Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt sykt vær i helgen og bpde tv, dekoder, musikkanlegg og nintendo ble ødelagt grunnet lynnedslag. Kan jeg be forsikringsselskapet komme og vurdere skadene selv eller er det jeg som må melde inn nøyaktige skader? Jeg er redd det har skjedd noe med el-anlegget når så mye ble ødelagt. Er også usikker på hva som er helt ødelagt og hva som kan fungerer igjen ved riktig installasjon/oppsett (som jeg ikke forstår meg på). Tv´en lyser grønt på av/på-knappen når jeg dytter inn kontakten igjen, men skjermen er helt svart. Normalt fungerer skjermen når det er grønt lys på tv´en. Dekoderen er fullstendig død med svak pipelyd når den trykkes på. Lyser ingenting på dekoderen lenger. Sikringen gikk når lynet slo ned, men det ser ut til at alle kontakter fungerer nå. Usikker på antennesignalene da jeg ikke vet hvordan jeg kan teste dette uten fungerende tv-skjerm. Aldri opplevd dette før. Må ringe forsikringsselskapet i morgen, men er usikker på hva jeg skal si og hva som bør meldes av skade. Skulle gjerne hatt en fagperson til å vurdere da jeg synes det er skummelt at det var så mye som ble berørt og er usikker på om el-anlegget fungerer som det skal. Har noen gode råd eller kunnskap ift dette?

Anonymkode: 4706b...601

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsikringsselskapet vet. Ring de og så får du rette svar og instruksjoner.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (2 minutter siden):

Forsikringsselskapet vet. Ring de og så får du rette svar og instruksjoner.

Ja, skal ringe de i morgen. Men setter pris på gode råd fra andre som vet mer om meg om hva dette innebærer og hva jeg bør forvente fra forsikringsselskapet. Synd om jeg får en liten sum utbetalt for å dekke deler av utstyret og så må jeg selv kontakte elektriker i ettertid for å fikse på el-anlegget som sikkert vil koste mye. Om jeg kan stole på at el-anlegget er greit er det også fint å vite. Har dessverre ikke beste erfaring med at forsikringsselskap alltid hjelper deg i den grad man håper og jeg er redd for å bli spist av med minst mulig utbetaling og hjelp hvis jeg ikke vet hva jeg bør be om. Derfor ber jeg om råd her inne før jeg ringer forsikringsselskapet i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, skal ringe de i morgen. Men setter pris på gode råd fra andre som vet mer om meg om hva dette innebærer og hva jeg bør forvente fra forsikringsselskapet. Synd om jeg får en liten sum utbetalt for å dekke deler av utstyret og så må jeg selv kontakte elektriker i ettertid for å fikse på el-anlegget som sikkert vil koste mye. Om jeg kan stole på at el-anlegget er greit er det også fint å vite. Har dessverre ikke beste erfaring med at forsikringsselskap alltid hjelper deg i den grad man håper og jeg er redd for å bli spist av med minst mulig utbetaling og hjelp hvis jeg ikke vet hva jeg bør be om. Derfor ber jeg om råd her inne før jeg ringer forsikringsselskapet i morgen. 

Mener selvsagt "mer enn meg om dette". Er litt satt ut og klarer ikke helt formulere meg riktig ser jeg. Håper dere forstår hva jeg mener med innleggene mine.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke ringe med en gang?

Anonymkode: b4ab3...33e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kan du ikke sende en skademelding  til selskapet du har nå i helgen da. Lettere ofte å skrive alt ned enn å huske det i en samtale. 
Hadde innbrudd og fikk beskjed av politiet å gjøre alt til forsikringsselskapet på nettet. 

Endret av Belima
rettet skrivefeil
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ikke ringe med en gang?

Gjorde det, men kom til telefonsvarer som ba meg ringe i åpningstiden eller melde inn skade via skjema på nett. Vanskelig å fylle ut skjema når jeg trenger hjelp med å avklare skadene. Trenger i grunn litt råd til hvordan jeg bør legge dette frem for å få dekket skadene riktig. Jeg kan ikke sitte her hjemme og si hva som er skadet og ikke inne i strømnettet eller i antenneuttaket som er i veggen. Er også usikker på hvor store skadene er på de elektriske apparatene som ikke fungerer lenger. Jeg er elendig på tekniske greier og vil bare ha ting opp å gå igjen og føle meg trygg på at utstyret virker og at el-anlegget er trygt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her virker du bare utålmodig.

Forståelig det, men ring dem i morgen :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke sende en skademelding  til selskapet du har nå i helgen da. Lettere ofte å skrive alt ned enn å huske det i en samtale. 
Hadde innbrudd og fikk beskjed av politiet å gjøre alt til forsikringsselskapet på nettet. 

Jeg synes ikke det er enkelt å skrive ned når jeg ikke forstår meg på hva som har skjedd og omfanget av dette. Kommer til å ringe forsikringsselskapet i morgen, men vil være svært takknemlig for gode råd om hva jeg bør si ift det som har skjedd. Jeg ser jo for meg en mindre engangsutbetaling, men jeg vil ikke føle meg trygg på at anlegget er i orden uten å få dette bekreftet. Forsikringsselskap vil vel alltid komme unna med enkleste og billigste løsning og da er det viktig å vite litt hva dette dreier seg om for min del føler jeg. Jeg er helt blank på dette og vil bare ikke sikre at jeg får det jeg har rett på og at nødvendige sikkerhetshensyn tas. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring dem i morgen og så spør du om de har noen som kan komme hjem til deg og gå gjennom alt. En ting er tv og duppeditter som ikke virker men du må også få sjekket det elektriske anlegget for skader.

Anonymkode: 7e160...7ab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (3 minutter siden):

Her virker du bare utålmodig.

Forståelig det, men ring dem i morgen :) 

Utålmodig? Hvorfor det? 

Jeg ser at jeg må melde skaden raskt noe som også gir mening da jeg er redd for brann. Men jeg ber kun om hjelp til å finne ut hvordan jeg best bør legge frem saken for forsikringsselskapet for at nødvendige tiltak dekkes. Helt ærlig driter jeg i både tv, dekoder og musikkanlegg som ikke er av nyere dato. Jeg er mest redd for om det er fare for brann når så mye skade skjer som følge av lynnedslag. Hvis jeg bør kreve utredning av skader på el-anlegget vil jeg gjøre det, men det bør nok begrunnes og jeg er da usikker på hvordan jeg bør ordlegge meg. Hvis noen med peiling her inne sier at dette er helt ufarlig og at el-anlegget ikke tar skade av lynnedslag så lenge sikringen har gått tenker jeg at det er betryggende å ha i bakhodet om jeg får samme melding fra forikringsselskapet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ring dem i morgen og så spør du om de har noen som kan komme hjem til deg og gå gjennom alt. En ting er tv og duppeditter som ikke virker men du må også få sjekket det elektriske anlegget for skader.

Anonymkode: 7e160...7ab

Akkurat dette jeg også tenker. Da er det altså ikke bare meg som tenker dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utålmodig? Hvorfor det? 

Jeg ser at jeg må melde skaden raskt noe som også gir mening da jeg er redd for brann. Men jeg ber kun om hjelp til å finne ut hvordan jeg best bør legge frem saken for forsikringsselskapet for at nødvendige tiltak dekkes. Helt ærlig driter jeg i både tv, dekoder og musikkanlegg som ikke er av nyere dato. Jeg er mest redd for om det er fare for brann når så mye skade skjer som følge av lynnedslag. Hvis jeg bør kreve utredning av skader på el-anlegget vil jeg gjøre det, men det bør nok begrunnes og jeg er da usikker på hvordan jeg bør ordlegge meg. Hvis noen med peiling her inne sier at dette er helt ufarlig og at el-anlegget ikke tar skade av lynnedslag så lenge sikringen har gått tenker jeg at det er betryggende å ha i bakhodet om jeg får samme melding fra forikringsselskapet.

Ring dem (eller skriv) i morgen og si at du bekymrer deg for tilstanden på el-anlegget grunnet kraftig lynnedslag.

Så får du svar.

I morgen. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (2 minutter siden):

Ring dem (eller skriv) i morgen og si at du bekymrer deg for tilstanden på el-anlegget grunnet kraftig lynnedslag.

Så får du svar.

I morgen. :) 

Tror du misforstår litt her. Jeg trenger ikke vite konsekvenser av det som har skjedd i dag. Heller ikke i morgen. Men jeg trenger hjelp med hvordan jeg best kan legge frem saken for forsikringsselskapet så det mest relevante av skadeomfang blir vurdert i saken. Siden jeg bør ringe forsikringsselskapet i morgen syntes det fornuftig å spørre her inne på forumet i forkant.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gjorde det, men kom til telefonsvarer som ba meg ringe i åpningstiden eller melde inn skade via skjema på nett. Vanskelig å fylle ut skjema når jeg trenger hjelp med å avklare skadene. Trenger i grunn litt råd til hvordan jeg bør legge dette frem for å få dekket skadene riktig. Jeg kan ikke sitte her hjemme og si hva som er skadet og ikke inne i strømnettet eller i antenneuttaket som er i veggen. Er også usikker på hvor store skadene er på de elektriske apparatene som ikke fungerer lenger. Jeg er elendig på tekniske greier og vil bare ha ting opp å gå igjen og føle meg trygg på at utstyret virker og at el-anlegget er trygt.

Min erfaring er at de vil ha det på nett først. Da jeg hadde vannlekkasje i vannledningen ute og ikke visste hva jeg skulle gjøre fikk jeg beskjed om å sende inn skjema fra nettsiden. Jeg ble oppringt av firmaet som skulle fikse det under 2 min etterpå. De kom på befaring og ordnet alt.

jeg ville sendt inn skjema nå, skrevet alt dere har oppdaget, skrive at anlegget trenger å gås gjennom av profesjonelle, og skrive at du tar kontakt på mandag. De hjelper sjeldent på telefon før du har registrert skade og fått saksnummer.

Anonymkode: ef35e...d75

AnonymBruker
Skrevet

Det kan da ikke være så komplisert. Kan du ikke bare ringe de og fortelle hva som har skjedd?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan da ikke være så komplisert. Kan du ikke bare ringe de og fortelle hva som har skjedd?

Joda, jeg kan ringe. Men jeg prøver å si at jeg har null greie på dette og vet derfor ikke helt hva som har skjedd. Flaut om noen kommer og skal sjekke el-anlegget og det viser seg at det er helt ok. Får jeg hele regningen da? Og hvis det ikke er nødvendig med sjekk av el-anlegget er det jo litt i overkant å kreve det bare fordi jeg føler meg utrygg (muligens uten grunn?).

AnonymBruker
Skrevet

Hadde håpet å få noen tips om hva som kan ha skjedd fra noen som har litt greie på el-anlegg og -utstyr. Full forståelse for at dette ikke er rett forum å henvende seg. Jeg skal selvsagt ringe forsikringsselskapet og informere om det jeg har avdekket av skader og jeg trenger ikke flere råd om at det bare er å melde inn. Hvis man ikke selv har konkrete tanker om hva som kan ha skjedd er man vel på samme nivå som meg i forståelsen i dette. Da må jeg bare sette min lit til forsikringsselskapet, Godt mulig jeg får super hjelp, men skulle gjerne visst hva som minimum bør sjekkes etter dette annet enn å få dekket ødelagt utstyr. Jeg får høre med de i morgen og håpe på at dette ikke er så ille som jeg frykter. Takk for forståelsen fra dere som forstod problemstillingen slik jeg la den frem. Forstår det muligens ble litt uklart formulert fra min side.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde håpet å få noen tips om hva som kan ha skjedd fra noen som har litt greie på el-anlegg og -utstyr. Full forståelse for at dette ikke er rett forum å henvende seg. Jeg skal selvsagt ringe forsikringsselskapet og informere om det jeg har avdekket av skader og jeg trenger ikke flere råd om at det bare er å melde inn. Hvis man ikke selv har konkrete tanker om hva som kan ha skjedd er man vel på samme nivå som meg i forståelsen i dette. Da må jeg bare sette min lit til forsikringsselskapet, Godt mulig jeg får super hjelp, men skulle gjerne visst hva som minimum bør sjekkes etter dette annet enn å få dekket ødelagt utstyr. Jeg får høre med de i morgen og håpe på at dette ikke er så ille som jeg frykter. Takk for forståelsen fra dere som forstod problemstillingen slik jeg la den frem. Forstår det muligens ble litt uklart formulert fra min side.

Ønsker du å snakke med fagperson først kan du kontakte el-firma før du ringer forsikringen. Jeg anbefaler fortsatt å sende inn skademelding før du ringer, da det er raskeste måte å få hjelp på og du sannsynligvis blir bedt å gjøre det uansett. 

Anonymkode: ef35e...d75

Gjest jegerrinne
Skrevet

Du melder fra inne på nettsiden til selskapet at du har hatt lynnedslag som har gått på strømmen.

Så tar du tlf til brannvesenet så kommer de med kamera som de kan søke hvor i det elektriske det evnt er varmt og om du kan bruke anlegget til i morgen 

Det var det vi gjorde og da kom de og sjekket. Her var det skadder i anlegget så hovedstyret ble koblet av. Til elektriker kom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...