AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Skrevet 2. juni 2024 Ikke en åstand, men noe jeg har hørt Anonymkode: 5ce1f...9aa
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #2 Skrevet 2. juni 2024 Ja, generelt folk i Rogaland Anonymkode: 3ee11...712 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #3 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke en åstand, men noe jeg har hørt Anonymkode: 5ce1f...9aa Påstand Anonymkode: 5ce1f...9aa
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #4 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, generelt folk i Rogaland Anonymkode: 3ee11...712 Hvem er de triveligste og hyggeligste i Norge, mener du Anonymkode: 5ce1f...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #5 Skrevet 2. juni 2024 Slike påstander blir så teite. Det er umulig å bli kjent med mange nok fra en så stor region til å støtte en slik påstand. Og selv om man møter mer utrivelige mennesker i èn region enn en annen, så kan man ikke automatisk konkludere med at regionen er årsaken. Anonymkode: a6274...f5e 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #6 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slike påstander blir så teite. Det er umulig å bli kjent med mange nok fra en så stor region til å støtte en slik påstand. Og selv om man møter mer utrivelige mennesker i èn region enn en annen, så kan man ikke automatisk konkludere med at regionen er årsaken. Anonymkode: a6274...f5e Men jeg tenker et generelt inntrykk Anonymkode: 5ce1f...9aa
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #7 Skrevet 2. juni 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men jeg tenker et generelt inntrykk Anonymkode: 5ce1f...9aa Det er like teit uansett hvilket ord man bruker om det. Anonymkode: a6274...f5e 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #8 Skrevet 2. juni 2024 Nei, ikke Stavanger men bygdene rundt JA. Jæren, Ryfylke osv! Anonymkode: c67a3...8a6 1
SandnesGauk Skrevet 2. juni 2024 #9 Skrevet 2. juni 2024 Er fra Sandnes selv. Jeg vil si at vi nordmenn generelt kan være litt vanskelige å bli kjent med, men når du klarer å knekke koden blir vi fort varme, inkluderende og pratsomme. Mange utlendinger oppfatter oss som kalde i oppførselen, men det er helt feil. Vi er stoiske. Det er ett resultat av at vi opp gjennom tidende levde veldig isolert og i ett barskt klima der du gjerne måtte ro båt i lang tid for å komme til nærmeste nabo. Det er en del forskjeller på landsdeler. På Jæren og i Nord Norge/Nord Trøndelag er folk mye mer rett ut og inkluderende fra første stund. Generelt synes jeg det var veldig lett å få nye venner på sørlandet, men sørlendingene selv mener at de er vanskelige å bli kjent med. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #10 Skrevet 2. juni 2024 Ja. Generelt sett så holder folk seg med de de ble kjent med fra skoleårene. Og kan være nokså seige og mistroiske til nytt blod. Internasjonale studenter har klaget på dette i årevis. Det er vanskelig nok for de av oss som er født her også. Det er enda verre vil jeg si på de mindre plassene rundt. Mange er rett og slett ikke interesserte i å utvide sin krets noe særlig, og er fornøyde med vennene de har. Ellers er folk ganske konservative når det kommer til livsstil. Konform trygghet settes stor pris på. Skiller du deg ut for mye så slår det gamle bedehus genet fort inn og sosial ekskludering følger. Joda, det finnes nok lignende tendenser andre plasser i Norge også. Men nå snakker vi spesifikt om Stavanger. Hvis du ønsker venner her så anbefaler jeg deg å heller forsøke blant folk som kommer utenfra, enten det er Norge eller verden generelt. Anonymkode: e7577...0e1 3
Harikkepeiling Skrevet 2. juni 2024 #11 Skrevet 2. juni 2024 Om det er sånn at du bor der selv, burde du heller gjøre et forsøk med dem selv. For all del ikke spør folk på nettet 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #12 Skrevet 3. juni 2024 Noen av de har ikke selvinnsikt, mens andre er nydelige. Anonymkode: 0f6b4...eaf
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #13 Skrevet 5. juni 2024 Nei, det synes jeg ikke. Det vil naturligvis være like vanskelig eller lett å bli kjent med noen av dem som det er å bli kjent med andre mennesker i Norge. Med tanke på personlig erfaring, så har jeg kun møtt hyggelige eksemplarer av Stavangerfolk (og folk fra Rogaland for øvrig). Det er noen ganger jeg har måttet konsentrere meg skikkelig for å forstå dialekten, men det er en annen sak. Anonymkode: 41b9c...d25 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #14 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 10.45): Ja. Generelt sett så holder folk seg med de de ble kjent med fra skoleårene. Og kan være nokså seige og mistroiske til nytt blod. Internasjonale studenter har klaget på dette i årevis. Det er vanskelig nok for de av oss som er født her også. Det er enda verre vil jeg si på de mindre plassene rundt. Mange er rett og slett ikke interesserte i å utvide sin krets noe særlig, og er fornøyde med vennene de har. Ellers er folk ganske konservative når det kommer til livsstil. Konform trygghet settes stor pris på. Skiller du deg ut for mye så slår det gamle bedehus genet fort inn og sosial ekskludering følger. Joda, det finnes nok lignende tendenser andre plasser i Norge også. Men nå snakker vi spesifikt om Stavanger. Hvis du ønsker venner her så anbefaler jeg deg å heller forsøke blant folk som kommer utenfra, enten det er Norge eller verden generelt. Anonymkode: e7577...0e1 Bedehus-referansen er forsiktig sagt malplassert i sammenhengen du bruker den. Det er ikke mange byer i Norge som gjennom flere hundre år har vært mer internasjonale og åpne enn Stavanger. Den kristne lekmannsbevegelsen som for 100 år siden hadde et visst fotfeste i byen var primært et folkelig og sosialt progressivt opprør mot geistelige og borgerlige eliter. Anonymkode: cd420...ded 2 1
Fru Uperfekt Skrevet 6. juni 2024 #15 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 10.02): Ikke en åstand, men noe jeg har hørt Anonymkode: 5ce1f...9aa I forhold til Bergensere ja i forhold til Oslo folk nei
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #16 Skrevet 6. juni 2024 Har ei nær venninne fra Stavanger her i byen. De andre er bergerenere og nordlendinger bosatt i Stavanger. Tror jeg har tre nordlendinger som venner og det er et litt annet lynne på dem, i positiv forstand 😊 Anonymkode: cecb1...6cd
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #17 Skrevet 6. juni 2024 Jeg flyttet hit for 6 mnd siden og stortrives. Fått masse venner og omgangskrets både mannen og jeg. Hyggelige naboer, kjekk barnehage til ungen og generelt ett veldig bra sted 😊 Anonymkode: 3b9fc...f9f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #18 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 10.25): Nei, ikke Stavanger men bygdene rundt JA. Jæren, Ryfylke osv! Anonymkode: c67a3...8a6 Motsatt, kjempe koselige folk på Jæren, aldri møtt et uhøflig menneske her. Anonymkode: 052dc...778 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #19 Skrevet 6. juni 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Bedehus-referansen er forsiktig sagt malplassert i sammenhengen du bruker den. Det er ikke mange byer i Norge som gjennom flere hundre år har vært mer internasjonale og åpne enn Stavanger. Den kristne lekmannsbevegelsen som for 100 år siden hadde et visst fotfeste i byen var primært et folkelig og sosialt progressivt opprør mot geistelige og borgerlige eliter. Anonymkode: cd420...ded Tuller du? Hvis du har snakket med noen som har levd i Stavanger før 1970 så hadde du visst hvor lite sprek og internasjonal byen var før oljen kom. Det var en sovende, stusselig by. Med smale gater og sinn. Den bedehus mentaliteten som sitter igjen er ikke så mye kristen som at den dyrker en del av de samme seige holdningene om konformitet og skepsis til det nye. "Må'kje tro du e någe!". At du prøver å selge byen som en internasjonal, åpensindig metropol i en historisk sammenheng er jo bare rasende festlig. Anonymkode: e7577...0e1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #20 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Motsatt, kjempe koselige folk på Jæren, aldri møtt et uhøflig menneske her. Anonymkode: 052dc...778 Hyggelige mot hverandre ja,de innfødte😅 Er kjent sak bygde folk på jæren,MEN spesielt i Ryfylke ikke er så fan av innflyttere.. Tenker mest på langt utpå jæren. Etter bryne!! Nærbø og Varhaug er ille😱 Klepp og Bryne er jo nærmest by og ikke bygd,så tenker på steder lengre utpå jæren. Anonymkode: c67a3...8a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå