innlegg 2 ovenfor. jeg jobber i ett bra firma og tjener sikkert 2 ganger mer enn de i måneden,men da jobber jeg da virkelig for pengene også!! mer enn hva andre gjør.. jeg er møkk lei av at norge betaler på 500 norske soldater i afghanistan når de egentlig ikke trengs!!! ← Håper ikke du skriver så mye i den jobben. Tror ikke du har så mye peiling på det du snakker om. Hvis du tror at soldater bare skyter i tilfelle bråk, tar du feil. Daglidagse oppgaver er gjerne å gjøre diverse ting for lokalsamfunnet, bygging, mat og drikke og være med å bygge opp en infrastruktur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #11 Del Skrevet 28. februar 2006 Mannen min har tjenestegjort i Afghanistan for en tid tilbake. Han er i Forsvaret til vanlig, og skal man "sikre" en jobb der, med alle de omveltninger og nedskjæringer som stadig skjer så "må" man på et eller annet tidspunkt reise utenlands, samt å ha tjent en periode i Nord-Norge. Når min kjære var i Afghanistan jobbet han 12 timer om dagen 7 dager i uka. Oppgaver varierer med hva slags jobb man har: minerydding, opplæring av lokalt politi, sørge for sikkerhet for befolkningen, sikkerhet for besøkende fra Norge, alle disse ulike landene som er der skal kommunisere med hverandre og ha datautstyr som virker så noen må drifte samband og vedlikeholde utstyr....De kan ikke forlate leiren uten i jobbsammenheng, og da kun på avtalte/kjente reiseruter og i fullt(tungt) beskyttelsesutstyr. Det er en konstant fare for selvmordsbombere, miner, angrep av ulike slag. Leirområdet er lite, ens private område er 2x2 meter og inneholder seng og utstyrskiste. Så kan man jo spørre da, om 30000,- utbetalt i måneden er mye under slike forhold? For ikke å snakke om belastningen det er å være så lenge borte fra familie og nettverk, og den belastningen det er for oss nærmeste som sitter igjen. Både bekymring for den som er ute og det å skulle være alene i hverdagen med alt man vanligvis er to om. Og forøvrig: Når mannen min deltar på NATO-øvelser i Norge tjener han bedre enn i Afghanistan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #12 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg lurer på hva en norsk soldat som jobber i Afghanistan tjener i måneden jeg? De må jo få en del mener jeg siden de tross alt reiser ned.. ← Denne burde definitivt stå under "Karriere og utdanning". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #13 Del Skrevet 28. februar 2006 ca 43000 brutto i mnd og oppover. når det gjelder skatt så må du være ute i 365 dager for å slippe kommune skatt. altså ikke nå gullgruve ! ← Ingen gullgruve sier du, men likevel over dobbelt så mye som gjennomsnittslønnen til de som jobber i norske kommuner - med 3 ganger så lang utdanning som en soldat. Jeg har sett nok av soldater i mitt liv, i Norge og i utlandet, og de fortjener ikke så høy lønn. De bruker hjernen altfor lite og foretar ikke noe nyttig annet enn å gjøre rutineoppgaver. Hvorfor skal vi betale dem så mye for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane Skrevet 28. februar 2006 #14 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg synes de norske soldatene fortjener pengene de får. Når man risikerer livet og deltar i gjenoppbygningen av et ganske skadet samfunn (som de visstnok gjør), så synes jeg absolutt de fortjener mer lønn enn kommunale arbeidere her i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blackjack Skrevet 28. februar 2006 #15 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Før dere damer uttaler dere om de får bra eller dårlig betalt for jobben de gjør, dra inn i Forsvaret selv! Gi opp tilnærmet alt privatliv, dra bort fra familie og venner, jobb 12 timer i døgnet eller mer, og så kan dere fortelle om de tjener for mye eller ikke. Norske soldater er ALTFOR lavt lønnet i forhold til jobben de gjør, både her i Norge og i utlandet. Les ihvertfall gjennom innlegget til gjest med mann i ¨Forsvaret over her, og vit hva dere snakker om og kritiserer. Og til trådstarter: ja lønnen ligger på ca 30 000-40 000.- og oppover i utenlandstjeneste. Hilsen Blackjack, tidligere soldat. Endret 28. februar 2006 av Blackjack Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blackjack Skrevet 28. februar 2006 #16 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg har sett nok av soldater i mitt liv, i Norge og i utlandet, og de fortjener ikke så høy lønn. De bruker hjernen altfor lite og foretar ikke noe nyttig annet enn å gjøre rutineoppgaver. ← De gjør den jobben de er satt til, akkurat som alle andre arbeidstakere. Finnes mange andre yrker som er mindre "hjerne-krevende" enn soldaters jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #17 Del Skrevet 28. februar 2006 De gjør den jobben de er satt til, akkurat som alle andre arbeidstakere. Finnes mange andre yrker som er mindre "hjerne-krevende" enn soldaters jobb. ← Ja. Men da er gjerne lønnen deretter også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #18 Del Skrevet 28. februar 2006 Grunnen til at lønnen de har er så høy, er at de er menn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norsk soldat Skrevet 1. mars 2006 #19 Del Skrevet 1. mars 2006 kvinner som tjenstegjør dær nede har den samme lønna som menn der nede. har hvert dær nede nettopp hadde 55000 brutto i mnd, for lite spør du meg drar ikke ned fler gang for sån lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #20 Del Skrevet 1. mars 2006 kvinner som tjenstegjør dær nede har den samme lønna som menn der nede. har hvert dær nede nettopp hadde 55000 brutto i mnd, for lite spør du meg drar ikke ned fler gang for sån lønn. ← Selvfølgelig får kvinnene der det samme. Poenget er at det er et i utgangspunktet mannsdominert virke dette, og derfor er lønnen såpass høy. Med de topplønningene soldatene mottar, for å feste og kjøre rundt i utlandet, ligger de langt over i lønn av hva folk sliter for her i Norge. Folk med mye høyere utdanning enn de....og folk som virkelig jobber masse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå