Gå til innhold

Fører selvbetjente kasser i butikkene til økt stjeling, og moralsk forfall ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er  vi blitt  eit land i moralsk forfall, og det  bor ein kleptoman i alle dersom, og  dersom  ein  ser  muligheten til  så  stjele eit eller annet   på   butikken, sykler, m.m  eller  undra seg betaling  så   gjør ein  med god samvittighet. ? . 

Selvbetjening handler om  tillit, men den tilliten er etterhvert blitt så svekket  at mange butikker nå velger  å gå tilbake til betjent kasser. Stjeling i selvbetjente butikker fører til svinn,og tap på butikken, og noen andre må betale prisen. Vi hører om politikere som skal vera eit forbilde for folket  som undrar seg skatt i igjennom  pendlerboliger, aksjehandel, og det svekker tilliten til også dem. 

Vi hører om lenger matkøer en under 2 verdenskrig  i eit av verdens rikeste land, og kanskje er det slik at sålenge ein kan få noe gratis vil køene bare fortsette å øke. Under pandemien  ble det panikkhamstring av   brød, toalettpapir, og  av en rekke forbruksvarer selv om det var heilt undøvendig , og  følge ble at noen måtte gå  tomhent hjem fra butikken utan brød. 

Vi bor i eit velregulert samfunn med eit av verdens beste  nettverk av økonomiske velferdsgoder , men like fult så stjeles det  langt mer en tidligere. 

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/slik-stjeler-tyvene-fra-dagligvaren/81286067

Anonymkode: 1401c...f3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener NEI. 

Hvis man har høy moral fra før, stjeler man ikke, mulighet eller ei. De som stjeler og "glemmer" å betale for pose hadde ikke høy moral fra før. 

Anonymkode: 5c272...867

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener NEI. 

Hvis man har høy moral fra før, stjeler man ikke, mulighet eller ei. De som stjeler og "glemmer" å betale for pose hadde ikke høy moral fra før. 

Nettopp, det er ikke slik at man får lav moral av å se en selvbetjent kasse, da er moralen lav fra før. 

Anonymkode: 1288b...504

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei!!!

Noen vil alltid leite etter smutthull uavhengig av hva det gjelder. Om det så er svindlere på nettet, mennesker som bedrar og er utro, folk som mobber, vold, folk som svindler Nav, folk som ber om hjelp til jul som er millionerer, folk i matkøer hos frelsesarmeen som er stinn i peng, etc etc. Men det har absolutt ingen verdens ting med selvbetjening å gjøre. Og det har alltid vært noen slike, i alle år, så lenge det har vært mennesker på jorden.

Det er stikkprøver, det er overvåkingskamera, det er frihet under ansvar og det er fremdeles slik i de fleste butikker at det er ansatte der selv om kassene er blitt selvbetjent. Og det er slik at de fleste er ærlig.

Anonymkode: 19691...2df

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener NEI. 

Sår tvil om selvbetjente butikker må stenge på grunn av at folk "glemmer" og betale for bæreposen. 

Personleg så velger eg å tru at moralen  er igjennomgående høy å  gjøre rett for seg, men noen ødelegger for mange andre, og dermed blir ein hel gruppe misstenkelegjordt.  Undersøkelser viser at de som oftest har best råd er verstingene i å stjele, og da handler det  vel  kleptomani.

Butikktyveri var tema under helgamorgen på NRK TV den 02.06 

https://www.nationen.no/flere-butikker-stenger-ned-selvbetjente-kasser-synd-hvis-noen-uarlige-sjeler-skal-odelegge/s/5-148-532885

Skrevet

Nei. Moralsk forfall fører til økt stjeling. 

AnonymBruker
Skrevet
Akhenaton skrev (1 time siden):

Nei. Moralsk forfall fører til økt stjeling. 

Moral er de normene, verdiene og holdningene som avgjør hva som er rett og galt eller godt og dårlig.

AnonymBruker
Skrevet

TS, har du i det hele tatt lest artikkelen du linker til? Det står da ganske tydelig at ja, noen opplever en økning i tyveri, mens andre ikke gjør det. Utifra innlegget ditt forventet jeg mye mer negativitet fra butikkene. Den finner jeg ikke.

Og selvsagt fører ikke selvbetjente kasser til moralsk forfall. Om noen stjeler og snusker unna ansvar der, så gjør de det nok også på andre områder i livet. De har sikkert lurt unna varer i betjente kasser og.

Når et gjelder moralsk forfall, ville jeg bekymret meg mye mer for hvor "normalisert" vold er blitt i vårt samfunn. Gjenger som går løs på hverandre, uprovosert vold som filmes, unge mennesker med null respekt for eldre, all krig og elendig vi ser hver dag og som til slutt ikke påvirker oss. 

Tenk så herlig hvis toppen på moralsk forfall var at noen stjal et brød. Ren drømmeverden det....

Anonymkode: f6f07...55a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvbetjente kasser er et helt nytt fenomen, og på mine besteforeldres tid fikk man ikke hente varene selv i hyllene en gang, man måtte spørre en ekspeditør om alt man skulle ha. 

Så om noe viser vel det at de selvbetjente kassene i det hele tatt finnes at butikkene er mindre redde for butikktyverier enn de var før.

Anonymkode: 1ee50...b01

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

TS, har du i det hele tatt lest artikkelen du linker til? Det står da ganske tydelig at ja, noen opplever en økning i tyveri, mens andre ikke gjør det. Utifra innlegget ditt forventet jeg mye mer negativitet fra butikkene. Den finner jeg ikke.

Og selvsagt fører ikke selvbetjente kasser til moralsk forfall. Om noen stjeler og snusker unna ansvar der, så gjør de det nok også på andre områder i livet. De har sikkert lurt unna varer i betjente kasser og.

Når et gjelder moralsk forfall, ville jeg bekymret meg mye mer for hvor "normalisert" vold er blitt i vårt samfunn. Gjenger som går løs på hverandre, uprovosert vold som filmes, unge mennesker med null respekt for eldre, all krig og elendig vi ser hver dag og som til slutt ikke påvirker oss. 

Tenk så herlig hvis toppen på moralsk forfall var at noen stjal et brød. Ren drømmeverden det....

Anonymkode: f6f07...55a

Når butikker velger å avvikle selvbetjening så er det vel en grunn til det ?  ( Omfanget stjeling på butikkene  ble  det fokusert på  m:a på programmet helgamorgen på NRK den 02.06).

Det stjeles sykler for omlag 60 millioner i norge, og mange hittegodsavdelinger rundt om i landet er overfylt, og det er ingen som verken spør  eller saknar dem.  Tidligere hadde folk flest større fokus på å ta vare på sine ting fordi dei rett og slett ikkje hadde så god råd.

Den økte volden bør  også grunn til begymring, og vold avler vold, og det  vil nå  bli økt  fokus på hjemmene.

Mange dyr får en smerteleg død på grunn av ølsbokser som er blitt slengt  fra seg på beiteområde, og handler om moralsvekkelse. 

Vi har ein NAV -system som i stor grad er bassert  på tillit, men daglig blir folk avslørt som   utnytter  systemet, og handler om moralsvekkelse. Mange billister kjører rundt utan forsikringer, eu-kontroll  på bilen som følge av dyrtid, og ein moralsvekkelse.

Vi lever i eit tillitsbassert samfunn med selvbetjening  på butikken, NAV, banktjenester, m.v. 

Skrevet (endret)

Når butikker velger å avvikle selvbetjening så er det vel en grunn til det ?  ( Omfanget stjeling på butikkene  ble  det fokusert på  m:a på programmet helgamorgen på NRK den 02.06).

Det stjeles sykler for omlag 60 millioner i norge, og mange hittegodsavdelinger rundt om i landet er overfylt, og det er ingen som verken spør  eller saknar dem.  Tidligere hadde folk flest større fokus på å ta vare på sine ting fordi dei rett og slett ikkje hadde så god råd.

Den økte volden bør  også grunn til begymring, og vold avler vold, og det  vil nå  bli økt  fokus på hjemmene.

Mange dyr får en smerteleg død på grunn av ølsbokser som er blitt slengt  fra seg på beiteområde, og handler om moralsvekkelse. 

Vi har ein NAV -system som i stor grad er bassert  på tillit, men daglig blir folk avslørt som   utnytter  systemet, og handler om moralsvekkelse. Mange billister kjører rundt utan forsikringer, eu-kontroll  på bilen som følge av dyrtid, og ein moralsvekkelse.

Vi lever i eit tillitsbassert samfunn med selvbetjening  på butikken, NAV, banktjenester, m.v. 

Ja og de aller fleste utøver den tilliten de har og får av disse systemene på en god og ærlig måte. Dette sier butikkene, politiet og andre aktører selv. Mange stjeler. De fleste gjør det ikke. Det har alltid vært tjuverader blant oss. Du finner ikke et eneste samfunn hvor det ikke er tilfellet og det er ikke noe nytt selv om du er kjent for å spre dommedagspropaganda om det nyere samfunnet vi lever i. 

Dyrtid rammer oss alle og når et menneske står foran overlevelse eller å være et prakteksemplar i moral og etikk vil overlevelse seire for de aller fleste. Vi hadde aldri overlevd som art viss ikke det var slik. Sånn sett vet vi at kampen for overlevelse har vært mye mer brutal før i historien enn nå. 

Slaveri, drap, kriger, behandlingen av psykisk syke, homofile, barbarisk oppførsel: historien er full av moralske shady oppførsel, ofte med loven og  samfunnet sin velsignelse. Det er ikke blitt verre i 2024. Bare til det bedre.

Betyr det at jeg ikke synes en del av den oppførselen jeg ser rundt meg i samfunnet i dag er forkastelig? Som hvor mye vi mennesker ødelegger for dyr blant annet og ikke fordi vi må, men bare fordi vi er uaktsome og/eller ikke bryr oss. Jo det er skremmende. Det er også voldstendensen rundt oss. Men moralen i samfunnet er ikke blitt dårligere verken de siste 70 årene, eller de siste 2000 eller 300 000 årene for den del. 

"Behandler hverandre bedre i dag

Ser man på umoralsk oppførsel i historien, som slaveri eller drap, er det imidlertid gode holdepunkter for at samfunnets moral har blitt bedre, mener forskerne. 

– I gjennomsnitt behandler moderne mennesker hverandre langt bedre enn forfedrene deres noen gang har gjort – noe som ikke er hva man ville forvente hvis ærlighet, vennlighet og godhet hadde avtatt jevnt og trutt, år etter år, i årtusener, skriver forskerne i studien. 

De gjorde derfor en undersøkelse til som skulle gi svar på om folk faktisk oppfører seg dårligere enn før. 

...

De subjektive målene vi analyserte er selvfølgelig ikke definitive, men de antyder sterkt at den utbredte oppfatningen av moralsk forfall er en illusjon, skriver forskerne i studien. "

https://www.forskning.no/det-er-en-illusjon-at-folks-moral-har-blitt-verre-ifolge-studie/2215681

Folk har alltid sagt at samfunnet nå, er mye verre enn da de selv vokste opp. Det er blitt repetert i det kjedsommelige fra generasjon til generasjon i hundrevis av år. Problemet er bare at det ikke er sant. Vi opplever andre moralske dilemmaer i dag enn for 100 år siden men moralen i mennesker er ikke blitt verre eller dårlig eller "moralsvekkelse" i forhold til før. Langt der i fra

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Bromance
Skrevet

Jeg kan ikke svare for alle andre,  men jeg er dønn ærlig i selvbetjeningskassene.

Men samtidig så forstår jeg at i disse tidene med økt fattigdom at noen kan føle seg fristet til å ikke scanne alle varene.

Skrevet (endret)

Jeg stjeler ikke fra selvbetjeningskassen selv, men jeg kan forstå at i disse tider med økte priser på mat, strøm, husleie og alt som er, så kan det hende at noen rett og slett må "glemme" å scanne den ene melken, brødet, barnemat, bleier osv for å i det hele tatt har råd til å mate seg selv og eventuelle barn. 

Jeg sier ikke at det er moralsk riktig, men jeg forstår det veldig godt. Det er stor forskjell på å stjele for å ha mat til seg selv og barna fordi man ikke har nok penger til å få det til å gå rundt, enn å stjele bare fordi man føler for det. 

Endret av Kittykat
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at for noen er terskelen for å "glemme" å scanne noe lavere enn terskelen for å putte en vare i lomma. Så ja, da kan selvbetjeningskasser bidra til økt tyveri. De aller fleste er vel ærlige, men det er jo veldig enkelt å "glemme" å scanne noe når du er stressa og ungene står og maser, om det nå er en bevisst handling eller ikke.

Anonymkode: 71e65...c1b

Skrevet

For meg er det helt fantastisk med selvbetjente kasser. Da kan jeg bruke den tida jeg trenger, og ikke stå der med vissheten om at folk bak meg i køen skal irritere seg over min treghet. Jeg sliter med klønete hender, stive og muskelsvake.

Jeg har som regel med meg bærenett, og skulle jeg glemme det så kjøper jeg selvfølgelig nett eller pose. For meg er det en selvfølge. Jeg merker at det er veldig variabelt hvor ofte selvbetjeningen er åpen på det største senteret her. Når den er åpen står det som regel minst én uniformert ansatt og passer på. Det er også sivilt vakthold i butikken, så derfor vet man aldri om vaktholdet består av mer enn en person. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Millimani skrev (1 time siden):

For meg er det helt fantastisk med selvbetjente kasser. Da kan jeg bruke den tida jeg trenger, og ikke stå der med vissheten om at folk bak meg i køen skal irritere seg over min treghet. Jeg sliter med klønete hender, stive og muskelsvake.

Jeg har som regel med meg bærenett, og skulle jeg glemme det så kjøper jeg selvfølgelig nett eller pose. For meg er det en selvfølge. Jeg merker at det er veldig variabelt hvor ofte selvbetjeningen er åpen på det største senteret her. Når den er åpen står det som regel minst én uniformert ansatt og passer på. Det er også sivilt vakthold i butikken, så derfor vet man aldri om vaktholdet består av mer enn en person. 

Selv går eg i butikker som kun nytter  betjente kasser, og aldri  opplevd noe problem med køer, og blir det køer er betjeningen flinke å nytte flere kasser.  

Har lagd merke til at butikker som har lagd om til selvbetjening har "post i butikk" , og de har  gjerne bare 1 betjent kasse.  

Poenget  med selvbetjening er utvilsamt   personellbesparelse, og utnyttelese av personell.   Betjening hvor det er post i butikke stresser langt mer er der de ikke har det, prosfitten er det eierne av butikkkjædene som sitter igjenn med. 

Om noen år har nok kunstig intelligens  presset bort  det meste av betjeningen på mange butikker, og den personlege kontakten er  blitt historie. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om noen år har nok kunstig intelligens  presset bort  det meste av betjeningen på mange butikker, og den personlege kontakten er  blitt historie. 

Men er dette et problem for folk flest:klo: Viss den personlege kontakten med betjeningen som å si "hei" og "hade", eller "ja takk" eller "nei takk" til pose og kvittering hadde vært så viktig for majoriteten av kundene hadde nok flere også valgt vekk selvbetjeningsmulighetene og vi hadde valgt de betjente kassene. Det gjør vi jo ikke. Flesteparten av befolkningen elsker denne muligheten. Så personlig er ikke kontakten til butikk ansatte at jeg tenker at det er en kontakt det blir vanskelig å klare seg uten. 

Anonymkode: 20385...5a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men er dette et problem for folk flest:klo: Viss den personlege kontakten med betjeningen som å si "hei" og "hade", eller "ja takk" eller "nei takk" til pose og kvittering hadde vært så viktig for majoriteten av kundene hadde nok flere også valgt vekk selvbetjeningsmulighetene og vi hadde valgt de betjente kassene. Det gjør vi jo ikke. Flesteparten av befolkningen elsker denne muligheten. Så personlig er ikke kontakten til butikk ansatte at jeg tenker at det er en kontakt det blir vanskelig å klare seg uten. 

Har du noen dokumentasjon på at eit fleirtall av befolkning elsker selvbetjente kasser? 

Dei aller fleste butikken har fortsatt betjente kasser og det vel ein grunn til det  ? 

Praksisen med betjente kasser  har vel  fungert   veldi  bra, ? 

Vi lever vel  eit samfunn der de fleste   må belage seg på å stå i køer på flyplasser, busstasjonen, og når ein er på reise  osv. ?

Dersom det å stø i kø er eit irritasjonsmoment for deg så  vol eg oppfordre deg om  å  bestille deg time hos en psykolog 

Forøvri så kunne eg  listet opp en rekke eksempler på at det  moralske forfallet  oppadgående  og egoholdninger setter sitt preg på samfunnet i langt større grad  en tidligere.

Selvsagt blir det eit problem for folk flest når  det blir avdekt økt omfang av  stjeling i butikkene, og svindel. Fleirtallet  av folket er heldigvis lovlydige, og ryddige, men noen ødelegger for andre, og skinnet kan bedra.,

AnonymBruker
Skrevet

Problem hos politikere kanskje.

Anonymkode: 6da54...caa

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen dokumentasjon på at eit fleirtall av befolkning elsker selvbetjente kasser? 

Dei aller fleste butikken har fortsatt betjente kasser og det vel ein grunn til det  ? 

Praksisen med betjente kasser  har vel  fungert   veldi  bra, ? 

Vi lever vel  eit samfunn der de fleste   må belage seg på å stå i køer på flyplasser, busstasjonen, og når ein er på reise  osv. ?

Dersom det å stø i kø er eit irritasjonsmoment for deg så  vol eg oppfordre deg om  å  bestille deg time hos en psykolog 

Forøvri så kunne eg  listet opp en rekke eksempler på at det  moralske forfallet  oppadgående  og egoholdninger setter sitt preg på samfunnet i langt større grad  en tidligere.

Selvsagt blir det eit problem for folk flest når  det blir avdekt økt omfang av  stjeling i butikkene, og svindel. Fleirtallet  av folket er heldigvis lovlydige, og ryddige, men noen ødelegger for andre, og skinnet kan bedra.,

Oisann, her har jeg å gjøre med noen som ikke liker å bli motsagt skjønner jeg.De hersketeknikker dine om psykolog kan du fint droppe, det får deg bare til å høres umoden og barnslig ut. Selv om du har en halv dag tilgjengelig for å stå i kø betyr det på ingen måte at hele Norge har det eller at det er ønskelig når det ikke er nødvendig.

Jeg baserer desuten mitt synspunkt på undersøkelser som er gjort, forskning, masteroppgaver funnet på nettet (jeg kan gjerne gi deg  navnet og skole så kan du selv søke de opp og lese) og hva jeg selv opplever og ser andre mennesker velge i butikkene, og hva andre skriver i tråder og debatter om selvbetjening i butikkene. Og hvor mange selvbetjente kasser har evnen til å betjene flere mennesker fordi det er mer effektivt.

https://www.strongpoint.com/no/blog/selvbetjente-kasser-oker-effektiviteten-og-lonnsomheten-i-butikken/

Du må gjerne vise til forskning selv på dine egne påstander om at vi er blitt et mer umoralsk folkeslag enn tidligere.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...