Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når noen leier ut kjellerleilighet. Og de bor i huset ovenfor. Kan de si opp leiekontrakten fordi de trenger plassen selv? Er det en gyldig grunn? Husstanden består av 1 voksen kvinne. (i huset ovenfor).

Og kan de si opp leiekontrakten og si at de skal pusse opp og så ikke gjøre det? Bare for å kaste noen ut?

Anonymkode: 30a48...6ca

AnonymBruker
Skrevet

Det er en gyldig grunn, MEN hvis du kan bevise etterpå at det var løgn, er det en annen sak. 

Anonymkode: f4ac8...057

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en gyldig grunn, MEN hvis du kan bevise etterpå at det var løgn, er det en annen sak. 

Anonymkode: f4ac8...057

"Det er en gyldig grunn" mener du "trenger plassen selv" eller "pusse opp" eller begge to?

AnonymBruker
Skrevet

Se husleieloven paragraf 9-5 annet ledd bokstav A, det var den referansen vi fikk da vår leilighet ble sagt opp av huseier for eget bruk. 

Anonymkode: 54c2f...19d

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når noen leier ut kjellerleilighet. Og de bor i huset ovenfor. Kan de si opp leiekontrakten fordi de trenger plassen selv? Er det en gyldig grunn? Husstanden består av 1 voksen kvinne. (i huset ovenfor).

Og kan de si opp leiekontrakten og si at de skal pusse opp og så ikke gjøre det? Bare for å kaste noen ut?

1. Ja det er gyldig grunn

2. Nei. (De kan selvsagt gjøre dette, men kan påregne seg erstatningsansvar hvis det blir oppdaget at det ikke var reelt.

Skrevet

Funnet på internett:
Les denne artikkelen fra Nettavisen. Nederst i den står det linker til flere artikler du kan lese om akkurat temaet leieboere og utkastelse, og regler rundt dette.

Kan man si opp leietaker pga oppussing?

Ja, men du må ha konkrete planer, og rive- eller byggetillatelse etter planog bygningsloven. I en del kommuner kan du også ha plikt til å skaffe leier erstatningsbolig hvis du skal rive boligen.
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Se husleieloven paragraf 9-5 annet ledd bokstav A, det var den referansen vi fikk da vår leilighet ble sagt opp av huseier for eget bruk. 

Anonymkode: 54c2f...19d

Takk!

Sitat

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale
Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

- husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
- riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
- leieren har misligholdt leieavtalen, eller
- det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Om "husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden."

Kvinnen bor i huset ovenfor og det er ingen andre i husstanden hennes. Hun kan vel ikke bo to steder samtidig?
(Med mindre huset oppe skal leies ut og hun skal bo i kjelleren.)

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er gyldig grunn. 

Så lenge hun ikke legger ut ny annonse for utleie rett etter at du er flyttet så er det ikke din sak hva hun gjør eller hvorfor hun trenger husrommet selv.

Anonymkode: 32b73...d7c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Takk!

Om "husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden."

Kvinnen bor i huset ovenfor og det er ingen andre i husstanden hennes. Hun kan vel ikke bo to steder samtidig?

Hun står fritt til å bruke begge stedene selv.

Anonymkode: 07e99...3d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger man noe grunn? 
vil jeg ikke leie it er det vel opp til meg 

Anonymkode: 03a58...bc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du egentlig når du skriver "huset ovenfor"? På norsk betyr det i et annet hus, som ligger ovenfor dette huset (litt høyere i terrenget). Men slik jeg leser innlegget høres det ut som at du mener at hun bor i samme hus, over kjelleren. Det er jo litt relevant for spørsmålet. For hvis hun bor i samme hus, kan det jo være at hun tenker å innlemme kjelleren i samme boenhet som resten av huset. Kanskje hun tenker å lage seg sin egen spaavdeling.

Anonymkode: 36c6d...273

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun bor i samme hus, det mener jeg. Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Har hun kanskje voksne barn noe sted, en sønn eller datter som nettopp har vært gjennom samlivsbrudd e.l. og trenger et sted å bo? Evt andre familiemedlemmer hun vil gi husly?

Det er jo fullt tillatt å da si opp fremmede leieboere og ta boligen i bruk til egen slekt eller seg selv.  

Anonymkode: 3ed18...ec5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror hun er alene, uten barn.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden

Hva betyr husstand? Partner og barn? Eller alle, tante, niese, venner osv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tror hun er alene, uten barn.

Hva betyr husstand? Partner og barn? Eller alle, tante, niese, venner osv?

Husstand er de som bor der, eller kommer til å bo der. 

Anonymkode: 56986...67f

AnonymBruker
Skrevet

Misforstår jeg her eller blir man tvunget til evig utleie dersom man ikke har en "godkjent" grunn til å avslutte? Jeg trodde 3 måneders gjensidig oppsigelse var standard ?

Anonymkode: 40862...7c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Misforstår jeg her eller blir man tvunget til evig utleie dersom man ikke har en "godkjent" grunn til å avslutte? Jeg trodde 3 måneders gjensidig oppsigelse var standard ?

Hvis man har en tidsubestemt kontrakt så må utleier ha saklig grunn for å si opp leietaker.

Hvor mange leietakere tror du ellers hadde blitt sagt opp når rentene steg, for å bli byttet ut med noen nye med høyere leiepris? Eller når når de får seg kjæreste og utleier ikke kan øke prisen? Eller når leietaker får barn og utleier ikke vil ha barnegråt?

Anonymkode: 37346...3d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis man har en tidsubestemt kontrakt så må utleier ha saklig grunn for å si opp leietaker.

Hvor mange leietakere tror du ellers hadde blitt sagt opp når rentene steg, for å bli byttet ut med noen nye med høyere leiepris? Eller når når de får seg kjæreste og utleier ikke kan øke prisen? Eller når leietaker får barn og utleier ikke vil ha barnegråt?

Anonymkode: 37346...3d9

Takk for opplysende svar, dette visste jeg ikke. Neste spørsmål blir da hvorfor ha tidsubestemt kontrakt? Ikke nødvendigvis relevant for denne tråden men for utleiere generelt 😅

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for opplysende svar, dette visste jeg ikke. Neste spørsmål blir da hvorfor ha tidsubestemt kontrakt? Ikke nødvendigvis relevant for denne tråden men for utleiere generelt 😅

Kontinueritet. "Trygge" penger

Anonymkode: 7084d...77f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk!

Man kan si opp leietager for at andre nære familiemedlemmer skal bruke leiligheta, f.eks egne barn/ barnebarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...