Gå til innhold

Er pretty privilege ekte?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"And then everyone clapped...", denne historien er så åpenbart falsk. Pretty privilege er en ting, det er nok mye sannhet i det, men du trengte ikke å overdrive en historie for å få fram poenget. 

Jeg føler meg heldig som er attraktiv, mtp at jeg er autist. Var så sosialt tilbakestående når jeg vokste opp (det er et faktisk sitat), at om jeg hadde vært stygg eller overvektig hadde jeg aldri hatt noe sjans. Mye ble tilgitt fordi jeg har et bra utseende, jeg har aldri hatt problem med å få partner for eksempel. Vennskap derimot fikk jeg ikke før jeg ble voksen, og hadde lært meg å tilpasse meg bedre sosialt. Jeg hadde sosial angst, og slet jo i tillegg med øyekontakt. Så det at gutter viste interesse for noen som nesten aldri snakket eller turte å se på dem lenge, hadde aldri skjedd om jeg ikke var attraktiv.

Anonymkode: 2a587...bda

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig, har funnet ut at jeg også aktivt bruker bitch face for å holde folk unna. Var ikke klar over det, men bruker alle kroppspråksmidler til å unngå det jeg vil unngå. 

Er jo faktisk ganske bitch, når jeg trodde jeg var forsiktig 😅 Men det er bitch for å beskytte det usikre indre som ikke vil ha noen nær, så fremt de ikke er trygge.

Anonymkode: 1770d...380

Jeg synes alle de som bruker bitch face, de er så tøffe!! Jeg tør ikke. Føler folk får helt sjokk, lol. At de ikke helt takler at noen ikke er interessert i dem. 😅😅😅😅 men jeg vet ikke. Kan være jeg ikke skjønner. 

Anonymkode: 84e10...fe0

AnonymBruker
Skrevet

"And then everyone clapped...", denne historien er så åpenbart falsk. Pretty privilege er en ting, det er nok mye sannhet i det, men du trengte ikke å overdrive en historie for å få fram poenget. 

Jeg føler meg heldig som er attraktiv, mtp at jeg er autist. Var så sosialt tilbakestående når jeg vokste opp (det er et faktisk sitat), at om jeg hadde vært stygg eller overvektig hadde jeg aldri hatt noe sjans. Mye ble tilgitt fordi jeg har et bra utseende, jeg har aldri hatt problem med å få partner for eksempel. Vennskap derimot fikk jeg ikke før jeg ble voksen, og hadde lært meg å tilpasse meg bedre sosialt. Jeg hadde sosial angst, og slet jo i tillegg med øyekontakt. Så det at gutter viste interesse for noen som nesten aldri snakket eller turte å se på dem lenge, hadde aldri skjedd om jeg ikke var attraktiv.

Du er en flink dame. ^^ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

At mennene ikke sjekket deg opp da du var uattraktiv betyr ikke at de ikke behandlet deg med respekt. 

Anonymkode: c8d12...603

Jeg har selv observert mange ganger at menn behandler kvinner de ikke synes er attraktive verre enn respektløst, og direkte stygt. Det sagt tror jeg dette er en oppførsel som primært utføres av menn som mener at kvinners eneste verdi ligger i å være sexy for menn, og å gi menn seksuell tilfredsstillelse. Slik ufin oppførsel mot kvinner de ikke finner attraktive er derfor en veldig god pekepinn på hvilke menn kvinner generelt bør styre unna for å ikke ende opp med mann som synes at du kun har verdi så lenge han synes du er ung nok og sexy nok. Dette er ikke potensielle livspartnere som vektlegger kjærlighet, samhørighet og lojalitet. At kvinner kun har verdi for dem om de har seksuell interesse for dem er ofte gjennomgående for deres holdninger og verdier, og det er ikke menn å satse på, selv om de er høflig og grei mot deg. Det vil ikke vare. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes alle de som bruker bitch face, de er så tøffe!! Jeg tør ikke. Føler folk får helt sjokk, lol. At de ikke helt takler at noen ikke er interessert i dem. 😅😅😅😅 men jeg vet ikke. Kan være jeg ikke skjønner. 

Vet ikke hvordan andre bitch face mennesker tenker.

Men takk 😅 Det er ganske flaut å innse det nå for det er jo ukomfortablt å gjøre andre ukomfortable, men det bare skjer i øyeblikket. Var uvitende til min grad av bitch. Men innser at jeg har pratet med folk jeg kjenner i etterkant, åh var så ukomfortabel bla bla, random fyr, som sikkert for min del gir meg litt eierskap over hendelsen og at jeg hadde "lov" til å være hard og lukket. Selv om jeg ikke tenkte over hvordan det ser ut sånn egentlig.

Er snill i nøytrale settinger 😅

Anonymkode: 1770d...380

AnonymBruker
Skrevet
pressplay skrev (15 timer siden):

Jeg caller bullshit på denne historien. Jeg tviler ikke på attraktive kvinner møter mer velvilje fra menn og noe mer fiendskap fra kvinner, men historien virker oppdiktet for å bekrefte et visst verdensbilde.

TS skriver at for et år siden fikk hun timeglassfigur, og på den tiden, la oss si 2 år da en slik prosess ikke skjer over natten, så har hun fått flere ettergitte fartsbøter. Altså, jeg har aldri fått en fartsbot i hele mitt liv, mens TS har i flertall blitt stoppet av politiet i løpet av 2 år. Da har hennes sjarm, sittende i bil slik at man ikke har kunnet se hennes kroppsfasong, bidratt til at politimenn har sett igjennom fingrene på saken. Dette virker fullstendig oppkonstruert. Det får meg til å tvile på resten av historien og lure på om den er overdrevet eller oppkonstruert for å understøtte et poeng.

Nope! Jeg har opplevd dette selv personlig!!! 

Anonymkode: 180c4...b87

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann og har i hvert fall merket stor forskjell på hvordan jeg behandles nå, etter markant vektnedgang og med et mye sunnere og friskere utseende enn før, og hvordan jeg ble behandlet for noen år siden. At den effekten også er der for kvinner, og antagelig også i betydelig større omfang enn for oss gutta (som jeg tross alt tror slipper billigere unna her), tviler jeg ikke et sekund på.

Historier om å "slippe unna flere fartsbøter" på noen år pga. utseendet sitt er selvfølgelig bare piss. En eller annen uprofesjonell forskjellsbehandling her og der, sikkert, men denne historien er dratt altfor langt til at noe voksent menneske biter på. Men premisset om at pene mennesker, all else being equal, har en enklere hverdag enn mindre pene mennesker - det er klart det stemmer. Og det er litt uggent å tenke over, særlig når man selv har merket forskjellen.

Samtidig er det ikke noe jeg bruker særlig energi på. Det er ikke et tegn på en uheldig samfunnsutvikling e.l., det er sånn her mennesker fungerer og det er åpenbart også et stykke på vei bakt inn i biologien. Flott om foreldre prøver å lære barna sine opp til å bli minst mulig sånn her, men det kommer aldri til å forsvinne.

Anonymkode: 23ca4...240

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nope! Jeg har opplevd dette selv personlig!!! 

Anonymkode: 180c4...b87

Jeg har også opplevd dette, men har ærlig talt tenkt at politimannen lot meg slippe fordi han hadde sympati med situasjonen jeg var i. Som jeg buste ut med da jeg ble stoppet, stresset som jeg allerede var. (Et barn i trøbbel.) Jeg tenkte at han selv var far. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fungerer vel slik til en viss grad. Har sluppet unna bot fra politiet fra kjøring i gjennomkjøring forbudt gate, spilte nok på sjarm da, har fått ansatte i butikk til å bære posene inn i bilen, i ungdomen spandert på massevis av drikke (men det får vel de fleste?).

Anonymkode: 7f85a...2c7

AnonymBruker
Skrevet

Du er en flink dame. ^^ 

hæ?

AnonymBruker
Skrevet
megda skrev (13 timer siden):

Jeg har også erfart at mennesker kan behandle meg annerledes alt etter konteksten rundt. Det er ingen kjerne i 'meget' som har verdi for omverden, men hvordan jeg tolkes av andre som verdifull eller ikke i forhold til deres verdensforståelse.

Jeg er mann

Hvordan er erfaringen som mann innenfor dette? Regner med det er forskjeller i opplevelser

Anonymkode: 7680f...6eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fungerer vel slik til en viss grad. Har sluppet unna bot fra politiet fra kjøring i gjennomkjøring forbudt gate, spilte nok på sjarm da, har fått ansatte i butikk til å bære posene inn i bilen, i ungdomen spandert på massevis av drikke (men det får vel de fleste?).

Anonymkode: 7f85a...2c7

Folk vil så sykt gjerne at slike historier skal være «scam». Men alle som er innenfor denne «sosiale gruppen» vet at det eksisterer i beste velgående. Noen av fordelene kan være så utrolige at det er forståelig at det høres ut som en bløff. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Folk vil så sykt gjerne at slike historier skal være «scam». Men alle som er innenfor denne «sosiale gruppen» vet at det eksisterer i beste velgående. Noen av fordelene kan være så utrolige at det er forståelig at det høres ut som en bløff. 

Enig. Alle, til å med ansatte på butikken og sykepleiere behandler slanke og pene mennesker bedre enn overvektige

Anonymkode: 03923...b0e

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er erfaringen som mann innenfor dette? Regner med det er forskjeller i opplevelser

Status er den mest åpenbare situasjonen. det er jo ulike måter å få det på som mann, men ofte gjennom penger, kompetanse eller sosiale ferdigheter.

Jeg har levd det livet på begge sider og erfart hvordan andre mennesker endrer sin atferd på den måten. Det er som natt og dag enkelte ganger. 

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Så det at gutter viste interesse for noen som nesten aldri snakket eller turte å se på dem lenge, hadde aldri skjedd om jeg ikke var attraktiv.

Jeg ser ikke på meg som attraktiv, men har merket at mange har sett. Jeg har hatt dårlig selvtillit så trodde de gjorde narr av meg.

Anonymkode: 5f495...8e3

AnonymBruker
Skrevet

Det er slik biologien fungerer. Hadde ei jente i klasse på VGS som ikke kunne en dritt av faget. Så gjennom svarene hennes, og de kvalifiserte aldri til mer enn 2er, maks 3. Deltok aldri verbalt i timene. Hun fikk bare 5ere av gamle grisen vi hadde til lærer.

Anonymkode: dde1c...49f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 2.36):

Alle mine rare personlighetstrekk er plutselig tiltrekkende eller unike. Jeg får mat og drikke, ting på butikker, oppgraderinger på fly gratis ofte og for ingen grunn. Menn tilbyr seg å hjelpe meg med hva som helst og jeg har sluppet unna med fartsbøter flere ganger av mannlige politifolk. Samtidig har kvinner endret holdning til meg selv om jeg er akkurat samme person. Tidligere venniner snakker styggt bak ryggen min, fremmede kvinner gir meg stygge blikk og en attitude. Falske rykter jeg aldri har vært utsatt for før spres om meg fra kvinner. Hva er galt med verden? Og hvorfor oppfører folk seg slik? Dette er så trist.

Sånn har jeg opplevd i hele mitt snart 60 årige liv. 

Men, jeg har aldri hatt venninner eller opplevd fremmede damer med den type oppførsel du sikter til. 

Kanskje du tror du er bedre enn alle andre og at det synes? Behandler alle med respekt og har alltid fått respekt tilbake. 

Anonymkode: e6ff7...55f

AnonymBruker
Skrevet

Snakk om dobbeltmoral 😂
Er jo slik ALLE menn som ikke er Chad har det

Anonymkode: d73b3...c67

• Liker 1
Skrevet
On 6/2/2024 at 2:36 AM, AnonymBruker said:

Kjære menn, hvorfor behandler dere kun attraktive kvinner med respekt? 
Med en gang man tar opp dette temaet, blir folk veldig provoserte av en eller annen grunn. Men vi kan ikke overse de klare indikatorene på dette? Selvfølgelig kan alle uansett utseende date og ha romantiske relasjoner. Men det er oppsiksvekkende forskjeller i behanding av mennesker som oppfattes som vakker ifølge «skjønnhetsstandarene». Noen menn som har meninger om dette?

Jeg pleide å slite med vektproblemer og kviser for noen år siden. De fleste menn ignorerte meg bare totalt i sosiale settinger og noen var til og med direkte slemme for ingen grunn. mens kvinner var veldig snille mot meg og eksremt gode venniner. Mistet vekten og fikk en timeglassfigur for et år siden, og kvisene forsvant. Hele samfunnet rundt meg endret seg på en sjokkerende måte. Alle menn er plutselig veldig snille, hjelpsomme, gavmilde og interesserte i meg. Jeg tenkte først at dette er pga vektnedgangen. 
Jeg spurte en gruppe med menn om de behandler større jenter dårlige med vilje kontra tynne. Det jeg fikk som svar var at vekt har lite å si om ansiktet ikke er pent. Da jeg spurte hva de mener med dette fikk jeg som svar at jeg har store blå øyne, mørkt tykkt hår, liten nese, fyldige lepper og et smallt feminint ansikt. Og dette anses som en 10/10 for menn. Jeg har aldri vært opptatt av utseende så har ikke lagt merke til ansiktet mitt på den måten. men er helt sjokkert over hvor spessifike ting man må ha for å være en «10/10». 

Alle mine rare personlighetstrekk er plutselig tiltrekkende eller unike. Jeg får mat og drikke, ting på butikker, oppgraderinger på fly gratis ofte og for ingen grunn. Menn tilbyr seg å hjelpe meg med hva som helst og jeg har sluppet unna med fartsbøter flere ganger av mannlige politifolk. Samtidig har kvinner endret holdning til meg selv om jeg er akkurat samme person. Tidligere venniner snakker styggt bak ryggen min, fremmede kvinner gir meg stygge blikk og en attitude. Falske rykter jeg aldri har vært utsatt for før spres om meg fra kvinner. Hva er galt med verden? Og hvorfor oppfører folk seg slik? Dette er så trist.

Anonymkode: 486fc...08e

Man behandles jo ikke dårlig bare fordi folk ikke tar kontakt på samme måte. Å ta kontakt med sikte mot en romantisk relasjon kan jo være like uønsket som ønsket, for mange. Hva er egentlig "god" og "dårlig" behandling hvis man ønsker være i fred? Ugly priviledge?

Gått ned 30kg og blitt mer attraktiv selv. Merker ikke noen forskjell whatsoever (og jeg har reflektert over dette over tid, og lurt på om jeg bare ikke ser det). Min konklusjon er at det er confirmation BIAS hvor man ønsker en bekreftelse om at man ble behandlet dårlig før.

Skrevet

Du har forøvrig en pretty disadvantage, at en god del tror du har fått ting pga utseendet når det er pga skills og hardt arbeid. Folk antar mye tull om folk de mener "har vært heldige med noe" for å bortforklare deres relative suksess til deres egen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...