miniomelett Skrevet 5. juni 2024 #41 Del Skrevet 5. juni 2024 Frømiks skrev (56 minutter siden): Får ikke ranerne tak i kontanter, raner de ofrene for klær, sekker, telefoner eller annet. Kun å fokusere på hva ofrene kan gjøre, og hvordan de skal innskrenke handlefriheten sin, for å unngå å bli utsatt for noe kriminelt er å starte i feil ende. Ja det er jeg ikke uenig i, men jeg syns uansett at dette er er problem. Man trenger ikke gjøre unger mer sårbare enn de allerede er. Å gå rundt med mobilen "full av penger" er ikke noe et barn skal måtte styre, syns jeg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LanoAltforstor Skrevet 6. juni 2024 #42 Del Skrevet 6. juni 2024 (endret) . Endret 17. juni 2024 av LanoAltforstor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 7. juni 2024 #43 Del Skrevet 7. juni 2024 (endret) Bringebærsyltetøy skrev (På 2.6.2024 den 21.27): Er ikke det victim blaming? Nei, det er sikkerhet mot tap av penger. Endret 7. juni 2024 av Honey Dew 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kausar Skrevet 7. juni 2024 #44 Del Skrevet 7. juni 2024 Glufseguri skrev (På 4.6.2024 den 19.42): Som nær bekjent til en ungdom som har opplevd å bli truet og ranet kjenner jeg det koker inni meg! Man raner ikke andre unger fordi man ikke har det lett , man raner andre fordi man er en opportunistisk liten dritt som vil leke gangster og nå skal advokaten spille ut alle sympatikortene. Helt forferdelig at man skal ha sympati med disse. De vet hva de gjør. De truer ofrene sine til å ta ut penger i butikker blant annet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alexandrine Skrevet 7. juni 2024 #45 Del Skrevet 7. juni 2024 (endret) Anonym90059005 skrev (På 3.6.2024 den 17.54): Hvem har sagt at summen på konto har noe å si? Det vil da være en like jævlig opplevelse for et barn å bli ranet om det har 200 eller 2000 på konto? Og disse ungdommene som raner bryr seg heller ikke, de tar det du har, være seg 100 eller 10000. Helt enig. Summen betyr lite - det er truslene som er det verste. Vipps bør utestenge enhver som utfører slike trusler og ran av andre. Jeg ble utsatt for en svært skremmende handling i oppveksten og frykten for at det skulle skje igjen satt i meg til godt voksen alder. Endret 7. juni 2024 av Alexandrine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kausar Skrevet 7. juni 2024 #46 Del Skrevet 7. juni 2024 Melus skrev (På 4.6.2024 den 20.23): Dette er helt forferdelig, og utrolig provoserende at politiet ikke får gjort noe som helst! Hvor er foreldrene til de som begår disse ranene!? Foreldrene har mistet kontrollen for lengst. Noen av ranerne er 12-13 år. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FryNor Skrevet 7. juni 2024 #47 Del Skrevet 7. juni 2024 Alexandrine skrev (1 time siden): Helt enig. Summen betyr lite - det er truslene som er det verste. Vipps bør utestenge enhver som utfører slike trusler og ran av andre. Jeg ble utsatt for en svært skremmende handling i oppveksten og frykten for at det skulle skje igjen satt i meg til godt voksen alder. Det er ikke noe vits i å utestenge noen fra Vipps siden disse kjeltringene ikke overfører pengene til egen konto, det som skjer er at ofret blir truet til å vise saldoen på Vipps og etterpå truet til å ta ut penger i minibank eller butikk. Kausar skrev (1 time siden): Foreldrene har mistet kontrollen for lengst. Noen av ranerne er 12-13 år. Foreldrene er nok mest opptatt med å holde stålkontroll på jentene mens guttene får gjøre som de vil, verken mødre eller søstre har så mye de skulle sagt i oppdragelsen av disse pøblene. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 7. juni 2024 #48 Del Skrevet 7. juni 2024 Kausar skrev (6 timer siden): Foreldrene har mistet kontrollen for lengst. Noen av ranerne er 12-13 år. Grusomt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 8. juni 2024 #49 Del Skrevet 8. juni 2024 16 hours ago, FryNor said: Det er ikke noe vits i å utestenge noen fra Vipps siden disse kjeltringene ikke overfører pengene til egen konto, det som skjer er at ofret blir truet til å vise saldoen på Vipps og etterpå truet til å ta ut penger i minibank eller butikk. Det har jeg hørt også. Men tror det skjer begge deler. Er forøvrig enig med både @Bringebærsyltetøysom sier victim blaming, og @Honey Dew som sier at å ikke ha penger på konto beskytter mot økonomisk tap….. ……. Det spiller ingen rolle… om gutten min hadde kommer i en sånn situasjon og mistet 200 eller 2000, eller om de hadde stjelt sekken hans, eller jakken… som @Frømiks påpeker. Dette har med dominans, underkastelse og kontroll å gjøre. Blokk for blokk, gate for gate, skole for skole. Det er kjent fra andre steder i Europa. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 8. juni 2024 #50 Del Skrevet 8. juni 2024 18 hours ago, Kausar said: Foreldrene har mistet kontrollen for lengst. Noen av ranerne er 12-13 år. Alt henger jo sammen. Om man har et samfunn med få ungdomskriminelle, fordi foreldre har god omsorg og tilstrekkwlig kontroll, tar ansvar for sine barn, da kan samfunnet gå inn med utvidende barnevernstiltak, og ikke straff. Det dreier seg om så få. Om man derimot har en stor andel bøllefrø, som bikker over i grov kriminalitet. Å rane andre med kniv, og vold er grov kriminalitet. Om antallet blir stort så må man gripe propblemet an på et annet vis. Ikke minst må man kartlegge problemstillingen. Så man kan få stanset den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
imagineme Skrevet 8. juni 2024 #51 Del Skrevet 8. juni 2024 iliah skrev (På 2.6.2024 den 18.40): Man kan jo starte med å ikke la barna ha flere tusen på brukskontoen som er koblet til Vipps. Det blir det samme som å si at kvinner ikke kan gå kledd som de vil uten å forvente å bli antastet og voldtatt. Vi må forvente at barn må kunne gå i fred i Norge uten å frykte å bli knivranet eller truet. De barna som gjør dette mot andre barn truer seg til å se vippskontoen, deretter går de til en butikk/kiosk og truer barna til å ta ut penger. Slik blir det ikke sporet. De tar også bilder av ofrene og sier "sånn, nå vet jeg hvordan du ser ut og hvis du sier dette til noen kommer vi og tar deg". 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 8. juni 2024 #52 Del Skrevet 8. juni 2024 (endret) imagineme skrev (12 timer siden): Det blir det samme som å si at kvinner ikke kan gå kledd som de vil uten å forvente å bli antastet og voldtatt. Vi må forvente at barn må kunne gå i fred i Norge uten å frykte å bli knivranet eller truet. De barna som gjør dette mot andre barn truer seg til å se vippskontoen, deretter går de til en butikk/kiosk og truer barna til å ta ut penger. Slik blir det ikke sporet. De tar også bilder av ofrene og sier "sånn, nå vet jeg hvordan du ser ut og hvis du sier dette til noen kommer vi og tar deg". Er helt enig i at vi bør kunne forvente at barn skal kunne gå rundt trygge i Norge. Men nå er vel realiteten strengt tatt en annen, i hvert fall i noen storbyer. Skal vi da forholde oss til realiteten, eller ønsketenkning om hvordan det burde vært? Jeg ofrer på ingen måte mine barn ut fra prinsipp, og lar de derfor ikke gå rundt med store summer på konto. Ja - ran kan skje likevel, men hvor lenge tror du at dette fortsetter dersom gevinsten kun er et par hundrelapper? Endret 8. juni 2024 av iliah 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
imagineme Skrevet 8. juni 2024 #53 Del Skrevet 8. juni 2024 iliah skrev (34 minutter siden): Er helt enig i at vi bør kunne forvente at barn skal kunne gå rundt trygge i Norge. Men nå er vel realiteten strengt tatt en annen, i hvert fall i noen storbyer. Skal vi da forholde oss til realiteten, eller ønsketenkning om hvordan det burde verdt? Jeg ofrer på ingen måte mine barn for ut av prinsipp, og lar de derfor ikke gå rundt med store summer på konto. Ja - det kan skje likevel, men hvor lenge tror du at dette fortsetter dersom gevinsten kun er et par hundrelapper? Jeg er helt enig med deg. Man bør forvente, men kan ikke det slik ungdomskriminaliteten er per i dag. Jeg har selv en tenåring og jeg skal ærlig innrømme at jeg har et snev av bekymring hver gang han skal inn til den byen vi bor nærmest (og det er ikke engang Oslo). Han får ikke lov til å dra innover alene. De må reise minst to, aller helst tre eller flere. Virkelig tragisk at det er blitt sånn. Hjelper det med økt straff? Senke den kriminelle lavalderen? Jeg vet ikke. Jeg håper de som kan nok om dette kan komme opp med en liste tiltak som (ihvertfall på sikt) hjelper. Fjerne Vipps for barna? De som er kriminelle ligger alltid et hestehode foran, dessverre. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bonsaijenta Skrevet 11. juni 2024 #54 Del Skrevet 11. juni 2024 Frata kriminelle ransutbytte. Uansett om det er penger, klær, klokker eller biler. Klarer de ikke å dokumentere hvordan de har fått råd til luksusvarene, da bør de fratas disse. Å gå med merkeklær er status for disse. Innemellom treffer jeg på noen på high-end butikker i Oslo og de betaler kun cash. Det er varer for tusenvis av kroner. Da kan man lure på hvordan unge menn i på slutten av tenårene får så mye kontanter🤔 Butikkene burde hatt meldeplikt til politiet eller Skatteetaten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 21. juli 2024 #55 Del Skrevet 21. juli 2024 Slik fremstiller aftenposten vipps-ran. Hvorfor ser man her en hvit rødhåret gutt som raner en mørkhudet gutt når det i virkeligheten er motsatt? De fremstiller nordmenn som synderne her. 😂🤣🤣 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 21. juli 2024 #56 Del Skrevet 21. juli 2024 Det er i tillegg aftenposten junior. De lærer opp små barn i at det alltid er nordmenn som raner mørkhudede. Tidlig indoktrinering i propaganda. 👌 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 21. juli 2024 #57 Del Skrevet 21. juli 2024 Disse rødhåra folka assa, bare trøbbel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå