Gå til innhold

Dagbladet i dag, fra Teheran

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Dagbladet har en ganske grei artikkel fra Teheran i dag, som jeg synes veldig mange kan ha godt av å lese. Endret av mysan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så en lignende artikkel for litt siden. Var en journalist som besøkte en cafe i Iran. Før de artiklene har jeg også tenkt samme tanken om antallet. 100 stykker i en stor by som Teheran? Det er ikke spesielt mye i en by med 7 millioner innbyggere. Hadde man syntes 10 mennesker i Oslo var en stor trussel?

- Djevelen

Gjest Markus i Oslo
Skrevet

Jeg tror ikke de som har mest godt av det leser Dagbladet. Bortsett fra sporten og kanskje kontaktannonsene.

Skrevet

Det er godt mulig, Markus, men nå har jeg gjort det enkelt for dem ved å legge ut denne linken her.

Skrevet
Dagbladet har en ganske grei artikkel fra Teheran i dag, som jeg synes veldig mange kan ha godt av å lese.

Sitater fra ovennevnte artikkel:

" «De folka tenker ikke, de følger bare ordre. Ingen mennesker tør demonstrere på egen hånd i Iran. Demonstrantene har sterke krefter bak seg. Det gjør oss redde og triste», sier studentene.

Flere vestlige kilder med erfaring fra Iran bekrefter at demonstrasjoner eller markeringer i landet som oftest vil være styrt fra oven. Fra krefter innad i regimet.

For iranere flest dreier ikke protestene mot Muhammed-karikaturene seg bare om krenking av deres religion. Det handler minst like mye om at de føler seg diskriminert og sett ned på av Vesten."

Jeg synes du også har godt av å lese denne artikkelen mysan. Jeg har prøvd å formidle at jeg ikke tror dette kun dreier seg om sårede følelser. Dessverre så virker det som om enkelte oppfatter det som rasisme med en gang man kommer med kritiske kommentarer som ikke bare ensidig støtter de sårede følelsene til muslimene. Jeg tror at ved å gi etter for fundamentalistenes krav så svikter vi våre egne verdier og også de muslimene som kjemper en kamp for ytringsfrihet, demokrati og menneskerettigheter. Når de fleste her i landet løper med halen mellom bena i redsel for terror ol. hvordan kan vi vente at mennesker som lever under slike regimer skal stå opp for det de tror på. Risikoen deres for å bli drept er langt større enn vår. Dette dreier seg ikke om Selbekks trykking av tegnigene ( ja han er en provokatør, lite intelligent sådan, og kristen fundamentalist). Jeg synes det hadde vært bedre å prøve å formidle hva ytringsfrihet betyr enn at media driver selvsensur for å unngå bråk. Jeg er kansje mest av alt skuffet over muslimene i Norge som jeg synes forstår lite av den norske og den muslimske ( sikter til land med Islam som hovedreligion som Iran, Pakistan osv.)kulturen. Jeg er meget forundret over deres demonstrasjon. Muslimene blir ikke utsatt for daglig hets av media ol. som de påstår. Magazinet er en liten avis som de fleste ikke har hørt om en gang. Det settes kritisk søkelys på negative ting som omskjæring, tvangsekteskap, æresdrap osv. Det er det faktisk viktig å gjøre. Jeg opplever det som om noen ønsker å stoppe kritikk av slik praksis. Vi må være oppmerksom på at Imamer har stor makt i de landene de kommer fra og at de opplever at de mister en del av denne makten når de kommer til Norge. Jeg intresserer meg for ulike kulturer, men jeg synes ikke vi skal forstå alt for enhver pris. Vi skal også ta vare på det som er positivt ved vår egen kultur og vente den samme forståelsen tilbake som vi viser.

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

(meg som gjest over)

Jeg vil forøvrig legge til at jeg har studert det faget som Unni Vikan har spesialisert seg i, men det er gjerne det samme som sporten og kontakt anonsene for deg mysan.

Skrevet

Dagbladets artikler fra Iran har vært fine de, ja.

Skrevet
(meg som gjest over)

Jeg vil forøvrig legge til at jeg har studert det faget som Unni Vikan har spesialisert seg i, men det er gjerne det samme som sporten og kontakt anonsene for deg mysan.

Og hvorfor sier du det?

Jeg sier ikke at jeg applauderer opptøyene der nede om dagen jeg, jeg bare prøver å forstå hva som ligger bak - og denne artikkelen er myntet på de som pga dette som nå skjer legger alle muslimer for hat. For meg blir det for snevert, verre enn det er det faktisk ikke. Jeg la inn linken for at de skal ha muligheten til å se tingene fra mer enn en side. Og få gangsyn nok til å kunne speide litt lenger enn nesetippen sin.

At det ligger mer bak enn de tegningene finnes det vel ingen tvil om. De har da vært trykket andre steder før vi fikk høre om dem.

Muslimene selv trykker også harselerende tegninger om andres religion, så det er nok ikke det som er problemet.

Jeg mener heller ikke at vi skal legge oss flate i frykt for terror og være redde.. jeg er ikke det minste redd jeg faktisk, - dette tror jeg kommer til å gå like bra som etter hysteriet da TWC falt. Da også hylte jo folk opp om 3. verdenskrig og nå er det ute med oss.

Skrevet
Og hvorfor sier du det?

Jeg sier ikke at jeg applauderer opptøyene der nede om dagen jeg, jeg bare prøver å forstå hva som ligger bak - og denne artikkelen er myntet på de som pga dette som nå skjer legger alle muslimer for hat. For meg blir det for snevert, verre enn det er det faktisk ikke. Jeg la inn linken for at de skal ha muligheten til å se tingene fra mer enn en side. Og få gangsyn nok til å kunne speide litt lenger enn nesetippen sin.

At det ligger mer bak enn de tegningene finnes det vel ingen tvil om. De har da vært trykket andre steder før vi fikk høre om dem.

Muslimene selv trykker også harselerende tegninger om andres religion, så det er nok ikke det som er problemet.

Jeg mener heller ikke at vi skal legge oss flate i frykt for terror og være redde.. jeg er ikke det minste redd jeg faktisk, - dette tror jeg kommer til å gå like bra som etter hysteriet da TWC falt. Da også hylte jo folk opp om 3. verdenskrig og nå er det ute med oss.

Da hadde det gjerne vært en fordel om du uttrykte deg litt mer nyansert i debatten om karikaturene. Kritikk og å belyse en sak fra flere sider er ikke uttrykk for rasisme. Ved ensidig å ha fokus på sårheten til muslimene så tror jeg det tjener mer til fordel for fundamentalister og rasister enn for muslimer på lang sikt.

Skrevet (endret)

Jeg tar begge sider jeg, alt etter hvordan en debatt utvikler seg..

jeg kan protestere mot både det ene og det andre, og jeg kan være enig i både det ene og det andre - nettopp fordi jeg mener en sak alltid har to sider.

I denne debatten her gjorde jeg vel ikke annet enn å legge inn en link med anmodning til folk om å lese den.

Og grunnen til at folk bør lese den, er for å se at ikke ALLE muslimer er stenkastende huleboere. DET var poenget mitt med linken.

Endret av mysan
Gjest kah-dorian
Skrevet
Jeg tar begge sider jeg, alt etter hvordan en debatt utvikler seg..

jeg kan protestere mot både det ene og det andre, og jeg kan være enig i både det ene og det andre - nettopp fordi jeg mener en sak alltid har to sider.

I denne debatten her gjorde jeg vel ikke annet enn å legge inn en link med anmodning til folk om å lese den.

Og grunnen til at folk bør lese den, er for å se at ikke ALLE muslimer er stenkastende huleboere. DET var poenget mitt med linken.

Og det var et meget godt poeng. Jeg oversatte deler av denne artikkelen og postet den her.

Det er mye engelsk i dette innlegget, men altså informasjon som er viktig å få med seg. Mener jeg.

Det kan ikke være helt håpløst å være nordmann i USA når man har fått to Valentines, fnis :ler:

Skrevet
Så en lignende artikkel for litt siden. Var en journalist som besøkte en cafe i Iran. Før de artiklene har jeg også tenkt samme tanken om antallet. 100 stykker i en stor by som Teheran? Det er ikke spesielt mye i en by med 7 millioner innbyggere. Hadde man syntes 10 mennesker i Oslo var en stor trussel?

- Djevelen

Hadde 10 demonstranter greid det samme i Oslo?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...