AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #1 Skrevet 1. juni 2024 ikke bryr seg om hvem omsorgspersonen er, så lenge det er omsorg å få? Synes det er en veldig bastant påstand. Hvordan kan man være sikker på dette? Man finner jo stadig ut at man tidligere har tatt feil både innenfor det ene og det andre hva angår de minste. Anonymkode: 65230...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #2 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): ikke bryr seg om hvem omsorgspersonen er, så lenge det er omsorg å få? Synes det er en veldig bastant påstand. Hvordan kan man være sikker på dette? Man finner jo stadig ut at man tidligere har tatt feil både innenfor det ene og det andre hva angår de minste. Anonymkode: 65230...b2f Jeg har lest at barn som er forlatt av foreldrene før de er tre måneder ikke har samme relasjonsbrudd-traume som de som er forlatt/adoptert bort senere. Det finnes mye forskning på det. Sjekk Google scholar så kan du lese deg opp. Anonymkode: c8f92...10c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #3 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): ikke bryr seg om hvem omsorgspersonen er, så lenge det er omsorg å få? Synes det er en veldig bastant påstand. Hvordan kan man være sikker på dette? Man finner jo stadig ut at man tidligere har tatt feil både innenfor det ene og det andre hva angår de minste. Anonymkode: 65230...b2f Dette høres helt tullete ut i mine ører. Vedkommende psykolog burde kanskje sett nærmere på forholdet mellom mor og barn, og hvordan barnet kjenner igjen moren. Anonymkode: 7481c...1fa 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #4 Skrevet 2. juni 2024 Tror nok det er forskjell på om det er 10 ulike omsorgspersoner inne med en gang, eller om det er to andre som ikke er foreldrene. Om mor dør i fødsel, og barnet legges på brystet til noen andre med en gang feks, så vil jeg tro barnet får en fin tilknytning til den personen. Babyen vet ikke hvem som orginalt skulle hatt omsorgen, og det vil ikke være et traume da. Anonymkode: 89979...c79 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #5 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror nok det er forskjell på om det er 10 ulike omsorgspersoner inne med en gang, eller om det er to andre som ikke er foreldrene. Om mor dør i fødsel, og barnet legges på brystet til noen andre med en gang feks, så vil jeg tro barnet får en fin tilknytning til den personen. Babyen vet ikke hvem som orginalt skulle hatt omsorgen, og det vil ikke være et traume da. Anonymkode: 89979...c79 Tror dette er et viktig poeng. For eksempel med barn som gis bort for adopsjon rett etter fødsel, så tror jeg det er vesentlig forskjell på en situasjon der barnet gis til et annet foreldrepar versus en situasjon der barnet sendes på barnehjem i påvente av adopsjon (som er, eller i hvert fall har vært, vanlig i utlandet). Anonymkode: e48d1...856
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #6 Skrevet 2. juni 2024 Jeg tror vi mennesker er laget slik at vi skal tåle at en omsorgsperson dør og at vi da knytter oss til andre. Husk at det ikke var helt uvanlig at mor døde under fødsel før (altså for 150 år siden og før det), så det er slike ting menneskehjernen har utviklet seg til å takle. Men min baby var veldig klar på at hun ville til mamma allerede i starten så de bryr seg jo, men de kommer kanskje fort over det. Anonymkode: b3c4f...0f6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #7 Skrevet 2. juni 2024 Jeg tror dette til en viss grad stemmer når barna er så små. Babyer tar ikke skade av at mor/far er borte fra dem så tidlig. Anonymkode: 68fd8...301
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå