Gjest Luksusbia Skrevet 3. juni #41 Del Skrevet 3. juni TomSawyer skrev (2 minutter siden): 4 milliarder asiater og 330 millioner amerikanere fortsetter ikke "sitt levesett" vettu. I kina som så mange fossilprester elsker å skjelle ut implementerte de så mye fornybar kraft på nettet i fjor at fornybardelen økte fra 28% til 52 (!) Det er en ufattelig mengde energi så det er sagt. I USA øker fornybar energi i rekordfart og for to år siden ble fornybar kraft større enn kull og kjernekraft til sammen...og den utviklingen bare akselrerer. Slutt er du snill å sette opp scenarioer der det ikke spiller noen rolle hva vi gjør. Fordi denne gangen går det ikke an å sitte å vente på at andre skal redde oss..alle må kutte utslippene. Og hvordan ser verden ut? Hvor lykkelige er kinesere og amerikanere under deres presidenter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 3. juni #42 Del Skrevet 3. juni Luksusbia skrev (7 minutter siden): Og hvordan ser verden ut? Hvor lykkelige er kinesere og amerikanere under deres presidenter? 😂🙈..Ikke vet jeg men er de ulykkelige skyldes det neppe at de får billigere strøm enn noen gang i historien.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 3. juni #43 Del Skrevet 3. juni TomSawyer skrev (1 minutt siden): 😂🙈..Ikke vet jeg men er de ulykkelige skyldes det neppe at de får billigere strøm enn noen gang i historien.. Nei, det er mye som har utviklet seg til det bedre, men Kina og USA dreper fortsatt egne innbyggere som er kriminelle. Jeg har bodd lenge i USA og vet hvor mye dritt de fattige i USA taper. Antallet amerikanere som dør i barsel fordi de ikke har økonomi til å føde på sykehus er enorm. Gratis helsevesen uavhengig av økonomi er sett på som feilslått kommunistisk politikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 3. juni #44 Del Skrevet 3. juni Luksusbia skrev (2 minutter siden): Nei, det er mye som har utviklet seg til det bedre, men Kina og USA dreper fortsatt egne innbyggere som er kriminelle. Jeg har bodd lenge i USA og vet hvor mye dritt de fattige i USA taper. Antallet amerikanere som dør i barsel fordi de ikke har økonomi til å føde på sykehus er enorm. Gratis helsevesen uavhengig av økonomi er sett på som feilslått kommunistisk politikk Jo jeg er enig med deg..utover det tror jeg vi begynner å bevege oss litt bort fra kjernespørsmålet i tråden.?.😂🙈 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 3. juni #45 Del Skrevet 3. juni TomSawyer skrev (2 minutter siden): Jo jeg er enig med deg..utover det tror jeg vi begynner å bevege oss litt bort fra kjernespørsmålet i tråden.?.😂🙈 Sorry, jeg er full av digresjoner/ assosiering. Må ta medisin😓🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 3. juni #46 Del Skrevet 3. juni Tror på klimaendringer (naturligvis), men at vi mennesker er rotårsaken til dette tviler jeg sterkt på. Det var dyrkbar mark helt opp til Troms for under tusen år siden. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #47 Del Skrevet 3. juni Jeg og tenker alt kan ikke skylde menneske. Nesten farlig å si det. Men vannet har stått høyere en I dag , flere steder det er is i dag har det vokst trær osv, steder det er grønt nå har det vært is, steder det er tørt nå har vært hav før. I tilleg har vi jorda som beveger seg mot sola, det er nå ikke noe menneske styrer ut fra jeg har lært. Men ja mennesker kunne vært flinkere og ta mer vare på ting. Men virker som det er farlig å si slikt. Samme som temperaturer viset vi har hatt slike temperaturer før som nå, osv. Men én del av de som lever i dag husker ikke det. Ser bare svigerfar sier slik var sommerene i min barndom tørt, med torden og regn så alt på jordet ble ødelagt. Anonymkode: 7dbed...87e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #48 Del Skrevet 3. juni At eg personlig ikkje trur på katastrofal global oppvarming er ganske irrelevant. Eg støtter selvfølgelig tiltak. Konsekvensane er alt for store om forskere har rett og eg tar feil. Betale gledelig klimaskatter. Det er ingen unnskyldning for å ikkje gjera noko. Anonymkode: 14e0c...a6f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 3. juni #49 Del Skrevet 3. juni Tripptrapp1 skrev (5 timer siden): At man er høyt utdannet betyr ikke annet enn at man er høyt utdannet. Man behøver hverken å være spesielt begavet eller reflektert for å fullføre høyere utdanning, men det er lov til å håpe at de dannelsesfagene som er bakt inn i de fleste studier i dag kan hjelpe til at man klarer å reflektere litt bedre over problemstillinger enn det man gjorde før man tok faget. Jeg har jobbet på universitet og kan skrive under på at det er en del folk der som ikke er særlig begavet. Har flere ganger lurt på om IQ-en ligger godt under 100... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #50 Del Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg og tenker alt kan ikke skylde menneske. Nesten farlig å si det. Men vannet har stått høyere en I dag , flere steder det er is i dag har det vokst trær osv, steder det er grønt nå har det vært is, steder det er tørt nå har vært hav før. I tilleg har vi jorda som beveger seg mot sola, det er nå ikke noe menneske styrer ut fra jeg har lært. Men ja mennesker kunne vært flinkere og ta mer vare på ting. Men virker som det er farlig å si slikt. Samme som temperaturer viset vi har hatt slike temperaturer før som nå, osv. Men én del av de som lever i dag husker ikke det. Ser bare svigerfar sier slik var sommerene i min barndom tørt, med torden og regn så alt på jordet ble ødelagt. Anonymkode: 7dbed...87e Link til vitenskaplige kilder som viser at globale klimaendringer ikke skjer? Altså sett bort i fra dine og svigerfars egne betraktninger. Anonymkode: a7787...ece 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3. juni #51 Del Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 23.18): Er 38 år og høyt utdannet med jobb i offentlig sektor. Tror på menneskeskapt global oppvarming. MEN 1) Det at man tror det skjer menneskeskapt global oppvarming betyr ikke at man tror det finnes en realistisk løsning for å stoppe den menneskeskapte globale oppvarmingen eller at man tror at norsk symbolpolitikk er positivt. Er mange klimaaktivister som er veldig opptatt av klimapolitikk som kun er symbolpolitikk, men ikke endrer noenting for klimaet og kun fører til at nordmenn blir flått når de betaler for ting som strøm. 2) Det er ikke Norge som kommer til å lide av global oppvarming. Det er jo de fattige landene hvor folk lever av selvbergingslandbruk som kommer til å gå til helvete. De har ingen marginer å gå og er ekstremt værutsatte. Ser nordmenn klager når det har vært lite regn og vi får høye strømpriser. Surt å betale mye, men åpenbart uendelig mye verre når du ikke får mat fordi det ikke har regnet. 3) Skal de fattigste løftes opp og slippe å leve av selvbergingslandbruk så må også klimautslippene opp. Om man virkelig ønsket å stoppe mennskeskapt global oppvarming hadde man måttet passe på at de i den fattige delen av verden aldri blir like rike som oss i vesten. Det er en enormt usympatisk politikk. Anonymkode: c6275...ecc Det blir ikke for varmt i Norge med det første, men det hjelper ikke så mye når 3 milliarder mennesker må flytte på seg. Da kommer det noen titalls millioner til Norge, og det vil gå til helvete. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 5. juni #52 Del Skrevet 5. juni https://www.nrk.no/klima/ny-rapport_-90-prosent-av-oppvarmingen-i-2023-var-menneskeskapt-1.16910650 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #53 Del Skrevet 5. juni TomSawyer skrev (På 3.6.2024 den 15.43): Du skal nok prise deg lykkelig om hun får oppleve verden overhodet vil jeg tro.. Nå må vi være litt forsiktig med å bedrive dommedagsprofetier her. Mange tror at livet på Jorda er over. Det er ikke riktig. Debatten tok opp dette for noen måneder siden. De hadde med seg folk som driver med klimaforskning som tonet ned dette litt. Altså det er alvorlig nok, men vi dør ikke av dette. I hvert fall ikke i Norge. Det største problemet vi står overfor vil jeg tro er folkevandringer som kan komme fra sør til nord da en del områder vil kunne bli ubeboelige. Vi i Norge vil visstnok oppleve mer vær på alle måter, men vi vil også få en lengre vekstsesong. Anonymkode: a4f98...00d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #54 Del Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 3.6.2024 den 15.33): At der er endringer, vet vi. Men endringer i klima har der vært siden jorden oppstod. Anonymkode: 71bb2...990 Tror du forskerne har glemt å tenke på det? Anonymkode: a4f98...00d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 5. juni #55 Del Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå må vi være litt forsiktig med å bedrive dommedagsprofetier her. Mange tror at livet på Jorda er over. Det er ikke riktig. Debatten tok opp dette for noen måneder siden. De hadde med seg folk som driver med klimaforskning som tonet ned dette litt. Altså det er alvorlig nok, men vi dør ikke av dette. I hvert fall ikke i Norge. Det største problemet vi står overfor vil jeg tro er folkevandringer som kan komme fra sør til nord da en del områder vil kunne bli ubeboelige. Vi i Norge vil visstnok oppleve mer vær på alle måter, men vi vil også få en lengre vekstsesong. Anonymkode: a4f98...00d Tvert imot, vi bør være forsiktig med å ikke komme med dommedagsprofetier. Begynner å gå tom for tid for å endre kursen..det siste nå er så omfattende avlingsskader på appelsin at markedet går tom for appelsinjuice. Vi styrer snorrett mot en tid med massiv global matmangel og vi i Norge som importerer 65% av det vi spiser får nok orkesterplass til forestillingen skal du se.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #56 Del Skrevet 5. juni TomSawyer skrev (10 minutter siden): Tvert imot, vi bør være forsiktig med å ikke komme med dommedagsprofetier. Begynner å gå tom for tid for å endre kursen..det siste nå er så omfattende avlingsskader på appelsin at markedet går tom for appelsinjuice. Vi styrer snorrett mot en tid med massiv global matmangel og vi i Norge som importerer 65% av det vi spiser får nok orkesterplass til forestillingen skal du se.. Jeg er enig i at vi ikke skal underkommunisere farene ved dette, men noen mener å tro at vi nærmest kommer til å brenne opp i løpet av kort tid. Det er feil. Vi vil likevel få massive utfordringer å hanskes med og de skal vi møte med det dypeste alvor. Anonymkode: a4f98...00d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #57 Del Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 22.33): Jeg er 42 år, høyt utdannet og med en god jobb i det offentlige. Jeg har en «mørk hemmelighet» som jeg ikke tør å snakke så høyt om 😂: Jeg tror advarslene om katastrofal global oppvarming er veldig overdrevet. Jeg fornekter ikke at CO2 kan ha betydning, men jeg tviler både på at vi vil få så sterk oppvarming som mange påstår og at følgene vil bli så katastrofale som mange påstår. Jeg føler at klimadebatten mest av alt har blitt identitetspolitikk der det gjelder å «mene rett» uten at man avkreves ordentlige kunnskaper om saken. Dette er en mening jeg vegrer meg for å ytre på jobb og blant venner, der det er det politisk korrekte som gjelder. Ellers har jeg meninger som er ganske vanlige i mitt miljø - jeg er anti-Trump, støtter Ukraina, mot rasisme osv. Flere som meg der ute? Anonymkode: 7e486...902 Tja blir det hetesommer i Europa i år også er det 3 året på rad. Hetebølger er allerede igang mange steder. Global oppvarming gir i bunn og grunn mer vær. Det blir varmere og kaldere. Det blir mer tørke og mer regn. Det blir mer vindstille og større stormer. Og det er vel allerede igang Anonymkode: c0e3b...939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 5. juni #58 Del Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Nå må vi være litt forsiktig med å bedrive dommedagsprofetier her. Mange tror at livet på Jorda er over. Det er ikke riktig. Debatten tok opp dette for noen måneder siden. De hadde med seg folk som driver med klimaforskning som tonet ned dette litt. Altså det er alvorlig nok, men vi dør ikke av dette. I hvert fall ikke i Norge. Det største problemet vi står overfor vil jeg tro er folkevandringer som kan komme fra sør til nord da en del områder vil kunne bli ubeboelige. Vi i Norge vil visstnok oppleve mer vær på alle måter, men vi vil også få en lengre vekstsesong. Anonymkode: a4f98...00d Neida, om tusen år eller noe kommer det sikkert fortsatt til å være sivilisasjoner som driver jordbruk og handel og alt det der. Er dog ikke like sikker på om jordas befolkning kommer til å være mer enn noen hundre millioner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 5. juni #59 Del Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er enig i at vi ikke skal underkommunisere farene ved dette, men noen mener å tro at vi nærmest kommer til å brenne opp i løpet av kort tid. Det er feil. Vi vil likevel få massive utfordringer å hanskes med og de skal vi møte med det dypeste alvor. Anonymkode: a4f98...00d Da er vi jo enig da..😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 5. juni #60 Del Skrevet 5. juni Leifr skrev (56 minutter siden): Neida, om tusen år eller noe kommer det sikkert fortsatt til å være sivilisasjoner som driver jordbruk og handel og alt det der. Er dog ikke like sikker på om jordas befolkning kommer til å være mer enn noen hundre millioner. Det store problemet og grunnen til at de sivilisasjonene aldri kommer er anriket uran og plutonium. Folk kommer ikke til å legge seg ned å sulte ihjel bare men sloss om ressursene til siste hode. Først lokale konflikter..deretter regionale og til sist en global storkrig som avsluttes med å blåse av det vi har av atomvåpen. Som resulterer i kjernefysisk vinter som islegger hele jorda i årevis.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå