Gå til innhold

"Savory" havregrøt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har prøvd havregrøt som ikke har vært søt? Har dere en god oppskrift man kan teste? Har kikket litt på det på nett og blitt litt nysgjerrig. 

Har aldri vært så glad i søt havregrøt. I oppveksten var det for meg bare smakløs gugge med melk, kanel og sukker på. Kunne tvinge i meg noen skjeer. Men det er billig og enkel mat, så jeg har lyst til å utforske hva mer man kan gjøre ut av havregryn enn bare søte oppskrifter. 

Manglet et godt norsk ord for "savory," derfor overskriften.

Anonymkode: ef671...498

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Savory er salt eller saltmat på norsk 

Jeg koker havregrøt med vann og litt salt. Aldri sukker. Serveres ofte med frukt, bær, yoghurt, men andre alternativer er egg, spekemat eller rester av kjøtt og fisk.

Anonymkode: 3473f...4f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener.

Tenker du på å blande kokt fisk eller kokt kjøtt i grøt? Da er det nok mer vanlig å bruke potet og rug. 

Anonymkode: 39ef9...6e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så trådtittelen og tenkte umiddelbart på grøten som jeg så bli fortært støtt og stadig på en koreansk serie nylig.

Her er en variant.  Og en til.

Personlig sverger jeg fortsatt til søtning og kanel.

Anonymkode: 23ca2...54a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker du på å blande kokt fisk eller kokt kjøtt i grøt? Da er det nok mer vanlig å bruke potet og rug. 

Vi blander ikke kjøttet eller fisken i grøten, men spiser den ved siden av. Hvorvidt det er mer vanlig med poter eller rug er irrelevant, da spørsmålet var måter å spise havregrøt på.

Ellers bruker vi ofte kokt havre; hvete eller bygg som alternativ til potet/ris, men da ikke kokt til grøt. Rug spiser vi aldri/sjelden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Savoury oatmeal - til orientering.

Anonymkode: e2a88...431

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Savoury oatmeal - til orientering.

Aha, trodde det var en utlending som var interessert i gammel, norsk husmannskost.

Til en annen gang kommer du nok lenger om du skriver på norsk😉

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aha, trodde det var en utlending som var interessert i gammel, norsk husmannskost.

Det finnes ikke noen term for dette på norsk - det nytter ikke å google "salt havregrøt" liksom (og jeg er ikke trådstarter).

Det finnes også tilsvarende risengrynsgrøt med salt topping, dvs det er en mer tradisjonell matrett og kalles congee: https://www.godt.no/oppskrifter/ris/9616/kinesisk-risgroet-congee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser noen ganger havregrøt med gulrot, rosenkål eller brokkoli - og ketchup. Sært, det vet jeg, men jeg liker det. 😄

Ellers hender det jeg blander inn egg, bare. Funker også! 

Anonymkode: d19dc...102

Skrevet

Hm, liker ikke søtt selv. Men når jeg gikk på høyskolen serverte kantina alltid havregrøt om mårran og den va helt fantastisk, mer salt enn søt. Jeg tipper de brukte helmelk, og vann (fett tåler litt salt, stod sikkert i bløt over natta). Og smør og salt. Havre i seg selv er jo ganske søtt. Så ville prøvd meg frem. Havsalt er ikke sååå salt. Ei klype, to klyper. Test😇

Skrevet (endret)

Du kan klekke et egg eller to oppi grøten, høres rart ut, men det gir en ganske kremet og god konsistens, i tillegg til mye god næring og bedre metthet enn kun havregryn. Du kan også blande inn chiafrø. Og så kan du jo legge litt cottage cheese og peanøttsmør på toppen før du spiser, eventuelt noen saltet frø av eg slag, f.eks gresskar.

Har også sett «savory oatmeal» toppen med spekemat/skinke, men har ikke testa det selv. høres merkelig ut, men samtidig: vi har jo skinke på brødskiva, og brød er jo laget av korn, akkurat som grøten, så why not?

Endret av Lill3My
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

fenalår på hørtes veldig godt ut faktisk, tror jeg skal prøve i morgen tidlig!

Anonymkode: aca7f...07a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Savory er salt eller saltmat på norsk 

Jeg koker havregrøt med vann og litt salt. Aldri sukker. Serveres ofte med frukt, bær, yoghurt, men andre alternativer er egg, spekemat eller rester av kjøtt og fisk.

Nei, er ikke direkte oversettbart. Salt er salty. Vi mangler et norsk ord for savory. 

Anonymkode: 08458...376

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Etter noen år i utlandet ble jeg vant med begrepet. Det finnes ikke et norsk ord for dette. Det nærmeste man kan skrive er ikke-søt-variant av havregryn, men heller ikke det er fullt ut dekkende. Savory derimot forstår jeg godt hva betyr. 

Og jeg er helnorsk. 

Anonymkode: 08458...376

Skrevet (endret)
Lill3My skrev (18 timer siden):

Du kan klekke et egg eller to oppi grøten, høres rart ut, 

... 

Ja, det høres rart ut. Vanligvis ville man klekket egg i en rugemaskin, ikke i grøt... 😉

Endret av Brunhilde
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...