Gå til innhold

Eneste grunnen til at jeg skal studere IT er fordi jeg vil ha hjemmekontor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke slitt mentalt ett minutt i mitt liv, der er jeg heldig stilt, så nå vrir du ordene mine i feil retning.

Mentalt har man godt av omgang med andre mennesker, de fleste av oss er sosiale vesener, uansett hvor godt man ser det selv. Så jeg merker jeg sprudler mer og jevnt over er lykkeligere når jeg jevnlig har fysisk interaksjon med andre. Men lett blir litt muttere om jeg kun jobber med en skjerm i 2-3 dager. 

Anonymkode: 8c51d...a0e

Så du merker godt hva som gjelder for deg, og dermed er fasiten for alle? Mens vi som merker noe helt annet for oss selv, tar feil, og ikke ser det selv?

Anonymkode: 8a89d...9ef

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Som den siterte sier, det er DIN opplevelse. Bare fordi du blir muttere av å sitte foran en skjerm i 2-3 dager i strekk betyr ikke at resten av oss blir det. JEG blir helt utslitt og fullstendig utappet for energi når jeg må inn på kontoret. Hater det, selv om jeg selvfølgelig er trivelig på kontoret og folk er hyggelige. Jeg stortrives hjemme, når jeg er ferdig med arbeidet mitt har jeg masse energi resten av dagen til trening, gå tur, møte venner eller bare sitte inne å kose meg. Disse tingene orker jeg ikke etter en lang dag på kontoret med pendling, kolletiv transport, småprat hele dagen, forstyrrelser i arbeid.. folk er forskjellige.

2-3 dager i strekk gir meg glede, godt humør og masse energi. Har heldigvis en sjef som forstår dette, så jeg har hjemmekontor mesteparten av tiden.(og har jobbet flere steder der jeg alltid krever dette ved ansettelse)

Anonymkode: d7e32...0c8

Samme her. Har dessverre bare hjemmekontor to dager i uken, men målet er å finne en jobb med mer enn det. :P

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du merker godt hva som gjelder for deg, og dermed er fasiten for alle? Mens vi som merker noe helt annet for oss selv, tar feil, og ikke ser det selv?

Dette!

Anonymkode: d2eed...6ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror det er veldig liten andel IT-folk som har 100% hjemmekontor.  

Anonymkode: e3917...8f9

Jeg jobber i en av landets største IT-bedrifter og har nesten bare hjemmekontor. Er flere andre på min avdeling som er 100% hjemme.

Anonymkode: 3882d...a31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tipper TS er proppfull av angst og depresjon og i tillegg av den "introverte" typen, derfor ønsker hun en slik arbeidshverdag. 

Anonymkode: c70c4...c3b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tror det er veldig liten andel IT-folk som har 100% hjemmekontor.  

Vi er nok overraskende mange 😅

Anonymkode: 56108...db3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Som den siterte sier, det er DIN opplevelse. Bare fordi du blir muttere av å sitte foran en skjerm i 2-3 dager i strekk betyr ikke at resten av oss blir det. JEG blir helt utslitt og fullstendig utappet for energi når jeg må inn på kontoret. Hater det, selv om jeg selvfølgelig er trivelig på kontoret og folk er hyggelige. Jeg stortrives hjemme, når jeg er ferdig med arbeidet mitt har jeg masse energi resten av dagen til trening, gå tur, møte venner eller bare sitte inne å kose meg. Disse tingene orker jeg ikke etter en lang dag på kontoret med pendling, kolletiv transport, småprat hele dagen, forstyrrelser i arbeid.. folk er forskjellige.

2-3 dager i strekk gir meg glede, godt humør og masse energi. Har heldigvis en sjef som forstår dette, så jeg har hjemmekontor mesteparten av tiden.(og har jobbet flere steder der jeg alltid krever dette ved ansettelse)

Mange slet stort gjennom pandemien, særlig unge som bodde alene. Og det preger faktisk fortsatt enkelte i dag. (jobber på en arbeidsplass med relativt lav snittalder, og 100+ ansatte) 

Merkelig hvordan alle introverter tror at alle er like, og ikke ser de dette var veldig tungt for. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg forsvarer jo hvordan jeg føler det om hjemmekontor. 

Om jeg skrev "alle", da hadde du hatt grunn til å føle deg truffet, men ikke når jeg sier at jeg blir litt muttere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Samme her. Har dessverre bare hjemmekontor to dager i uken, men målet er å finne en jobb med mer enn det. :P

Dette!

Gud så personlig krenket dere blir av hvordan jeg helst vil ha det..... 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hjemmekontor og det er gull. Åpnet landskap er et helvete for folk som tenker på jobben.

Anonymkode: f169f...8ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye hjemmekontor, og styrer dette selv siden jeg har lang pendlervei til kontoret (tre timer per dag). Veldig heldig med å ha en så fleksibel arbeidsplass.

Når det er sagt så er hjemmekontor dørgende kjedelig. Helt avhengig av å komme meg på kontoret noen dager i uka, møte kollegaer og se noe annet enn innsiden på dette huset jeg bor i. Har merket i perioder da jeg har vært 100 prosent på hjemmekontor, at min psykiske helse blir dårligere. Sier ikke at det gjelder for alle - der er vi jo ulike - men man kan ikke være helt sikker på hvordan man trives med hjemmekontor før man har forsøkt det over lenger tid. Å være på hjemmekontor stiller høye krav til at du kan motivere og lede deg selv. 

Å velge en utdanningsretning primært for behovet for hjemmekontor synes jeg er dumt. For det første er det ikke sikkert du vil trives med hjemmekontor (med mindre du har forsøkt det før og vet det fungerer for deg). For det andre er det ingen garanti at du finner en arbeidsgiver som vil gi deg hjemmekontor. Ikke alle med informatikk-utdannelse har det. 

Informatikk er dessuten et tungt studie hvis man ikke er interessert i det. Håper for din del at gnisten kommer etter hvert. Utrolig kjipt å ha en jobb man ikke er interessert i, og jeg tror helt ærlig det blir vanskelig å gjøre en god jobb innenfor det feltet uten en viss interesse og utforskertrang. 

Anonymkode: 8ef44...058

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gud så personlig krenket dere blir av hvordan jeg helst vil ha det..... 

Personlig krenker faktisk 😂 Er jo du selv som skriver dette, som om det er en fasit for alle:

22 hours ago, AnonymBruker said:

Mentalt har man godt av omgang med andre mennesker, de fleste av oss er sosiale vesener, uansett hvor godt man ser det selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er nok overraskende mange 😅

Hva legger du i "overraskende mange"? Hvor mange prosent mener du har 100% hjemmekontor? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 9.23):

Jeg har søkt på informatikk og skal begynne til høsten. Men skal jeg være ærlig så er eneste grunnen til at jeg valgte dette fordi jeg vil sikre at jeg får ha hjemmekontor 100%. Er ærlig talt ikke spesielt interessert i programmering. Men håper interessen skal ta seg opp underveis i studiene. Har ingen erfaring med programmering, men har begynt å se noen videoer på youtube og holder ut maks 5 minutter før jeg mister interessen.

Bør jeg være bekymret? Er jente forresten.

Anonymkode: b8a0c...1fb

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 12.20):

Skal du bli flink innen IT må du ha en lidenskap i faget. Til å utforske og lære. Være kreativ. De beste innen IT satt foran dataen i tusentall av timer på gutte(pike)-rommet opp gjennom oppveksten. 
Har du ikke hatt/har denne lidenskap vil jeg påstå IT-studier er fullstendig bortkastet. 

Anonymkode: fa09b...c4e

Nei nå får du gi deg. Makan til sprøyt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 12.20):

Det er ikke sikkert 100% hjemmekontor er så stas som du tror ts. Jeg har fått tilrettelegging pga helsen min og jobber 100% hjemmefra. Må innrømme at det er dørgende kjedelig og lite motiverende. Alle andre er jo på kontoret og diskuterer og ordner også får jeg bare mail om at «nå har vi funnet ut at vi gjør det sånn».

2-3 dager i uka på kontoret hadde betydd mye!

Med det sagt, IT jobber garanterer ikke hjemmekontor. Min mann jobber i IT og må møte opp pga kritisk utstyr, taushetsplikter, drift og vedlikehold som kun kan gjøres fra fysisk lokasjon.

Jeg er forøvrig økonom, null stress å få utført oppgavene mine hjemmefra.

Anonymkode: 252c8...3af

Ja, man må holde seg unna steder som krever sikkerhetsklarering og slike ting :laugh:

Annonse
Skrevet (endret)

Endret av Disney Adult
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Mange slet stort gjennom pandemien, særlig unge som bodde alene. Og det preger faktisk fortsatt enkelte i dag. (jobber på en arbeidsplass med relativt lav snittalder, og 100+ ansatte) 

Merkelig hvordan alle introverter tror at alle er like, og ikke ser de dette var veldig tungt for. 

Hvem har sagt at vi ikke ser dette? Vi har da ikke noe imot at andre ønsker å være på kontoret, vi er nok i større grad enn andre opptatt av at folk skal ha mest mulig frihet til å jobbe slik de ønsker. 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forsvarer jo hvordan jeg føler det om hjemmekontor. 

Om jeg skrev "alle", da hadde du hatt grunn til å føle deg truffet, men ikke når jeg sier at jeg blir litt muttere. 

Du glemte å sitere deg selv på "Mentalt har man godt av omgang med andre mennesker, de fleste av oss er sosiale vesener, uansett hvor godt man ser det selv. "

Det er ikke bare dere ekstroverte som er istand til å se hva som er best for dere selv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem har sagt at vi ikke ser dette? Vi har da ikke noe imot at andre ønsker å være på kontoret, vi er nok i større grad enn andre opptatt av at folk skal ha mest mulig frihet til å jobbe slik de ønsker. 

Du glemte å sitere deg selv på "Mentalt har man godt av omgang med andre mennesker, de fleste av oss er sosiale vesener, uansett hvor godt man ser det selv. "

Det er ikke bare dere ekstroverte som er istand til å se hva som er best for dere selv.

Amen. Som leder ser jeg lett hvem som klarer å ta hensyn til de aller fleste på kontoret. 

Anonymkode: 65420...8eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 6/2/2024 at 9:23 AM, AnonymBruker said:

Jeg har søkt på informatikk og skal begynne til høsten. Men skal jeg være ærlig så er eneste grunnen til at jeg valgte dette fordi jeg vil sikre at jeg får ha hjemmekontor 100%. Er ærlig talt ikke spesielt interessert i programmering. Men håper interessen skal ta seg opp underveis i studiene. Har ingen erfaring med programmering, men har begynt å se noen videoer på youtube og holder ut maks 5 minutter før jeg mister interessen.

Bør jeg være bekymret? Er jente forresten.

Anonymkode: b8a0c...1fb

Ja, du har grunn til å være bekymret. De som studerte av andre grunner enn interesse og engasjement fullførte aldri, så mange som rundt 50% falt fra når det var gått tre år. Gutt eller jente kunne jeg ikke se store forskjellen på, de to jentene som virkelig var interesserte fullførte med oss andre. Å håpe at interessen tar seg opp kan man jo alltids gjøre, men jeg vil si det kan bli vanskelig, da studiet blir mer utfordrende etter hvert som tiden går, faglig sett.

Anonymkode: 085ed...75c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg dæver. Nå er det jo oss «introverte» som sier at folk er forskjellig og har forskjellig behov, mens DU drar alle over en kam og skriver ganske bastante påstander om at «alle trenger å være på kontoret uansett om de vet eller ikke». Det er jo du som påstår alle er like, ikke oss. Hvordan du klarer å anklage oss for å gjøre nøyaktig det du driver med når alt står her svart på hvitt er utrolig. 

Mange stortrivdes også igjennom korona, personlig var det det beste året jeg har hatt i arbeidslivet. den værste delen med korona var jo at man ikke fikk møte venner og familie, ikke at man ikke kunne være på kontoret (selv om noen også savnet det). Men det er en grunn til at hjemmekontor nå er noe mange ønsker, i det minste en fleksiløsning. Det er fordi ikke alle trives på kontoret men har vært tvunget til det i årevis. Alle er forskjellig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...