Gå til innhold

Spørsmål om vennebesøk når barna allerede har besøk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva praktiserer dere? 

Om barnet ditt har besøk av en venn og en annen forelder spør om barnet ditt vil leke med deres. Hva svarer du da? Jeg sier alltid at barnet mitt har besøk, men at deres barn også gjerne må komme. 

Om jeg spør om barnet mitt kan leke med deres og de har besøk kommer de med andre alternativer for datoer. 

Noen ganger tenker jeg det er fint de kan være bare de som var opprinnelig planen for ser det kan være utfordrende å være 3, men samtidig tenker jeg at det må de lære? Og at det ikke er greit å utestenge noen? 

Om det banker på døra og noen barn vil leke så sier jeg også ja. 

Hva gjør dere? 

Barna er 7 og 8 år gamle. 

Anonymkode: 76682...365

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakker med barna om hva de vil. 

Greit å ikke ville utstenge, men å være 3 er ikke noe barna lærer. Enten fungerer det eller ikke. 

Her i huset fungerer det ikke med 3. Har en 7 og 11 åring. 

Så her er de 2 og 2. Noe barna også ønsker da de trives bedre med en på besøk. 

Anonymkode: 8da2a...e72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på! Har 1 venn som ikke bryr seg om det kommer flere, men en annen venn vil helst at de bare er to sammen når h*n er på besøk.

Anonymkode: dfde1...a41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3 fungerer oftest veldig dårlig. 

Anonymkode: 75b4f...e13

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør som deg, sier at X er på besøk her nå men at Y gjerne kan komme her. Men om jeg er sliten eller de andre barna også har venner på besøk, foreslår jeg en annen dag om jeg ikke orker flere der og da. Det tenker jeg også er helt ok.

Anonymkode: 87f00...8c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på. Noen barn har behov for å styrke båndet til andre barn hvis de strever litt sosialt. Da ville jeg skjermet med 1:1. Eller hvis de leker veldig fint sammen 1:1 så ville jeg passet på at de fikk tid til det.

Og så er det andre ganger helt greit at alle som vil får bli med. Kommer det noen på døra, så får de inn.

Anonymkode: 3e322...c57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts 

Jeg ser også det kan være utfordrende med å være 3. 

Hva svarer dere da? Skriver dere at barnet har besøk og at det ikke passer? Eller skriver dere ikke noe om hvorfor det ikke passer? 

For hadde barnet bare kommet på døra føler jeg man må si ja? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hvilke barn. Noen av vennene klarer fint å leke tre stykker, mens andre begynner å utestenge. 

Anonymkode: 5c8e2...fe3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min er mindre, og har ikke opplevd at andre foreldre har ringt/sendt melding. Men hvis de hadde gjort det ville jeg foreslått et annet tidspunkt. Hvis det kommer et barn og ringer på får de selvfølgelig komme inn/mitt barn og besøk går ut og da skjer det alltid at mitt barn faller utenfor.  
Ja, man må lære å være flere sammen, men det gjør de hele dagen i barnehagen og når de leker sammen ute i gata. 

Anonymkode: 8383c...b57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts 

Hva svarer dere da? Skriver dere at barnet har besøk og at det ikke passer? Eller skriver dere ikke noe om hvorfor det ikke passer? 

Altså om man får en sms om det så kan man vel bare svare «akkurat nå passer det ikke. Hva med i morgen/annen dag?». Man trenger ikke å gni inn at barnet har besøk av et annet barn. Joda, kanskje det snakkes om på skolen eller noe. Men er man opptatt så er man opptatt. 
Kommer barnet på døren er det gjerne litt annerledes. Men kommer an på setting. Er det et nabobarn som barnet ofte er med etter skoletid så tåler nok det barnet å få beskjed om at akkurat nå passer det ikke, men hun/han må gjerne ringe på igjen dagen etter. Er jo ikke slik at barn må være med nabobarn hele tiden bare fordi det ringes på. Det må være ufattelig slitsomt. Tenk hvis vi selv hadde venner på døren konstant og måtte tatt de imot i tide og utide. 
Alternativt går det an å si «akkurat nå er Kari opptatt, kunne du kommet tilbake kl 18 så kan dere leke litt sammen før leggetid?». Så begrenses det litt. Da rekker barnet å være med besøket, samtidig som den som ringer på ikke blir helt avvist.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min er mindre, og har ikke opplevd at andre foreldre har ringt/sendt melding. Men hvis de hadde gjort det ville jeg foreslått et annet tidspunkt. Hvis det kommer et barn og ringer på får de selvfølgelig komme inn/mitt barn og besøk går ut og da skjer det alltid at mitt barn faller utenfor.  
Ja, man må lære å være flere sammen, men det gjør de hele dagen i barnehagen og når de leker sammen ute i gata. 

Ts 

Dette kan jo stemme. Men jeg har sittet i møter med skolen hvor mitt barn har vært utestengt og lærere og andre ikke klarer å stoppe utestengningen. Er kanskje derfor jeg har tenkt at det kan være lettere hjemme hvor man kan være mer på. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her praktiserer vi åpen dør. Men oftest så avtaler barna selv og drar på besøk til hverandre. Sjelden at jeg avtaler lekebesøk med andre foreldre. 

Tre går oftest helt bra, men noen barn synes tre blir litt kjedelig og vil helst ha vennen sin for seg selv. Helt greit at de føler sånn, men betyr ikke at man skal tilrettelegge for at de ikke skal leke flere sammen. Mange av barna som har strevet med dette kommer nå på besøk selv om de blir en liten gjeng og samholdet i klassen er bedre. De blir på en måte tryggere når de ser at de selv ikke blir avvist også. (Gutter 7-8 år) 

Anonymkode: 13ece...5f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts 

'Det passer litt dårlig i dag, men hva med onsdag?' 

Hvis barnet kommer på døra: 'I dag passer det ikke med flere på besøk, men kom gjerne tilbake i morgen, jeg kan avtale med mamma hvis du vil?'

For jo, av og til passer det ikke med mer enn ett barn på besøk. Om man har to-tre barn og hvert av dem har én på besøk f.eks så kan det noen dager være både nok og for mye. Man kan ha ting å gjøre som voksne som gjør at man ikke har tid til å megle konflikter som det er mer sannsynlig at oppstår mellom tre enn to. Man kan ha planer om å ta med barnet pluss ett besøk på en aktivitet der det ikke passer å ta med en til. Man kan ha hodepine, være sliten eller annet som gjør at tre blir for mye selv om to går greit.

Og så kommer det selvsagt litt an på alderen og aktivitetsnivået til ungene; to rolige niåringer som sitter og tegner eller bygger lego er noe annet enn seksåringer som henger i taklampa 😅

Anonymkode: d3002...d4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts 

Hvorfor det? 

Anonymkode: 7be76...c90

Gjest jegerrinne
Skrevet

Her så sa vi altid de  kunne komme.  Men her så var de en venne gjeng som altid var stort sett sammen samme hvor de var.

Når jeg vokste opp så var det normalt å bare gå til hverandre uten å avtale noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her praktiserer vi åpen dør. Men oftest så avtaler barna selv og drar på besøk til hverandre. Sjelden at jeg avtaler lekebesøk med andre foreldre. 

Tre går oftest helt bra, men noen barn synes tre blir litt kjedelig og vil helst ha vennen sin for seg selv. Helt greit at de føler sånn, men betyr ikke at man skal tilrettelegge for at de ikke skal leke flere sammen. Mange av barna som har strevet med dette kommer nå på besøk selv om de blir en liten gjeng og samholdet i klassen er bedre. De blir på en måte tryggere når de ser at de selv ikke blir avvist også. (Gutter 7-8 år) 

Legger til at jeg har ett barn som er trygg og relativt populær sosialt og som inkluderer alle. Derfor er jeg ekstra bevisst på at alle er velkommen her også. 

Dersom mitt barn ofte ikke fikk komme til andre, at han var usikker sosialt, opplevde jevnlig utestengelse og alle andre kjempet om å invitere hjem de populære (fine å leke med) på besøk og ikke på å inkludere alle hadde jeg nok ikke vært like raus. Men passet godt på den tiden mitt barn fikk med besøket som var invitert. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er døra åpen for alle😊 vi har 3 barn. Har vel vært 12 barn her på det meste, ingen avtaler med foreldre osv videre. Barna kommer stort sett syklende og ringer på😊 evnt avtaler de seg imellom på telefon. Barna våre er 7, 9 og 11.

Fungerer veldig fint her😁

Anonymkode: 82fc5...54c

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts 

Dette kan jo stemme. Men jeg har sittet i møter med skolen hvor mitt barn har vært utestengt og lærere og andre ikke klarer å stoppe utestengningen. Er kanskje derfor jeg har tenkt at det kan være lettere hjemme hvor man kan være mer på. 

Jeg skjønner tankegangen. Og som sagt er min mindre og går i barnehagen, i en barnehage der de er flinke til å øve på det sosiale og der mitt barn blir inkludert av de andre. Problemet er at han blir veldig sliten av det.
Utfordringen er vel heller at han var litt treig med det sosiale og sier selv at han blir sliten (og det blir bråkete) når flere skal leke sammen, samtidig som han leker veldig fint med en om gangen, så jeg ønsker å la han hvile litt i leken med en og bli trygg i relasjon med andre barn i settinger der han ikke blir veldig sliten og faller utenfor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner tankegangen. Og som sagt er min mindre og går i barnehagen, i en barnehage der de er flinke til å øve på det sosiale og der mitt barn blir inkludert av de andre. Problemet er at han blir veldig sliten av det.
Utfordringen er vel heller at han var litt treig med det sosiale og sier selv at han blir sliten (og det blir bråkete) når flere skal leke sammen, samtidig som han leker veldig fint med en om gangen, så jeg ønsker å la han hvile litt i leken med en og bli trygg i relasjon med andre barn i settinger der han ikke blir veldig sliten og faller utenfor.

Første barnet eller enebarn?

AnonymBruker
Skrevet

Overrasket over hvor mange her som er negative til at barn kan leke 3 og 3 eller flere. Skjønner det skaper en annen dynamikk, og det kan være ulike hensyn å ta. Men på generell basis er jeg helt enig med deg TS - dette er kjempefin læring for barn i den alderen. 

Ville bare fortsatt å praktisere det du gjør og ikke brydd meg nevneverdig om hva andre foreldre velger å gjøre. Om barna trives med det vil de etterhvert ta initiativ til det på egenhånd uansett (å være flere sammen altså).

Anonymkode: b543c...d4f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...