AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #21 Skrevet 2. juni 2024 Ring til Telenor/Telia/Altiboks/Rikstv så sender de deg ny dekoder. Anonymkode: f8486...0ff 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #22 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ønsker du å snakke med fagperson først kan du kontakte el-firma før du ringer forsikringen. Jeg anbefaler fortsatt å sende inn skademelding før du ringer, da det er raskeste måte å få hjelp på og du sannsynligvis blir bedt å gjøre det uansett. Anonymkode: ef35e...d75 Tar med meg rådet om at jeg bør meldes inn skadeskjema før forsikringsselskapet oppretter sak. Også godt råd om å ringe elektriker i forkant å høre hva de sier. Tusen takk! Anonymkode: 4706b...601
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #23 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ønsker du å snakke med fagperson først kan du kontakte el-firma før du ringer forsikringen. Jeg anbefaler fortsatt å sende inn skademelding før du ringer, da det er raskeste måte å få hjelp på og du sannsynligvis blir bedt å gjøre det uansett. Anonymkode: ef35e...d75 Ikke gjør det!!! Då må du selv betale for fagmann! Ring forsikring så ordner de alt. Anonymkode: f8486...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #24 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ring til Telenor/Telia/Altiboks/Rikstv så sender de deg ny dekoder. Anonymkode: f8486...0ff Lurt! Ringer også for å sjekke om det har skjedd noe med modem/ruter og internett. Synes pc henger mye og internettet skrur seg av og på hele tiden. Sikkert greit å få avklart om det er feil her eller på linja. Anonymkode: 4706b...601
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #25 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke gjør det!!! Då må du selv betale for fagmann! Ring forsikring så ordner de alt. Anonymkode: f8486...0ff Det er ikke snakk om å be om befaring. Det er en telefon for å få hjelp til hva som er faglig anbefalt etter lynnedslag. Ts skal kkke si til forsikringen at hun har snakket med fagperson. Anonymkode: ef35e...d75 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #26 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke gjør det!!! Då må du selv betale for fagmann! Ring forsikring så ordner de alt. Anonymkode: f8486...0ff Sant nok, men kan ikke en fagmann gi litt råd per telefon om hva som bør gjøres uten at jeg bestiller full utredning? Da kan jeg jo ringe tilbake og bestille etter å ha snakket med forsikringsselskapet hvis de lar meg bestille fagmann selv? Anonymkode: 4706b...601
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #27 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke snakk om å be om befaring. Det er en telefon for å få hjelp til hva som er faglig anbefalt etter lynnedslag. Ts skal kkke si til forsikringen at hun har snakket med fagperson. Anonymkode: ef35e...d75 Jeg tolket det som du sier her og synes det høres lurt ut. Anonymkode: 4706b...601
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #28 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sant nok, men kan ikke en fagmann gi litt råd per telefon om hva som bør gjøres uten at jeg bestiller full utredning? Da kan jeg jo ringe tilbake og bestille etter å ha snakket med forsikringsselskapet hvis de lar meg bestille fagmann selv? Anonymkode: 4706b...601 Forsikringselskapet er interessert i at huset ditt ikke brenner ned. Så de sender fagmann. Ring forsikring så enkelt er det. Anonymkode: f8486...0ff 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #29 Skrevet 2. juni 2024 I utgangspunktet så tar du dette med forsikringsselskapet ditt. Gå over alle elektriske artikler å sjekk ut kontakter osv for svimerker og om lys blinker. Ta ut alt som du ser skade på. Og fortografer det. Du kan skrive i melding ril selskapet at du ikke har oversikt. Og bør få sett på strømmen din. Det skal være overspenningsvern. Men av og til går lynet over denne. Det er derfor man bør dra ut støpsel på alt av ekektronikk. Ledninger bør ligge godt unna stikkkonakter. Skal du bort noen dager bør du ta ut alt før du drar. Anonymkode: 6c84f...9fe 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #30 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke snakk om å be om befaring. Det er en telefon for å få hjelp til hva som er faglig anbefalt etter lynnedslag. Ts skal kkke si til forsikringen at hun har snakket med fagperson. Anonymkode: ef35e...d75 Dette gjør jo forsikringselskapet selv! Jeg bestilte en gang fagmann for å finne ut hva som var galt med varmekabler. Forsikring sendte sin egen, stolte ikke på min som jeg måtte betale for! Anonymkode: f8486...0ff 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #31 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette gjør jo forsikringselskapet selv! Jeg bestilte en gang fagmann for å finne ut hva som var galt med varmekabler. Forsikring sendte sin egen, stolte ikke på min som jeg måtte betale for! Anonymkode: f8486...0ff Jeg vet det. TS virker usikker og vil snakke med noen før forsikringsselskapet. Om du sjekker anonymkoden har jeg hele tiden bedt TS melde inn skade og kontakte forsikringen. TS er redd for å bli lurt og ønsker å sikre seg faginfornasjon før hun tar kontakt med dem. Derfor rådet om en telefon til noen som har kompetanse til å svare henne. Personlig mener jeg det er unødvendig og at TS overtenker. Jeg har ALDRI skrevet at ts skal bestille en fagmann eller bestille noe som helst. Kritiser TS for å ikke stole på forsikringen, ikke hakk på meg! Anonymkode: ef35e...d75 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #32 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tar med meg rådet om at jeg bør meldes inn skadeskjema før forsikringsselskapet oppretter sak. Også godt råd om å ringe elektriker i forkant å høre hva de sier. Tusen takk! Anonymkode: 4706b...601 Ikke ring elektriker selv, ikke ennå. Forsikringsselskapet skal betale dette, og de har sine egne fagmenn/firmaer de bruker i forsikringssaker sannsynligvis. De vil antageligvis ikke at du bruker noen tilfeldig valgte, så avvent elektriker til forsikringsselskapet har registrert saken og funnet ut hva som skal gjøres. Du bør uansett registrere alt og skrive ned alle opplysninger på forsikr.selskapets nettsider. Man logger inn og registrer skadesak. Det er helt normalt i alle slags forsikringssaker. Man logger på, registrerer alt, og har man dokumenter, så scanner man de og laster opp som vedlegg i saken på nettsiden. Har man ikke dokumenter, så skriver du bare inn alt. Du vil bli kontaktet av forsikringsselskapet når de har lest den nyregistrerte saken, eller du kan ringe mandag og henvise til saksnr du fikk i dag på nett da du registrerte saken. Anonymkode: 698a8...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #33 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet det. TS virker usikker og vil snakke med noen før forsikringsselskapet. Om du sjekker anonymkoden har jeg hele tiden bedt TS melde inn skade og kontakte forsikringen. TS er redd for å bli lurt og ønsker å sikre seg faginfornasjon før hun tar kontakt med dem. Derfor rådet om en telefon til noen som har kompetanse til å svare henne. Personlig mener jeg det er unødvendig og at TS overtenker. Jeg har ALDRI skrevet at ts skal bestille en fagmann eller bestille noe som helst. Kritiser TS for å ikke stole på forsikringen, ikke hakk på meg! Anonymkode: ef35e...d75 TS her og jeg støtter deg 100%. Du har ikke bedt meg bestille noe som helst og det er riktig at jeg er usikker, ikke har full tillit til forikringsselskaper (etter å ha blitt lurt før) og derfor mener kanskje også andre at jeg overtenker. Andre kan gjerne hakke på meg for det, men setter likevel pris på velmenende råd og takker deg for ditt! Anonymkode: 4706b...601
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #34 Skrevet 2. juni 2024 Litt seint for deg nå, men jeg mener det er sunn fornuft og allmennkunnskap at man bør sikre at man har grovvern i sikringsskapet/inntaksskapet, i tillegg til finvern nær stikk til dyr elektronikk (TV, varmepumpe, ventilasjonsaggregat osv). Hvis man ikke har finvern kan man evt. trekke ut støpslene hver gang det lyner, men det orker/husker vel de færreste. Anonymkode: b6442...bce
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #35 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Litt seint for deg nå, men jeg mener det er sunn fornuft og allmennkunnskap at man bør sikre at man har grovvern i sikringsskapet/inntaksskapet, i tillegg til finvern nær stikk til dyr elektronikk (TV, varmepumpe, ventilasjonsaggregat osv). Hvis man ikke har finvern kan man evt. trekke ut støpslene hver gang det lyner, men det orker/husker vel de færreste. Anonymkode: b6442...bce Mangler visst både sunn fornuft og allmennkunnskap da ordene grov- og finvern er fremmedord for meg. Men sikringskapet har automatsikringer med jordfeilbryter og det er jording i alle kontaktene. Trodde dette var normal standard i dag. Har nå hørt om flere som har opplevd liknende hendelser som jeg opplevde i helgen så regner med at det ikke ene og alene er min mangel på sunn fornuft som er årsak til skadene. Lynnedslag skjer visst iblant har jeg forstått og denne gangen var det hos meg det slo ned. Kjiiiipt, men håper det ordner seg med forsikringsselskapet. Ser forresten ut til at el-anlegget fungerer, men greit å få bekreftet at det ikke er fare for senere bruk. Anonymkode: 4706b...601
enkefru Skrevet 2. juni 2024 #36 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mangler visst både sunn fornuft og allmennkunnskap da ordene grov- og finvern er fremmedord for meg. Men sikringskapet har automatsikringer med jordfeilbryter og det er jording i alle kontaktene. Trodde dette var normal standard i dag. Har nå hørt om flere som har opplevd liknende hendelser som jeg opplevde i helgen så regner med at det ikke ene og alene er min mangel på sunn fornuft som er årsak til skadene. Lynnedslag skjer visst iblant har jeg forstått og denne gangen var det hos meg det slo ned. Kjiiiipt, men håper det ordner seg med forsikringsselskapet. Ser forresten ut til at el-anlegget fungerer, men greit å få bekreftet at det ikke er fare for senere bruk. Anonymkode: 4706b...601 Overspenningsvernet har nok slått ut og må skiftes (lades? Jeg vet ikke helt den tekniske termen), ellers er el-anlegget ubeskyttet ved neste uvær 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #37 Skrevet 3. juni 2024 Fjugur skrev (10 timer siden): Overspenningsvernet har nok slått ut og må skiftes (lades? Jeg vet ikke helt den tekniske termen), ellers er el-anlegget ubeskyttet ved neste uvær Tusen takk for svært nyttig info. Var vel noe sånt jeg fryktet uten at jeg klarer å formulere meg riktig. Tenker e-anlegget på et vis er skadet og er redd for ettervirkninger av dette selv om det ser ut til å fungere nå. Så da bør noen se over anlegget forstår jeg. Lettere å ringe forsikringsselskapet når jeg vet hva jeg bør forhøre meg om. Skadene på el-utstyr er bare å skrive opp, men det er ikke de som er viktigst for meg nå. Anonymkode: 4706b...601
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #38 Skrevet 3. juni 2024 14 hours ago, AnonymBruker said: Mangler visst både sunn fornuft og allmennkunnskap da ordene grov- og finvern er fremmedord for meg. Men sikringskapet har automatsikringer med jordfeilbryter og det er jording i alle kontaktene. Trodde dette var normal standard i dag. Har nå hørt om flere som har opplevd liknende hendelser som jeg opplevde i helgen så regner med at det ikke ene og alene er min mangel på sunn fornuft som er årsak til skadene. Lynnedslag skjer visst iblant har jeg forstått og denne gangen var det hos meg det slo ned. Kjiiiipt, men håper det ordner seg med forsikringsselskapet. Ser forresten ut til at el-anlegget fungerer, men greit å få bekreftet at det ikke er fare for senere bruk. Anonymkode: 4706b...601 Hvis grov- og finvern er fremmedord kan man lese seg opp her bl.a.: https://www.sikkerhverdag.no/nn/eigenberedskap/ver-og-natur/slik-sikrar-du-deg-mot-lyn/ Det å være boligeier krever en del (teknisk) kunnskap, og alle bør sette seg inn i det man evt. ikke har greie på. Det første steget er å vite hva det er man ikke vet, så man kan gjøre litt research 🙂 jeg måtte f.eks. lære å stå i stige første gang jeg måtte male huset. Har et annet godt eksempel på hva det vil si å ha boevne som kanskje ikke alle er klar over: Med et nyere hus med tilbakeslagsventil på vanninntak har man sannsynligvis ekspansjonskar på varmtvannsbereder. Det forutsetter at man vet at man må etterfylle trykket i ekspansjonskaret en gang i året. Anonymkode: b6442...bce 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #39 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mangler visst både sunn fornuft og allmennkunnskap da ordene grov- og finvern er fremmedord for meg. Men sikringskapet har automatsikringer med jordfeilbryter og det er jording i alle kontaktene. Trodde dette var normal standard i dag. Har nå hørt om flere som har opplevd liknende hendelser som jeg opplevde i helgen så regner med at det ikke ene og alene er min mangel på sunn fornuft som er årsak til skadene. Lynnedslag skjer visst iblant har jeg forstått og denne gangen var det hos meg det slo ned. Kjiiiipt, men håper det ordner seg med forsikringsselskapet. Ser forresten ut til at el-anlegget fungerer, men greit å få bekreftet at det ikke er fare for senere bruk. Anonymkode: 4706b...601 Vi har skrusikringer. Samme har begge naboene, og svigers. Eneste vi har automat sikring på er til varmepumpe og til pumpa i borehullet for det er nytt Anonymkode: dc9f6...849
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #40 Skrevet 3. juni 2024 Oi, man må jo trekke ut støpslene på dyr elektronikk når det lyner! Vi trekker også ut ruteren, den er ikke spesielt dyr men ergelig å være uten internett noen dager. Jeg er overrasket over at du ikke visste dette, det står det jo om i avisene ca hver gang det lyner? Det vil være husforsikringen som dekker skader på det elektriske anlegget, og innboforsikringen som dekker skader på tv, dekoder o.l. Anonymkode: ab0f2...343
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå