Hensatt Skrevet 2. juni 2024 #21 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis det hadde vært i høstferien muligens. Ikke TS. Anonymkode: 64463...cf8 Man kan da reise på høstferie i september. Er som regel bra vær på den tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #22 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Men i alle dager, da. Man må da få lov til å invitere slik man ønsker. Vi foretrekker utlandet. Sist vi var i bryllup i Norge kostet det oss ca 30 000, med to utdrikningslag i forkant av bryllupet, totalt 4 tur-retur flyturer, og hotell. For en destinasjon som vi ikke følte var spesielt spennende i hele tatt. Anonymkode: e753b...98a Når det de ønsker er ganske så egoistisk overfor andre, så er det lov å tenke seg om ett par ganger. Hvis bruden her ble furten når TS indikerte at de ikke kan komme så må det litt sterk lut til for at det går opp et lys. Anonymkode: 44ded...486 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #23 Del Skrevet 2. juni 2024 Hensatt skrev (8 timer siden): Man kan da reise på høstferie i september. Er som regel bra vær på den tiden. Ikke så greit for 90% av gjengen som er invitert å ta mye ferie uten barna (alle har barn). Det er også mange lærere i gjengen som da må ta ulønnet fri (blant annet meg) Hadde det vært en lørdag hadde vi kommet unna med å kun ta fredagen ulønnet, men nå blir det mange dager. Synes det er leit. Anonymkode: 5d19b...2d5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #24 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har prøvd å ta det opp med bruden men møter lite forståelse. Er det jeg som er vanskelig her? Enten takker du ja eller så takker du nei. Hvorfor i alle dager skal du ta opp dette med bruden? Er vel ikke du som er brudgommen? Anonymkode: c98be...30f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #25 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når det de ønsker er ganske så egoistisk overfor andre, så er det lov å tenke seg om ett par ganger. Hvis bruden her ble furten når TS indikerte at de ikke kan komme så må det litt sterk lut til for at det går opp et lys. Anonymkode: 44ded...486 Nå blander du to ulike ting. Invitere til det man ønsker - ok. Et bryllup er vanvittig dyrt å delta i nesten uansett. Bli snurt når folk ikke har mulighet - ikke ok. Det å ønske at ingen kommer synes jeg uansett bare er veldig slemt av deg. Man ønsker ikke venninner vondt på den måten, selv om de kanskje mister gangsynet litt i forbindelse med bryllup. Anonymkode: e753b...98a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #26 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enten takker du ja eller så takker du nei. Hvorfor i alle dager skal du ta opp dette med bruden? Er vel ikke du som er brudgommen? Anonymkode: c98be...30f Formulerte meg nok litt feil, mente ikke å skrive at jeg har tatt opp med bruden at tidspunktet bør flyttes på eller noe, men jeg luftet for henne at det var mulig det ble vanskelig for meg å delta ettersom det var på en ukedag noe som gjorde at jeg måtte ta ulønnet fri fra jobben, pluss at det da ble vanskelig med barnevakt. Det var dette jeg møtte liten forståelse for, der hun sa at «det var jo bare å spare penger fra nå så går det nok». Anonymkode: 5d19b...2d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #27 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Formulerte meg nok litt feil, mente ikke å skrive at jeg har tatt opp med bruden at tidspunktet bør flyttes på eller noe, men jeg luftet for henne at det var mulig det ble vanskelig for meg å delta ettersom det var på en ukedag noe som gjorde at jeg måtte ta ulønnet fri fra jobben, pluss at det da ble vanskelig med barnevakt. Det var dette jeg møtte liten forståelse for, der hun sa at «det var jo bare å spare penger fra nå så går det nok». Anonymkode: 5d19b...2d5 At de velger å legge opp bryllupet slik at de fleste deltakere må ta fri 3-4 dager er for meg litt pussig, men i seg selv helt ok. Det bare forutsetter at man fullt ut aksepterer at det er veldig mange som ikke vil dukke opp - og ikke blir skuffet over det. Det du fikk av respons fra bruden, derimot, er selvfølgelig helt håpløst. Det får henne til å fremstå både bortskjemt og selvsentrert, og jeg skjønner godt at du (TS) lurer på "hva greia er". Anonymkode: 50d6b...2af 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #28 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Formulerte meg nok litt feil, mente ikke å skrive at jeg har tatt opp med bruden at tidspunktet bør flyttes på eller noe, men jeg luftet for henne at det var mulig det ble vanskelig for meg å delta ettersom det var på en ukedag noe som gjorde at jeg måtte ta ulønnet fri fra jobben, pluss at det da ble vanskelig med barnevakt. Det var dette jeg møtte liten forståelse for, der hun sa at «det var jo bare å spare penger fra nå så går det nok». Anonymkode: 5d19b...2d5 Dette er da ikke snurt og sær. Er en helt vanlig kommentar fra en som mulig ikke selv har barn, og greiere lån. Eller ei som veldig gjerne vil ha en god venninne i bryllupet sitt. Mulig hun bare ble litt overrasket da hun har tenkt at dette er en grei sak å få til om hun ikke selv er en av lærerne. Selv har jeg full fleks og hjemmekontor, og kunne lett tatt tre-fire dager i italia uten å melde fri til jobb om jeg jobbet inn litt i forkant, og har nok plumpet ut i det noen ganger når jeg foreslår en gåtur midt på arbeidsdagen, eller lunsj i byen. Hvorfor skal man alltid tolke alt i verste mening? Anonymkode: e753b...98a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #29 Del Skrevet 2. juni 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Ikke så greit for 90% av gjengen som er invitert å ta mye ferie uten barna (alle har barn). Det er også mange lærere i gjengen som da må ta ulønnet fri (blant annet meg) Hadde det vært en lørdag hadde vi kommet unna med å kun ta fredagen ulønnet, men nå blir det mange dager. Synes det er leit. Anonymkode: 5d19b...2d5 Folk i 'gjengen' er vel voksne mennesker som selv kan ta stilling til utgiftsnivået og om de vil delta i bryllupet? Hvorfor skal du stikke nesen i det? Anonymkode: ab049...abe 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 3. juni 2024 #30 Del Skrevet 3. juni 2024 Hensatt skrev (På 2.6.2024 den 10.09): Man kan da reise på høstferie i september. Er som regel bra vær på den tiden. Det kommer jo veldig an på jobben man har. Som TS nevner er for eksempel lærere (som oss) bundet opp i spesifikke ferieuker. Kjipt å ikke kunne dra i bryllupet, men det vil jo vanligvis brudeparet ha forståelse for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #31 Del Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 9.31): Men i alle dager, da. Man må da få lov til å invitere slik man ønsker. Anonymkode: e753b...98a Jepp, men da må man også avfinne seg med at mesteparten av de inviterte takker nei. Anonymkode: 816e8...747 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #32 Del Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 18.57): Dette er da ikke snurt og sær. Er en helt vanlig kommentar fra en som mulig ikke selv har barn, og greiere lån. Eller ei som veldig gjerne vil ha en god venninne i bryllupet sitt. Mulig hun bare ble litt overrasket da hun har tenkt at dette er en grei sak å få til om hun ikke selv er en av lærerne. Selv har jeg full fleks og hjemmekontor, og kunne lett tatt tre-fire dager i italia uten å melde fri til jobb om jeg jobbet inn litt i forkant, og har nok plumpet ut i det noen ganger når jeg foreslår en gåtur midt på arbeidsdagen, eller lunsj i byen. Hvorfor skal man alltid tolke alt i verste mening? Anonymkode: e753b...98a Å fy faen, du høres slitsom ut! Utrolig irriterende med folk som ikke evner å forstå at ikke alle andre er i samme situasjon som dem selv. Anonymkode: 816e8...747 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 3. juni 2024 #33 Del Skrevet 3. juni 2024 Bryllup skal ikke være en urimelig utgift eller belastning for gjestene. Ts: takk nei. Forstår de ikke at dette blir vanskelig for mange håper jeg noen nærme dem forteller det så de ikke bærer nag på helt urimelig forutsetning. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 3. juni 2024 #34 Del Skrevet 3. juni 2024 Kålrota skrev (8 timer siden): Det kommer jo veldig an på jobben man har. Som TS nevner er for eksempel lærere (som oss) bundet opp i spesifikke ferieuker. Kjipt å ikke kunne dra i bryllupet, men det vil jo vanligvis brudeparet ha forståelse for. Det var vel det som var problemet her, at brudrparet viste lite forståelse for det. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #35 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 23.15): Folk i 'gjengen' er vel voksne mennesker som selv kan ta stilling til utgiftsnivået og om de vil delta i bryllupet? Hvorfor skal du stikke nesen i det? Anonymkode: ab049...abe ? Jeg stikker ikke nesa i hva alle andre gjør, jeg bare nevner at dette gjelder ikke bare meg, men flere av de inviterte i bryllupet. Derfor det er rart at de har invitert til en tirsdag, da det skaper problemer for veldig mange av gjestene. Anonymkode: 5d19b...2d5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 5. juni 2024 #36 Del Skrevet 5. juni 2024 On 6/2/2024 at 10:31 AM, AnonymBruker said: Men i alle dager, da. Man må da få lov til å invitere slik man ønsker. Vi foretrekker utlandet. Sist vi var i bryllup i Norge kostet det oss ca 30 000, med to utdrikningslag i forkant av bryllupet, totalt 4 tur-retur flyturer, og hotell. For en destinasjon som vi ikke følte var spesielt spennende i hele tatt. Anonymkode: e753b...98a Her inne virker det som om folk bare vil inviteres i bryllup som holdes i gangavstand til hjemmene deres…det dyreste bryllupet jeg noen gang har vært i, var i ei lita bygd på Vestlandet der ingen skulle tru at nokon kunne bu. On 6/4/2024 at 12:12 AM, pop up bruker said: Bryllup skal ikke være en urimelig utgift eller belastning for gjestene. Ts: takk nei. Forstår de ikke at dette blir vanskelig for mange håper jeg noen nærme dem forteller det så de ikke bærer nag på helt urimelig forutsetning. I et bryllup vil ikke alle gjestene være i samme situasjon, og man må kunne regne med at voksne mennesker tar ansvar for seg selv og sin egen økonomi og takker nei dersom det ikke passer. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #37 Del Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 23.23): Ja, som tittelen sier har vi blitt invitert til bryllup i Italia i september. Kunne vært gøy det, men så ser jeg datoen.. det er invitert til mandag-onsdag?? Så da er selve bryllupet tirsdagen. Hva er greia med dette? Forventer folk virkelig at man skal ta en halv uke ferie for deres bryllup? Blir veldig vanskelig med barnevakt midt i uken også, da de fleste skal på jobb. I vennegjengen er det mange lærere også, som de da forventer skal ta ulønnet fri for å delta i bryllupet. Har prøvd å ta det opp med bruden men møter lite forståelse. Er det jeg som er vanskelig her? Anonymkode: 5d19b...2d5 Bruden er smart. Spekulasjonsalarm. De vil ha et lite bryllup, men for å tilfredstille noen som ikke burde ha noe med hvem som blir invitert å gjøre inviterer de kreti og pleti til stort bryllup midt i uka, etter skolestart og utenlands, og håper 90% vil takke nei. Anonymkode: 11861...067 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #38 Del Skrevet 5. juni 2024 Jeg tenker at de sikkert hadde lagt det til en helgedag om de kunne. Det er mange fordeler med å ta det på en ukedag utenom fellesferien, Det vil være billigere å reise, billigere å bo, og selve bryllpet blir sannsynligvis også billigere. Ulempen er selvsagt at noen ikke kan komme, men tipper dette er godt gjennomtenkt fra brudeparets side. Vi har valgt å gifte oss i Norge, selv om det innebærer at de aller fleste gjestene er tilreisende, da vi har familie og venner spredt rundt om i verden. Noen må reise i opptil 24 timer og gjennom kompliserte visumprosesser for å delta, men likevel har overraskende mange takket ja selv om det helt sikkert innebærer at det går med en god del fridager. Til syvende og sist handler det om prioriteringer, men for de som har valgt å takke nei har jeg stor forståelse for det og synes ikke noe mindre om de av den grunn. Er prisen, både i form av penger, reisetid og bruk av fridager for høy, lar du rett og slett være å dra. Det kommer ingenting godt ut av at du skal belære brudeparet om hvordan de best skal gjennnomføre sitt eget bryllup, med mindre du er fast bestemt på å skulle få et dårlig forhold til de i fremtiden. Anonymkode: 2d60d...1bc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #39 Del Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 23.39): Det føles litt sånn ut når brudeparet blir sure/furtne når man prøver å si at det muligens blir vanskelig? Ikke en kul følelse. Kommer ikke til å dra nei, da jeg ikke har mulighet til å avspasere og ikke har råd til å ta 3 dager ulønnet fri fra jobben kombinert med høye reiseutgifter. Anonymkode: 5d19b...2d5 Man sier selvsagt ikke forsiktig at det «muligens blir vanskelig». Man takker ja eller nei. Herregud. Anonymkode: 131cb...27a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #40 Del Skrevet 8. juni 2024 Jeg har inntrykk av at det er mer normalt med vielser på hverdager i andre land. Jeg har iallfall blitt invitert i flere bryllup i utlandet utenom helg Anonymkode: 0ccac...720 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå