Gå til innhold

Kan man kalle seg for bestemor når det er barnet til typen som har fått barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker kanskje litt gammeldags, men når det kommer til barnebarn så tenker jeg at det er de biologiske besteforeldrene som kan kalle seg besteforeldre, mens dama til bestefaren eller typen til bestemoren kan kalle seg bonusbestemor og bonusbestefar, for babyen har jo allerede et sett med besteforeldre.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 277a1...517

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de er i et langvarig og stabilt forhold, og  dama stiller opp for barnet så skjønner jeg ikke problemet med å gi henne tittelen bestemor. Men farmor og mormor det ville jeg ikke brukt.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Min stemor har vært gift med pappa i over 20 år og er absolutt bestemor til barna våre.

Anonymkode: 0c752...6d4

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen som brukes "Beste" foran navnet, som BesteKari og BesteArne. Hadde foretrukket det selv

Anonymkode: 7e81c...35e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig tungvint både for barna og andre og gå rundt å si bonusbestemor/ far.

Mormor, morfar, farmor, farfar synes jeg er beskyttet, men hvis det er en langvarig partner til en eller flere av de så kan man eks kalle de bestemor Kari, Bestefar Knut osv. 

Anonymkode: 3ebea...2d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det kun mormor , morfar, farmor og farfar som er bestemor og bestefar 🫢 Ste-besteforeldre blir kalt etter navn. 

Jeg er nok litt gammeldags selv, samtidig som vi var redd for å støte de biologiske besteforeldrene. 

Anonymkode: dbdfc...607

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min stemor ble til Mommo da jeg fikk barn. Det fungerte utmerket for alle parter :) Hun er dypt savnet, da hun dessverre er død nå.

Mimmi osv passer kanskje enda bedre?

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Mormor, Miami, besten osv er fine navn på stebesteforeldre. Min mann har lagt inn bestilling til mine barn,- når de får barn skal han være besten og det er viktig for han siden han aldri fikk egne biologiske barn.

Anonymkode: 3a067...fc9

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker kanskje litt gammeldags, men når det kommer til barnebarn så tenker jeg at det er de biologiske besteforeldrene som kan kalle seg besteforeldre, mens dama til bestefaren eller typen til bestemoren kan kalle seg bonusbestemor og bonusbestefar, for babyen har jo allerede et sett med besteforeldre.

Hva tenker dere?

Det tenker jeg er opp til barnet og dets foreldre, hva de vil kalle deg

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mormor, Miami, besten osv er fine navn på stebesteforeldre. Min mann har lagt inn bestilling til mine barn,- når de får barn skal han være besten og det er viktig for han siden han aldri fikk egne biologiske barn.

Miami?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemor og bestemor til bonusdattern sine to små. Min mann er bestemor.  Bonusdatter sin mamma er mormor og hennes samboer er mimmi. 

Jentene sin pappas foreldre er farmor og farfar. 

Bestefar og mormor var kun sammen noen måneder og vi har vært gift i 22år så bonusdatteren min insisterte på å kalle meg bestemor.  

Anonymkode: bfbc2...951

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Familie strekker seg langt forbi blod heldigvis. Jeg er ikke enig med deg ts og veldig glad jeg ikke er så gammeldags selv. Fosterfamilie/adoptivforeldre osv kan være langt mer en bestemor enn en biologisk bestemor. Jeg tenker det er opp til foreldre, de nærmeste til barnet hva en kaller hverandre innad. Jeg tror heller ikke det finnes en objektiv sannheten her som er rett for alle.

Anonymkode: 194cd...c1e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Min bror og jeg har ikke samme far, men det er helt naturlig at faren min er bestefar til broren min sine barn. Faren min har vært sammen med moren vår siden før broren min ble født. Så klart er han bestefar på lik linje med mor.

Anonymkode: ca9d9...6f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble bestemor da mannen min fikk barnebarn. Det var helt naturlig, og mye bedre for barnebarnet å kunne kalle meg for bestemor som det blir når våre fellesbarn får barn. Jeg har vært stemor til datteren hans siden hun var 3 år og hun er 30 nå. For stedatteren min er jeg som en mor. 

Anonymkode: c9c52...198

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Familie strekker seg langt forbi blod heldigvis. Jeg er ikke enig med deg ts og veldig glad jeg ikke er så gammeldags selv. Fosterfamilie/adoptivforeldre osv kan være langt mer en bestemor enn en biologisk bestemor. Jeg tenker det er opp til foreldre, de nærmeste til barnet hva en kaller hverandre innad. Jeg tror heller ikke det finnes en objektiv sannheten her som er rett for alle.

Anonymkode: 194cd...c1e

Enig med deg, men synes ikke foreldre skal bestemme/diktere hva besteforeldre skal kalle seg. Det må jo være opp til besteforeldre selv hva de ønsker å bli kalt. Jeg ønsker ikke å bli kalt besta for eksempel, noe mange her vi bor gjør. 

Anonymkode: c9c52...198

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor mormor til stebesteforeldre? Det er jo mor til mor. 

Anonymkode: 4c58d...b4e

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min stefar kom inn i livet mitt da jeg var 6 år. Han er selvfølgelig "besten" til mine barn. Min far har barna aldri møtt.

Anonymkode: 930ce...0d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min stefar kom inn i livet mitt da jeg var 6 år. Han er selvfølgelig "besten" til mine barn. Min far har barna aldri møtt.

Anonymkode: 930ce...0d5

Da er det jo noe helt annet siden din får ikke er i bildet

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da opp til hver enkelt familie å bestemme hva man kaller de forskjellige personene i livet til et barn. Vær heller litt mer glad for at et barn har mange omsorgspersoner i livet sitt enn om DNA matcher en eller annen «tittel».

Folk burde være litt mindre opptatt av alle andres gjøren og laden. 

Anonymkode: 917b5...f44

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, dama til pappa er bestemor, hun er jo mer begeistret over babyen enn pappa. Hun er veldig involvert og glad for en ny liten en hun kan skjemme bort.

Anonymkode: 794f6...273

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...