AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Skrevet 2. juni 2024 Jeg har søkt på informatikk og skal begynne til høsten. Men skal jeg være ærlig så er eneste grunnen til at jeg valgte dette fordi jeg vil sikre at jeg får ha hjemmekontor 100%. Er ærlig talt ikke spesielt interessert i programmering. Men håper interessen skal ta seg opp underveis i studiene. Har ingen erfaring med programmering, men har begynt å se noen videoer på youtube og holder ut maks 5 minutter før jeg mister interessen. Bør jeg være bekymret? Er jente forresten. Anonymkode: b8a0c...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #2 Skrevet 2. juni 2024 Jepp, du har god grunn til å være bekymret. Informatikk er rimelig tørt og heavy studium i utgangspunktet, og du bør absolutt ha en drivkraft ut over at du tror at en bachelor i informatikk gir deg gode muligheter til å tilbringe yrkeslivet hjemme. Faktisk en av de dårligste begrunnelsene for linjevalg jeg har hørt … På den annen side: kjenner en som hadde null interesse av IT-relaterte ting, som i løpet av sine fem år i Trondheim ble en koder i særklasse. Vedkommende er riktig nok et mattehue og superstrukturert. Anonymkode: 7d830...0d1 10
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #3 Skrevet 2. juni 2024 Er du ikke motivert, så tror jeg du bare kan drite i å studere informatikk. Anonymkode: 1714e...e0f 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #4 Skrevet 2. juni 2024 Tror det er veldig liten andel IT-folk som har 100% hjemmekontor. Anonymkode: e3917...8f9 11 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #5 Skrevet 2. juni 2024 50 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har søkt på informatikk og skal begynne til høsten. Men skal jeg være ærlig så er eneste grunnen til at jeg valgte dette fordi jeg vil sikre at jeg får ha hjemmekontor 100%. Er ærlig talt ikke spesielt interessert i programmering. Men håper interessen skal ta seg opp underveis i studiene. Har ingen erfaring med programmering, men har begynt å se noen videoer på youtube og holder ut maks 5 minutter før jeg mister interessen. Bør jeg være bekymret? Er jente forresten. Anonymkode: b8a0c...1fb Du har ingenting å gjøre i IT. Anonymkode: ee970...8b0 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #6 Skrevet 2. juni 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du har ingenting å gjøre i IT. Anonymkode: ee970...8b0 Har vel ingenting i arbeidslivet å gjøre med denne holdningen Anonymkode: e391b...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #7 Skrevet 2. juni 2024 Tror du vil slite. Selv om du fullfører, så er det lett å bli utbrent av en jobb man misliker og ikke har interesse for. Man skal like hverdagen. En hverdag med dødskjedelige arbeidsoppgaver - hjemme alene - høres ikke heldig ut. Anonymkode: 0daa8...62d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #8 Skrevet 2. juni 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Tror det er veldig liten andel IT-folk som har 100% hjemmekontor. Anonymkode: e3917...8f9 Å jobbe 1 dag i uken med hjemmekontor er vanlig. Vet også om folk som har individuelle tilpasninger hvor de kommer litt senere på kontoret og går litt tidligere for å kunne levere og hente barna i barnehagen. Og så jobber de tilbake de timene på kvelden. I tillegg til at det ofte er lett å kunne være hjemme om man må vente på elektriker eller lignende. Så IT-jobber er ofte flotte med tanke på tilpasning. Men 100% hjemmekontor er ikke vanlig. Anonymkode: e3917...8f9 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #9 Skrevet 2. juni 2024 Hvorfor i all verden vil du ha 100 % hjemmekontor? Anonymkode: d596d...b67 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #10 Skrevet 2. juni 2024 Du har glemt et vesentlig poeng her, TS. Skal du jobbe med programmering må du ha noe å programmere. Og det trenger du kontakt med andre for å få til. Dermed må du nok også belage deg på å møte opp på kontoret noen ganger. Jeg er siviløkonom og mange administrative jobber er ganske frie. Jeg kan sitte hjemme når det passer (er prosjektleder i en stor norsk bedrift), men det er jo støtt og stadig møter og ting som skjer på kontoret. Sitter hjemme 2-3 dager i uken, primært når jeg har mye møter på teams. Du MÅ ikke studere IT for å kunne sitte hjemme, men ta iaf en utdanning som gir jobber som skjer fra en pc og ikke er for avhengige av andre hele tiden. Anonymkode: a2d1f...9b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #11 Skrevet 2. juni 2024 Jeg jobber på en plass der det er mye hjemmekontor. Er i praksis bare resepsjonen og IT gruppen som må være fysisk på kontoret, sistnevnte da de også må handtere fysisk utstyr og med det være tilgjengelige. Uansett. Du skal være vanvittig interessert i fagfeltet ditt om du skal holde ut med å sitte hjemme for deg selv og jobbe med det samme dag etter dag. Nå jobber jeg med noe jeg liker, og da er det lett å komme seg opp tidlig, hente kaffe, og sette seg ned foran skjermen, og dagen går raskt unna. Men tenker med gru på hvordan det ville vært å ha et-par av sommerjobbene jeg har hatt opp gjennom fra hjemmekontor, om jeg ikke måtte vært fysisk på plass, og også hatt det sosiale med kollegaer, så ville hver dag vært uendelig lang og krevende. Anonymkode: 8c51d...a0e 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #12 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du har glemt et vesentlig poeng her, TS. Skal du jobbe med programmering må du ha noe å programmere. Og det trenger du kontakt med andre for å få til. Dermed må du nok også belage deg på å møte opp på kontoret noen ganger. Jeg er siviløkonom og mange administrative jobber er ganske frie. Jeg kan sitte hjemme når det passer (er prosjektleder i en stor norsk bedrift), men det er jo støtt og stadig møter og ting som skjer på kontoret. Sitter hjemme 2-3 dager i uken, primært når jeg har mye møter på teams. Du MÅ ikke studere IT for å kunne sitte hjemme, men ta iaf en utdanning som gir jobber som skjer fra en pc og ikke er for avhengige av andre hele tiden. Anonymkode: a2d1f...9b0 Siviløkonom her også, forresten. Både jeg og studievenninner har mye fleksibilitet i hvor vi jobber fra, så det er en retning med mange muligheter til hybridløsninger. Men 100% er det ingen som gjør, av ulike årsaker, og jeg forstår heller ikke hvorfor man skal ønske det. Anonymkode: 8c51d...a0e
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #13 Skrevet 2. juni 2024 Skal ikke heller satse på å bli forfatter? Anonymkode: 30a59...0fc 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #14 Skrevet 2. juni 2024 Jobber i et stort IT selskap. Ingen har 100% hjemmekontor. Maks to dager i uken. Men mer og mer fokus på tilstedeværelse og heller tilpasning når det er noe spesielt. Du bør revurdere hva du har søkt på. Hvorfor vil du bare ha hjemmekontor? Anonymkode: b88ab...3a6 1
anonym35445 Skrevet 2. juni 2024 #15 Skrevet 2. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har søkt på informatikk og skal begynne til høsten. Men skal jeg være ærlig så er eneste grunnen til at jeg valgte dette fordi jeg vil sikre at jeg får ha hjemmekontor 100%. Er ærlig talt ikke spesielt interessert i programmering. Men håper interessen skal ta seg opp underveis i studiene. Har ingen erfaring med programmering, men har begynt å se noen videoer på youtube og holder ut maks 5 minutter før jeg mister interessen. Bør jeg være bekymret? Er jente forresten. Anonymkode: b8a0c...1fb Jeg har hatt programmering i år når jeg tok 2PY matte. Jeg synes det var vanskelig å ikke noe jeg interesserte meg for eller gadd å jobbe spesielt mye med. Men nå brukte jo vi kun en måned på det. Du skal jo studere det så det er sikkert noe helt annet. Er nokk spennende når du forstår det skikkelig og får det til. Noe man ikke for nokk tid til på VGs🥰. Ellers skal det sies att programmering er avansert og for spesielt interesserte og du bør være veldig flink i matte(typ 5/6 nivå). Læreren min pleide å si att man ikke trengte å lære seg orgentlig programmering i den matten jeg tok med mindre man skulle ha toppkarakter. Lykke til uansett da men ville tenkt meg om 2 ganger før du starter på no slikt som du egentlig ikke har noen Interesse av det🫶🏻. Endret 2. juni 2024 av anonym35445
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #16 Skrevet 2. juni 2024 Veldig få yrker/jobber hvor du er garantert hjemmekontor. Anonymkode: 30a59...0fc 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #17 Skrevet 2. juni 2024 Det er vel ingen garanti for hjemmekontor om man jobber med IT? Det er opp til arbeidsgiver å vurdere. Jeg jobber som jurist og har 80 % hjemmekontor, mem det er ikke fordi jeg er jurist, det er fordi jeg har en arbeidsgiver som syns det er greit og en sjef som selv er glad i hjemmekontor og stoler på de ansatte. Anonymkode: 32161...d65
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #18 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er vel ingen garanti for hjemmekontor om man jobber med IT? Det er opp til arbeidsgiver å vurdere. Jeg jobber som jurist og har 80 % hjemmekontor, mem det er ikke fordi jeg er jurist, det er fordi jeg har en arbeidsgiver som syns det er greit og en sjef som selv er glad i hjemmekontor og stoler på de ansatte. Anonymkode: 32161...d65 Det kan også variere mye over tid. Og med ledelse, som du sier. Før pandemien var det en klar forventning til fysisk oppmøte, og hjemmekontor var noe man tok en dag her og der. Under pandemien var vi 100% hjemme uten problemer. Etter pandemien har det vært mange diskusjoner da man ser fordelen av å ha et fysisk arbeidsmiljø, men også fordelen med hjemmekontorløsninger. Det ble aldri satt noen fast regel, men det er en forventning til at man jevnlig viser seg fysisk. Anonymkode: 8c51d...a0e
Summeer Skrevet 2. juni 2024 #19 Skrevet 2. juni 2024 Som leder innen it kan jeg si at du får mest sannsynlig ikke 100% hjemmekontor. Mye av jobben forutsetter samarbeid og utforsking sammen med andre, og man jobber i team med kontordager. Mange arbeidsgivere ligger på 50/50 kontor/hjemme men det går i faser og forutsetter at du er selvstendig nok til å jobbe på egenhånd. Juniorene bør være mer på kontoret enn seniorene, og det er vanskelig å «oppdages» for spennende prosjekter og dermed også lønn og utviklingsmuligheter dersom du gjemmer deg hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #20 Skrevet 2. juni 2024 Dette er nok sannsynligvis bare en ny variant av å sparke om oss som har hjemmekontor. Mange som er misunnelige og tror vi ikke løfter en finger. Min erfaring med IT-folk (jeg gjobber ikke med det selv) er forøvrig at de jobber mye, ofte langt utover vanlige arbeidstimer, hjemmekontor eller ei. Forskjellen er vel mer at man får jobbet mer i fred på hjemmedagene. Helt forståelig å sikte seg inn mot en bransje med muligheter for hjemmekontor, men da må de jo være noe man orker å konsentere seg om i mer enn fem minutter. Ellers venter det en overraskelse når man er ferdig utdannet, aldri hørt om IT-folk som ikke må løse saker. Anonymkode: 8a89d...9ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå