AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #41 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Oi, man må jo trekke ut støpslene på dyr elektronikk når det lyner! Vi trekker også ut ruteren, den er ikke spesielt dyr men ergelig å være uten internett noen dager. Jeg er overrasket over at du ikke visste dette, det står det jo om i avisene ca hver gang det lyner? Det vil være husforsikringen som dekker skader på det elektriske anlegget, og innboforsikringen som dekker skader på tv, dekoder o.l. Anonymkode: ab0f2...343 Har tanken slått deg at jeg ikke var hjemme mens uværet pågikk? Jeg pleier selvsagt å dra ut støpsler i slikt vær når jeg er informert om det eller er hjemme når uværet pågår. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvis grov- og finvern er fremmedord kan man lese seg opp her bl.a.: https://www.sikkerhverdag.no/nn/eigenberedskap/ver-og-natur/slik-sikrar-du-deg-mot-lyn/ Det å være boligeier krever en del (teknisk) kunnskap, og alle bør sette seg inn i det man evt. ikke har greie på. Det første steget er å vite hva det er man ikke vet, så man kan gjøre litt research 🙂 jeg måtte f.eks. lære å stå i stige første gang jeg måtte male huset. Har et annet godt eksempel på hva det vil si å ha boevne som kanskje ikke alle er klar over: Med et nyere hus med tilbakeslagsventil på vanninntak har man sannsynligvis ekspansjonskar på varmtvannsbereder. Det forutsetter at man vet at man må etterfylle trykket i ekspansjonskaret en gang i året. Anonymkode: b6442...bce Jeg har vært boligeier i mange år, men dette er altså første gang jeg opplever at lynet slår ned og gjør såpass stor skade. Tror ikke alle og enhver er forberedt på alt dette omfatter. Jeg har muligens malt huset flere ganger enn deg og tror jeg har høvelig kontroll på det meste både i boligen og på eiendommen ellers. Men jeg er ikke elektriker og ønsket å forhøre meg om mulige skjulte skader på el-anlegget etter lynnedslaget som ga mye skader på elektrisk utstyr inne. Unødvendig å forsøke å få meg til å fremstå som en idiot av den grunn. Vi kan vel alle få lov til å spørre om råd her inne håper jeg? Anonymkode: 4706b...601
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå