AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #1 Skrevet 1. juni 2024 Hei ! vi har hatt omganssyke i hus, siste ungen som hadde det var natt til lørdag forrige uke. Jeg har angst for dette, emetofobi, og har ligget på stua helt siden det begynte, vasket hender skikkelig, fått sår og sprukken hud pga det, og vært kvalm hver kveld. Har også ibs så det er så vanskelig å skille det fra å være syk. Så nå er det akkurat en uke siden ungen min var dårlig. Er det da fortsatt mulighet for at jeg kan bli dårlig nå ? Noen som vet. Sliter så på psyken dette her, er så lei og sliten av dette. Har gått ned noen kilo de siste to ukene pga dette, nesten ikke spist. Kunne ha hjulpet med noe svar hvis noen har. Finner ikke noe spesifikt om dette på nettet. Hilsen en utslitt og deprimert mamma Anonymkode: c66ef...ab9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #3 Skrevet 1. juni 2024 Ja. Inkubasjonstiden er vel ca en uke? Anonymkode: 48c8c...e13
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #4 Skrevet 1. juni 2024 Huff! Kjenner meg igjen 🙈 hvis det har gått mer enn 48 timer fra aller siste symptom er du nok safe! Symptom inkluderer litt rennete bæsj også. Anonymkode: 7d8ef...a67
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #5 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Inkubasjonstiden er vel ca en uke? Anonymkode: 48c8c...e13 Nei, som regel 48 timer. Kan være 72 også. Men en uke er hvertfall safe! Anonymkode: 7d8ef...a67 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #6 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff! Kjenner meg igjen 🙈 hvis det har gått mer enn 48 timer fra aller siste symptom er du nok safe! Symptom inkluderer litt rennete bæsj også. Anonymkode: 7d8ef...a67 Symptom hos det syke barnet altså. Så hvis du har holdt deg unna det helt til 48 timer etter det ble helt friskt. Skulle ønske jeg hadde noen som kunne passe mens jeg lå på eget rom, men jeg er alenemor. Vært gjennom omgangssyke nå tre ganger... Anonymkode: 7d8ef...a67
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #7 Skrevet 1. juni 2024 Omgangssyke kan leve på ting å tang i 14 dager. Så du kan bli smittet gjennom å ta på noe med smitte og putte hender i munn ganske lenge etterpå. Anonymkode: 5f722...22e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #8 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Omgangssyke kan leve på ting å tang i 14 dager. Så du kan bli smittet gjennom å ta på noe med smitte og putte hender i munn ganske lenge etterpå. Anonymkode: 5f722...22e Det skal nå litt til likevel, søsteren min fikk omgangssyke og kvelden før det gikk til helvete så satt vi tett i sofaen hjemme hos henne og så film, og klemte, dagen etter var hun helt slått ut. Var sikker på jeg skulle få det og stålsattte meg, men neida. Anonymkode: 03be6...f71 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #9 Skrevet 1. juni 2024 Angående det å grue seg og kjenne etter og prøve å skille fra ibs: min erfaring er at hvis du får omgangssyke, så merker du det skikkelig. Så neste gang du tenker "shit, nå er jeg vel syk?!" og kanskje blir kvalm av bare tanken (slik jeg gjør) - vent en halv time. Hvis du ikke har kastet opp eller fått diare (og der merker man forskjell fra ibs, for da er det som vann) innen da, så er det ikke noro. For det kommer så brått! Anonymkode: 7d8ef...a67
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #10 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Omgangssyke kan leve på ting å tang i 14 dager. Så du kan bli smittet gjennom å ta på noe med smitte og putte hender i munn ganske lenge etterpå. Anonymkode: 5f722...22e Norovirus smitter via luft, vann og mat og etter 48 timer er viruset ikke lenger aktivt. Anonymkode: d2178...c4f
Gjest Anonyme-meg Skrevet 1. juni 2024 #11 Skrevet 1. juni 2024 Viruset kan leve på overflater i flere uker. Så ja det er mulig å bli smittet så lenge etterpå.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #12 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Norovirus smitter via luft, vann og mat og etter 48 timer er viruset ikke lenger aktivt. Anonymkode: d2178...c4f Det er feil. Norovirus kan leve på hardeflater i romtemperatur i ca 2 uker Anonymkode: 1df5f...451 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #13 Skrevet 1. juni 2024 Ja, det har jeg blitt. Syk en uke etter siste oppkast hos barnet. Anonymkode: a7843...cba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå