Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en idè som har vokst på meg i forhold til at jeg snakker med venner som ikke har et bærekraftig perspektiv i forhold til egen økonomi. Enten her på KG eller et annet sted kunne man bygget et robust fagmiljø i forhold til økonomi og bærekraft, for å sikre at man tar så gode valg som mulig også mtp verdikskapning.

Konkret eksempel: Du skal kjøpe bolig. Da er det mange bærekrafts og etikkforhold som bør vurderes, også i forhold til hvor du skal ha lån, forsikring og strøm. Her kunne man hatt et fagmiljø som diskuterte og fant gode løsninger i samhandlingen oss i mellom.

Tanker? 

Anonymkode: 97498...b00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en idè som har vokst på meg i forhold til at jeg snakker med venner som ikke har et bærekraftig perspektiv i forhold til egen økonomi. Enten her på KG eller et annet sted kunne man bygget et robust fagmiljø i forhold til økonomi og bærekraft, for å sikre at man tar så gode valg som mulig også mtp verdikskapning.

Konkret eksempel: Du skal kjøpe bolig. Da er det mange bærekrafts og etikkforhold som bør vurderes, også i forhold til hvor du skal ha lån, forsikring og strøm. Her kunne man hatt et fagmiljø som diskuterte og fant gode løsninger i samhandlingen oss i mellom.

Tanker? 

Tenker at du ikke trenger å bruke "i forhold til" så ofte. Ikke bare bruker du det feil, det er totalt unødvendig og ødelegger for budskapet ditt. Teksten er direkte vondt å lese.

Anonymkode: 32765...d2f

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tanker? 

Hva mener du med bærekraft her, egentlig?

Og hvilke etikkspørsmål tenker du på, kan du komme med noen eksempler?

De færreste tenker på etikk når de velger strømlevrandør, forsikringsselskap og bank.  Man velger etter lommeboka. 

Anonymkode: 40a60...895

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje 1 av 100 000 er interessert i å betale mer for å være bærekraftig. Da har du 50 kunder her i Norge...

Anonymkode: e10e2...d82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva mener du med bærekraft her, egentlig?

Og hvilke etikkspørsmål tenker du på, kan du komme med noen eksempler?

De færreste tenker på etikk når de velger strømlevrandør, forsikringsselskap og bank.  Man velger etter lommeboka. 

at du er så ignorant i forhold til etikk får være din sak.. jeg ønsker ikke å ha en strømleverandør som bryter menneskerettighetene og det tror jeg at jeg har med meg 99% av befolkningen på. Det er viktig at vi blir mer "woke" i forhold til valgene vi tar og bruker regnbuebedrifter, mangfoldsbedrifter og organisasjoner som setter andre land foran oss selv.

Jeg tenker en slik platform kunne vært en kontirnuerlig forbedring som gjør at vi alle kan strekke oss lengre og bruke robust forbrukermakt sånn at bedriftene må tilpasse seg i forhold til hva folk i Norge etterspør iht etikk, moral og atferd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tanker? 

Kjøper du bolig med svært lavt energibehov kan du i dag få grønt lån med bedre rente. Alle bør se på energimerking. Boliger selges med Svanemerket og f.eks Breeam sertifisering.

Det er mange tunge fagmiljøer for teknisk, sosial, miljømessig og økonomisk bærekraft. Det er et utall sertifiserings- og rapporteringssystem.  

Hva er det konkret du savner?

Anonymkode: 3a5b9...892

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

at du er så ignorant i forhold til etikk får være din sak.. jeg ønsker ikke å ha en strømleverandør som bryter menneskerettighetene og det tror jeg at jeg har med meg 99% av befolkningen på. Det er viktig at vi blir mer "woke" i forhold til valgene vi tar og bruker regnbuebedrifter, mangfoldsbedrifter og organisasjoner som setter andre land foran oss selv.

Jeg tenker en slik platform kunne vært en kontirnuerlig forbedring som gjør at vi alle kan strekke oss lengre og bruke robust forbrukermakt sånn at bedriftene må tilpasse seg i forhold til hva folk i Norge etterspør iht etikk, moral og atferd.

Hvilke norske strømlevrandører bryter hvilke menneskerettigheter? Dette har gått meg hus forbi, må jeg innrømme.

Og hvor mye høyere pris er du villig til å betale pr kwt for "etisk" strøm? Er f.eks villig til å betale dobbel pris ifht spotprisen? Trippel? Eller f.eks et fast påslag på 10 kr/kwt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flere av de kjente bankene, forsikring og strømleverandørene som ikke er offisielle PRIDE-partnere, eller som jobber for Paris-avtalen. Flere som ikke har et mangfoldig inkluderingsliv blant de ansatte. Dette MÅ få konsekvenser. Jeg jobber med å lage en full kartlegging i forhold til de ulike parameterne og har laget en "score" for de ulike prinsippene som bedriftene MÅ ivareta for å få full pott. 

Tenker den lista kan deles hvis vi lager en google-gruppe feks, så kan man komme med innspill og gjøre research (enklere når vi er mange enn bare meg), så vi får sikret at vi tar gode valg, og ikke velger et forsikringselskap som har gjort investeringer i et selskap som har forbindelser til Israel feks. Eller som ikke jobber mot nødvendig plastreduksjon.

AnonymBruker
Skrevet

Har du hørt om ESG-lovgivning før ? 

Du er litt sent ute til festen her…

Anonymkode: b151a...12e

• Liker 2
Skrevet

Nå er vel privatmarkedet ikke så spennende. Mest penger går mellom bedrifter og det offentlige i form av investeringer.

I finansverden er "bærekraft" en filter. Fondstilbydere kaller det gjerne for ESG. Det skaper en del utfordringer.

1. ESG er ulik definert. Det finnes ingen godt etablerte standard.

2. ESG kan være i konflikt med egen oppfatning av hva som er etisk bra eller bærekraftig. Nestle f.eks. er nesten i alle ESG indekser men langt fra etisk bra å investere i. Det skaper paradokser. 

3. ESG er dyrt. Noen må finne ut og anvende ESG filter for deg. Det gjør finansprodukter ofte litt dyrere. 

4. ESG filter øker risikoen enorm fordi en slik filter er gjerne veldig kraftig. Ofte øker det konsentrasjonsrisikoen. F.eks. KLP Mer Samfunnsansvar reduserer MSCI World fra over 1500 tittel til kun rundt 700. Det tilsvarer mer 50% reduksjon i porteføljen din. 

Lønner det seg med en ESG filter på investering? Tja, jeg synes ikke det men det finnes folk som synes det er verdt det. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Konkret eksempel: Du skal kjøpe bolig. Da er det mange bærekrafts og etikkforhold som bør vurderes, også i forhold til hvor du skal ha lån, forsikring og strøm.

Hvordan løser du det sosiale problemet? Hva gjør vi med de folkene som må velge det billigste uansett? Som ikke har råd til etiske valg?

Om du ønsker en endring, så må du fremme politiske vedtak. Aktivitet som ikke følger enn viss bærekraftig standard må forbys. Samtidig må du da også tenke på alle de sosiale problemer bærekraft medfører. De kan kun løses med omfordeling.

Schmuhu

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det helt uaktuelt å se på et pågende folkemord mot palestinerne, og ikke ha en bank jeg vet gjør det den kan for å få det til å stoppe. Det samme gjelder all rasismen jeg ser rundt meg i Norge - dette skal ikke støttes systemisk av våre bedrifter og leverandører i Norge. 

Det er derfor jeg mener vi må lage en FOLKEBEVEGELSE iforhold til å vise krav, i forhold til å vise bedriftene at om de ikke har pride-flagget eller ikke stopper okkupert samarbeid - OK - da mister du kunder. Det er det eneste som fungerer, og de store aktørene er livredde i forhold til dette. 

Skrevet (endret)
9 hours ago, AnonymBruker said:

For meg er det helt uaktuelt å se på et pågende folkemord mot palestinerne, og ikke ha en bank jeg vet gjør det den kan for å få det til å stoppe. Det samme gjelder all rasismen jeg ser rundt meg i Norge - dette skal ikke støttes systemisk av våre bedrifter og leverandører i Norge. 

Det er derfor jeg mener vi må lage en FOLKEBEVEGELSE iforhold til å vise krav, i forhold til å vise bedriftene at om de ikke har pride-flagget eller ikke stopper okkupert samarbeid - OK - da mister du kunder. Det er det eneste som fungerer, og de store aktørene er livredde i forhold til dette. 

Woke-bevegelsen har gått ALT for langt og må stoppes. Det partiet som tør å gjøre dét til sin kampsak får min stemme på flekken.

Endret av Knirke
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker tips om selskaper som konsekvent IKKE forholder seg til "pride", "woke" og "grønn" industri. 

Anonymkode: 67095...92e

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Søk opp Dobbel vesentlighetsanalyse. De største bedriftene i landet må rapportere på dette fra 2024

Anonymkode: 12449...80a

AnonymBruker
Skrevet

En ny elbil (Fisker) måtte vrakes pga en liten bulk da det ikke finnes deler. Dette er "bærekraft" haha.

Anonymkode: 09104...ddd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...