Snublefot62 Skrevet 2. juni 2024 #21 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når noen leier ut kjellerleilighet. Og de bor i huset ovenfor. Kan de si opp leiekontrakten fordi de trenger plassen selv? Er det en gyldig grunn? Husstanden består av 1 voksen kvinne. (i huset ovenfor). Og kan de si opp leiekontrakten og si at de skal pusse opp og så ikke gjøre det? Bare for å kaste noen ut? Anonymkode: 30a48...6ca For å kunne si opp en tidsubestemt avtale må det være saklig grunn fra utleiers sin side. At boligen skal brukes av utleier selv, eller noen i husstanden, vil være en saklig grunn. Det kan være for eks at et barn skal flytte hjem igjen eller at utleier skal bruke boligen til å lagre møbler. Begge deler er å bruke boligen selv og er saklig grunn. Oppussing kan være saklig grunn, men det skal mye til. Og skal en bruke det som en grunn så snakker vi om omfattende arbeide som gjør at boligen er ubeboelig over tid. Å kun male veggene vil for eks ikke være godt nok. Dersom du blir sagt opp med falsk begrunnelse så kan du gå til sivil sak mot utleier for å dekke dine merutgifter knyttet til flyttingen. Da snakker vi som regel om utgifter til flytting, utgifter til å måtte erstatte møbler og lignende. Men du må kunne bevise det, og det kan være utfordrende.
Mardina Skrevet 2. juni 2024 #22 Skrevet 2. juni 2024 Ja, det opplevde jeg for en del år siden. Huset ble solgt, mens jeg bodde i kjellerleiligheten. Så flyttet det inn en familie med et par unger. Like etterpå fikk jeg spørsmål om jeg kunne flytte, da de trengte plassen selv. Jeg hadde uansett tenkt å flytte derfra, så for meg gjorde det ingenting.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #23 Skrevet 2. juni 2024 Takk for hjelpen alle sammen. Snublefot62 skrev (11 minutter siden): At boligen skal brukes av utleier selv, eller noen i husstanden, vil være en saklig grunn. Det kan være for eks at et barn skal flytte hjem igjen eller at utleier skal bruke boligen til å lagre møbler. Begge deler er å bruke boligen selv og er saklig grunn. Men da kan hver utleier alltid bruke det som en grunn (unnskyldning). AnonymBruker skrev (4 timer siden): § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: - husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, - riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, - leieren har misligholdt leieavtalen, eller - det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Snublefot62 skrev (18 minutter siden): eller at utleier skal bruke boligen til å lagre møbler. Begge deler er å bruke boligen selv og er saklig grunn. "Skal brukes som bolig" - Da kan du vel ikke bruke det som lagringsplass? Anonymkode: 30a48...6ca
Snublefot62 Skrevet 2. juni 2024 #24 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men da kan hver utleier alltid bruke det som en grunn (unnskyldning). Anonymkode: 30a48...6ca Så lenge det er en tidsubestemt avtale så ja, det kan alltid brukes som en gyldig grunn. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Skal brukes som bolig" - Da kan du vel ikke bruke det som lagringsplass? Anonymkode: 30a48...6ca Jeg skrev ikke "som bolig". Eier kan selv bestemme hva boligen skal brukes til så lenge en følger annet relevant regelverk (for eks bruksendring, osv). Om utleier da mener at han eller hun ønsker å bruke utleieboligen som en gjestebolig og toalett til besøkende, eller lagerlokale for uante mengder med kopi av lokalavvisa, så bestemmer eier det selv. Det kan i noen tilfeller kunne bli en vurdering om behovet til utleier og behovet til leietaker kan måles mot hverandre, men ofte vil jeg påstå at det er unntakene og ikke noe som gjøres ofte. Som eksempel kan behovet for bolig og stabile boforhold for en nybakt mor veie tyngre enn utleiers behov for å lagre papiraviser. Dersom leietaker da mener at behovet er oppdiktet eller mindre verdi enn sitt eget så kan en prøve saken for forliksrådet/husleieutvalget. Men ofte vil en da enten risikere å måtte flytte fordi en tok feil, eller ødelegge forholdet til utleier såpass mye at en ender opp med å måtte flytte på sikt uansett. Så det må en ta en avveiing på.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #25 Skrevet 2. juni 2024 Snublefot62 skrev (12 minutter siden): Jeg skrev ikke "som bolig". Det står i husleieloven paragraf 9-5. Sitat § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: - husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, - riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, - leieren har misligholdt leieavtalen, eller - det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Anonymkode: 30a48...6ca
Snublefot62 Skrevet 2. juni 2024 #26 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det står i husleieloven paragraf 9-5. Anonymkode: 30a48...6ca Jeg er med. Det blir uansett vanskelig å ha tydelig avklaring her. Og enda verre å vite om utleier er innenfor eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå