AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Del Skrevet 2. juni 2024 Hvor lang tidshorisont har du på din økonomiske planlegging 5 - 10 -15- 20 -30 år ? Økonomisk handlingsrom handler i stor grad om forholdet mellom disponibel lønn, og utgifter / forbruk. Tidliigere var det vanleg holdning at gjeldsgarden ikkje burde overstige 3 ganger brutto inntekt. Ellers burde ikkje gjeldsgraden vera høyere at ein ikkje bare kunne overleve, men leve komfortabelt selv ein ble arbeidsledig,eller arbeidsufør. Tidligere kunne ein ikkje handle på kreditt utan penger, og penger var eit vilkår for at ein kunne få kjøpt noko ein hadde lyst på. Tidligere bygde dei sine boliger for å ha eit sted å bo, og de var i utgangspunktet nøktern innredet med tanke på at ein kunne innrede resten ettersom ein hadde råd. Daglig hører vi om kommuner, og privatpersoner som slit,og har store utfordringer med økonomien i kvardagen, og kanskje er årsaken manglende forutsigbarhet, og at den økonomiske tidshorisonten har vert for kort Anonymkode: 196b8...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #2 Del Skrevet 2. juni 2024 Skjønner ikke hva du spør om, kan du omformulere? Jeg har ingen gjeld, nedbetalt hus, og sparer alt som blir til overs hver mnd. Mest i fond, men har også en sparekonto med høy rente og begrensning på antall uttak, og en bufferkonto. Planlegger ikke noe særlig økonomi, bare sørger for at regninger blir betalt på forfall, og sparer resten. Anonymkode: 902cc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #3 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner ikke hva du spør om, kan du omformulere? Jeg har ingen gjeld, nedbetalt hus, og sparer alt som blir til overs hver mnd. Mest i fond, men har også en sparekonto med høy rente og begrensning på antall uttak, og en bufferkonto. Planlegger ikke noe særlig økonomi, bare sørger for at regninger blir betalt på forfall, og sparer resten. Anonymkode: 902cc...40f Skjønner ikke hva du ein spør om ? Du hevder du sparer i fond, sparekonto m/ begrenset antall uttak, og du har bufferkonto. Slik sett har vi noe fellestrekk bortsatt ifra at eg ikkje sparer så mye i fond, men har også nebetalt bolig. Allerede i 2012 ble det gitt varsel om at bankene måtte ta høyde for en boligrente på 5-6 % innen 5-10 år, og renter på forbrukslån er høyere. Med andre ord så handler det om å ha en tidshorisont for sparing / planlegging så ein var førebudd på økte rentekostnader. Dei aller fleste forventer også å gå av m/ pensjon en dag, og her handler det også om en tidshorisont for økonomisk planlegging når ein kan forvente å gå av med pensjon, og inntekten vert vesentlig redusert i forhold lønn. Dersom ein har som målesettingen å renovere boligen eller kjøp av bolig bør ein vel ha ein tidshorisont for sparing / planlegging. Undersøkelser viser at økonomien ikkje strekker til hos 2 av 10 ,og at de er i en økonomisk ubalanse og utgiftene ovetgår inntektene. Samtidig viser funnene at den største årsaken til økonomisk ubalanse er økte rentekostnader og uforutsette ugifter / hendelser, og forbrukslån. Før kunne ein ikkje "handle på krita" på avbetalings m / skyhøge renten, men ein måtta har kontanter for å kjøpe sin nye TV, vaskemaskin, støvsuger etc. Anonymkode: 196b8...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #4 Del Skrevet 2. juni 2024 Gjeld i seg selv er ikke et problem for meg. Ta leiligheten jeg eier. Jeg har lav fastrente på lånet og betaler 50/50 avdrag og renter. Jeg har ikke store kostnader her sammenlignet med det store flertallet med boliglån. Det jeg sparer på å ha i fastrente setter jeg i fond. Penger jeg trenger snart setter jeg på høyrente. Innen 5 år: kjøpe bil kontant Ved 67 år: ta seniorlån og ta ut igjen pengene fra min nedbetalte leilighet, og fra fondene. Etter død: har testament for fordeling av det som måtte bli igjen. Jeg har arbeiderlønn, 480 000,-, verken røyker eller drikker, har ikke barn eller dyr, og jeg tilhører nedre arbeiderklasse så jeg har ingen å flotte meg for, så jeg kan bruke penger, ikke spare mer enn jeg gjør. Alt er enklere når en ikke har unger som vil arve å tenke på. Anonymkode: 4426f...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #5 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Gjeld i seg selv er ikke et problem for meg. Ta leiligheten jeg eier. Jeg har lav fastrente på lånet og betaler 50/50 avdrag og renter. Jeg har ikke store kostnader her sammenlignet med det store flertallet med boliglån. Det jeg sparer på å ha i fastrente setter jeg i fond. Penger jeg trenger snart setter jeg på høyrente. Innen 5 år: kjøpe bil kontant Ved 67 år: ta seniorlån og ta ut igjen pengene fra min nedbetalte leilighet, og fra fondene. Etter død: har testament for fordeling av det som måtte bli igjen. Jeg har arbeiderlønn, 480 000,-, verken røyker eller drikker, har ikke barn eller dyr, og jeg tilhører nedre arbeiderklasse så jeg har ingen å flotte meg for, så jeg kan bruke penger, ikke spare mer enn jeg gjør. Alt er enklere når en ikke har unger som vil arve å tenke på. Anonymkode: 4426f...dfb Høres ut du har en tidshorisont for m.a. kjøp av din bil om 5 år, o.s.v. At alt er enklere når ein ikkje har arvinger å ta omsyn til er eg ikkje så heilt enig i for her kjem det mye an på hvordan ditt testamente er skrevet. Står det ingenting skrevet så er følger arv kronologisk rekkefølge. Anonymkode: 196b8...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #6 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hva du ein spør om ? Du hevder du sparer i fond, sparekonto m/ begrenset antall uttak, og du har bufferkonto. Slik sett har vi noe fellestrekk bortsatt ifra at eg ikkje sparer så mye i fond, men har også nebetalt bolig. Allerede i 2012 ble det gitt varsel om at bankene måtte ta høyde for en boligrente på 5-6 % innen 5-10 år, og renter på forbrukslån er høyere. Med andre ord så handler det om å ha en tidshorisont for sparing / planlegging så ein var førebudd på økte rentekostnader. Dei aller fleste forventer også å gå av m/ pensjon en dag, og her handler det også om en tidshorisont for økonomisk planlegging når ein kan forvente å gå av med pensjon, og inntekten vert vesentlig redusert i forhold lønn. Dersom ein har som målesettingen å renovere boligen eller kjøp av bolig bør ein vel ha ein tidshorisont for sparing / planlegging. Undersøkelser viser at økonomien ikkje strekker til hos 2 av 10 ,og at de er i en økonomisk ubalanse og utgiftene ovetgår inntektene. Samtidig viser funnene at den største årsaken til økonomisk ubalanse er økte rentekostnader og uforutsette ugifter / hendelser, og forbrukslån. Før kunne ein ikkje "handle på krita" på avbetalings m / skyhøge renten, men ein måtta har kontanter for å kjøpe sin nye TV, vaskemaskin, støvsuger etc. Anonymkode: 196b8...5b8 Retningslinjer på dette forumet sier at det skal skrives på bokmål, jeg orker rett og slett ikke engang å prøve å forstå et dårlig formulert innlegg som ikke er skrevet på bokmål. Anonymkode: 6e8ee...22f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #7 Del Skrevet 2. juni 2024 Har mye gjeld, og ikke noe problem med det. Studielån og boliglån. Er ikke redd for gjeld. Har en solid bufferkonto og BSU. Sparer i tillegg en del til pensjon, både gjennom IPS og aksjesparekonto. Lever ganske romslig, og behøver absolutt ikke å snu på krona. Anonymkode: de790...a69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #8 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Retningslinjer på dette forumet sier at det skal skrives på bokmål, jeg orker rett og slett ikke engang å prøve å forstå et dårlig formulert innlegg som ikke er skrevet på bokmål. Anonymkode: 6e8ee...22f Dette stemmer heldigvis ikke 😆 Anonymkode: f7113...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #9 Del Skrevet 2. juni 2024 Resten av livet. Sparte mye til bolig så i bolig i 20-årene, og tidlig i 30-årene. Til belåningsgraden var ok. Det er en veldig god, økonomisk trygghet. Har alltid hatt nok buffer til å ikke måtte ta opp kortsiktige lån, også som student. Kjøpte første bilen kontant, og har gjort det siden. Så sparer på høyrente med kortsiktig binding (5,2% nå) til ting vi skal kjøpe få år frem i tid. Har gradvis trappet opp pensjonssparing (fond) for å ha sikkerhet i alderdommen, kunne gå av tidlig, og kjøpe leilighet i varmen for vinterhalvåret. Men har selvfølgelig ikke bundet opp noe i IPS i tilfelle livet skjer før det. Anonymkode: b14a0...019 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #10 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Retningslinjer på dette forumet sier at det skal skrives på bokmål, jeg orker rett og slett ikke engang å prøve å forstå et dårlig formulert innlegg som ikke er skrevet på bokmål. Anonymkode: 6e8ee...22f Det er selvsagt bare tullprat , og diskriminering !😪 Anonymkode: 196b8...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #11 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønner ikke hva du ein spør om ? Du hevder du sparer i fond, sparekonto m/ begrenset antall uttak, og du har bufferkonto. Slik sett har vi noe fellestrekk bortsatt ifra at eg ikkje sparer så mye i fond, men har også nebetalt bolig. Allerede i 2012 ble det gitt varsel om at bankene måtte ta høyde for en boligrente på 5-6 % innen 5-10 år, og renter på forbrukslån er høyere. Med andre ord så handler det om å ha en tidshorisont for sparing / planlegging så ein var førebudd på økte rentekostnader. Dei aller fleste forventer også å gå av m/ pensjon en dag, og her handler det også om en tidshorisont for økonomisk planlegging når ein kan forvente å gå av med pensjon, og inntekten vert vesentlig redusert i forhold lønn. Dersom ein har som målesettingen å renovere boligen eller kjøp av bolig bør ein vel ha ein tidshorisont for sparing / planlegging. Undersøkelser viser at økonomien ikkje strekker til hos 2 av 10 ,og at de er i en økonomisk ubalanse og utgiftene ovetgår inntektene. Samtidig viser funnene at den største årsaken til økonomisk ubalanse er økte rentekostnader og uforutsette ugifter / hendelser, og forbrukslån. Før kunne ein ikkje "handle på krita" på avbetalings m / skyhøge renten, men ein måtta har kontanter for å kjøpe sin nye TV, vaskemaskin, støvsuger etc. Anonymkode: 196b8...5b8 Nei jeg skjønner ikke hva du spør om. Evt gjelder ikke spørsmålet meg, siden jeg ikke planlegger økonomi. Jeg trenger ikke ta høyde for økt lånerente, siden jeg ikke har lån. Jeg skal ikke kjøpe bolig, jeg har. Vurderer å pusse opp litt, hvis jeg gidder, men de pengene har jeg jo allerede på sparekonto så det trengs ikke noe økonomisk planlegging. Ja, jeg skal pensjonere meg en dag, men med nedbetalt bolig og penger på bok trenger jeg ikke å planlegge noe i detalj. Jeg er nøysom av natur, og selv om jeg har råd til å shoppe med begge henda så gjør jeg det ikke, fordi jeg bare er ikke sånn. Jeg har ikke noe sparemål, men sparer det jeg ikke bruker. Så nei, jeg planlegger ikke egentlig, men det betyr ikke at jeg bruker penger som en full sjømann likevel. Har aldri handlet "på krita", hverken før eller nå. Som student var det jo fristende, men det er få ting som er så viktige å ha at jeg er villig til å sette meg i gjeld for å få det. Skjønner selvsagt at ikke alle har det slik, det er mange som må snu på krona nå om dagen. Anonymkode: 902cc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 2. juni 2024 #12 Del Skrevet 2. juni 2024 (endret) 1-års horisont? Er gjeldfri og planlegger å kjøpe bolig innen ett år. Deler lånet med samboer og kommer overhodet ikke til å makse lånet. PS: Jeg bruker kredittkort til alle kjøp, men det er fordi det er fornuftig, ikke fordi jeg mangler penger. Endret 2. juni 2024 av Knirke PS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #13 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei jeg skjønner ikke hva du spør om. Evt gjelder ikke spørsmålet meg, siden jeg ikke planlegger økonomi. Jeg trenger ikke ta høyde for økt lånerente, siden jeg ikke har lån. Jeg skal ikke kjøpe bolig, jeg har. Vurderer å pusse opp litt, hvis jeg gidder, men de pengene har jeg jo allerede på sparekonto så det trengs ikke noe økonomisk planlegging. Ja, jeg skal pensjonere meg en dag, men med nedbetalt bolig og penger på bok trenger jeg ikke å planlegge noe i detalj. Jeg er nøysom av natur, og selv om jeg har råd til å shoppe med begge henda så gjør jeg det ikke, fordi jeg bare er ikke sånn. Jeg har ikke noe sparemål, men sparer det jeg ikke bruker. Så nei, jeg planlegger ikke egentlig, men det betyr ikke at jeg bruker penger som en full sjømann likevel. Har aldri handlet "på krita", hverken før eller nå. Som student var det jo fristende, men det er få ting som er så viktige å ha at jeg er villig til å sette meg i gjeld for å få det. Skjønner selvsagt at ikke alle har det slik, det er mange som må snu på krona nå om dagen. Anonymkode: 902cc...40f Hva menes med tidshorisont? Når du skal starte med å investere er det viktig at du tar stilling til hvor lang tidshorisont du har på investeringene dine. Altså hvor lenge du regner med å ha pengene dine investert. Anonymkode: 196b8...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 2. juni 2024 #14 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva menes med tidshorisont? Når du skal starte med å investere er det viktig at du tar stilling til hvor lang tidshorisont du har på investeringene dine. Altså hvor lenge du regner med å ha pengene dine investert. Anonymkode: 196b8...5b8 Banker og finansielle rådgivere maser alltid om at man skal ha lang tidshorisont når man sparer i aksjefond. Har du under 10 år i sparehorisont har du etter definisjonen ikke en lang tidshorisont. Under kan du lese om hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #15 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hva menes med tidshorisont? Når du skal starte med å investere er det viktig at du tar stilling til hvor lang tidshorisont du har på investeringene dine. Altså hvor lenge du regner med å ha pengene dine investert. Anonymkode: 196b8...5b8 Fondsandelene jeg kjøper nå regner jeg med at jeg ikke trenger å selge før 10 år etter at jeg har blitt pensjonist. Sannsynligvis er en god del fortsatt investert i fond og eiendom (nåværende bolig evt. byttet ut med en lettstelt leilighet) når jeg parkerer tøflene for godt. Men det gjenstår å se. Livet skjer, kanskje jeg må selge tidligere. Eller kanskje jeg får veldig lyst å dra på jordomseiling? Anonymkode: 902cc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #16 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fondsandelene jeg kjøper nå regner jeg med at jeg ikke trenger å selge før 10 år etter at jeg har blitt pensjonist. Sannsynligvis er en god del fortsatt investert i fond og eiendom (nåværende bolig evt. byttet ut med en lettstelt leilighet) når jeg parkerer tøflene for godt. Men det gjenstår å se. Livet skjer, kanskje jeg må selge tidligere. Eller kanskje jeg får veldig lyst å dra på jordomseiling? Anonymkode: 902cc...40f Hvilke fond du nytter, og du regner med at pengene skal "yngle" til etter at du er blitt pensjonist ? Hadde eindel penger i fond, men avluttet fondsparing, og satte pengene på høgrentkonto Anonymkode: 196b8...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå