Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er rette plassen og spørre,men jeg gjør ett forsøk.

Brudd på taushetsplikt?

Vårt barn byttet skole for noen mnd siden pga miljøet på skolen hen var på. 
På den nye skolen har medelever spurt hvorfor hen byttet skole og vårt barn har valgt å si at det er pga at vi flyttet (en liten hvit løgn, men det er ok) og ikke oppgi den egentlige grunnen.
I dag forteller hen at læreren sier til medelever at vårt barn byttet skole fordi hen ikke har hadde det bra på forrige skole. Medelever bekrefter at læreren har sagt dette også. Er ikke dette brudd på taushetsplikten?
Trodde ikke lærere kunne gjøre slik. Kunne i det minste spurt barnet vårt om hva hen var komfortabel med å dele?

Anonymkode: 66d98...177

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja dette ville jeg tatt opp med lærer. 

Anonymkode: 4e9a1...019

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kan anses som brudd på taushetsplikten, mest sannsynlig har læreren gjort det fra et godt sted, for å sørge for at barnet ditt mottar et fin velkomst på ny skole. 

Skjønner at dette kan være ukomfortabelt for barnet ditt, og jeg tenker jo at det ville vært innafor å ta det videre med skolens ledelse, så de kanskje kan gå gjennom rutiner for hvordan taushetsplikten skal opprettholdes. 

Anonymkode: 20580...b35

• Liker 1
Skrevet

Nei, læreren burde ikke sagt dette uten å først klarere det med barnet. Om det er brudd på taushetsplikt er jeg litt i tvil om, det er nok i grenseland. 
Uansett, ville fokusert på at barnet får en ny start og bedre skolehverdag nå på nyskolen fremfor å starte en større sak ut av dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, dette er et brudd på taushetsplikt! Ingen har noe med hvorfor hen byttet skole, med mindre hen vil opplyse dette selv.. 

Anonymkode: 962bc...3f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ett fett nå, skaden har allerede skjedd. Ikke vær den moren som skal gå etter læreren første uken i ny skole. Da tenker de nok sitt om både var et ditt og deg. Og det ønsker du vel ikke…? For du ER ikke den moren?

Anonymkode: a5c4d...007

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tatt det opp med lærer og lærer kjenner seg ikke igjen i påstanden.

Far til barnet var vitne til utsagnet første skole dag. Og vi trodde kanskje at medelever ikke skulle henge seg opp i det. Men nå er det blitt en snakkis. Og medelever tar opp dette med vårt barn ofte. 

Så nå har vi ett barn som syns det er kjipt å gå på skolen, vil ikke dra på skolen og vi føler skolebytte bare ble bortkastet. Heldigvis bytter hen til ny ungdomsskole over sommeren.

TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel ett fett nå, skaden har allerede skjedd. Ikke vær den moren som skal gå etter læreren første uken i ny skole. Da tenker de nok sitt om både var et ditt og deg. Og det ønsker du vel ikke…? For du ER ikke den moren?

Hen har gått der noen mnd allerede. Ikke bare 1 uke. Vårt barn har hatt det vanskelig oppigjennom årene. Og vi var tydelig på at det hen har opplevd ikke skulle snakkes om foran andre elever. Hen har sine utfordringer og det er flere instanser inne i bildet.

Og da burde lærer bruke hode litt bedre syns jeg.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke taushetsbelagt informasjon, så ingen brudd på taushetsplikt.  Hvorvidt det å informere andre elever gjør situasjonen bedre for din sønn er umulig å fastslå. 

Anonymkode: a7d26...0c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke taushetsbelagt informasjon, så ingen brudd på taushetsplikt.  Hvorvidt det å informere andre elever gjør situasjonen bedre for din sønn er umulig å fastslå. 

Anonymkode: a7d26...0c8

Jeg vil påstå at dette sorterer under «personlige forhold», og når ts sier de eksplisitt har uttrykt at h*n ikke ønsker at det skal nevnes, er det ekstra ille at læreren nevner det. 

Sitat

Lektorer, adjunkter og lærere ansatt i offentlige og private skoler har full taushetsplikt om alt de får kjennskap til gjennom sitt arbeid om andres personlige forhold. Dette er lovbestemt i opplæringsloven § 15-1 som viser til forvaltningslovens bestemmelser om taushetsplikt for offentlig ansatte

Anonymkode: de1cb...781

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke ett fett, nei. Selv om skaden har skjedd så er den læreren ansvarlig for burdd på taushehtsplikten. Det er relativt alvorlig og burde få konsekvenser.

Å være den moren som er ansvarlig? som tar tauhshetsplikten seriøst? som holder menensker ansvarlige i jobben de har? Ja, en slik person burde man være.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil påstå at dette sorterer under «personlige forhold», og når ts sier de eksplisitt har uttrykt at h*n ikke ønsker at det skal nevnes, er det ekstra ille at læreren nevner det. 

Anonymkode: de1cb...781

megda skrev (1 time siden):

Det er ikke ett fett, nei. Selv om skaden har skjedd så er den læreren ansvarlig for burdd på taushehtsplikten. Det er relativt alvorlig og burde få konsekvenser.

Å være den moren som er ansvarlig? som tar tauhshetsplikten seriøst? som holder menensker ansvarlige i jobben de har? Ja, en slik person burde man være.

Jeg er enig i at det nok er et taushetsbrudd. Jeg mener dog at det ikke er et alvorlig brudd, det er nok sagt i beste hensikt, dessuten er så generell info som «hadde det ikke så greit på forrige skole» noe som lett kan komme tilflytende barn på nyskolen på andre måter. 

Dessuten er det sagt og ikke mulig å gjøre usagt. Dere kan godt ta en prat med skoleledelsen og ta en prat om at dette ble feil, men jeg ville ikke gjort noen større sak og nummer utav det, det tror jeg blir til mer skade enn gagn for barnet deres.

Snakker som mor til flere, og tidligere mobbeoffer. Det er andre ting nå som er viktigere for å støtte barnet enn å gjøre en kjempestor sak av dette. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...