Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er i uke 6 og er blitt ekstremt kvalmen. Er kvalm hvertfall 18 timer i døgnet (minst kvalm/ikke kvalm fra 00:00-06:00). Det er aller verst på morgenen og dagen. Er det «normalt» å være kvalmen så mange timer pr dag? Lest litt rundt og ser at det er vanlig å være kvalmen noen timer, og at det letter eller forsvinner resten av dagen? Jeg har heldigvis ikke kastet opp enda, men er flere ganger jeg kjenner det er rett før. Jeg starter i jobb igjen etter ulønnet permisjon i uke 8, er jo veldig redd for at jeg må sykemelde meg første dag på jobb… Har kjempe lyst å jobbe så lenge jeg kan nå, og jeg har heller ikke rett på sykepenger om jeg blir syk nå… Hvordan var deres kvalme? Hvor mange timer pr dag cirka? Hva hjalp? Tok du medisiner? 

Anonymkode: 09af8...b01

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er nå i uke 9 og vært kvalm siden jeg ble gravid basically. Er kvalm hele dagen stort sett ja. Prøvd afipran, postafen og xonvea, men fikk så mye bivirkninger av alle de tre så jeg kunne ikke bruke dem. Men mange har god effekt av xonvea. Det eneste som hjelper for meg er å sitte ute på terassen i frisk luft eller legge meg ned på sofaen. Må spise små mengder mat og hyppig. Har vært 100% sykemeldt nå i 2 uker. 

Anonymkode: 53a81...dc0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er nå i uke 9 og vært kvalm siden jeg ble gravid basically. Er kvalm hele dagen stort sett ja. Prøvd afipran, postafen og xonvea, men fikk så mye bivirkninger av alle de tre så jeg kunne ikke bruke dem. Men mange har god effekt av xonvea. Det eneste som hjelper for meg er å sitte ute på terassen i frisk luft eller legge meg ned på sofaen. Må spise små mengder mat og hyppig. Har vært 100% sykemeldt nå i 2 uker. 

Hvilke bivirkninger har du av xonvea? Og er det en dyr medisin?

AnonymBruker
Skrevet

Uke 19 og fortsatt kvalm hele døgnet i ulik grad. Jeg tar full dose av xonvea, eneste bivirkning er at jeg kan bli litt trøtt på ettermiddagen ellers er den veldig trygg. Det som har hjulpet meg ved medisinen er at jeg kan spise og slipper å kaste opp. 

Anonymkode: 938be...17b

• Hjerte 1
Skrevet

24/7 fra uke 7 til en uke etter fødsel.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilke bivirkninger har du av xonvea? Og er det en dyr medisin?

Trøtt og følte meg rett og slett syk, som om at jeg skulle hatt et virus. Men jeg får bivirkninger av alt utenom paracet typ. 

Xonvea er ganske dyrt ja, men for mange er det verdt det. 

• Hjerte 1
Skrevet

24/7 med oppkast fram til uke23🫠jeg ble sjøsyk av alle bevegelser. Jeg gikk på litt ulike medisiner men de funket ikke så bra, var sykemeldt 40% fram til uke 24. Jeg spyr fortsatt, men jeg er hvertfall kvitt kvalmen døgnet rundt 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært veldig kvalm i alle mine svangerskap. Det er gjerne helt verst i starten, så hjelper det litt. Jeg er 6+3 i dag. Har ligget rett ut i en uke, vært dritkvalm,  svimmel og uvel. I dag føler jeg meg faktisk litt bedre😊 Krysser fingrene for at det er bedre innen du skal tilbake i jobb. Be om tilrettelegging heller enn å sykemelde deg.

Anonymkode: 7e0dd...ef0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Trøtt og følte meg rett og slett syk, som om at jeg skulle hatt et virus. Men jeg får bivirkninger av alt utenom paracet typ. 

Xonvea er ganske dyrt ja, men for mange er det verdt det. 

Årh det er så frustrerende at alle kvalmestillende er bivirkning trøtthet, er jo så trøtt fra før😞

AnonymBruker
Skrevet
Olive_North skrev (17 timer siden):

24/7 med oppkast fram til uke23🫠jeg ble sjøsyk av alle bevegelser. Jeg gikk på litt ulike medisiner men de funket ikke så bra, var sykemeldt 40% fram til uke 24. Jeg spyr fortsatt, men jeg er hvertfall kvitt kvalmen døgnet rundt 

Oi! Stakkar 😞😞

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke helt riktig. Man har ikke svangerskapskvalme fordi man mangler jod, men fordi embryoet/fosteret tar fra jodlagrene til mor. Ved manipulering av hormonene til kvinnen utløses jod og derfor blir man kvalm. 

https://www.cbc.ca/amp/1.3895504

Så kanskje er det fordi jeg har så gode jodlagre at jeg er så kvalm, fordi det er så mye jod som løses ut i kroppen min. Jeg har tatt multivitaminer med jod daglig i flere år, og drikker i tillegg melk og spiser hvit fisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Pulverpadder 🤭 var mye kvalm, men kastet ikke opp. Min kollega hadde slik esktrem svangeskapskvalme med oppkast nesten hver time, hun anbefalte pulverpadde til meg.. det hadde hjulpet henne bedre enn medisiner 

Anonymkode: e6094...d48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Pulverpadder 🤭 var mye kvalm, men kastet ikke opp. Min kollega hadde slik esktrem svangeskapskvalme med oppkast nesten hver time, hun anbefalte pulverpadde til meg.. det hadde hjulpet henne bedre enn medisiner 

Anonymkode: e6094...d48

Er ikke akkurat anbefalt å proppe i seg lakris hver dag når man er gravid 🫣 Regner med det ikke holder å ta en på morgenen 😅

Anonymkode: caffe...d5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...