Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det siste ukene. Våkner nøyaktig etter 20min og sover ikke igjen. Prøvd alt, moonboon, bilkjøring, vippestol, vogn. Dere som har slitt med det samme, løste det seg når babyen ble litt eldre? Hvor lenge varte det? 
Babyen er misfornøyd og trøtt hele dagen pga dette. 

Anonymkode: fd92e...d05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vanlig ved den alderen. Har dere forsøkt samsoving?

Anonymkode: 85e1a...774

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vanlig ved den alderen. Har dere forsøkt samsoving?

Anonymkode: 85e1a...774

På dagtid? 

Vi samsover på natta, men på dagtid kan jeg ikke sove i senga med henne, pga eldre søsken. 

Når blir det normalt lengre søvn på dagtid?

Skrevet

Jeg vet ikke reglene lenger. Må babyen ligge på ryggen, eller kan du legge dyna litt under ene siden så den får litt sideleie? Sånn sett føles kanskje kroppen mer "holdt på plass"? 

Min eldste sov veldig godt når jeg dro han litt over på siden. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke reglene lenger. Må babyen ligge på ryggen, eller kan du legge dyna litt under ene siden så den får litt sideleie? Sånn sett føles kanskje kroppen mer "holdt på plass"? 

Min eldste sov veldig godt når jeg dro han litt over på siden. 

Takk for råd, men det er prøvd 😩 må nok stå i det, men lurer på når det normalt sett bedrer seg😭

Skrevet (endret)

Gråter babyen når den våkner? 

Endret av klarinetta
AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (10 minutter siden):

Gråter babyen når den våkner? 

Både og, men ofte bare sperrer hun opp øynene nøyaktig 20min etter hun sovna, og kan ligge 5min før hun begynner å gråte. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis hun sover på deg, enten mens du sitter eller i bæresele? Min baby ville kun sove mens jeg holdt henne i den alderen.

Anonymkode: a3da8...368

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva hvis hun sover på deg, enten mens du sitter eller i bæresele? Min baby ville kun sove mens jeg holdt henne i den alderen.

Anonymkode: a3da8...368

Hun sovner sjelden på meg, bare kaver. Og bæreselen blir hun bare forbanna av🙁 De få gangene hun sovner på meg kan hun dog sove litt lenger..

AnonymBruker
Skrevet

Ikke stress. La henne sove i 20 minutter. La henne styre det selv. Legg til rette for en ekstra dupp på dagen om hun trenger det. 

Hun kommer garantert til å komme inn i et nytt mønster om ikke så lenge.

Det jeg angrer mest på i baby perioden er at jeg stresset med ALT. Ingenting hjalp. Bedre å bare la ungen gå gjennom fasene sine. 

Anonymkode: b470a...12b

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Snur hun seg enda? Hvis ikke kan du prøve å svøpe henne. Min sover veldig godt når hun er svøpt, men sover lett og våkner fort hvis hun ikke er svøpt.

Anonymkode: 7f7df...acf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det løste seg ved at jeg sto ute og rugga og rugga og rugga. Sto klar når han våkna, også rugga jeg til han sovna igjen. Det tok sikkert 45 min første dagen, men innen ei uke hadde søvnen endra seg og han sov i 2-3 timer sammenhengende. 

Anonymkode: b540c...5cf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min hadde tre dupper på ganske nøyaktig 30 minutter i flere måneder. Kunne på en god dag strekke en av duppene til 45 minutter. Ingenting fungerte. Ikke sele, ikke vogn, ikke rugging, ikke bilkjøring, ikke oppå meg, ingenting. Det var kjempeslitsomt, men som en annen sa over her så er det enda mer slitsomt å jage søvnen, og prøve å tvangssove en baby som ikke vil sove. Ble så mye bedre når jeg heller levde med det, og utnyttet fleksibiliteten det ga. 

Begynte vel å sove 1,5-2,5 timers lurer rundt 8-9 mnd.

Anonymkode: 55b68...5e0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det løste seg ved at jeg sto ute og rugga og rugga og rugga. Sto klar når han våkna, også rugga jeg til han sovna igjen. Det tok sikkert 45 min første dagen, men innen ei uke hadde søvnen endra seg og han sov i 2-3 timer sammenhengende. 

Anonymkode: b540c...5cf

I vogna? Takk for tips, jeg prøver!! ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min hadde tre dupper på ganske nøyaktig 30 minutter i flere måneder. Kunne på en god dag strekke en av duppene til 45 minutter. Ingenting fungerte. Ikke sele, ikke vogn, ikke rugging, ikke bilkjøring, ikke oppå meg, ingenting. Det var kjempeslitsomt, men som en annen sa over her så er det enda mer slitsomt å jage søvnen, og prøve å tvangssove en baby som ikke vil sove. Ble så mye bedre når jeg heller levde med det, og utnyttet fleksibiliteten det ga. 

Begynte vel å sove 1,5-2,5 timers lurer rundt 8-9 mnd.

Problemet er at hun er overtrøtt og ekstremt misfornøyd hele dagen, og på kvelden er det helt krise.. hadde hun vært fornøyd hadde problemet «bare» vært mangel på egentid. Men det er likevel noe i det, kanskje best å bare «gi opp» en periode.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Problemet er at hun er overtrøtt og ekstremt misfornøyd hele dagen, og på kvelden er det helt krise.. hadde hun vært fornøyd hadde problemet «bare» vært mangel på egentid. Men det er likevel noe i det, kanskje best å bare «gi opp» en periode.. 

Men er baby misfornøyd fordi du prøver på noe som baby ikke vil, eller fordi hun er reelt trøtt?

Legger du ned for dupp for seint? Vi styrte etter våkenvindu og søvntegn, og det fungerte ganske godt. Hadde og har fremdeles bare et barn som helt tydelig har et søvnbehov i den helt nedre delen av skalaen.

Ville prøvd å se på søvntegn og legge kanskje litt før det du er vant til, og prøve å følge baby sine behov og rytme. Selv om de ikke passer med internett og ekspertene sin fasit ;)

Skrevet

Det er vanlig for alderen, husler jeg.

Kanskje den trenger mer mat? Jeg kjenner ikke til reglene lenger. Om man kan gi velling, mer mettende Me eller hva som er ok nå.🤷🏼‍♀️

Skrevet

Mitt barn sov bare tjue minutter, jeg rakk en kort dusj liksom 😅Så jeg vet ikke om noe annet, barn er forskjellig. Han var helt uthvilt da. Fikk mye egentid i barnehagen når de andre sov 😊😊

• Hjerte 1
Skrevet

Min var samme typen. Det eneste som fungerte var konstant trilletur, viss jeg bare skulle hente en pakke på posten, sitte litt på en benk eller noe lignende våknet han med en gang. Innimellom sov han 4 timer i strekk på disse daglige trilleturene, men ja jeg ble sliten.

Min var/er en nysgjerrig aktiv type som sliter med å finne roen til å sove da det er sååååå masse ting man bare må gjøre istedenfor å sove. Men som baby hjalp disse lange trilleturene og den sammenhengende søvnen på innsovningen for natten osv. Selvom det var slitsomt og upraktisk så ble resten av dagen og natten betydelig bedre med en lengere dupp på dagtid.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen babyer har en feilstilling i nakken som skaper ubehag, spesielt når de ligger. Dette ubehaget forstyrrer søvn da rett opp stilling avlaster noe av ubehaget. En sjekk hos Manuel terapeut spesialisert på barn kan finne ut av dette.

Ikke alle babyer med denne feilstillinger blir kolikk babyer. Så det kan være vanskelig å oppdage før de blir 1 til 2 år og begynner å bli stive og evt sover bøyd som en banan bakover. Helsestasjonen har dessverre ikke rette fagkunnskap til å plukke opp dette ved de ulike kontrollene, selvom de sjekker nakke og hofter. Men det er veldig enkelt å rette opp hos manuell terapeut.

Anonymkode: bf55c...f35

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...