AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #21 Skrevet 2. juni 2024 Det er ikke sikkert 100% hjemmekontor er så stas som du tror ts. Jeg har fått tilrettelegging pga helsen min og jobber 100% hjemmefra. Må innrømme at det er dørgende kjedelig og lite motiverende. Alle andre er jo på kontoret og diskuterer og ordner også får jeg bare mail om at «nå har vi funnet ut at vi gjør det sånn». 2-3 dager i uka på kontoret hadde betydd mye! Med det sagt, IT jobber garanterer ikke hjemmekontor. Min mann jobber i IT og må møte opp pga kritisk utstyr, taushetsplikter, drift og vedlikehold som kun kan gjøres fra fysisk lokasjon. Jeg er forøvrig økonom, null stress å få utført oppgavene mine hjemmefra. Anonymkode: 252c8...3af 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #22 Skrevet 2. juni 2024 Skal du bli flink innen IT må du ha en lidenskap i faget. Til å utforske og lære. Være kreativ. De beste innen IT satt foran dataen i tusentall av timer på gutte(pike)-rommet opp gjennom oppveksten. Har du ikke hatt/har denne lidenskap vil jeg påstå IT-studier er fullstendig bortkastet. Anonymkode: fa09b...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #23 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke sikkert 100% hjemmekontor er så stas som du tror ts. Jeg har fått tilrettelegging pga helsen min og jobber 100% hjemmefra. Må innrømme at det er dørgende kjedelig og lite motiverende. Alle andre er jo på kontoret og diskuterer og ordner også får jeg bare mail om at «nå har vi funnet ut at vi gjør det sånn». 2-3 dager i uka på kontoret hadde betydd mye! Med det sagt, IT jobber garanterer ikke hjemmekontor. Min mann jobber i IT og må møte opp pga kritisk utstyr, taushetsplikter, drift og vedlikehold som kun kan gjøres fra fysisk lokasjon. Jeg er forøvrig økonom, null stress å få utført oppgavene mine hjemmefra. Anonymkode: 252c8...3af Mental helse er også en del av det. Det var mange som slet stort under Korona da de henter mye av sitt sosiale på jobben. Selv om det virker forlokkende å være alene hele dagen så vil det slite veldig på etterhvert. Merker det godt selv om jeg har familie og det er mange møter, at 2-3 dager i strekk hjemme ikke er helt bra for humøret. Anonymkode: 8c51d...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #24 Skrevet 2. juni 2024 2 minutter siden, Summeer said: Som leder innen it kan jeg si at du får mest sannsynlig ikke 100% hjemmekontor. Mye av jobben forutsetter samarbeid og utforsking sammen med andre, og man jobber i team med kontordager. Mange arbeidsgivere ligger på 50/50 kontor/hjemme men det går i faser og forutsetter at du er selvstendig nok til å jobbe på egenhånd. Juniorene bør være mer på kontoret enn seniorene, og det er vanskelig å «oppdages» for spennende prosjekter og dermed også lønn og utviklingsmuligheter dersom du gjemmer deg hjemme. Enig. Men selv om seniorer kan klare seg med mye hjemmekontor så har åpenbart juniorene fordel av at seniorene er på kontoret. Det er nok også hvorfor arbeidsgiverne prøver å få seniorene til å være mer på kontoret enn seniorene selv hadde foretrukket. Ser noen her si at 100% hjemmekontor fungerte under Korona. Hos oss fungerte det for seniorene, men ikke for de nyansatte. Selv om man i teorien kan ta alt på Teams så fungerte det ikke i praksis. Finnes sikkert enkelte arbeidsplasser som får til 100% hjemmekontor, men siden nærmest samtlige arbeidsgivere etter Korona valgte å gå tilbake til minst noe vanlig kontor så var det nok veldig få arbeidsgivere som syntes 100% hjemmekontor fungerte best. Anonymkode: e3917...8f9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #25 Skrevet 2. juni 2024 Du bør nok heller satse på å bli "Tradwife" eller et annet yrke du faktisk har en interesse for som kan gjøres hjemmefra. Spåkone, Kundeservice, Massør, Frisør etc. Anonymkode: b8345...e15
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #26 Skrevet 2. juni 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Mental helse er også en del av det. Det var mange som slet stort under Korona da de henter mye av sitt sosiale på jobben. Selv om det virker forlokkende å være alene hele dagen så vil det slite veldig på etterhvert. Merker det godt selv om jeg har familie og det er mange møter, at 2-3 dager i strekk hjemme ikke er helt bra for humøret. Anonymkode: 8c51d...a0e Vi er også mange med stikk motsatte opplevelser, at hjemmekontor reddet vår mentale helse. Har aldri hatt det bedre, og det finnes ikke noen fasit på hva som "vil skje etter hvert". Hvis man sliter etter 2-3(!) dager alene har man kanskje andre problemer. Flere lykkelige år på hjemmekontor her. Sjefen fant ut at frihet til å velge fungerer best. Noen av oss velger fullt hjemme, noen få full tilstedeværelse. De fleste har valgt en kombo. Alle er fornøyd, og jobbene blir gjort. Anonymkode: 8a89d...9ef 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #27 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber på en plass der det er mye hjemmekontor. Er i praksis bare resepsjonen og IT gruppen som må være fysisk på kontoret, sistnevnte da de også må handtere fysisk utstyr og med det være tilgjengelige. Uansett. Du skal være vanvittig interessert i fagfeltet ditt om du skal holde ut med å sitte hjemme for deg selv og jobbe med det samme dag etter dag. Nå jobber jeg med noe jeg liker, og da er det lett å komme seg opp tidlig, hente kaffe, og sette seg ned foran skjermen, og dagen går raskt unna. Men tenker med gru på hvordan det ville vært å ha et-par av sommerjobbene jeg har hatt opp gjennom fra hjemmekontor, om jeg ikke måtte vært fysisk på plass, og også hatt det sosiale med kollegaer, så ville hver dag vært uendelig lang og krevende. Anonymkode: 8c51d...a0e Stemmer. Det kan være veldig fint med hjemmekontor, men du må være motivert for å sette deg ned foran skjermen. Hvis du ikke liker fagfeltet ditt, så blir det umulig å opprettholde motivasjonen. Anonymkode: 3b53e...737 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #28 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser noen her si at 100% hjemmekontor fungerte under Korona. Hos oss fungerte det for seniorene, men ikke for de nyansatte. Selv om man i teorien kan ta alt på Teams så fungerte det ikke i praksis. Finnes sikkert enkelte arbeidsplasser som får til 100% hjemmekontor, men siden nærmest samtlige arbeidsgivere etter Korona valgte å gå tilbake til minst noe vanlig kontor så var det nok veldig få arbeidsgivere som syntes 100% hjemmekontor fungerte best. Anonymkode: e3917...8f9 Det var jeg som skrev det, og kom på her at jeg husket litt feil når jeg leste ditt innlegg. Vi stengte aldri kontoret, blant annet ble de nyansatte tatt i mot, og hadde alltid seniorer tilgjengelige, de var hjemme en og annen dag når det var rutineoppgaver. Det samme gjaldt de som etterhvert kunne begrunne hvorfor hjemmekontoret ikke fungerte. Det er fortsatt slik at det er en sterk forventning til at juniorene skal være mest mulig inne og jobbe med team. Og at de som er mer erfarne også skal være synlige i miljøet. Anonymkode: 8c51d...a0e
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #29 Skrevet 2. juni 2024 IT er heller ikke lengre en garantert arbeidsplass. Nå med AI / kunstig intelligens har junior utviklere blitt overflødige. Mange nyutdannede selv A studenter får ikke jobb lenger. https://www.kode24.no/artikkel/studenter-innkalt-pa-informasjonsmote-om-oppstart-for-a-fa-kontraktene-avbrutt/81308818 Anonymkode: b8345...e15
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #30 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi er også mange med stikk motsatte opplevelser, at hjemmekontor reddet vår mentale helse. Har aldri hatt det bedre, og det finnes ikke noen fasit på hva som "vil skje etter hvert". Hvis man sliter etter 2-3(!) dager alene har man kanskje andre problemer. Flere lykkelige år på hjemmekontor her. Sjefen fant ut at frihet til å velge fungerer best. Noen av oss velger fullt hjemme, noen få full tilstedeværelse. De fleste har valgt en kombo. Alle er fornøyd, og jobbene blir gjort. Anonymkode: 8a89d...9ef Kunne ikke vært mer enig. Hjemmekontor kan være det beste alternativet for noen av oss. Anonymkode: 3b53e...737 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #31 Skrevet 2. juni 2024 Hvorfor kunne ikke heller ts satset på en utdanning innen regnskap? Hvis mye hjemmekontor er målet. De jeg kjenner som har mye hjemmekontor jobber innen regnskap. Anonymkode: fa09b...c4e 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #32 Skrevet 2. juni 2024 Det finnes andre fagområder som gjør at du kan få hjemmekontor. Jobber i administrasjonen i det offentlige så er det alt slags fagområder som økonomi, juss, ingeniør, naturforvalter, samfunnsviter osv som har kontorjobb med mulighet for hjemmekontor. Du må bare få en arbeidsgiver som tilbyr hjemmekontor og heller studere noe du er interessert i. Anonymkode: 6675c...078 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #33 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har vel ingenting i arbeidslivet å gjøre med denne holdningen Anonymkode: e391b...8a3 Det beste er om hun søker uføretrygd. Anonymkode: ad3bb...921
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #34 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er ikke sikkert 100% hjemmekontor er så stas som du tror ts. Jeg har fått tilrettelegging pga helsen min og jobber 100% hjemmefra. Må innrømme at det er dørgende kjedelig og lite motiverende. Alle andre er jo på kontoret og diskuterer og ordner også får jeg bare mail om at «nå har vi funnet ut at vi gjør det sånn». 2-3 dager i uka på kontoret hadde betydd mye! Med det sagt, IT jobber garanterer ikke hjemmekontor. Min mann jobber i IT og må møte opp pga kritisk utstyr, taushetsplikter, drift og vedlikehold som kun kan gjøres fra fysisk lokasjon. Jeg er forøvrig økonom, null stress å få utført oppgavene mine hjemmefra. Anonymkode: 252c8...3af Lærer på høyskolen har mye hjemmekontor. Anonymkode: ad3bb...921
Fountaine Skrevet 2. juni 2024 #35 Skrevet 2. juni 2024 Har hørt om et par tilfeller der folk blir tilbudt permanent hjemmekontor innen IT.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #36 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vi er også mange med stikk motsatte opplevelser, at hjemmekontor reddet vår mentale helse. Har aldri hatt det bedre, og det finnes ikke noen fasit på hva som "vil skje etter hvert". Hvis man sliter etter 2-3(!) dager alene har man kanskje andre problemer. Flere lykkelige år på hjemmekontor her. Sjefen fant ut at frihet til å velge fungerer best. Noen av oss velger fullt hjemme, noen få full tilstedeværelse. De fleste har valgt en kombo. Alle er fornøyd, og jobbene blir gjort. Anonymkode: 8a89d...9ef Jeg har ikke slitt mentalt ett minutt i mitt liv, der er jeg heldig stilt, så nå vrir du ordene mine i feil retning. Mentalt har man godt av omgang med andre mennesker, de fleste av oss er sosiale vesener, uansett hvor godt man ser det selv. Så jeg merker jeg sprudler mer og jevnt over er lykkeligere når jeg jevnlig har fysisk interaksjon med andre. Men lett blir litt muttere om jeg kun jobber med en skjerm i 2-3 dager. Anonymkode: 8c51d...a0e 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #37 Skrevet 2. juni 2024 Fountaine skrev (10 minutter siden): Har hørt om et par tilfeller der folk blir tilbudt permanent hjemmekontor innen IT. Det er vel kun om du er kjempeflink nerd. Anonymkode: b8345...e15
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #38 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har glemt et vesentlig poeng her, TS. Skal du jobbe med programmering må du ha noe å programmere. Og det trenger du kontakt med andre for å få til. Dermed må du nok også belage deg på å møte opp på kontoret noen ganger. Jeg er siviløkonom og mange administrative jobber er ganske frie. Jeg kan sitte hjemme når det passer (er prosjektleder i en stor norsk bedrift), men det er jo støtt og stadig møter og ting som skjer på kontoret. Sitter hjemme 2-3 dager i uken, primært når jeg har mye møter på teams. Du MÅ ikke studere IT for å kunne sitte hjemme, men ta iaf en utdanning som gir jobber som skjer fra en pc og ikke er for avhengige av andre hele tiden. Anonymkode: a2d1f...9b0 I mitt firma har vi mange utviklere på 100% hjemmekontor. De er kun på kontoret et par ganger i året. Snakkes på Teams. Funker helt fint. Anonymkode: 47fef...552
Vaskeklut1 Skrevet 2. juni 2024 #39 Skrevet 2. juni 2024 Jeg er maskiningeniør og har 100% hjemmekontor. Som mange andre har påpekt også så er det jo faktisk sånn at de fleste arbeidsoppgaver fint kan utføres hjemmefra, hvilket betyr at det handler mer om firmaet enn om selve jobben. En del av min jobb er programmering, og jeg har erfart det samme at når man forsøker å starte med YouTube kurs så er de tørre og lite motiverende. Jeg kan varmt anbefale Scrimba, hvor jeg har lært å front end programmere, til punktet hvor jeg ville kunnet få jobb som front end utvikler. Jeg kjenner flere som jobber 100% remote, så det er absolutt mulig. Jeg tror dog det er noe enklere hvis det er lite firma, da det ofte er mer rom for individuelle ordninger der. hvorfor ønsker du å ha 100% hjemmekontor?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #40 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke slitt mentalt ett minutt i mitt liv, der er jeg heldig stilt, så nå vrir du ordene mine i feil retning. Mentalt har man godt av omgang med andre mennesker, de fleste av oss er sosiale vesener, uansett hvor godt man ser det selv. Så jeg merker jeg sprudler mer og jevnt over er lykkeligere når jeg jevnlig har fysisk interaksjon med andre. Men lett blir litt muttere om jeg kun jobber med en skjerm i 2-3 dager. Anonymkode: 8c51d...a0e Som den siterte sier, det er DIN opplevelse. Bare fordi du blir muttere av å sitte foran en skjerm i 2-3 dager i strekk betyr ikke at resten av oss blir det. JEG blir helt utslitt og fullstendig utappet for energi når jeg må inn på kontoret. Hater det, selv om jeg selvfølgelig er trivelig på kontoret og folk er hyggelige. Jeg stortrives hjemme, når jeg er ferdig med arbeidet mitt har jeg masse energi resten av dagen til trening, gå tur, møte venner eller bare sitte inne å kose meg. Disse tingene orker jeg ikke etter en lang dag på kontoret med pendling, kolletiv transport, småprat hele dagen, forstyrrelser i arbeid.. folk er forskjellige. 2-3 dager i strekk gir meg glede, godt humør og masse energi. Har heldigvis en sjef som forstår dette, så jeg har hjemmekontor mesteparten av tiden.(og har jobbet flere steder der jeg alltid krever dette ved ansettelse) Anonymkode: d7e32...0c8 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå