AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Skrevet 2. juni 2024 Hei! Til dere kvinner eller menn som jobber deltid etter avtale med partner, hvor mye sparer den som er i full jobb til deg? Man mister jo svært mye pensjon av å gå ned i stilling, så ser litt på hvilke ordninger som passer seg. Har dere en månedlig sum, eller hvordan gjør dere det? Takk for tips ❤️ Anonymkode: ebf3b...0bb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #2 Skrevet 2. juni 2024 Vennligst ikke gå inn i kvinnefella... Anonymkode: 1eb7e...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #3 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vennligst ikke gå inn i kvinnefella... Anonymkode: 1eb7e...e4a Er jo derfor jeg lurer Anonymkode: ebf3b...0bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #4 Skrevet 2. juni 2024 Alle penger jeg tjener går til min sparekonto. Anonymkode: 1200d...491 1 2
Gjest Bromance Skrevet 2. juni 2024 #5 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hei! Til dere kvinner eller menn som jobber deltid etter avtale med partner, hvor mye sparer den som er i full jobb til deg? Man mister jo svært mye pensjon av å gå ned i stilling, så ser litt på hvilke ordninger som passer seg. Har dere en månedlig sum, eller hvordan gjør dere det? Takk for tips ❤️ Anonymkode: ebf3b...0bb Fasiten i slike forhold pleier som regel å være 0 dessverre. Men hvis du virkelig tenker å gå inn i et slikt forhold / ordning, så er det bare å sjekke årslønna til den deltidsstillingen du har, hvordan utbetalingen (etter skatt) ville vært i en heltidsstilling. Trekk fra det beløpet du faktisk har utbetalt. Så får partneren din betale ut dette til deg, pluss det som du i tillegg taper på pensjon årlig.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #6 Skrevet 2. juni 2024 Bromance skrev (Akkurat nå): Fasiten i slike forhold pleier som regel å være 0 dessverre. Men hvis du virkelig tenker å gå inn i et slikt forhold / ordning, så er det bare å sjekke årslønna til den deltidsstillingen du har, hvordan utbetalingen (etter skatt) ville vært i en heltidsstilling. Trekk fra det beløpet du faktisk har utbetalt. Så får partneren din betale ut dette til deg, pluss det som du i tillegg taper på pensjon årlig. Takk! Partneren og jeg har snakket om at jeg skal ned til 50% stilling (etter mitt ønske). Jeg får nå utbetalt rundt 40 000 kroner i måneden, så regner med det vil cirka halveres. Vi har snakket om at han bare overfører hva jeg uansett ville tjent i måneden, altså 40 000 kroner. Da vil jeg sitte igjen med mer penger enn i en heltidsjobb, og kan disponere hvor mye som går til pensjon. Tenker jo at dette er en smart ordning? Da vil jeg få rundt 60 000 utbetalt (20k fra lønn, 40k fra mann), og kan sette av minst 30 000 i måneden til pensjon. Har en IPS pensjonskonto, i tillegg til aksjer og fond. Vi eier også boligen likt, heldigvis. Er så nybegynner på dette her merker jeg😅 Anonymkode: ebf3b...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #7 Skrevet 2. juni 2024 Ingen jobber deltid, men inntektsforskjellene har vært store begge veier. Vi har alltid trukket lasset sammen, også økonomisk. For oss betyr det også at all sparing er felles. For enkelhets skyld gjør vi det nå slik at jeg tar all sparing, han tar huslån og regninger. (er gift) Tenker jo det er det eneste naturlige om dere velger 50% for deg for å få totalen til å gå i hop? Anonymkode: 22e1d...8ff
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #8 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen jobber deltid, men inntektsforskjellene har vært store begge veier. Vi har alltid trukket lasset sammen, også økonomisk. For oss betyr det også at all sparing er felles. For enkelhets skyld gjør vi det nå slik at jeg tar all sparing, han tar huslån og regninger. (er gift) Tenker jo det er det eneste naturlige om dere velger 50% for deg for å få totalen til å gå i hop? Anonymkode: 22e1d...8ff Takk for gode svar! Har skrevet i innlegget over om hvordan vi evt tenker å "dele". Mannen tjener en del mer enn hva jeg gjør, og vil mer enn gjerne bidra til at jeg kan være mer hjemme. Anonymkode: ebf3b...0bb
Gjest Bromance Skrevet 2. juni 2024 #9 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk! Partneren og jeg har snakket om at jeg skal ned til 50% stilling (etter mitt ønske). Jeg får nå utbetalt rundt 40 000 kroner i måneden, så regner med det vil cirka halveres. Vi har snakket om at han bare overfører hva jeg uansett ville tjent i måneden, altså 40 000 kroner. Da vil jeg sitte igjen med mer penger enn i en heltidsjobb, og kan disponere hvor mye som går til pensjon. Tenker jo at dette er en smart ordning? Da vil jeg få rundt 60 000 utbetalt (20k fra lønn, 40k fra mann), og kan sette av minst 30 000 i måneden til pensjon. Har en IPS pensjonskonto, i tillegg til aksjer og fond. Vi eier også boligen likt, heldigvis. Er så nybegynner på dette her merker jeg😅 Anonymkode: ebf3b...0bb Det blir ikke helt riktig at beløpet utbetalt cirka halveres. For når du har mindre i lønn så blir skatteprosenten din også lavere. Jeg syns han var i overkant gavmild ved å betale ut like mye til deg som om du var i jobb når du i tillegg har en deltidsstilling. Jeg tror nok jeg ville lagt meg litt lavere. F.eks 10.000 i måneden til pensjonen din pluss beløpet du taper på å gå ned i stilling. Max altså et sted mellom 25.000 og 30.000. Men vil han være så gavmild så er det uansett hans valg 😅
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #10 Skrevet 2. juni 2024 10000 i pensjonssparing. Anonymkode: 0a559...dde
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #11 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 10000 i pensjonssparing. Anonymkode: 0a559...dde Pluss at han dekker alle faste utgifter. Anonymkode: 0a559...dde
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #12 Skrevet 2. juni 2024 Bromance skrev (Akkurat nå): Det blir ikke helt riktig at beløpet utbetalt cirka halveres. For når du har mindre i lønn så blir skatteprosenten din også lavere. Jeg syns han var i overkant gavmild ved å betale ut like mye til deg som om du var i jobb når du i tillegg har en deltidsstilling. Jeg tror nok jeg ville lagt meg litt lavere. F.eks 10.000 i måneden til pensjonen din pluss beløpet du taper på å gå ned i stilling. Max altså et sted mellom 25.000 og 30.000. Men vil han være så gavmild så er det uansett hans valg 😅 Takk for svar! Nei, vet jo at skatten blir mindre og at det i praksis vil bety litt mer utbetalt. Tror nok han ønsker å betale så mye både for enkelhetens skyld (altså at det blir enklere for meg å spare), og at vi begge vinner svært mye på at vi får mer stressfri tid sammen. Om jeg er hjemme har jeg jo mulighet til å ordne leilighet, middag og barn på dagtid, slik at vi får mer tid sammen. Får også unnagjort trening og ærender på dagtid. Og tid sammen er jo mye mer verdt enn noen tusen kroner, for oss begge. Om han betaler meg 20, 40 eller 60k i måneden utgjør egentlig ikke så mye forskjell for han, det var mer for enkelthets skyld at han "matcher" lønna. Men ja, han er veldig gavmild! Det skal sies at vi har vært sammen siden vi var 18 (er 28), og jeg har ofret mye for at han skal kunne jobbe så mye og satse så mye som han gjør, så jeg har jo gjort mitt for at han skal kunne komme dit han er. Han hadde ikke vært der han er om han måtte ha tatt seg av barn og hus i like stor grad som meg. Og vi er jo et team, så det er jo ikke "dine og mine" penger, det er vårt. Men det bryr jo ikke pensjonsopptjeningen seg om, så da må vi ordne det praktiske😅 Anonymkode: ebf3b...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #13 Skrevet 2. juni 2024 Mannen sparer i pensjonsfond tilsvarende det beløpet jeg ville fått i heltidsstilling. Dette har han kommet opp med selv og insistert. Anonymkode: 2a8ce...51a 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #14 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for gode svar! Har skrevet i innlegget over om hvordan vi evt tenker å "dele". Mannen tjener en del mer enn hva jeg gjør, og vil mer enn gjerne bidra til at jeg kan være mer hjemme. Anonymkode: ebf3b...0bb Men hvorfor ikke bare pensjonssparing i en pott? Slik vi har tenkt har vi regnet oss frem til hvilket liv vi ønsker som pensjonister, og hva vi kommer til å få utbetalt. Og sparer deretter. Går enes lønn eller pensjonsordning ned ville vi bare økt samlet trekk til fond. Det er ikke mitt og ditt, men vår alderdom. Så kan man heller avtale sjevdelig eller hva man ønsker i ektepakt om noe skulle skje. Anonymkode: 22e1d...8ff
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #15 Skrevet 2. juni 2024 Du kan vel bare sjekke hvor mye jobben betaler inn i pensjonssparing i dag, og beregne ut fra det? Fornuftig også å legge til litt, da du ellers ville fått økt lønn ved lønnsjusteringer fremover i tid. Om dere er gift og eier alt 50/50, samt vet man er i et godt forhold og jobber sammen som et team, går det fint å bestemme selv hvordan man vil legge opp livet sitt. Vi har gjort dette og er i dag i en svært god økonomisk situasjon. Har også klart å være tilstede for våre barn, som tross alt er det viktigste i livet å se tilbake på. Lykke til! Anonymkode: 1dbe3...509
Brunello Skrevet 2. juni 2024 #16 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Takk! Partneren og jeg har snakket om at jeg skal ned til 50% stilling (etter mitt ønske). Jeg får nå utbetalt rundt 40 000 kroner i måneden, så regner med det vil cirka halveres. Vi har snakket om at han bare overfører hva jeg uansett ville tjent i måneden, altså 40 000 kroner. Da vil jeg sitte igjen med mer penger enn i en heltidsjobb, og kan disponere hvor mye som går til pensjon. Tenker jo at dette er en smart ordning? Da vil jeg få rundt 60 000 utbetalt (20k fra lønn, 40k fra mann), og kan sette av minst 30 000 i måneden til pensjon. Har en IPS pensjonskonto, i tillegg til aksjer og fond. Vi eier også boligen likt, heldigvis. Er så nybegynner på dette her merker jeg😅 Anonymkode: ebf3b...0bb Dette forutsetter at den som jobber heltid tjener veldig godt, og for de fleste vil det ikke være mulig at den som jobber kan kompensere den som jobber deltid fullt ut. Jeg tipper det er de 10 prosentene med høyest inntekt som kan gjøre dette, og det forutsetter også at den som jobber deltid er i et lavinntektsyrke. Regnestykket til Ts forutsetter 100 000,- utbetalt for at begge skal ende opp med 60 000,- hver. Mannen må altså tjene 2 millioner brutto. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #17 Skrevet 2. juni 2024 Husk at sparing oppspart i ekteskapet skal deles ved evt skilsmisse…. Anonymkode: be9ca...50b 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #18 Skrevet 2. juni 2024 Brunello skrev (3 minutter siden): Dette forutsetter at den som jobber heltid tjener veldig godt, og for de fleste vil det ikke være mulig at den som jobber kan kompensere den som jobber deltid fullt ut. Jeg tipper det er de 10 prosentene med høyest inntekt som kan gjøre dette, og det forutsetter også at den som jobber deltid er i et lavinntektsyrke. Regnestykket til Ts forutsetter 100 000,- utbetalt for at begge skal ende opp med 60 000,- hver. Mannen må altså tjene 2 millioner brutto. Jepp, det er definitivt forbeholdt de aller, aller mest privilegerte her til lands. Min mann og jeg tjener 1,7 mill til sammen og TS sitt regnestykke er ren fantasi for oss 😅 Anonymkode: e5871...778 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #19 Skrevet 2. juni 2024 Hvis man skal gjøre dette er det greieste og tryggeste at han ansetter deg ( pensjons givende inntekt). Ellers må man beregne en vanvittig høy sum inn til pensjon for å dekke tapet med opptjening hos folketrygden og evt utregning av når man "har råd" til å gå av med pensjon. Men det kommer jo også veldig ann på hvor lenge man skal holde på og hvor sannsynlig det er med fremtidig heltidsarbeid. Et år eller to går nok greit for de fleste uten at man må stå i jobb i flere tiår ekstra, men tenker man 3-10 år med løsningen så bør oppriktig vurdere alle aspekter nøøøøye. Anonymkode: c701d...7c9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #20 Skrevet 2. juni 2024 Vi må jo alle forutsette at ts har oversikt over familiens totale økonomi og at mannen da tjener svært godt slik at regnestykket går i pluss. Hun ønsker å jobbe redusert, men det kan være dette kun skal foregå i en periode, ikke dermed sagt man skal gå i deltid resten av livet liksom. Ts, dette klarer dere nok å regne ut av selv om dere klarer og ønsker å gjøre. Anonymkode: 1dbe3...509
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå