Gå til innhold

Bekymret for barnet mitt skal utvikle spiseforstyrrelse, hvordan gripe dette riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er bare 9 år og har nå det siste året vært opptatt av mage, lår og pupper. Om de er tykke, og hvor tykk magen er. Mitt barn er så undervektig at vi får ernæringsdrikker/ mat på blåresept, som dere skjønner veldig tynn. Og må egentlig opp i vekt! 
Vi sliter med spisingen, det pirkes i maten og alt av mat er en kamp. 
Og det kommer kommentarer som om jeg spiser den blir jeg tykk, kan ikke spise så mye. Jeg spør hvorfor hun mener det  og hvor hun har hørt det fra. Og da sier hun at en jente sier hun er tykk i klassen å sier om hun spiser blir hun veldig tykk. 
Jeg kjenner jeg blir skikkelig redd, jeg har selv hatt spiseforstyrrelse, jeg var derimot eldre og jeg er frisk i dag. Vært frisk lenge før jeg fikk barn. Tenkte å ta kontakt med helsesøster, og vi har jo nettopp snakket med en ernæringsfysiolog om kosthold. Jeg fikk ikke nevnt dette da min datter var i samme rom. 
Noen som har erfaring med så små som har fokus på kropp og hva maten vår gjør med kroppen? Vi fikk skryt av ernæringsfysiologen vår av vært kosthold og hva jeg gjør for å få barnet vårt opp i vekt (lært en del pga min egen spiseforstyrrelse). Jeg får vondt i magen av dette :(  

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helsesykepleier er noen du bør kontakte så fort som mulig ja. Og så bør du kanskje også ta en prat med lærer for at den jenta som sier dette må slutte med det.

Anonymkode: 583bc...c1c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helsesykepleier er noen du bør kontakte så fort som mulig ja. Og så bør du kanskje også ta en prat med lærer for at den jenta som sier dette må slutte med det.

Anonymkode: 583bc...c1c

Kjempe problem i den klassen de har nye vikarer hele tiden og har hatt det siste 6 månedene. Har ikke engang hatt utviklingsamtale nå på ett år. Starter med helsesøster å høre om hva hun tenker om dette og hvor jeg skal gå videre. Jenta må stoppe, jeg har snakket med mor engang, men det blir bare verre for min jente da .. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du allerede har et spiseforstyrret barn, og bør kontakte hjelp asap. 
Har jobbet med barn og unge med spiseforstyrrelser i mange år, og det er alt for alvorlig til å ta i mot råd fra fremmede på nett.

Det er ikke normalt å ha det fokuset når man bare er 9.år. Og det finnes selvsagt mange som er småspiste, men her virker barnet å være småspist fordi det er redde for å bli tykt om det spiser det ene eller det andre..

Anonymkode: 9debe...2f0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at du allerede har et spiseforstyrret barn, og bør kontakte hjelp asap. 
Har jobbet med barn og unge med spiseforstyrrelser i mange år, og det er alt for alvorlig til å ta i mot råd fra fremmede på nett.

Det er ikke normalt å ha det fokuset når man bare er 9.år. Og det finnes selvsagt mange som er småspiste, men her virker barnet å være småspist fordi det er redde for å bli tykt om det spiser det ene eller det andre..

Anonymkode: 9debe...2f0

Leste du innlegget mitt? Vi har allerede oppfølging av ernæringsfysiolog, barnelegen har søkt om næringsdrikke og vi har vært der flere ganger i vår. Vi gjør alt vi kan, men det må jobbes med hode også derfor skal jeg kontakte helsesøster på mandag. Likevel fint å snakke med noen som har erfaringer og hvordan de grep tak i det. For ja jeg er veldig redd for at dette skal bli helt ekstremt alvorlig. Jeg har jo allerede begynt, å lar det ikke skure å gå og bare tar råd fra fremmede. 
Vi snakket ikke med ernæringsfysiologen direkte om disse kommentarene for barnet vårt med på timen. Derimot snakket ernæringsfysiologen om mat, hvor viktig det er å spise, og hva mat gjør med kroppen vår. 

Endret av Forvirret23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...